تعداد نتایج در صفحه:        1 2 3 4
چرا جشنواره فجر نمی‌تواند منجی تئاتر ما باشد؟

چرا جشنواره فجر نمی‌تواند منجی تئاتر ما باشد؟

تئاتر ایران نیاز به یک نهاد پژوهشی و مطالعاتی دارد که وظیفه‌اش طراحی استراتژی و راهبردهای درازمدت باشد. نهادی که با ورزیدگی بالای خود از کوچک‌ترین ظرفیت‌ها و فرصت‌ها برای توسعه تئاتر و آسیب‌زدایی از آن استفاده کند. بدون شک این نهاد نمی‌تواند سازمان برگزاری یک جشنواره باشد.

 تصویرسازی با عناصر و نشانه های تئاتریکال

تصویرسازی با عناصر و نشانه های تئاتریکال

بهزاد صدیقی (نمایش نامه نویس و مدرس تئاتر) طی یادداشتی به نمایش کوکوی کبوتران حرم نوشته علیرضا نادری و کارگردانی افسانه ماهیان پرداخت

وانمودۀ‌ مضاعف

وانمودۀ‌ مضاعف

اصلی‌ترین دغدغه‌‌ نمایش «این یک پیپ نیست» رؤیت‌پذیرکردن امر رؤیت‌ناپذیر و درعین‌حال رؤیت‌ناپذیرکردن امر رؤیت‌پذیر دانست، آن هم نه با ارجاع به «واقعیت» معهود که با تلاش برای پدیدارگی بیرونیتِ «امر واقع». اصلا با تمرکز بر همین نقطه است که نمایش به هویت مستقل و متمایز خودش دست می‌یابد.

تروریست‌های مبتذل و نقد تئاتر

تروریست‌های مبتذل و نقد تئاتر

یکی از شاخص‌ترین ِ این معیارها در تئاتر امروز ایران میزان ِ فروش و جذب مخاطب است. به‌گونه‌ای که اگر تئاتری نتواند به کف فروش مناسب در زمانی مشخص دست یابد، باید به‌سرعت صحنه را برای اجرایی پررنگ و لعاب و بفروش خالی کند. دیگر مهم نیست چه ایده‌ای در کار است، مهم نیست چه میزان از خلاقیت، تجربه‌گری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی توسط یک هنرمند دنبال شده است. آنچه مهم است خیلِ تماشاگران است که پاشنه‌های در سالن‌ها را برای تماشای سلبریتی‌ها از جا در بیاورند.

در چرايي اجرای نمایش «سهروردی» / پرسشي كه هراسانم نكرد

در چرايي اجرای نمایش «سهروردی» / پرسشي كه هراسانم نكرد

سهروردی آنچه از حکمت هرمسی آموخته بود و هر‌آنچه از حکمت ایران باستان می‌دانست، با ادراک عارفانه‌ خود از اسلام به شکلی اندیشمندانه و شاید هنرمندانه، با مدد از عشق و جذبه و مستی و شوریدگی، در دریافتی کشف و شهودی در حکمه‌الاشراق، متجلی كرد.

يادداشتي بر نمايشنامه «رولور» / «تاريخ به مثابه كابوس»

يادداشتي بر نمايشنامه «رولور» / «تاريخ به مثابه كابوس»

نمايشنامه «رولور» در لايه اوليه خود، بر ايده و شكلي از كينه‌توزي و انتقام متمركز است. كينه‌توزي و انتقامي كه در بستر يك داستان سياسي روايت مي‌شود. اما اين روايت، هر بار توسط يكي از شخصيت‌ها از هم گسيخته مي‌شود. رضا، در اين سال‌ها براي خودش روايتي پرآب و تاب ساخته است كه جست‌وجوي چندين ساله او را به وجود آورده است و محسن نيز، روايتي ديگر از واقعه را براي خود توسعه داده است. تعارض اين دو روايت در لحظه‌اي آشكار مي‌شود كه راويان كنوني، در برابر شكل ديگري از روايت «ديگري» قرار مي‌گيرند.

 نشان دادن درونیات شخصیت ها به کمک طراحی صحنه

نشان دادن درونیات شخصیت ها به کمک طراحی صحنه

کارگردانی نمایش آرسن ضمن وفاداری محتوایی به نمایشنامه از لحاظ فرمی و بصری به سمت غیر واقع گرایی رفته ست. دکوری استلیزه و مینیمال که نمایانگر خلط جهان واقع و مجاز در نمایشنامه است. همه وسایل صحنه از جنس شیشه است. شیشه علاوه بر شکنندگی نوعی عریانی و نمایان شدن را به ذهن متبادر می کند و خلاقیت کارگردان در نشان دادن درونیات شخصیت ها به کمک طراحی صحنه برجسته می شود.

حقیقت یا مجاز؟ مسئله این است

حقیقت یا مجاز؟ مسئله این است

«نوه سفارش دادید» نوشته کارینه خودیکیان نمایشنامه نویس ارمنی در سال2011 درایروان چاپ شده و آندرانیک خچومیان نویسنده و مترجم آنرا به فارسی برگردانده است و این روزها در قالب نمایشی با نام «آرسن» به کارگردانی بهزاد صدیقی در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است. نمایشی بی آلایش و بی ادعا که در مدت زمانی حدود یک ساعت درامی اجتماعی شکل می دهد که هر چند تلخ و گزنده است اما گویای برخی واقعیت های زندگی انسان مدرن(!) امروز است.

یادداشت دبیر جشنواره تئاتر آیین سنتی  همزمان با زادروز سعدی افشار

یادداشت دبیر جشنواره تئاتر آیین سنتی همزمان با زادروز سعدی افشار

داوود فتحعلی بیگی دبیر هیجدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی همزمان با سالروز تولد زنده‌یاد سعدی افشار ـ هنرمند با سابقه نقش سیاه، یادداشتی را به یاد این هنرمند نوشت.

یادداشتی برای اجرای نمايش مهاجران / این درد مشترک

یادداشتی برای اجرای نمايش مهاجران / این درد مشترک

مروژك مهاجران را در سال ١٩٧٤ در حالى نوشت كه در تبعيدى خودخواسته در فرانسه زندگى مى‌كرد. نمايشى كه پس از چهار دهه، همچنان به روز است و در طول اين سال‌ها بارها بر صحنه‌های مختلف جهان اجرا شده است. مهاجران در نگاه اول نمايشى سياسى است. شخصيت‌هاى اين نمايش يكى كارگرى است كه به اميد يافتن كار مهاجرت كرده است تا پولى پس‌انداز كند، به كشورش بازگردد و خانه‌اى بسازد؛ و ديگرى روشنفكرى كه به دلايل سياسى مجبور به مهاجرت شده است.

یادداشتی بر نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» / کابوس سپید

یادداشتی بر نمایش «مسئولیت شکستن سکوت مطلق» / کابوس سپید

«مسئولیت شکستن سکوت مطلق» اثری است برای به تفکر واداشتن فارغ از اینکه حاصل فعالیت گروهی دانشجویی باشد یا حرفه‌ای. تمام تابلو‌هایی که صحنه به صحنه کنار هم چیده شده‌اند، خود می‌توانند اجرائی هایکووار باشند. مثلا ممکن است تماشاگر از خود بپرسد یک عروسی هم می‌تواند آنچنان مهیب باشد؟ بله می‌تواند. به نظر من عروسی در این نمایش یک سمبل است که از منظر نشانه‌شناختی می‌توان تعاریف گسترده‌ای از آن داشت.

بزها خطرناک‌تر از گرگ‌ها می‌شوند

بزها خطرناک‌تر از گرگ‌ها می‌شوند

ایده اولیه نمایش «بی‌پدر» از داستان معروف «شنگول و منگول» گرفته شده است اما اثر چیز دیگری است و نمی‌توان آن را بازخوانی جدیدی از داستان برگرفته از فرهنگ عامه دانست. داستان به کلی و حتی مخالف آن چیزی است که اکثر ما در دوران کودکی آموخته‌ایم. روایت جدید محمد مساوات از داستان، اثری دیگر است که برچسب نویسنده را بر خود دارد و می‌توان به گونه‌ای دیگر و ماندگار، همه مردم از کودک تا بزرگسالان را تحت تأثیر نکات آموزنده‌اش قرار داد.

«سانسور» حفظ ارزش‌ها یا معامله‌ی دو سر باخت؟

«سانسور» حفظ ارزش‌ها یا معامله‌ی دو سر باخت؟

سانسور به عنوان عامل خارجی دخالت کننده در این نظم طبیعی مانع ارتباط سالم هنرمند با اجتماع خود می‌شود. در نتیجه‌ پدیده‌ها بر اساس سیاست‌های سانسور تثبیت یا حذف می‌شوند نه روند طبیعی تحولات اجتماعی و عرضه و تقاضای هنرمند و اجتماع. وقتی فرد و نهاد دیگری مسئول نظارت و برخورد با پدیده‌ها باشد، افراد جامعه نیز رفته رفته متر و معیار و شاقول را کنار می‌گذارند. محدودیت‌ها و مرزها از بیرون دیکته می‌شود و افراد دیگر اصول، مرز و ارزش‌های فردی و اخلاقی ندارند.

یادداشت مهرداد خامنه اى برای نمایش بوف کور/ امشب حالم خوبه...

یادداشت مهرداد خامنه اى برای نمایش بوف کور/ امشب حالم خوبه...

نمايش تمام شد. رورانس نداشت. كسى نيامد. من بودم و تئاترم و شعبده حسينى مهر. خواستم خودم رو زودتر از سالن به بيرون برسونم تا صداى مردم از چيزى كه ديده بودم خارجم نكنه، خواستم نگهش دارم. يك كم بيشتر. حرمت تئاتر رو براى اولين بار در اين مملكت هم حس كردم و چقدر حالم خوبه.

 باغ آرزوها / یادی از پرویز بشردوست

باغ آرزوها / یادی از پرویز بشردوست

پرویز بشردوست، نمایش‌نامه‌نویس و بازیگر در آخرین روزهای سال ٩٥ با زندگی در ٦٦سالگی وداع گفت اما تعطیلی رسانه ها مانع از آن شد که دست‌کم چندخطی درباره این هنرمند حائز اهمیت بنویسم. او دست‌کم دو نمایش‌نامه ماندگار دارد که در دهه ٥٠ خورشیدی نوشته و بارها اجرا و چاپ شده‌اند.

یادداشت ناصر حسینی مهر به بهانه اجرای نمایش «بوف کور»

یادداشت ناصر حسینی مهر به بهانه اجرای نمایش «بوف کور»

کارگردان نمایش «بوف کور» به بهانه اجرای اثرش در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر از انگیزه های خود برای به صحنه بردن این نمایش گفت.

من رانت‌خوارم، پس هستم!

من رانت‌خوارم، پس هستم!

در این نوشتار می‌توانیم به نیکی‌ها، کژی‌ها، پستی‌ها و بلندی‌های نمایش‌هایی که در سال جاری به روی صحنه رفته‌اند بپردازیم و در پایان اظهار امیدواری کنیم که ان‌شاء‌الله‌تعالی نمایش‌های ما در سالِ پیش رو از کیفیت لازم برخوردار و در شأن مخاطب فهیمِ هنر تئاتر باشند. در این صورت ما فقط به سطح موضوع پرداخته‌ایم و از مدیوم و قامتِ یک رسانه پوپولسیم‌زده‌ی قلّابی فراتر نرفته‌ایم. چرا که همواره در تحلیل و بررسی، علّت است که بر معلول تقدّم دارد و برخی دوستان به دلایلی که نامش را " مصلحت اندیشی " می‌گذارند، سر صحبت از علّت را می‌پوشانند و حرفی از آن به میان نمی‌آورند.

بیایید با هم برقصیم!

بیایید با هم برقصیم!

در طول تاریخ زندگی بشر بر روی زمین، نمایش همواره برای خدایان بوده است. بعدها که گسترش پیدا کرد و تبدیل به چیزی شد که امروز آن را هنرهای نمایشی می‌نامیم، رقص، موسیقی، افسانه‌ها، داستان‌ها و تصاویر همگی بخشی از زندگی دربار سطنتی و اشراف بودند که با زندگی روزمره‌ی مردم عادی نیز پیوند خورده بودند.

اعتراض مترجم

اعتراض مترجم "کافه پولشری" به اجرای بدون مجوز اثرش

مجوز اجرای "کافه پولشری" را به خانم الهام پاوه نژاد داده ام و قرار است این نمایش با بازی و کارگردانی ایشان فروردین 96 در کافه تریای تئاترشهر اجرا شود. اما متوجه می شوم که خانمی به اسم مریم جعفری می خواهد نمایشنامه "کافه پولشری" را از 16 اسفند در کافه اداره تئاتر اجرا کند.

یادداشتی که برای کودکان کار خوانده شد

یادداشتی که برای کودکان کار خوانده شد

مهدی معبودی در یادداشتی که همزمان با اجرای نمایشنامه خوانی نمایش خواستگاری به کارگردانی حسام کلانتری نوشت از کودکان کار تجلیل کرد.

"بازگشت به خانه" را حیف است نبینید و حیف است دیده نشود

"امین میری" نویسنده،کارگردان و بازیگر تئاتر ، تلویزیون وسینما که این روزها نمایش" شلتر" را در مقام کارگردان در مجموعه تئاتر شهر تهران به روی صحنه برده است یادداشتی درباره نمایش بازگشت به خانه در صفحه اینستاگرام خود منتشر ساخت و ضمن دعوت علاقه مندان برای دیدن این اثر نمایشی از ویژگی های مختلف آن سخن گفت.

یادداشت علی رفیعی برای «کابوس حضرت اشرف»

یادداشت علی رفیعی برای «کابوس حضرت اشرف»

قوام شخصیت عجیب و غریبی در تاریخ ما بوده است که نه می‌توان به‌سادگی او را ستایش و نه محکوم کرد. قوام انسان پیچیده‌ای‌است که هم مملکت را به ورطه‌های خطرناکی کشانده و هم از ورطه‌های هولناکی بیرون کشیده است.

آخرین روزهای اجرای نمایش «تنها راه ممکن»

آخرین روزهای اجرای نمایش «تنها راه ممکن»

نمایش «تنها راه ممکن» به نویسندگی و کارگردانی محمد یعقوبی دوشنبه دوم اسفندماه به اجرای خود در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر پایان می‌دهد.

برای آدم‌هایی که فرصت دیدن ندارند

برای آدم‌هایی که فرصت دیدن ندارند

کارگردان نمایش «مانوس» هم‌زمان با اجرای این اثر نمایشی مستند در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر یادداشتی را برای تماشاگرانش منتشر کرد

دیکتاتوری آدم های متوسط

دیکتاتوری آدم های متوسط

حقیقت این است که تنها تئاتر آوانگارد شمال اروپا که در سطح اروپا شناخته شد و در سطح حرفه‌ای جهانی حرفی برای گفتن داشت، در همین اسلو تاسیس شد و رشد کرد. اسفناک‌تر این است که کارگردان‌ها و بازیگران جوان نروژی حتی به خود زحمت نمی‌دادند که بروند و آن را ببینند. تنها تئاتر آوانگارد خلاق اسکاندیناوی، تقریباً در سکوت کامل از اینجا رفت. از میان منتقدان تئاتر نروژ تنها مارتین نَگ به تئاتر اودین توجه نشان داد.

در باب آداب حضور در سالن تئاتر

در باب آداب حضور در سالن تئاتر

در دنيايي كه مردم تكنولوژي را مدام در دستان خود دارند و به آداب سالن نمايش آگاهي ندارند، تحكم و دستوردادن (موبايلت‌رو «اين‌طوري» خاموش كن.... «پات رو دراز نكن»... «سريع بيا تو»... «سريع برو بيرون») همان مردمان را از اين فضا دورتر و دورتر خواهد كرد و آنها مثل گذشته‌اي نه‌چندان‌دور، به كارهايي جز تئاتررفتن روي خواهند آورد.

جنگ سرد، فستیوال تئاتر بیتف و ادامه تحصیل من

جنگ سرد، فستیوال تئاتر بیتف و ادامه تحصیل من

مى گویند هر ملتى لیاقت دولتمردانى را دارد که بر آنها حکومت مى کنند اما من فکر مى کنم هر ملتى لیاقت تئاترى هایى را دارد که برایشان نمایش اجرا مى کنند.

رکن آموزش تئاتر مدرن در ایران

رکن آموزش تئاتر مدرن در ایران

در میان تماشاگرانی که پس از تماشای نمایش در حاشیه کویر از تالار ۲۵ شهریور، بیرون می‌آمدند، چشمم به مردی افتاد که شباهت شگفتی به خسرو گلسرخی داشت؛ مردی که دوستش می‌داشتم و یکی از الگوهای نسل پرشوری بود که کله‌شان بوی قرمه‌سبزی می‌‌داد! به حدی او به گلسرخی شبیه بود که یک لحظه توهم و خیال بَرَم داشت، «آیا این روح اوست که با شتاب به سوی من می‌آید؟!».

خسروی دانسته‌هایش را در پستو پنهان نکرد

خسروی دانسته‌هایش را در پستو پنهان نکرد

استاد رکن‌الدین خسروی، یکی از مؤثرترین استادان تئاتر کشور بود. همه کسانی که با او کار کرده یا شاگرد او بودند، بر این نکته آگاهی داشتند که در وهله اول باید پایبند به اخلاق، انضباط و تعهد باشند. بنابراین اخلاق و فعالیت تئاتری جزء لاینفک حضور آنان در فعالیت‌های تئاتری بود.

یادداشت رویا نونهالی برای نمایش «دیوان تئاترال»

یادداشت رویا نونهالی برای نمایش «دیوان تئاترال»

رویا نونهالی برای نمایش «دیوان تئاترال» که به کارگردانی روزبه حسینی این روزها در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است، یادداشت نوشت.

یادداشت دکتر خاکی برای نمایش دیوان تئاترال

یادداشت دکتر خاکی برای نمایش دیوان تئاترال

« این نمایش برای من به عنوان تماشاگر، جاذبه های گوناگونی داشت. اجرا، اجرای باوقاریست که موسیقی- در قالب موسیقی سنتی- بخش قابل توجهی از کار را شامل می‌شود. چند صدایی، تلفیق صدای زن و مرد و همچنین بهره گیری از موسیقی مناطق مختلف، جلوه ی زیبایی به کار بخشیده بود. همچنین نمایش از قصه ها و زمینه های شعریِ آشنایی استفاده می‌کند که خاطره انگیز و نوستالژیک هستند.

چراغ خاموش جشنواره تئاتر فجر و پيشرفتي كه حاصل نمي‌شود

چراغ خاموش جشنواره تئاتر فجر و پيشرفتي كه حاصل نمي‌شود

جشنواره سي‌وسوم تئاتر فجر با بودجه‌ يك ميليارد و ٨٠٠ ميليون توماني برگزار شد. اما علي مرادخاني، معاون امور هنري سال گذشته اعلام كرد مبلغي معادل چهار ميليارد تومان را به برگزاري جشنواره تئاتر اختصاص داده است. با در نظر گرفتن اين نكته كه بودجه مورد نظر در دروه‌ جديد قطعا كمتر از سال قبل نخواهد بود بايد ديد حاصل چيست؟ تا اينجاي كار به نظر مي‌رسد امسال و در دوره جديد نيز در بر همان پاشنه سابق مي‌چرخد و نشانه‌ها همه به يك نكته اشاره مي‌كنند. «منتظر اتفاق خاصي نباشيد.»

محسن حسینی: «دیوان تئاترال» نمایشی است که باید دیده شود

محسن حسینی: «دیوان تئاترال» نمایشی است که باید دیده شود

محسن حسینی کارگردان و بازیگر تئاتر که روز گذشته به تماشای نمایش دیوان تئاترال نوشته محمود استاد محمد و کارگردانی روزبه حسینی نشست در یاداشتی کوتاه از ستایش عشق و هنر در تئاتر گفت

«کلاغ» اثری قابل تأمل را به تئاتر ایران معرفی کرد

«کلاغ» اثری قابل تأمل را به تئاتر ایران معرفی کرد

علی شمس نمایشنامه نویس و کارگردان جوان تئاتر طی یادداشتی به بهانه اجرای نمایش «کلاغ»، این اتفاق را باعث معرفی نمایشنامه نویس و اثری قابل تأمل در تئاتر ایران دانست.

یادداشت حمیدرضا نعیمی برای نمایش «ريچارد سوم اجرا نمي‌شود»

یادداشت حمیدرضا نعیمی برای نمایش «ريچارد سوم اجرا نمي‌شود»

نمايش «ريچارد سوم اجرا نمي‌شود» يعني احترام به انديشه و تماشاگر... كساني كه فرصتِ ديدن اين اثر را از دست بدهند بي‌شك زيان خواهند كرد.

ماه در آسمان یا ماه در آب؟!

ماه در آسمان یا ماه در آب؟!

درحالیکه برخی کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان محمد یعقوبی را به دلیل بازتولید برخی کارهایش مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌دهند اما به نظر می‌رسد این منتقدان دفاعیه مکرر این کارگردان را نشنیده‌اند.

˝رنده کن˝ را  در تماشاخانه استاد مشایخی تماشا کنید

˝رنده کن˝ را در تماشاخانه استاد مشایخی تماشا کنید

محمد کرمی می‌گوید فضای خشونت‌بار در نمایش ˝رنده کن˝ در متن وجود دارد نه اجرا.

یادداشت حمیدرضا صدر بر نمایش ˝نگاهمان می‌کنند˝

یادداشت حمیدرضا صدر بر نمایش ˝نگاهمان می‌کنند˝

حمیدرضا صدر در یادداشتی که درباره نمایش ˝نگاهمان می‌کنند˝ معتقد است؛در دنیای معاصر نمی‌توان در پیله خود پنهان ماند!

یادداشت رضا آشفته برای نمایش

یادداشت رضا آشفته برای نمایش " آرتیگوشه "

اگر اهل تئاتر دیدن هستید؛ باید نمایش «آرتیگوشه» را ببینید، چرا که در آن ملاحظاتی نوین هست که تماشایش را لذت بخش می‌کند. این نمایش هم در نوشتار دارای نوآوری هایی قابل تامل است و هم در حوزه‌ی کارگردانی و بازیگری حرف برای گفتن دارد.

«دپوتات» نگاهی انتقادی به رواج دروغگویی است

«دپوتات» نگاهی انتقادی به رواج دروغگویی است

«دپوتات» به کارگردانی اتابک نادری عنوان نمایشی است بر اساس نمایشنامه کمدی «به دنبال دروغگو» نوشته دیمیتریس پساتهاس با ترجمه کریم عظیمی ججین و دراماتورژی محمد نادری که این روزها روی صحنه ی ایوان شمس است

شرح دلایل تعویق در برگزاری جشن پنجاه سالگی سنگلج

شرح دلایل تعویق در برگزاری جشن پنجاه سالگی سنگلج

همزمان با 18 مهرماه سالروز افتتاح و به مناسبت پنجاهمین سال فعالیت تماشاخانه سنگلج ، مدیر این تماشاخانه یادداشتی بدین منظور منتشر کرد.

یادداشت بهزاد صدیقی برای نمایش «شب به‌خیر جناب کنتِ»

یادداشت بهزاد صدیقی برای نمایش «شب به‌خیر جناب کنتِ»

بهزاد صدیقی نمایشنامه نویس و منتقد تئاتر طی یادداشتی که در اختیار سایت خبری تئاتر قرار داد، از اکبر رادی و دراماتورژی نمایش«شب به‌خیر جناب کنتِ» گفت.

یادداشت حسین کیانی برای «مضحکه شبیه قتل»

یادداشت حسین کیانی برای «مضحکه شبیه قتل»

نمایش ˝مضحکه شبیه قتل˝ از ۱۸ شهریورماه تا ۲۱ مهرماه، ساعت ۱۹:۳۰، در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه می رود.

یادداشت منوچهر اکبرلو برای جشنواره تئاتر کودک همدان

یادداشت منوچهر اکبرلو برای جشنواره تئاتر کودک همدان

منوچهر اکبرلو، نویسنده و پژوهشگرتئاتر، درباره جشنواره تئاتر کودک ونوجوان همدان یادداشتی نوشته و در آن نگاهی اجمالی به مسیر پرفرازو نشیب تئاتر کودک و نوجوان در دهه های اخیر انداخته ، خواست و وظیفه هنرمندان این عرصه را بر شمرده است.

از ترانه‌های محلی تا هامون بازها / موزیکال یا نئوآتراکسیون؟

از ترانه‌های محلی تا هامون بازها / موزیکال یا نئوآتراکسیون؟

غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان طی یادداشتی به انتقاد از شیوه اجرای چند نمایش اخیر محمد رحمانیان، کارگردان تئاتر پرداختند. در بخش از این یادداشت که در اختیار سایت خبری تئاتر قرار گرفت آمده است: آنچه در سالن اصلی تئاتر شهر دیدیم شباهت زیادی میان نمایش "ترانه‌های محلی" نوشته و کار "محمد رحمانیان" و آنچه که در تئاترهای لاله‌زار به آتراکسیون موسوم بود وجود دارد. و عجب است که چرخ تاریخ می‌گردد، می‌گردد و می‌گردد تا در مرداد ماه 1393 دوباره بعد از شصت سال آن دوران سیاه تئاتر لاله‌زار را تکرار کند.

یادداشتی درباره خصوصی سازی در تئاتر/ به بار نشستن آزادسازیِ ویرانی

یادداشتی درباره خصوصی سازی در تئاتر/ به بار نشستن آزادسازیِ ویرانی

غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان، یادداشتی را در باب خصوصی سازی در تئاتر در اختیار سایت خبری تئاتر قرار دادند که در زیر می‌خوانید.

خودتان بودید که یا این فاجعه را رقم زدید یا در مقابلش سکوت اختیار کردید.

خودتان بودید که یا این فاجعه را رقم زدید یا در مقابلش سکوت اختیار کردید.

غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان در یادداشتی به انتقاد از کانون کارگردانان تئاتر، مدیریت بنیاد رودکی و اتفاقات اخیر تئاتر پرداخته‌اند و آن را حاصل سیاست‌های غلطی می‌دانند که مقصر اصلی آن برخی هنرمندان با همکاری برخی مدیران هستند. در ادامه این یادداشت را که با لحنی صریح نوشته شده است را بدون هیچ دخل و تصرفی می‌خوانید.

پنج یادداشت درباره‌ نمایشنامه و نمایش

پنج یادداشت درباره‌ نمایشنامه و نمایش "هزارشلاق"

نمایش «هزار شلاق» اگر به درستی دیده شود، الگوی راهگشایی برای آیندۀ نوین و مدرن نمایش ایرانی عرضه می‌کند، به همۀ علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایرانی، بویژه دانشجویان و هنرآموزان فرهیختۀ تئاتر ایران دیدن این نمایش را توصیه می‌کنم.

یادداشت حسین پاکدل برای نمایش «فهرست»

یادداشت حسین پاکدل برای نمایش «فهرست»

حسین پاکدل که به تازگی نمایش «فهرست» کار رضا ثروتی را دیده است، برای این نمایش یادداشتی را نوشت.

غریب مثلِ بازیگر تئاتر

غریب مثلِ بازیگر تئاتر

چرا باید کسی خم به ابرو بیاورد؟ اتفاق خاصی نیفتاده، فقط یک بازیگر تئاتر درگذشته است، یک غریب همیشگی.

  •  گزارش تصویری- نمایش پیشی خورد - کارگردان : پوریا گلستانی
  • گزارش تصویری- نمایش صعود مقاومت پذیر آرتورواویی- کارگردان: امیر دژاکام
  • گزارش تصویری نمایش «محفل بی عاری»  کارگردان سیاوش بهادری راد‎
  • گزارش تصویری - نمایش کافه طره - کارگردان: نوشین تبریزی
  • گزارش تصویری - نمایش مسئولیت شکستن سکوت مطلق - کارگردان: شیوا مسعودی
اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر
کانال تلگرام پایگاه خبری تئاتر
مجله الکترونیکی «تاسیان»
فراخوان همکاری با سایت خبری تئاتر
.