تعداد نتایج در صفحه:        1 2 3 4 5 6 7
چالش روی صحنه را دوست دارم

چالش روی صحنه را دوست دارم

مهدی پاکدل، بازیگری که تئاتر برایش همپای سینما جدی ا‌ست و کار خود را هم با تئاتر تجربی آغاز کرده، این شب‌ها با ایفای نقش رومئو در نمایش «رومولیت» به کارگردانی مصطفی کوشکی و هستی حسینی در تئاتر مستقل تهران، مجددا با نمایشی تجربی روی صحنه می‌رود. او در کنار بازیگرانی همچون بهناز جعفری، شهروز دل‌افکار و... «رومئو و ژولیت»ی را بر صحنه خلق می‌کند که اقتباس کوشکی و حسینی است و صحنه آن با گردونه‌ای عظیم‌الجثه و مخاطره‌انگیز سروکار دارد.

تنها جریانی که تئاتر را سرپا نگه داشته، روح انتقادی‌اش بوده

تنها جریانی که تئاتر را سرپا نگه داشته، روح انتقادی‌اش بوده

حمیدرضا آذرنگ از ضرورت پرداخت به مضامین انتقادی و اجتماعی در تئاتر گفته و با بیان اینکه «مگر در روح تئاتر چیزی به غیر از تعهد وجود دارد که از تئاتر متعهد می‌گوییم و با این شکل می‌خواهیم عده‌ای آدم را از عده‌ای دیگر جدا کنیم؟» تصریح می‌کند: اذهانِ هراسان و آشفته و عموما عفونىِ برخی مسئولان واژه‌اىِ محترمِ «ضد جنگ» را موردِ هجوم قرار مى‌دهد و کسانی که متهم به ضدجنگ بودن می‌شوند محکوم به خانه‌نشینی هستند و فراتر آن که حتی گاهی اوقات علاوه بر اعتبار و کسب و کار، جان‌شان هم به خطر می‌افتد.

روی گردونه بی‌رحم زمان

روی گردونه بی‌رحم زمان

مصطفی کوشکی و هستی حسینی مشترکا «رومولیت» را که اقتباس از «رومئو و ژولیت» شکسپیر است روی صحنه برده‌اند و هر شب با بازی مهدی پاکدل، بهناز جعفری، شهروز دل‌افکار، امیر شمس، صبا ایزدپناه، مونا شریفی، سجاد باقری، فاطمه احمدی، امیر باباشهابی، الناز شهبازی، علی آرتین، علی عبدی، دانیال شاهسون و سعید بابایی در تئاتر مستقل تهران به یکی از شاخص‌ترین تراژدی‌های تاریخ تئاتر جان می‌بخشند. آنها گردونه‌ای را به‌عنوان شاخصه صحنه خود طراحی کرده‌اند که در لحظه مرگ رومئو و ژولیت به بی‌رحم‌ترین شکل ممکن می‌چرخد و انگار زندگی آن دو را در خود می‌بلعد؛ ابتکاری بصری که اجرا را هم خلاقانه کرده است. با کوشکی و حسینی درباره «رومولیت» گفت‌وگو کردیم که می‌خوانید.

دلبسته اين خاكم

دلبسته اين خاكم

پري صابري از نسل هنرمندان تئاتري است كه در ٨٦ سالگي دست از دغدغه‌هاي فرهنگي‌اش نكشيده، همچنان نگراني نسل جوان را دارد و از كم‌توجهي مسوولان به عرصه فرهنگ به ويژه هنر تئاتر گلايه مي‌كند؛ هنرمندي كه دهه‌ها قبل، بعد از تحصيل سينما در فرانسه به ايران بازگشت در دو فيلم مهم تاريخ سينماي ايران يعني «شب قوزي» فرخ غفاري‌ و «خشت و آينه» ابراهيم گلستان به ايفاي نقش پرداخت. راه‌اندازي تالار مولوي، تاسيس گروه تئاتر «پازارگاد»، ترجمه آثار مهم نمايشنامه‌نويسان شناخته شده جهان و نگارش و كارگرداني نمايش‌هاي متعدد براساس متون كهن ايراني، تنها گوشه‌اي از تلاش‌هاي چند دهه‌اي اين هنرمند ايراني و دارنده نشان لژيون دونور فرانسه است. او در گفت‌وگوي پيش رو از گذشته و امروز گفته است كه در ادامه مي‌خوانيد.با سپاس از جهانگير كوثري تهيه‌كننده نمايش كوروش كه ما را در انجام اين گفت‌و گو همراهي كرد.

نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن

نمایشی آیینی سنتی با نگاهی مدرن

«سرآشپز پیشنهاد می‌کند» نام نمایشی کمدی موزیکال است با بازی مهدی فریضه در نقش ضحاک، شهاب‌الدین حسین‌پور در نقش روح جمشید، شهرام قائدی در دو نقش جارچی/ ارنواز، رامین ناصرنصیر در دو نقش حاجب‌الدوله/ شهرناز و آرش فلاحت‌پیشه در نقش سرآشپز. آنچه در «سرآشپز پیشنهاد می‌کند»، ضحاک را آزار می‌دهد چاقی است و دیدن کابوس جمشید در خواب که گمان می‌کند از همان چاقی می‌آید، میل ضحاک به لاغر شدن موجب می‌شود آزمونی برگزار کند برای یافتن آشپزی که بتواند خوب‌ آش و ماش بپزد... این طرح داستانی را که مسئولیت بازنویسی و دراماتورژی‌اش بر عهده نویسنده‌ای چیره‌دست چون محمد امیریاراحمدی بوده و کارگردانی‌اش را شهاب‌الدین حسین‌پور انجام داده است، بگذارید در کنار آنچه سنت‌های نمایش ایرانی می‌نامند؛ از جمله زن‌پوشی، ضربی‌‌خوانی و... تا بتوانید اثری را این روزها در تالار ایوان شمس روی صحنه می‌رود تصور کنید.

«اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد

«اُپرای عشق» بر عشق بی‌پیرایه شیخ صنعان تأکید دارد

کارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران گفت: ما برای هر اُپرایی عروسک‌های خاص خودش را می‌سازیم و برای «اُپرای عشق» هم بیش از ۱۰۰ عروسک در دست ساخت قرار دارد.

شهره سلطانی از بی‌مهری خانه تئاتر می‌گوید

شهره سلطانی از بی‌مهری خانه تئاتر می‌گوید

عضو سابق هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر که از وضعیت پیش‌آمده در اهدای جایزه جشن بازیگر گلایه‌مند است، با ابراز دلخوری خود، معتقد است خانه تئاتر حقوق اعضای خود را پایمال می‌کند.

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

اتوبان نواب، خیانت جامعه تحصیل‌کرده ما به شهر تهران است

«زندانی خیابان نواب» داستان ناصر و ثریاست؛ زوجی ساکن یکی از خانه‌های ساختمان‌های خیابان نواب که حضور انوش و الهه، برادر و خواهر ناصر به شناخته‌شدن بیشترشان از سوی مخاطب کمک می‌کند. مهدی وثوقی نقش ناصر را برعهده دارد و آزیتا نوری‌وفا نقش ثریا را، ناصر شیرمحمدی انوش است و الهه که ساکن ونکوور است بر صحنه حضور ندارد. هوشمند هنرکار «زندانی خیابان نواب» را بر اساس «زندانی خیابان دوم» نوشته نیل سایمون با ترجمه شهرام زرگر روی صحنه برده است؛ اثری که در زمستان 96 در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا شد و این روزها در تماشاخانه خصوصی شانو روی صحنه می‌رود. آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگویی است با حضور هوشمند هنرکار و شهرام زرگر که از مقوله اقتباس آغاز شد و با تمرکز بر «زندانی خیابان نواب» ادامه پیدا کرد و در پایان به زبانی رسید که زرگر در ترجمه «زندانی خیابان دوم» به کار برده و هنرکار نیز از همان زبان در اجرایش استفاده کرده است.

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

امیر دژاکام: کارگر درد مشترک مردم است اما نمایش از آن دور افتاده

امیر دژاکام با بیان اینکه «موضوع کار و کارگر درد مشترک مردم است اما متاسفانه هنرهای نمایشی از آن دور افتاده» می‌گوید: کارگر برای چه باید به تماشای تئاتر بیاید؟ چه وجه مشترکی بین او و تئاتر وجود دارد؟

 قطب‌الدین صادقی: اگر تئاتری به طبقه کارگر بپردازد اداره سانسور به او گیر می‌دهد

قطب‌الدین صادقی: اگر تئاتری به طبقه کارگر بپردازد اداره سانسور به او گیر می‌دهد

قطب‌الدین صادقی می‌گوید: طبقه کارگر جایی در تئاتر امروز ما ندارد چون هم هنرمند و هم قشر مرفه نوکیسه‌ای که امروز مخاطب اصلی تئاتر ما شده؛ دنبال تفنن و سرگرمی است نه تماشای مسائل اجتماعی. او این مساله را امری جهانی دانسته و ادامه می‌دهد: آرمان‌گرایی ایدئولوژیک از جهان رخت بر بسته است. در کشورهای دیگر هم خبری از حضور طبقه کارگر در تئاتر نیست برای اینکه همه به طرف بورژوازی می‌روند و این دوره پایان عصر ایدئولوژی است.

علاقه‌مند بي‌استعداد ماندگار نمي‌شود

علاقه‌مند بي‌استعداد ماندگار نمي‌شود

نمايش «مرثيه‌اي براي يك دختر» به كارگرداني مازيار شهزاد دولتشاهي اين روزها در تماشاخانه پاليز روي صحنه است. نمايشي برگرفته از نمايشنامه‌ معروف «مرگ و دوشيزه» نوشته آريل دورفمن كه سعي كرده با امكانات محدود و طراحي ساده و مينيمال صحنه، وضعيت درهم‌پيچيده رواني شخصيت زن نمايشنامه و فضاي سوررئال موجود در متن را بازنمايي كند. فارغ از اينكه دولتشاهي تا چه حد موفق شده به ايده‌ها و جهان موجود در متن نزديك شود، نخستين تجربه‌اش فرصتي به دست داد تا با يك نمونه از علاقه‌مندان تئاتر گپ و گفت كنيم كه به‌واسطه افزايش سالن‌هاي خصوصي اين امكان را به دست آورده تا به ايده‌هاي ذهني‌اش جان ببخشد و آنچه به گفته خودش سال‌ها در سر داشته را با مخاطب سهيم شود. حال اينكه تجربه اول به دوم و سوم خواهد رسيد يا اصولا اين تلاش‌ها مورد توجه جامعه منتقدان و مخاطبان تئاتر قرار خواهد گرفت يا خير شامل مرور زمان مي‌شود.

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است

سایه ترس باید از روی تئاتر برداشته شود/کارنامه سانسور در ایران فاجعه است

کیانی با اشاره به تاریخ سانسور تئاتر و با بیان اینکه «دو پدیده فرهنگی تئاتر و امر سیاسی همواره با یکدیگر درگیری داشته‌اند» می‌گوید: تئاتر، قضایا را ریشه‌یابی می‌کند و این باید به دانش مدیریتی تئاتر اضافه شود که ذهنیت بیمارگونه پاک کردن صورت مساله را کنار بگذارد.

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند

باپیری: خانه تئاتر علاقه‌ای ندارد نسل‌های جوان‌تر اضافه شوند

یوسف باپیری معتقد است وضعیت خانه تئاتر در شرایط کنونی متناقض است. او می‌گوید خانه تئاتر در حالتی رویه اپوزیسیونی نسبت به دولت دارد که خواهان حمایت اقتصادی دولت است. او می‌گوید خانه تئاتر علاقه‌ای به جذب هنرمندان جوان ندارد.

از کدام سياره آمدی؟

از کدام سياره آمدی؟

تئاتر «حذفيات» به نويسندگي و کارگرداني مهدي ضياچمني از مشهد تا تهران راهي پيموده و با حمايت الهام کردا و صابر ابر پس از اجرائي موفق در سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به سالن مستقل تهران رسيده است تا صدايي تازه بر روي صحنه تئاتر باشد. در اين اثر نمايشي که کاري از گروه تئاتر گياه است، مهسا غفوريان در کنار دو بازيگر نوجوان، گل‌آرا غفراني و محمدرضا حسينيان، به ايفاي نقش مي‌پردازد و آنها هر‌ روز ساعت ۱۷ بر صحنه تئاتر مستقل روی صحنه می روند

جواد مولانیا: کسی که موسیقی-نمایش اجرا می‌کند، دنبال پول کلان است

جواد مولانیا: کسی که موسیقی-نمایش اجرا می‌کند، دنبال پول کلان است

جواد مولانیا که نمایش «آمادئوس» را درباره زندگی موتزارت روی صحنه برده، درباره موسیقی-نمایش‌هایی که در ایران اجرا می‌شود، گفت: کسی که برای اجرایش چنین عبارتی را استفاده می‌کند می‌خواهد بفروشد و پول کلانی به دست بیاورد که اشکالی هم ندارد اما من دنبال نفع اقتصادی نیستم.

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد

بودجه تئاتر در سال 97 خوب است/ تئاتر هنری نیست که بدون حمایت دولت‌ها موثر باشد

مدیرکل جدید هنرهای نمایشی معتقد است که تئاتر به حمایت جدی دولتی نیاز دارد و این حمایت در سراسر دنیا هم وجود دارد؛ چون تئاتر، هنری نیست که بدون حمایت دولتی بتواند نقش موثر خود را تکمیل کند.

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم

تبدیل به آدم‌های اجاره‌ای شده‌ایم

اشکان خیل‌نژاد، کارگردان بسیار جوان و خوش‌آتیه تئاتر ایران است که پس از چند تجربه تئاتری، سال پردرخششی را در تئاتر پشت‌ سر گذاشت و با دو نمایش «پسران تاریخ» و «پچ‌پچه‌های پشت خط نبرد» خود میزبان بیش از ‌٣٠ ‌هزار تماشاگر تئاتر در سالن‌های چهارسوی تئاتر شهر، شهرزاد و سمندریان تماشاخانه ایرانشهر بود. از سویی هم توانست در بخش بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر در سه بخش بهترین طراحی صحنه، بهترین نمایش و بهترین کارگردانی جایزه ببرد و هت‌تریک کند! با خیل‌نژاد به مناسبت دستاوردهای تئاتری‌اش در سالی که گذشت، گفت‌وگو کردیم و از برنامه‌هایی که در پیش دارد، پرسیدیم.

جشنواره تئاتر فجر به کدام سو

جشنواره تئاتر فجر به کدام سو

جشنواره بین المللی تئاتر فجر فعالیت خود را از سال 1361 آغاز کرده و تاکنون هر ساله در بهمن و در دهه پیروزی انقلاب اسلامی در شهر تهران برگزار می شود. این جشنواره که به صورت رقابتی در بخش های مختلف هنر تئاتر برگزار می شود تاکنون با دبیری بسیاری از اهالی تئاتر به فعالیت خود ادامه داده است. سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سال 96 به دبیری فرهاد مهندس پور از 29 دی ماه تا 9 بهمن ماه در پایتخت برگزار شد که این جشنواره همراه با حواشی بسیاری نسبت به ابهامات موجود همراه بود. ابهاماتی که سر چشمه آن تغییرات یا اصلاحات در روند برگزاری این دوره از جشنواره نسبت به سال های گذشته آن بود و منتقدان در نشست های خبری یا گفت و گو های اختصاصی پاسخ های خود را نیافتند. بر همین اساس برای حل ابهامات و پاسخگویی به انتقادات با فرهاد مهندس پور دبیر سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر و علی جعفری عضو کانون منتقدان همراه شدیم.

نويسنده مرده است

نويسنده مرده است

سال گذشته به بهانه اجراي نمايش «كلاغ» در مجموعه تئاتر شهر با سمانه زندي‌نژاد به گفت‌وگو نشستيم؛ نمايشي كه نخستين تجربه جدي اين كارگردان در استفاده از نمايشنامه يك نويسنده خارجي به حساب مي‌آمد و همين نكته پرسش‌برانگيز بود. اينكه چرا زندي‌نژاد بعد از چند تجربه موفق در خلق متن به‌واسطه كارِ كارگاهي، تصميمي به كل متفاوت گرفت همان زمان و در حد يك پرسش مطرح شد ولي حالا به بهانه دومين تجربه‌ از اين دست، در نمايش «اگه بميري...» نوشته فلوريان زلر به بررسي دقيق‌تر رويكرد مورد نظر پرداختيم. شيما ميرحميدي، طراح صحنه نمايش نيز در اين گفت‌وگو با ما همراه شد كه حضورش به گسترش بحث و روشن شدن دلايل گرايش گروه به انتخاب نمايشنامه‌هاي خارجي ياري دوچندان رساند. نشانه رفتنِ دلايل تغيير رويكرد گروه در انتخاب متن از اين جهت حائز اهميت بود كه خواه ناخواه دو مساله را پيش مي‌كشيد. نخست، ضعف‌ ريشه‌اي و جدي تئاتر ايران در زمينه همنشيني و همكاري جمعي هنرمندان بخش‌هاي مختلف –اينجا نويسنده، كارگردان و طراح صحنه- و فقدان رويكرد همه‌جانبه‌نگر در خلق متن توسط نويسندگان جوان مثلا در مقايسه با همتاي جوان فرانسوي‌شان فلوريان زلر. مساله‌اي كه فاصله و گسستِ ميان جريان جاريِ جامعه و نمايش‌هاي روي صحنه را به مرور افزايش خواهد داد.

رکوردشکنی یک تئاتر موزیکال در جایزه لارنس اولیویه

رکوردشکنی یک تئاتر موزیکال در جایزه لارنس اولیویه

تئاتر موزیکال "همیلتون" برای دریافت جایزه معتبر لارنس اولیویه در ۱۳ مورد نامزد جایزه شد و رکوردشکنی کرد.

رسوایی جنسی رییس‌جمهور آمریکا سوژه یک تئاتر شد

رسوایی جنسی رییس‌جمهور آمریکا سوژه یک تئاتر شد

نمایشی از رسوایی بزرگ اخلاقی در آمریکا، با عنوان "شیطان با لباس آبی" در لندن به صحنه می‌رود.

محمد یعقوبی: بلد نیستم مانند نویسنده‌های فرمایشی روزگارم را بزک کنم

محمد یعقوبی: بلد نیستم مانند نویسنده‌های فرمایشی روزگارم را بزک کنم

محمد یعقوبی» نویسنده ناکام ادبیات نمایشی نیست؛ این را خود در توصیف تفاوتش با شخصیت نمایشنامه‌نویس «تنها راه ممکن» آخرین نمایش‌اش که در ایران اجرا شد، می‌گوید. با یعقوبی درباره سانسور، مهاجرت و ناامیدی صحبت کردیم.

گرفتار در بحران بي‌اعتمادي و منافع فردي

گرفتار در بحران بي‌اعتمادي و منافع فردي

خانه تئاتر امروز نزديك به دو دهه فعاليت تشكيلاتي و صنفي را پشت سر دارد و در تمام اين دوران فراز و فرودهاي متعددي را از سر گذرانده است. تجربه‌اي كه امكان ارزيابي آنچه در سال‌هاي گذشته رخ داده را به دست مي‌دهد و شايد از همين منظر بود كه جرياني با عنوان «كارگروه بهسازي خانه تئاتر» شكل گرفت. جمعي متشكل از هنرمندان شناخته شده تئاتر و در راس آنها عليرضا نادري كه به ظاهر در گام اول و در كوتاه‌مدت موفق نشد به خواسته‌هاي مورد نظر خود دست يابد. پس از خداحافظي ايرج راد از مديرعاملي خانه و حضور اصغر همت در اين سمت شرايط به سمتي پيش رفت كه باز شدن باب گفت‌وگو ميان منتقدان و هيات‌مديره دور از انتظار نبود اما اين ظرفيت نيز به دلايلي تا اين لحظه فعال نشده است. از سوي ديگر واگذاري پاره‌اي اختيارات دولت به صنف مستتر در اظهارات رييس‌جمهور و وزراي ارشاد نيز از جمله مواردي بود كه همت از بدو ورود به پيگيري آن پرداخت. از اين منظر خانه‌تئاتر به چالش دومي نيز وارد شد كه بايد ديد نتيجه در ادامه چه مي‌شود. با اصغر همت درباره اين دو چالش به گفت‌وگو نشسته‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

آدم‌هایی با حال متلاطم

آدم‌هایی با حال متلاطم

محله‌ها هویت خودشان را دارند. این هویت را آدم‌های هر شهر بهتر درک می‌کنند. یکی از محله‌هایی که در تهران هویت خاصی بخصوص برای قشر جوان و دانشجو پیدا کرده منطقه نواب است. این منطقه به‌دلیل نزدیکی‌اش با مرکز شهر یعنی میدان انقلاب و چهارراه ولیعصر که محل تجمع دانشگاه‌ها و مراکز اداری به‌حساب می‌آید و از سوی دیگر در مسیر مترو بودن، جایی است که در دهه اخیر جمعیت قابل‌توجهی از دانشجویان و کارمندان مهاجر را در خودجای داده‌است. به همین ترتیب ساخت‌و‌ساز واحدهای آپارتمانی در اطراف بزرگراه نواب تراکم جمعیت این منطقه را بیش از پیش بالا برده‌است. هوشمند هنرکار در نمایش تازه‌اش با اقتباسی از متن نیل سایمون یعنی «زندانی خیابان دوم» آن قصه را از دهه 70 نیویورک به تهران 2018 آورده و از قضا آدم‌هایی با همان مشخصات را در یکی از آپارتمان‌های خیابان نواب گذاشته‌است. او در این نمایش در مورد مسائل زندگی یک زوج در قلب شهر دود گرفته تهران می‌گوید. این نمایش این روز‌ها در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه رفته‌است.

کارگردان نمایش «پیانیستولوژی»: فضای تئاتر‌مشهد متفاوت با تصورهاست

کارگردان نمایش «پیانیستولوژی»: فضای تئاتر‌مشهد متفاوت با تصورهاست

«پیانیستولوژی» یکی از نمایش‌های تحسین شده در جشنواره تئاتر فجر امسال بود که تندیس جشنواره را در سه بخش بهترین طراحی صحنه،‌ موسیقی و نمایش برگزیده گرفت. این نمایش پیش از جشنواره در مشهد روی صحنه رفته و مورد استقبال قرار گرفته بود. «پیانیستولوژی» درباره جدال میان دین، عقل و هنر در دوره رنسانس است که در نهایت همه‌چیز به نفع عقل تمام می‌شود و عقل قدرت را به دست می‌گیرد. این نمایش به شیوه موزیکال اجرا می‌شود و در آن قطعات موسیقی با گروه کر و تک‌‌خوانی اجرا می‌شود که به نظر می‌رسد، شاید هم این واکنشی است به ناممکن بودن برگزاری کنسرت در شهر مشهد. با محمد نیازی کارگردان این نمایش است که در جشنواره هم مورد تقدیر قرار گرفت به مناسبت اجرای عمومی آن در تالار ایرانشهر و درباره دلایل موزیکال و فانتزی بودن این نمایش گفت‌وگو کرده‌ایم.

خوشحالی وزیر از اینکه تئاتر از بودجه دولتی بی‌نیاز شده، فاجعه است

خوشحالی وزیر از اینکه تئاتر از بودجه دولتی بی‌نیاز شده، فاجعه است

صدرالدین زاهد که پس از نزدیک به چهار دهه به ایران بازگشته، درباره انتخاب «افسانه ببر» داریو فو می‌گوید: شخصا معتقدم فرهنگ همیشه باید از آن چیزی که در جامعه است، تغذیه کند اما ده قدم جلوتر. در نتیجه همیشه در کارم این موضوع را لحاظ می‌کنم.

اصغر نوری: داورها در ایران بیانیه‌اشان را جدی نمی‌گیرند

اصغر نوری: داورها در ایران بیانیه‌اشان را جدی نمی‌گیرند

اصغر نوری در مقام دبیر جایزه ادبیات نمایشی جشنواره تئاتر فجر بر این باور است که اساساً جایزه دادن و داوری کردن اثر هنری بدین شکل امری بیهوده است. او تأکید می‌کند که جایزه ۱۰میلیونی امسال نظر فرهاد مهندس‌پور بوده است.

زیر پوست سیاه آدینه

زیر پوست سیاه آدینه

«روسری‌آبی»، «زیر پوست شهر» و «مهمان مامان» پیش و بیش از همه برایم یادآور یک نام است: «گلاب آدینه»؛ بازیگری که با جان‌بخشیدن استادانه و پر از ریزه‌کاری و وسواس به نقش‌ زنانی سخت‌آشنا بخش مهمی از حافظه بصری ما از برخی از درخشان‌ترین شخصیت‌های سینمای ایران را در بیش از چهار دهه فعالیتش شکل داده است. بااین‌همه اما خاستگاه او نیز مانند بسیارانی دیگر صحنه تئاتر است و علاقه‌مندان این عرصه به‌خوبی نقش‌آفرینی‌های او را در برخی از نمایش‌‌های موفق از سال‌های دور «گروه‌های تئاتر پیاده و مروارید» تاکنون در خاطر دارند. بااین‌همه اما بهانه این گفت‌وگو، درخشش دیگرباره این روزهای گلاب آدینه بر صحنه «تئاتر شهرزاد» و در نقشی نو در کارنامه بازیگری اوست: «سیاِه» نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» که بار دیگر تسلط بی‌چند‌وچون او در بازآفرینی سیاه آشنای روحوضی، اما با خصوصیات متفاوت را به رخ می‌کشد.

برای تئاتر فاتحه بخوانیم

برای تئاتر فاتحه بخوانیم

وقتی از روی فیلم کپی می کنند و اسمش را می گذارند تئاتر ارزشمند باید فاتحه تئاتر را خواند!

همه‌چيز پاك شده بود

همه‌چيز پاك شده بود

حواشي بخش بين‌الملل جشنواره سي‌وششم تئاتر فجر حتي بعد از برگزاري اختتاميه نيز ادامه داشت. گروهي به كيفيت آثار و گروه‌هاي دعوت شده انتقاد داشتند، عده‌اي سعي كردند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند و به تك‌نگاري! عليه تئاتر روي آوردند و بعضي هم همچنان در انتظار برگزاري جلسه آسيب‌شناسي به سر مي‌برند. آروند دشت‌آراي، مدير بخش بين‌الملل جشنواره تئاتر فجر درباره بخشي از حواشي پيش آمده توضيحاتي ارايه داده است.

در‌صدد تأسیس تئاتر بی‌همه‌چیز

در‌صدد تأسیس تئاتر بی‌همه‌چیز

صدرالدین زاهد، از بازماندگان مهم‌ترین جریان تئاتری ایران، -کارگاه نمایش- پس از ۱۸ سال دوباره به ایران بازگشته و پس از حدود ۴۰ سال، بار دیگر شب گذشته در آخرین شب جشنواره سی‌وششم تئاتر فجر، به دبيري فرهاد مهندس‌پور، با اجرای نمایش «افسانه ببر» داریو فو در تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

ما درصحنه متوقف نمي‌شويم

ما درصحنه متوقف نمي‌شويم

در دو سال اخير دو اجرا براساس نمايشنامه «هملت» اثر ويليام شكسپير از كشور آلمان به ايران آمده است. اولي به كارگرداني توماس اوستر ماير از كمپاني تئاتر شابونه برلين و دومي محصول كمپاني كمشپيله مونيخ به كارگرداني كريستوفر روپينگ؛ هر دو اما حامل مولفه‌هاي نزديك به هم و البته نه يك شكل كه همين ميزان تجانس نيز با در نظر گرفتن تفاوت‌ شيوه‌هاي مرسوم تئاتري در برلين و مونيخ قابل تامل به نظر مي‌رسد. مولفه‌هايي مانند صحنه‌ به‌هم ريخته و كثيف!، طراحي صحنه صنعتي - industrial - ، بي‌پروايي در بازنويسي و دراماتورژي نمايشنامه كه به گفته روپينگ حاصل آزادي عمل ناشي از انتخاب يك متن غيرآلماني زبان است و البته رويكرد به‌شدت سياسي موجود در خروجي نهايي. مشابهت‌هايي كه قطعا حاصل تزريق نگاه مدير جديد تئاتر كمشپيله است. ماتياس ليليِنتال از فصل ٢٠١٦-٢٠١٥ به عنوان مدير هنري كمپاني كمشپيله مونيخ مشغول به كار شده و از آن زمان تغيير جدي در شكل و شمايل آثار نمايشي اين كمپاني به وجود آورده است. اين تغيير رويكرد به وضوح در نمايش «هملت» به كارگرداني كريستوفر روپينگ كه همين روزها در قالب بخش بين‌الملل سي‌وششمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر روي صحنه رفت وجود داشت. نكته جالب حضور روپينگ و گروهش در ايران اما تبادل تئاتر بين دو كشور بود. در روزهايي كه گروه اجرايي «هملت» در سالن اصلي مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت، اميررضا كوهستاني نيز مشغول تدارك اجراي نمايشش در تئاتر كمشپيله است. به اين ترتيب شايد بتوان اميدوار بود كه مسير رفت و آمد هنرمندان و گروه‌هاي دو كشور بيش از پيش همواره شود. روپينگ در گفت‌وگوي پيش رو از جريان توليد تئاتر در مونيخ، تفاوت‌هاي دو نمايش «هملت» ياد شده و تجربه مواجهه‌اش با تماشاگر ايراني مي‌گويد. با سپاس از بهار سرلك كه انتشار اين مطلب بي‌همراهي‌اش در ترجمه ميسر نبود.

استوارت دنیسن: ریشه اصلی مشکلات بشر ناشی از سوءتفاهمات فرهنگی است

استوارت دنیسن: ریشه اصلی مشکلات بشر ناشی از سوءتفاهمات فرهنگی است

استوارت دنیسن، کارگردان انگلیسی تئاتر که مدتی است در ایران کار می‌کند و اغلب با پروژه‌های بینافرهنگی همکاری دارد، مدیر برگزاری پنل هاینر گابلز، کارگردان و آهنگ‌ساز سرشناس آلمانی، در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال بود. او در کنار رضا سرور، آکادمیسین ایرانی تئاتر، جلسه‌ای درباره تئاتر آلمان و ایران با حضور هاینر گابلز برگزار کرد.

زير پاي‌مان را گود مي‌كنيم

زير پاي‌مان را گود مي‌كنيم

جشنواره تئاتر فجر بعد از سي‌وشش دوره برگزاري به ايجاد تغييرات جدي ساختاري متناسب با زمانه نياز دارد؛ ضرورتي كه بعضا از سوي هنرمندان و كارشناسان مطرح مي‌شود اما در عمل كسي حاضر نيست براي اصلاح اين بناي فرسوده گام بردارد. ماجرا سويه دومي نيز دارد؛ اينكه آيا ساختار موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت هنري و به دنبال آن جشنواره تئاتر فجر اصولا اصلاح يا تغيير مي‌پذيرد؟ فرهاد مهندس‌پور بعد از ١٣ دوره بار ديگر بر مسند دبيري جشنواره تئاتر فجر نشسته است. آن‌هم در زمانه‌اي كه مناسبات تئاتري در مقايسه با يك دهه قبل به‌شدت تغيير كرده و ارايه تحليل از وضعيت حال حاضر جامعه تئاتري پيچيده‌تر از گذشته به نظر مي‌رسد. پيچيدگي‌اي كه به طور طبيعي حاصل زيست شهروند/ هنرمند در شرايط عمومي سياسي، اقتصادي و اجتماعي يك دهه اخير و ناگزير است. مرد كهنه‌كار عرصه تئاتر درست يك دهه قبل تصميم به ايجاد تغييرات ساختاري در جشنواره فربه تئاتر فجر گرفت اما با مقاومت و مخالفت جدي خانواده هنرهاي نمايشي مواجه شد و به قولي گوشه رينگ! تنها ماند. او حالا شعار «جشن گفت‌وگوي تئاتر ايران» را بر پيشاني دوره جديد نصب كرده و به گفته خودش تا حدي محافظه‌كارانه‌‌تر پيش مي‌رود؛ در مقابل اما واكنش‌ها نشان مي‌دهد نه تنها انگيزه‌اي براي همراهي با دبير جشنواره وجود ندارد بلكه عده‌اي آگاهانه در مسير حاشيه‌سازي گام برمي‌دارند. زمزمه‌هاي حاشيه‌سازي عليه جشنواره تئاترفجر از يك ماه قبل به گوش مي‌رسيد تا اينكه دو روز قبل به صدايي گوشخراش بدل شد؛ جايي كه سويه سوم ماجرا يعني اتاق فكر حاشيه‌سازِ خودي و غير خودي خودنمايي كرد.

با تئاتر بهتر زندگی می کنم

با تئاتر بهتر زندگی می کنم

سیامک بیگلری متولد 1373 است که با نمایش «دریازدگی» از کرج، به مسابقه بین‌الملل سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر راه یافته است. او از سال 90 تئاتر را شروع کرده و در سال 92 نخستین تجربه کارگردانی را پشت سر گذاشته است. با نمایش «پاییز نگفته بود» نوشته خودش در جشنواره جوان البرز تقدیر کارگردانی گرفت. او تاکنون نمایش‌های «یک سبد فحش برای شمسی خانم» و «زیرزمین»، هر دو نوشته آرش عباسی و «نقل نقالی در نخستین سوگواری البرز» را کارگردانی کرده است و با نمایش «دریازدگی» نوشته وحید محمدی و سینا شفیعی توانست برگزیده هفتمین جشنواره استانی البرز شود با دریافت 5تندیس در بخش کارگردانی و نویسندگی، طراحی صحنه، بازیگری زن و بازیگری مرد به جشنواره سی و ششم فجر راه پیدا کند. در ادامه گفت‌و‌گوی کوتاهی را که با این کارگردان جوان داشته‌ایم، می‌خوانید.

تئاتر خیابانی نیازمند خانه تکانی است

تئاتر خیابانی نیازمند خانه تکانی است

مدیریت حمید پورآذری در بخش نمایش‌های خارج از صحنه «آف‌استیج» سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، خبر خوبی برای بسیاری از هنرمندان این حوزه بود، چراکه پورآذری خود هیچگاه از تجربه کردن نهراسیده است و با علاقه‌ای که به فرمالیسم دارد تجارب تئاتری تازه‌ای را با مخاطب به اشتراک می‌گذارد. خبر مدیریت او در این بخش نویدبخش ورود کارهای متفاوت در فرم و محتوا بود که دست آخر، با انتشار جدول جشنواره دیدیم بخش خارج از صحنه این دوره با کارهای متفاوت و متنوعی همراه است و بخش مسابقه آن به دو بخش تئاتر خیابانی و تئاتر در مکان‌های غیرمتعارف تقسیم شد. نام همان کارگاهی که خود پورآذری شهریورماه سال گذشته در تالار هنر شهر اصفهان برگزار کرد و از دل آن به نمونه اجرایی رسید که در دی ماه سال گذشته در اصفهان اجرایش کرد. او همچنین چند ماه پیش «متروکه خوانی» را در پلتفرم دیگر اجرا کرد که هنوز کار کاملی نشده بود و قصدش این بود تا این نمونه را به مخاطب ارائه دهد و بازخوردهای مخاطبان را از «متروکه خوانی» دریافت کند؛ همان کاری که بخش جدید تمرین‌ - اجرا یا Try Out جشنواره انجام می‌دهد.

تماشاگري كه بكر و تشنه است

تماشاگري كه بكر و تشنه است

حسن معجوني هنرمندي است كه روي پاي خودش مي‌ايستد. او كه در حيطه بازيگري، كارگرداني و تدريس تئاتر فعال است، سال‌ها پيش گروه تئاتر «ليو» را راه‌اندازي كرد و اين گروه از نخستين گروه‌هايي بود كه خيلي زود از حمايت بخش دولتي چشم پوشيد و با طراحي و اجراي برنامه‌هايي مانند برگزاري فستيوال «مونوليو» «جشنواره تك‌گويي گروه ليو» يا پروژه ميكرو تئاتر نشان داد ايجاد يك جريان درست فرهنگي همواره نيازمند حمايت دولتي نيست بلكه اگر خواست و اراده‌اي درست در ميان باشد، بخش خصوصي و خود هنرمندان بهترين برگزاركنندگان چنين رويدادهايي هستند. معجوني كه جزو بنيانگذاران تئاتر خصوصي است، چند ماهي است تهران را ترك كرده و با راه‌اندازي سالن تئاتر «هامون» فعاليت‌هاي خود را در شهر رشت ادامه مي‌دهد. او در اين دوره از جشنواره تئاتر فجر با اجراي نمايش «خرس و خواستگاري» كه دو تك پرده‌اي از آنتوان چخوف هستند، حضور دارد و اين نمايش به عنوان كاري از رشت و با لهجه گيلكي به صحنه مي‌رود.

در اجرای در هرشب تغییراتی اتفاق می افتد

در اجرای در هرشب تغییراتی اتفاق می افتد

«تو مشغول مردنت بودی» با کارگردانی مژگان خالقی شنبه سی دی در بخش تمرین اجرا در تئاتر آفتاب به صحنه رفت.

۱۰۰ ساعت مصاحبه با ۵۳ زن معتاد و کارتن‌خوابِ دروازه غار/همه گارد دارند

۱۰۰ ساعت مصاحبه با ۵۳ زن معتاد و کارتن‌خوابِ دروازه غار/همه گارد دارند

امین میری که نمایش «شلتر» را برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده دارد، از سختی‌های تئاتر مستند می‌گوید و اینکه برای گرفتن مجوز باید خیلی‌ها را مجاب کنی زیرا همه نسبت به سوژه‌های ملهتب اجتماعی گارد دارند و بدون حمایت هم نمی‌توان کاری کرد.

کرمی: از جشنوارهٔ کودک رفتم چون احساس می‌کردم حضورم مفید نیست

کرمی: از جشنوارهٔ کودک رفتم چون احساس می‌کردم حضورم مفید نیست

شهرام کرمی پس از شش دوره برگزاری جشنواره تئاتر کودک همدان با آن خداحافظی کرد. او معتقد است جشنواره کودک باید توسعه پیدا کند و در صورت حضور در همدان نیاز به توسعه زیرساخت‌ها دارد.

جشنواره خاصیتش را از دست داده/ مدیران تئاتری دچار خطاهای بزرگ و استراتژیک هستند

جشنواره خاصیتش را از دست داده/ مدیران تئاتری دچار خطاهای بزرگ و استراتژیک هستند

سجاد افشاریان که تهیه‌کننده تئاترهای کارگردانان جوان هم هست، می‌گوید: انگیزه برای تهیه‌کنندگی را از دست داده‌ام چون هیچ مسئول و مدیری حمایت نکرد؛ مدیران ما دچار خطاهای بزرگ و استراتژیک هستند! وقتی کاری را به سالنی می‌برم؛ بجای اینکه از من بپرسند چه متنی و چه گروهی هستند، می‌گویند بازیگران چه کسانی هستند؟ وقتی آنها دنبال این هستند که چهره‌ها در سالن‌شان اجرا بروند، دیگر فاتحه تئاتر خوانده است.

توانايي به ياد آوردن حاصل زخم‌هاي ما است

توانايي به ياد آوردن حاصل زخم‌هاي ما است

گويي همين ديروز بود كه ستاره اسكندري تنديس جشنواره تئاتر فجر را به فهرست جوايزش اضافه كرد. سال ١٣٧٩ نمايش «سعادت لرزان مردمان تيره روز» نوشته عليرضا نادري و كارگرداني محسن عليخاني جايزه بهترين بازيگري را براي او به همراه آورد؛ نمايشي با مضمون اجتماعي درباره يك خانواده فرودست در جنوب شهر كه با وجود محتواي غم‌انگيز استقبال مخاطب را به دنبال داشت. مهر تاييد تماشاگر آن سال‌ها بر پيشاني نمايش تلخِ رئاليستي كه بخشي از رنجِ فقر و گوشه‌اي از دردهاي جامعه و زمانه خودش را بيان كرد. خط سير هنري اسكندري از آن مقطع به بعد كاملا روشن و مشخص است؛ بازيگري كه به سادگي حضور در هر سريال، فيلم يا نمايشي را نمي‌پذيرد و دست به انتخاب مي‌زند؛ عاملي كه دنبال كردن فعاليت‌هايش را جذاب مي‌كند. اين هنرمند به تازگي با نمايش «نفر دوم» به كارگرداني مهين صدري روي صحنه رفته است. نمايش با تصوير كردن قاب‌هايي از زندگي متلاطم نسل متولد اواخر دهه پنجاه و اوايل دهه شصت شكل مي‌گيرد. نگاهي موجز به زمانه و زندگي نسلي كه شرايط سياسي خاص سال‌هاي ابتدايي انقلاب، سپس جنگ تحميلي، دوران موسوم به سازندگي، گشايش نيم بند سياسي بعد از دوم خرداد ١٣٧٦ را از سر گذراند تا به دهه ٨٠ و سرانجام به امروز رسيد. نمايش «نفر دوم» زندگي دختران جواني را به نمايش مي‌گذارد كه عشق و روياي‌شان در پيچ و خم روزگار دود شد و به آسمان رفت. مشابه همان ماجرايي كه بخشي از آن در نمايشنامه «هم‌هوايي» جاري بود. بر اين اساس با اجرايي مواجه هستيم كه پيش و بيش از هرچيز حديث نفس يك يا دو نسل به شمار مي‌رود. نسل بدون عشق، نسل بي‌رويا و هميشه ملتهب. صدري در صحنه قاب عكس سالن ناظرزاده قاب‌هايي مي‌بندد و با ارايه كد‌هايي مشخص- قطعه معروف تيتراژ ابتدايي سريال سرزمين‌هاي شمالي- همه ما را روبه روي بهترين سال‌هاي عمرمان تنها مي‌گذارد، بلكه اندكي به آنچه قرار بود بشود و آنچه در نهايت شد فكر كنيم؛ بلكه! ستاره اسكندري در اين گفت‌وگو به لزوم يادآوري تاريخ معاصر اشاره مي‌كند و از همكاري‌اش با مهين صدري و الهام كردا مي‌گويد. همكاري‌اي كه شواهد نشان مي‌دهد توان رقم زدن اتفاق‌هاي تازه را دارد و تماشاي حاصل تجربه مشترك اين سه نفر در آينده نزديك چندان دور از ذهن نيست.

گفت‌و‌گو با مفسر فوتبالی که خوره‌ تئاتر است

گفت‌و‌گو با مفسر فوتبالی که خوره‌ تئاتر است

حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال می‌گوید وقتی به او زنگ زده‌اند تا عضو یک هیئت ۷۰ نفره برای انتخاب آثار در جشنواره فجر شود، فهمیده از او به عنوان یک خوره‌ تئاتر دعوت شده است.

باید بند ناف تئاتر را از لوله‌های نفت برید

باید بند ناف تئاتر را از لوله‌های نفت برید

جلال تهرانی رپرتواری از «دودلقک‌ونصفی» را با تغییرات بسیار زیادی این شب‌ها در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که فضایی ابزورد دارد و در نقد بوروکراسی است.

انتقاد رحمانیان از بی‌اعتنایی به بهرام بیضایی و آثارش

انتقاد رحمانیان از بی‌اعتنایی به بهرام بیضایی و آثارش

محمد رحمانیان در گفتگو با روزنامه شرق از بی‌توجهی به بهرام بیضایی انتقاد کرده است.

دست ما بسته است

دست ما بسته است

حدود دو دهه قبل يا كمي پس و پيش، جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهم‌ترين حلقه اتصال هنرمندان و علاقه‌مندان حرفه‌اي و سينه‌چاك هنر نمايش به حساب مي‌آمد. گرچه اين ويژگي برخلاف امروز در جشنواره فيلم فجر نيز به چشم مي‌خورد و طرفداران هردو جريان اذعان مي‌كنند كه آثار دعوت شده به بخش بين‌الملل هر دو رويداد از مهم‌ترين دلايل شكل‌گيري استقبال و تشكيل صف‌هاي عريض و طويل به شمار مي‌رفت. روندي كه از دهه ٧٠ به اين سو سير نزولي به خود گرفت.

آرزوي ساليانم همين رپرتوار است

آرزوي ساليانم همين رپرتوار است

گروه تئاتر عروسكي آران تاكنون هشت اثر مشهور در حوزه اپراهاي عروسكي از سال ٨١ توليد و در تالار فردوسي اجرا كرده است و اين گروه هشت‌بار برخي از اين اجراها را به صورت رپرتوار براي مخاطبانش عرضه مي‌كند. امسال نيز «اپرای عروسکی مولوی» از ١٢ آذرماه الی ١ دی‌ماه اجرا شد و پس از اين نيز «اپرای عروسکی سعدی» از ١٠ دی‌ماه الی ٢٢ دی‌ماه، «اپرای عروسکی خیام » از ١ بهمن‌ماه الی ١٣ بهمن‌ماه، «اپرای عروسکی مکبث» از ٢٣ بهمن‌ماه الی چهارم اسفندماه و «اپرای عروسکی لیلی و مجنون» از هشتم اسفندماه الی ١٨ اسفندماه اجرا مي‌شوند. با بهروز غريب‌پور، نويسنده، طراح و كارگردان و سرپرست گروه تئاتر عروسكي آران، درباره بازتاب و اهميت اين رپرتوار گفت‌وگو كرده‌ايم كه مي‌خوانيد.

می‌گویند حساسیت روی نام ساعدی بالاست/نمایشنامه‌های جاپ شده اجازه خوانش ندارند

می‌گویند حساسیت روی نام ساعدی بالاست/نمایشنامه‌های جاپ شده اجازه خوانش ندارند

روح‌الله جعفری از عدم صدور مجوز مرکز هنرهای نمایشی برای رپرتوار نمایشنامه‌خوانی گروه تئاتر گیتی با خوانش 10 اثر از غلامحسین ساعدی خبر داد و گفت: رئیس اداره ارزشیابی و نظارت به من گفت حساسیت روی نام ساعدی است. تصمیم گرفته شد به کار شما مجوز ندهیم.

 زن خوب یعنی زن همیشه در آشپزخانه/ موظف به دوست داشتن هستیم

زن خوب یعنی زن همیشه در آشپزخانه/ موظف به دوست داشتن هستیم

نویسنده و کارگردان نمایش هایلایت با بیان اینکه «امروز زنان هم به اندازه مردان نان‌آور خانواده محسوب می‌شوند» گفت: چرا در هر تصویری که ما در تلویزیون می‌بینیم زن باید در آشپزخانه باشد. شراکت زن و مرد باید زندگی را پیش ببرد و بچه را بزرگ کند و شرایطی که جز این است می‌شود نابرابری‌های اجتماعی.

علی‌ آهنگران: برخی‌روحانیون تئاتردیدن‌را در شأن‌طلبه‌ نمی‌دانند

علی‌ آهنگران: برخی‌روحانیون تئاتردیدن‌را در شأن‌طلبه‌ نمی‌دانند

محمدعلی آهنگران می‌گوید بخشی از روحانیون ارتباطی با تئاتر ندارند و حضور در تئاتر را خلاف شان حوزوی و طلبه‌گی خود می‌دانند که او نقدهایی جدی به آن‌ها دارد.

  • گزارش تصویری/ نمایش آمادئوس
  • اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان
  •  گزارش تصویری- نمایش پیشی خورد - کارگردان : پوریا گلستانی
  • گزارش تصویری- نمایش صعود مقاومت پذیر آرتورواویی- کارگردان: امیر دژاکام
  • گزارش تصویری نمایش «محفل بی عاری»  کارگردان سیاوش بهادری راد‎
اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر
کانال تلگرام پایگاه خبری تئاتر
فراخوان همکاری با سایت خبری تئاتر
.
مجله الکترونیکی «تاسیان»

logo-samandehi