تعداد نتایج در صفحه:        1 2 3 4 5
عناوین تازه کتب تئاتری در نمایشگاه کتاب تهران

عناوین تازه کتب تئاتری در نمایشگاه کتاب تهران

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه همزمان با نیمه شعبان آغاز به کار کرد و اکنون در حالی که تنها دو روز به پایان آن باقی‌ست به گفته ناشران، استقبال خوبی از نمایشنامه‌ها در این نمایشگاه شده است

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند

حالا ستاره‌هاي تئاتري پرفروش شده‌اند

حضور چهره هایی چون نوید محمدزاده، امیر آقایی، صابر ابر، مهدی پاکدل و افشین هاشمی روی صحنه تئاتر تضمین کننده فروش نمایش‌ها است.

جدال عاشقانه ملکه و شاعری مبارز

جدال عاشقانه ملکه و شاعری مبارز

نمایش «پرواز به تاریکی» به کارگردانی افشین هاشمی در دوران پس از جدایی محمدرضا پهلوی و ثریا و پیش از ازدواج او با فرح می‌گذرد.

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

چراغ خطر نمايشي‌ها سريع روشن مي‌شود

در حالي كه انتظار مي‌رفت انتخاب دبير سي‌وهفتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در ادامه رويكرد سه سال گذشته و انتصاب حداقل دو ساله دبيران پيگيري شود، به نظر مي‌رسد شهرام كرمي پيش‌بيني ديگري در سر دارد و نبايد چشم‌انتظار ادامه فعاليت فرهاد مهندس‌پور براي دومين سال پياپي بود. اين تصميم زماني جدي‌تر به نظر مي‌رسد كه حواشي ايجاد شده براي دوره گذشته جشنواره را از نظر بگذرانيم و از سوي ديگر آخرين اظهارات مديركل هنرهاي نمايشي را پيرامون انتخاب دبير مرور كنيم.

تئاتر، گروگان توليد «فست فودي»

تئاتر، گروگان توليد «فست فودي»

«مدير سالن نمايش خطاب به شاعر/ نويسنده: شكوه و غناي دكورهاي ما را به نمايش درآريد، چنانكه منظره‌هاي گوناگون از پي هم بيايند و شما جهاني را به تماشاگران شگفت‌زده عرضه داريد... مردم براي چه مي‌آيند؟‌ براي ديدن. مي‌خواهند به هر قيمت كه باشد ببينند. پس بكوشيد تا با شگردهاي‌تان تحسين‌شان را به دست آوريد، و آن‌وقت در چشم‌شان شاعري والا خواهيد بود.» وضعيت امروز تئاتر تفاوت چنداني با پرده نخست نمايشنامه «فاوست» ندارد. نويسنده و كارگردان تئاتر از يك‌سو با خواست مدير سالن مواجه است «اجاره‌بهاي روزانه»، از سوي ديگر با پيشنهادهاي گاه و بيگاه تهيه‌كننده و تازه در اين بين سليقه نازل تماشاگر نيز بر گرده‌اش سنگيني مي‌‌كند و هم‌زمان بايد پاسخگوي نظارت‌هاي مرئي و نامرئي‌ نيز باشد. اما آيا وجود موانع متعدد ياد شده، مجوز ساده‌انگاري هنگام خلق نمايش را در اختيار ما قرار مي‌دهد؟

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است

«اتاق شيشه‌اي» را مه گرفته است

سيدعباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ميانه تعطيلات نوروز ٩٧ درست همزمان با ٧ فروردين، روز ملي تئاتر در ايران و ٢١ مارس روز هنرهاي نمايشي در جهان به يكي از سالن‌هاي شناخته شده و قديمي تئاتر پايتخت سري زد اما پيش از هر چيز به دو پرسش پاسخ داد؛ نخست، درباره شائبه‌هاي موجود پيرو فقدان شفافيت مالي در مسير نقل و انتقال بودجه هنرهاي نمايشي از وزارت ارشاد به موسسه‌‌اي با عنوان «توسعه‌ هنرهاي معاصر»، بازگشت اين بودجه از موسسه به «انجمن هنرهاي نمايشي ايران» و سپس تخصيص اعتبار و تسويه‌حساب با گروه‌هاي تئاتري و دوم، پرسش پيرامون مطالبات باقيمانده گروه‌ها و دست‌اندركاران تئاتر از سال ٩٦ كه به گفته مديركل هنرهاي نمايشي رقمي بالغ بر ٥ ميليارد تومان را شامل مي‌شود. همچنين اشاره‌اي گذرا به بحث خصوصي‌سازي در تئاتر كه در ادامه مي‌آيد.

خصوصی‌سازی: راه نجات یا سقوط آزاد تئاتر ایران؟

خصوصی‌سازی: راه نجات یا سقوط آزاد تئاتر ایران؟

خصوصی‌سازی تئاتر یکی از چالش‌برانگیزترین سیاست‌های فرهنگی یک دهه اخیر در کشور تلقی می‌شود. به نظر می‌رسد در طی این سال‌ها دولت به طور سیستماتیک به نام «خوداتکایی تئاتر»، از وظایف ذاتی حمایتی-مالی‌اش در قبال تئاتر کاسته است بی‌آنکه از نظارت و ارزشیابی محتوی و شکل اجراها کوتاهی داشته باشد. بخش قابل توجهی از سهم تحقق‌یافته بودجه اندک تخصیصی تئاتر هم به دلیل رشد کمی تئاترها عموما مصروف کنترل و ارزیابی نمایش‌ها می‌شود. «۱»

پیروزی در نبرد گیشه

پیروزی در نبرد گیشه

شاید اگر چند سال قبل حدود ساعت یازده شب شبکه چهار تلویزیون را تماشا می‌کردید، گاهی می‌توانستید تله‌تئاترهایی را ببینید که بازیگرانش در فضایی غریبه، جغرافیایی ناآشنا و با اسم‌های اروپایی داستانش را جلو می‌بردند. گروهی که امروز دهه سوم زندگی را پشت سر می‌گذارند اغلبشان شاید با همان تله‌تئاترهای شبکه چهار با مفهوم کلی هنر نمایش آشنا شده باشند. این تصویر اما نمای آن روزهای تئاتر در ایران نبود. هرچند تلویزیون تمایل زیادی به ضبط و پخش تله‌تئاترهای ایرانی نداشت و تئاتر برایش با خارجی بودن معنا می‌شد اما فعالان عرصه تئاتر می‌دانستند تصویر ارائه شده از هنر نمایش در رسانه ملی همه آنچه واقعیت و امکانات انسانی ایران آن روز است، نیست. امروز اما اوضاع با آن روزها تفاوت کرده است. اغلب نمایش‌های روی صحنه یا چندمین اجرا از نمایشنامه‌‌ای خارجی است یا با عناوینی همچون بازخوانی، بازنویسی یا بازآفرینی آثار غربی به اجرا می‌رسند. فعالان عرصه تئاتر هم با این گزاره که جریان غالب این روزها در تئاتر چنین راهی را در پیش گرفته موافقت دارند اما دلایل شکل‌گیری این نگاه از نظر آنان با هم تفاوت دارد.

مزایا و معایب بیمه تکمیلی هنرمندان

مزایا و معایب بیمه تکمیلی هنرمندان

بیمه تکمیلی هنرمندان در سال جاری انتقادهایی را در پی داشته و تعدادی از اعضای صنوف هنری معتقدند این بیمه نتوانسته انتظاراتشان را برآورده کند و در مواقع ضروری به کمک شان نیامده است.

مثلث بحران در مديريت بودجه تئاتر

مثلث بحران در مديريت بودجه تئاتر

تئاتر در دهه ۸۰ بودجه قابل توجهي نداشت اما با تلاش مسوولان و هنرمندان در سال‌هاي ابتدايي دهه ٩٠ به‌ويژه بعد از آغاز به‌كار دولت يازدهم رقم بودجه به ٧٨ ميليارد و ٤٠٠ ميليون تومان براي سال ٩٧ افزايش يافته است. گرچه هزينه توليد آثار نمايشي در همين بازه زماني به شكلي سرسام‌آور افزايش يافت ولي با در نظر گرفتن رقم برآورد فعلي، پرسش اين است كه اداره‌كل هنرهاي نمايشي چه سازوكاري براي توزيع متناسب اعتبار و توسعه پايدار تئاتر در استان‌هاي سراسر كشور در اختيار دارد. آيا روزآمدسازي سازوكار موجود در حال حاضر يك ضرورت نيست؟ چه عامل يا عواملي منجر به انحلال «انجمن نمايش» در دهه ٨٠ و شكل‌گيري «انجمن هنرهاي نمايشي ايران» شد و از چه زمان «موسسه توسعه هنرهاي معاصر» بين «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» و «انجمن هنرهاي نمايشي» قرار گرفت.

 چرا چند موضوع و مسئله در نمایش نامه ی یه کلیک کوچولو مطرح می شود؟

چرا چند موضوع و مسئله در نمایش نامه ی یه کلیک کوچولو مطرح می شود؟

هشتمین نشست تئاتر کاغذی با حضور محمدرضا کوهستانی، مصطفی محمودی و بهزاد صدیقی توسط باشگاه تئاتر فرهنگسرای ارسباران و با همکاری مؤسسه ی افرامانا عصر روز شنبه 28 بهمن ماه 96 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

چطور تئاتر ایران روی خوش به سایمون نشان داد؟

چطور تئاتر ایران روی خوش به سایمون نشان داد؟

شهرام زرگر می‌گوید با توجه به شرایط اقتصادی‌، برایش طبیعی و پذیرفتنی است که یک گروه بخواهد یک ماه، یک ماه و نیم تمرین کند و مطمئن باشد که 30 یا 40 شب هم می‌تواند روی صحنه برود و کارش که تمام شد بابت سه، چهار ماهی که در مجموع تمرین و اجرا کرده منتفع باشد و این ماجرا به شکل تقریبی با آثار نیل سایمون برآورده می‌شود.

درخشش تئاتری‌ها در جشنواره فیلم فجر

درخشش تئاتری‌ها در جشنواره فیلم فجر

22 فیلم جدید سینمایی در جشنواره فیلم فجر امسال در حالی به عنوان تولیدات تازه سینمای ایران رونمایی شدند که سهم بازیگران کهنه کار تئاتر در این فیلم‌ها چشمگیر بود.

نگاهی به حضور سیاسیون در صحنه تئاتر

نگاهی به حضور سیاسیون در صحنه تئاتر

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به روز پایانی خود رسید که حضور پررنگ مردان عرصه سیاست از ویژگی‌های قابل توجه آن بوده است.

روایتی از 15 سال قول و قرارها برای «تئاتر نصر»

روایتی از 15 سال قول و قرارها برای «تئاتر نصر»

بعد از گذشت حدود 15 سال، اعلام شد قرار است بنای تاریخی 100 ساله‌ی «تئاتر نصر» هم بالاخره روی خوش ببیند، اتفاقی که می‌تواند دیگر بناهای قدیمی و تاریخی خیابان لاله‌زار را که بخش زیادی از آن‌ها به نوعی به تاریخ و فرهنگِ کشور متصل‌ هستند برای نجات امیدوار کند.

هنرمندان از ضعف ريشه‌اي ٣٥ دوره برگزاري جشنواره ‌تئاتر فجر مي‌گويند

هنرمندان از ضعف ريشه‌اي ٣٥ دوره برگزاري جشنواره ‌تئاتر فجر مي‌گويند

نه تنها اين روزها كه اگر يك دهه قبل هم نظر اهالي تئاتر درباره حركت جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر به سوي نقطه آرماني را جويا مي‌شويد، «تشكيل گروهي از كارشناسان جهت شناسايي نقاط قوت و ضعف و آسيب‌شناسي كارشناسانه و در نهايت رسيدن به اساسنامه اجرايي متناسب» را بهترين راهكار براي برون رفت از وضعيت كيفي اين رويداد مي‌دانستند. ضرورت اين تغيير در گفت‌وگو با مسعود دلخواه، منيژه محامدي، افسانه ماهيان، منوچهر شجاع و حميدرضا نعيمي با «اعتماد» مطرح شده است.

وقتی به اسم کارشناسی، سیاسی‌کاری می‌کنند

وقتی به اسم کارشناسی، سیاسی‌کاری می‌کنند

در حالی که جشنواره فیلم فجر هر سال پر‌هیجان تر از قبل برگزار می‌شود سال به سال از رونق جشنواره تئاتر فجر کاسته می‌شود و هنر‌مندان کمتری برای شرکت در آن اقبال نشان می‌دهند.

یک نشست تشریفاتی بدون دستاورد برای جشنواره تئاتر فجر

یک نشست تشریفاتی بدون دستاورد برای جشنواره تئاتر فجر

انتقاد از نحوه برگزاری دومین همایش برگزیدگان جشنواره‌های استانی برای معرفی آثار منتخب به سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، موارد مختلفی را دربرمی‌گرفت که مهم‌ترین آنها حذف رویداد تماشای آثار از سوی گروه‌ها بود. منتقدان می‌گویند حذف جشنواره منطقه‌ای پروسه‌ای را کلید زد که باعث شد بخش استان‌ها هر سال گامی رو به عقب باشد.

جزییات چالش‌های کانون نمایشگران خیابانی با جشنواره

جزییات چالش‌های کانون نمایشگران خیابانی با جشنواره

حمید پورآذری، مدیر «بخش‌ خارج ‌از صحنه (Offstage)» جشنواره سی و ششم ضمن تشریح جزئیات اختلاف کانون نمایشگران خیابانی با جشنواره از نامه بی‌جواب فرهاد مهندس‌پور به اصغر همت گفت.

تئاتر تهیه‌کننده حرفه‌ای می‌خواهد

تئاتر تهیه‌کننده حرفه‌ای می‌خواهد

«تهيه‌كننده مي‌تواند در تئاتر مؤثر باشد درصورتي كه تنها تمركزش روي بازگشت سرمايه نباشد. اما هم‌اكنون تهيه‌كنندگان مختلفي در تئاتر حضور دارند كه نگاهشان به تئاتر و حتي هنر، كالايي است يعني يك مسير انحرافي، گويا اراده‌اي هم براي جلوگيري از ورود اين افراد وجود ندارد».

سهم هنرمندان از بنرهای تهران چقدر است؟

سهم هنرمندان از بنرهای تهران چقدر است؟

تبلیغات حمایتیِ واحد تبلیغات فرهنگی و مشارکت‌های مردمی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در دو قالب انجام می‌شود؛ یکی اطلاع‌رسانی در مورد اتفاقات فرهنگی مانند تئاترها و دیگری کمپین‌های فرهنگی مثل «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر»، «سبک زندگی» و غیره اما نسبت‌ها چگونه تعیین می‌شود؟

چوب حراج بر بدن نحیف تئاتر

چوب حراج بر بدن نحیف تئاتر

سال‌هاست که تبلیغات بخش قابل توجهی از فضای سمعی و بصری زندگی ما را اشغال کرده است و با گسترش وسایل ارتباطی و دسترسی همگانی به فضای مجازی و ابزارهای ارتباط جمعی، هر روز نیز شاهد اشکال جدیدتری از تبلیغات هستیم. در هر رده‌ی سنی که باشیم و به هر شغل و فعالیتی مشغول باشیم، هر روزه با حجم گسترده و غیرقابل چشم‌پوشی از تبلیغات به اشکال گوناگون روبرو هستیم. از اشکال قدیمی‌تر تبلیغات مانند بیلبوردها و تابلوها، تبلیغات کاغذی که در خیابان به دست‌مان می‌دهند یا به در و دیوار و ماشین‌ها می‌زنند، به اصطلاح «دادزن»ها و «بفرمازن»ها که صدایشان را در خیابان می‌شنویم و ما را به خرید از فروشگاهی یا دستفروشی یا خوردن در رستورانی دعوت می‌کنند و اشکال نسبتاً جدیدتر مانند تبلیغات رادیویی و تلویزیونی گرفته تا تبلیغات جدیدتر مانند پیامک‌، ایمیل، بنرهایی که در گوشه‌ی وبسایت‌ها جا خوش کرده‌اند و جدیدتر از همه تبلیغاتی که از طریق رسانه‌هایی چون اینستاگرام، تلگرام و… منتشر می‌شوند. تبلیغاتی که به ما می‌گویند چه بخوریم، چه بپوشیم، چه ماشینی سوار شویم، کجا برویم و در یک کلام، چطور زندگی کنیم. به موازات این جریان در تئاتر نیز شاهد ورود انواع تبلیغات مختلف برای جلب مخاطب هستیم. اگر به تئاتر علاقمند باشید و یا به این حرفه مشغول باشید، احتمالاً در فضای مجازی عضو خبرنامه‌ها و گروه‌های اطلاع‌رسانی رویدادهای تئاتری هستید و از این طریق اخبار و اطلاعات دنیای تئاتر را دنبال می‌کنید. در این صورت حتماً هر روزه با سیل عظیم انواع و اقسام تبلیغات پیامکی، پست‌های اینستاگرام، گروه‌های تلگرامی، ایمیل و… مواجه می‌شوید که قرار است اطلاع‌رسانی کنند، اما گاه تا حدی تکراری و بیش از اندازه می‌شوند که ممکن است نخوانده از کنارشان رد شوید. اما این تبلیغات چه می‌گویند؟ از ما چه می‌خواهند؟ چه هدفی دارند؟ و چرا به این شکل عمل می‌کنند؟

سانسور اقتصادی و سیطره‌ی پول بر تئاتر امروز

سانسور اقتصادی و سیطره‌ی پول بر تئاتر امروز

این روزها هنگامی که صحبت از اجرای تئاتر می‌شود، بیش از هر موضوع دیگری پرسش‌هایی را به اشکال گوناگون می‌شنویم که همگی حول محور یک موضوع اصلی هستند: چند نفر تماشاگر؟ یا به عبارت دیگر چند بلیت و چه میزان فروش؟ در وهله‌ی اول شاید چنین موضوعی عجیب به نظر برسد، اما با نگاهی به وضعیت امروز سالن‌ها و گروه‌های تئاتری می‌توان دید که چرا این موضوع به دغدغه‌ی تئاتری‌ها تبدیل شده است.

گزارشی از جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه / پیوند معماری با تئاتر

گزارشی از جشنواره تئاتر آوینیون فرانسه / پیوند معماری با تئاتر

آوینیون در کنار رود «رون» قرار دارد با بناها و دیوارهایی بازمانده از قرون وسطا که دورتادور این شهر تاریخی را احاطه کرده‌اند. اکثر نمایش‌های بخش اصلی جشنواره در فضای آزاد این معماری قدیمی اجرا می‌شوند. گاه مخاطب احساس می‌کند که در وسط تاریخ به تماشای نمایش نشسته است. درواقع پیوند معماری با هنر تئاتر است که تماشاچیان زیادی را هرساله از سایر نقاط جهان به این شهر زیبا جذب می‌کند.

سهم تئاتر از بازار کتاب ایران

سهم تئاتر از بازار کتاب ایران

برپایی سی دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بهانه ای شد تا به آمار چاپ و نشر کتاب در حوزه تئاتر با توجه به آنچه از سوی ناشران کشور در این نمایشگاه عرضه شده است نگاه بیاندازیم.

گزارش روز سوم جشن خانه تئاتر

گزارش روز سوم جشن خانه تئاتر

جشن خانه تئاتر که از شنبه ۹ اردیبهشت ماه در فضای باز خانه هنرمندان آغاز شده است، سومین روز را پشت سرگذاشت.

برنامه های جشن خانه تئاتر مشخص شد

برنامه های جشن خانه تئاتر مشخص شد

نشست خبری چهاردهمین جشن خانه تئاتر صبح امروز دوشنبه 4 اردیبهشت با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، سهراب سلیمی دبیر جشن خانه تئاتر و احسان حاجی‌پور، مدیر روابط عمومی جشن و مهدی قلعه مدیر اجرایی این جشن در سالن کنفرانس خانه تئاتر برگزار شد و در این نشست پوستر این مراسم رونمایی شد.

پرکارترین هنرمندان تئاتر در سال 95

پرکارترین هنرمندان تئاتر در سال 95

در این گزارش مشروح اطلاعات آماری فعال ترین هنرمندان تئاتر در رشته های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری، طراحی صحنه، طراحی لباس، طراحی گریم را به شما معرفی می کنیم.

چرا اجرای «آخرین نامه» به مشهد نرسید؟

چرا اجرای «آخرین نامه» به مشهد نرسید؟

خبر ارسالی مرکز هنرهای نمایشی بابت لغو نمایش «آخرین نامه» به کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا و توضیحات مدیرکل هنرهای نمایشی ، اولین سوالی که به ذهن متبلور می‌کند، دلیل لغو اجرای این نمایش است.

گزارشی از دومین روز از سمینار بین المللی تئاتر و ظرفیت های بخش غیر دولتی

گزارشی از دومین روز از سمینار بین المللی تئاتر و ظرفیت های بخش غیر دولتی

پنجمین میزگرد از سمینار بین المللی تئاتر و ظرفیت های بخش غیر دولتی با موضوع نقش صنوف در ارتقا بخش غیر دولتی پایان بخش برنامه های دومین روز این سمینار بود که در آن نصرالله قادری ، حمید ششجوانی و ایرج راد نقطه نظرات خود را در این زمینه بیان کردند.

نمایش­نامه­ های اکبر رادی بازنمایی و تصویری از اجتماع هستند

نمایش­نامه­ های اکبر رادی بازنمایی و تصویری از اجتماع هستند

نخستین برنامه ­ی پخش فیلم-تئاتر آثار اکبر رادی توسط موسسه­ استاد اکبر رادی در تالار استاد جلیل شهناز خانه­ هنرمندان ایران برگزار شد.

پایان جشن فجر تئاتر ایران؛ از تکنیک هلندی تا هنرمندان نابینا روی صحنه

پایان جشن فجر تئاتر ایران؛ از تکنیک هلندی تا هنرمندان نابینا روی صحنه

سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در حالی برگزار شد که مهم ترین رویداد تئاتری ایران جنبه های مختلفی از هنر نمایش را به مخاطبان عرضه کرد.

نمایش خلاق می تواند در هر زمینه ای کارآمد و موثر باشد

نمایش خلاق می تواند در هر زمینه ای کارآمد و موثر باشد

نشست علمی-تخصصی «بررسی وضع موجود و آسیب شناسی شیوه های آموزش نمایش خلاق به کودکان 3 تا 10 سال» توسط جهاد دانشگاهی هنر در پژوهشکده ی فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.

مردم از تئاتر چه می‌گویند

مردم از تئاتر چه می‌گویند

ساعتی را با مردمی که هر روز از کنار «تئاترشهر» به عنوان قلب تپنده تئاتر می‌گذرند، بودیم و از آنها پرسیدیم که چقدر تئاتر می‌بینند که پاسخ اکثر آنها این بود که قرابت زیادی با این هنر ندارند.

دلایل کوچ ایرانی‌ترین نویسنده‌ معاصر از تئاتر به سینما

دلایل کوچ ایرانی‌ترین نویسنده‌ معاصر از تئاتر به سینما

«سخنور سینمای ایران» احتمالا این لقب تنها برازنده یک نفر در تاریخ سینمای ایران باشد؛ مردی که قصه‌هایش از فرهنگ عامه (فولکلور) و کاوش در زوایای ناشناخته یا فراموش‌شده این فرهنگ عمدتا شفاهی می‌آمد. علی حاتمی متولد خانواده‌ای سنتی در محله‌ای قدیمی از تهران است و شاید برای همین زبان عامه مردم و اصطلاحات آنها را خوب می‌دانست و برای همیشه بخش عمده‌ای از آن را در آثارش ثبت و ضبط کرد. اما کمتر کسی می‌داند که علی حاتمیِ سریال‌ها و فیلم‌های آشنای سه دهه اخیر، نوشتن از دغدغه‌هایش را با تئاتر آغاز کرده است.

یک گزارش آماری از تئاتر

یک گزارش آماری از تئاتر

اجرای یک اثر نمایشی حاصل تلاش جمعی از هنرمندان این رشته هنری است که در نهایت باید در معرض دید مردم قرار گیرد و به عنوان محصولی قابل عرضه به جمعی که برای آن بهایی می پردازند تحلیل شود. مقایسه تعداد نمایش هایی که در مدت زمان مشخصی روی صحنه رفته اند از یک سو نشانگر جامعه ای است که تولید و اجرا را بر عهده دارند و از سوی دیگر نشانه ای ازجامعه گسترده تری از مطالبه مخاطبان در خود دارد که باعث استمرار تولید می شوند.

روزهای سخت مردی که تا امروز گله نکرده بود

روزهای سخت مردی که تا امروز گله نکرده بود

حسین محب اهری این روزها با شرایط سخت تأمین هزینه های میلیون تومانی درمان بیماری دست و پنجه نرم می کند، وضعیتی که خود مانع پیشرفت درست روند درمانی می شود.

تئاتر آييني يا ديني، مساله اين است

تئاتر آييني يا ديني، مساله اين است

هرسال همزمان با ورود به روزهاي سوگواري دهه اول و دوم ماه محرم در گوشه و كنار پايتخت و ديگر شهرهاي كشور شاهد برپايي مجالس تعزيه هستيم. جمع زيادي از كارشناسان و علاقه‌مندان هنر نمايش همواره بر اين نكته تاكيد مي‌كنند كه اجراي اين آثار نبايد فقط در يك زمان محدود باشد، بلكه بايد در تمام سال جريان داشته باشد. به اين دليل كه حداقل در كلام، همه بر حفظ سنت‌هاي نمايشي به عنوان ميراث ملي تاكيد دارند. اما در روزهايي كه شعار ديپلماسي فرهنگي يا توجه به ارز آوري صنعت گردشگري مطرح است جا دارد مسوولان گوشه‌چشمي هم به اشتياق هنرمندان و گردشگران خارجي براي تماشاي نمايش‌هاي سنتي ايراني داشته باشند. اتفاقي كه متاسفانه هيچگاه رخ نداده است.

نگاهی آماری بر اجرای تئاتر در بهار 95

نگاهی آماری بر اجرای تئاتر در بهار 95

با مرور تعداد آثار اجراشده در ماه‌های آغازین سال 1395 و تنوع موضوعی نمایش‌هایی که در سه‌ماهه اول سال اجرای عمومی خود را پشت سر گذاشته‌اند تصویری از کمیت اجراهای تئاتر به دست می آید که می تواند مورد توجه تحلیلگران حوزه تئاتر قرار گیرد.

امیدواریم رادی ­شناسی در آن سوی مرزهای ایران هم تداوم یابد

امیدواریم رادی ­شناسی در آن سوی مرزهای ایران هم تداوم یابد

آیین پایانی چهارمین همایش ملی رادی­ شناسی با حضور شخصیت های فرهنگی و هنری عصر روز سه شنبه 24 مردادماه 1395 در تالار استاد جلیل شهناز برگزارشد.

گزارشی از بازگشایی سالن «قشقایی» + عکس

گزارشی از بازگشایی سالن «قشقایی» + عکس

تالار «قشقایی» مجموعه‌ی «تئاتر شهر» با پایان مرمت و بازسازی، برای اجرای نمایش‌های جشنواره تئاتر «فجر» بازگشایی شد.

منطقه 6، بورس تئاتری تهران در آخرین ماه پاییز

منطقه 6، بورس تئاتری تهران در آخرین ماه پاییز

تهران بزرگ با جمعیتی چند ملیونی ، از جمله کلان شهر هایی است که همواره از کمبود زیر ساخت تئاتر در آن صحبت می شود. با این حال بیشترین سالن های تئاتر کشور را در خود دارد. نگاهی گذرا به محل اجرای 75 نمایشی که تنها در آذر ماه 94 روی صحنه رفته اند و یا در حال اجرا هستند نشان می دهد که بیشترین اجراهای تئاتر در دو منطقه 6 و 11 این شهر متمرکز شده اند.

سهم هنرهای نمایشی از اعتبار ۶۰۰۰ میلیاردی فرهنگ چقدر است؟

سهم هنرهای نمایشی از اعتبار ۶۰۰۰ میلیاردی فرهنگ چقدر است؟

مقایسه اعتبار ‌۳۶ میلیاردی اعلام شده برای «حمایت و گسترش هنرهای نمایشی» در لایحه بودجه سال ۹۴ نسبت به رقم ۶ هزار میلیاردی جاری در عرصه فرهنگ کشور از بی‌توجهی محض مسئولان به یک هنر ارزشمند حکایت دارد.

شب شکسپیر در کتاب فروشی هنوز برگزار شد

شب شکسپیر در کتاب فروشی هنوز برگزار شد

فروشگاه نشر هنوز، سیزدهمین برنامه از "سه شنبه های هنوز را در تاریخ پنج آبان ماه با حضور سودابه فضائلی، فواد نظیری، نوید ملکی با موضوع معمای شکسپیر برگزار کرد و در این نشست سودابه فضائلی درباره زندگی معماگونه شکسپیر و اهمیت آثار او سخن گفت و فواد نظیری و نوید ملکی ضمن سخن گفتن درباره آثار شکسپیر بخش هایی از نمایشنامه های او را به زبان انگلیسی و فارسی خواندند.

قطار جشنواره تئاتر کودک در ایستگاه آخر

قطار جشنواره تئاتر کودک در ایستگاه آخر

مراسم اختتامیه جشنواره بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور علی مرادخانی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، فاضل عبادی مدیرکل ارشاد استان همدان ، الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان ، مدیران و مسئولان فرهنگی و هنری شهر همدان و هنرمندان شرکت کننده در جشنواره برگزار شد.

بودجه یک سال تئاتر ایران در جیبِ بازسازی ناتمام

بودجه یک سال تئاتر ایران در جیبِ بازسازی ناتمام

شواهد نشان می‌دهد شرکت «پیکر نهاد» بار دیگر بدون برگزاری مناقصه بازسازی تئاتر شهر را ادامه می‌دهد. پروژه‌ای که تا امروز رقمی معادل بودجه یک سال تئاتر کشور را به خود اختصاص داده است.

تئاتر تهران طی دو سال آینده متحول می‌شود

تئاتر تهران طی دو سال آینده متحول می‌شود

محمد باقر قالیباف در اختتامیه جشنواره تئاتر شهر با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای مدیریت تئاتر تهران گفت: تئاتر شهر تهران طی دو سال آینده با کمک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران متحول خواهد شد.

برگزاری سومین سالگرد درگذشت حمید سمندریان

برگزاری سومین سالگرد درگذشت حمید سمندریان

مراسم یادبود زنده‌یاد حمید سمندریان با حضور ۲ نسل از شاگردان این مدرس مطرح تئاتر، عصر روز دوشنبه ۲۲ تیرماه در فرهنگسرای سرو برگزار شد و شاگردان زنده‌یاد سمندریان به ذکر خاطراتی از استاد خود پرداختند.

تناقض‌گویی مدیران در روند بازسازی تئاتر شهر

تناقض‌گویی مدیران در روند بازسازی تئاتر شهر

در حالی که از مهرماه سال ۹۳ بازسازی سالن‌های مجموعه تئاتر شهر آغاز شده است و زمان‌های مختلفی برای راه‌اندازی آنها اعلام شده ولی هنوز دلیل اصلی این تاخیرها از سوی مدیران به‌طور شفاف اعلام نمی‌شود.

حاشیه‌های تئاتر دانشگاهی از یقه‌گیری تا اعتراض به نماینده مجلس

حاشیه‌های تئاتر دانشگاهی از یقه‌گیری تا اعتراض به نماینده مجلس

شاید همه چیز از زمانی شروع می‌شود که مجید سرسنگی با قبول مسئولیت مهمی که برای نخستین بار به یک عضو هیئت علمی سپرده می‌شود، در هیچ یک از فضاهای رسانه‌ای جشنواره تئاتر دانشگاهی ظاهر نمی‌شود و به عنوان مسئول پاسخی نمی‌دهد...

  • گزارش تصویری/ نمایش آمادئوس
  • اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان
  •  گزارش تصویری- نمایش پیشی خورد - کارگردان : پوریا گلستانی
  • گزارش تصویری- نمایش صعود مقاومت پذیر آرتورواویی- کارگردان: امیر دژاکام
  • گزارش تصویری نمایش «محفل بی عاری»  کارگردان سیاوش بهادری راد‎
اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر
کانال تلگرام پایگاه خبری تئاتر
فراخوان همکاری با سایت خبری تئاتر
.
مجله الکترونیکی «تاسیان»

logo-samandehi