امتیاز دهی امتیاز دهی امتیاز دهی
امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی
139310127
جمعه 12 دى 1393 و ساعت 16:54:28
سایت خبری تئاتر - نگاهی به نمایش ˝همه‌ دزدها که دزد نیستند˝ به کارگردانی سامان ارسطو

.

سایت خبری تئاتر - نگاهی به نمایش ˝همه‌ دزدها که دزد نیستند˝ به کارگردانی سامان ارسطو

.

دزدی در نمایشنا‌مه‌ داریو فو و نمایش سامان ارسطو، بهانه‌ای می‌شود برای به میدان آوردن شخصیت‌های خاطی دیگر.

 

سایت خبری تئاتر/هنرآنلاین/هاله میرمیری: عنوان نمایش را چندبار می‌خوانم در ذهنم: "همه‌ دزدها که دزد نیستند" فکر می‌کنم که اشتباهی در نوشتنش رخ داده باشد. اشتباه که نه؛ نوعی ایراد تایپی اما نه! نام داریو فو به عنوان نمایشنامه‌نویس افکارم را تصحیح می‌کند. مسئله از همان سوءتفاهم زبانی و ذهنی آب می‌خورد؛ همان که دست‌آویز تمام کارهای داریو فویی است. باید جمله را به‌ صورت سلبی یا شاید با لحنی متفاوت خواند؛ مثلا با صدایی کش‌دار و ریشخندگون یا با تمسک به گونه‌ای از قطعیت، دانش یا تجربه‌ای انضمامی. توگویی می‌دانی لازم نیست که تمامی دزدان مشغول عمل دزدی باشند تا دزد بشمار بیایند. کار را با گذاشتن یک ویرگول میان دزدهای اولی و دزد دوم سهل می‌کنم. شاید زمان انتخاب یک اثر برای به اجرا درآوردن، مهم‌تر از خود امر گزینش باشد.

انتخاب ارسطو، کارگردان نمایش "همه‌ دزدها که دزد نیستند" از این حیث اساسی و هوشمندانه است. به‌ جد بازنمایی و به اجرا درآوردن ایده‌ نمایش فو، جایی‌که "ایده‌ی دزدی" از "عمل به آن" جدا می‌شود درخور زیست روزمره‌ این روزهای ما است. دزدی در نمایشنا‌مه‌ی فو و نمایش ارسطو، بهانه‌ای می‌شود برای به میدان آوردن شخصیت‌های خاطی دیگر. زوج‌ها یا شش شخصیت این نمایش در دل چهارچوب نظم نمادین می‌ایستند و از درون قواعد آن را به سخره می‌گیرند.

این شخصیت‌ها همان‌هایی که از قضا از منظر نظم نمادین و قانون پذیرفته شده و درون‌اش حل شده‌ و رسمیت یافته‌اند. شاید به همین دلیل است که تورناتی، همان دزدی که به خانه‌ معاون شهرداری برای دزدی می‌آید، دزد و در عین‌حال همسر است؛ همسر ماریا. همو که دزدی را به‌ ‌مثابه‌ شغل همسرش درونی کرده و به آن افتخار می‌کند. این میدان البته تنها عرصه‌ به نمایش‌ گذاشتن شخصیت تورناتی نیست.

آپارتمان خیابان چننی در نمایشنامه‌ فو، با آن سطل‌های زباله‌ای که اشیا خانه را در خود جای داده است، محلی است برای افشا کردن رازها و مگوهایی که هر یک از شخصیت‌ها با خود به‌ یدک می‌کشند. این میدان جایی است که روابط پنهانی هر شش شخصیت نمایشنامه‌ فو که از قضا قانونی هم هست، در آن عیان می‌شوند؛ جایی‌که پرده‌ها به‌صورت آشکار فرو می‌افتند و هر فرد باید با "دیگری" به‌ صورت عریان مواجه شود. این مواجه البته از جنس "ترس" از دیگری است. در غیر این صورت، تا مادامی که ترس از عیان‌ شدگی وجود نداشته باشد، همه ‌چیز پنهان می‌ماند. به عبارت دیگر، مواجه با دیگری و چالشی که در هر یک از موقعیت‌ها فی‌نفسه شخصیت را در خود گرفتار می‌کند، علتی می‌شود برای بیان وجه‌های پنهانی شخصیت‌ها.

در این میان، پیچیدن مفاهیم فوق و تخاصمی که هر یک از آن‌ها با دیگری دارد، در فرمی کمیک به جذابیت کار می‌افزاید. با این حساب، سوتفاهم زبانی که در ابتدای این نوشتار نیز حاصل شد بود، تا حد زیادی به‌فهم درمی‌آید. داریو فو با جدا کردن ایده‌ دزدی از عمل آن درصدد نشان ‌دادن ساختاری است که افراد در آن ناخودآگاه دزد می‌شوند و حقیقت را - آن‌چه باید آشکارا گفته و بدان عمل شود- از یکدیگر می‌ربایند.

در این میدان کافی است تا کمی دزدتر و ماهرتر از دیگری باشی! چرا که اصل بر آن است که همگان در حال ربودن واقعیتی از دیگری هستند. این موقعیت البته ذاتی و پیشینی نیست؛ بلکه فو در مقام نویسنده و ارسطو در جایگاه کارگردان سعی دارد تا برساخته ‌بودن موقعیت دزدی در مقطع زمانی مشخص و در مواجه با نوع خاصی از دیگری نشان دهد. هر چند که در این بازنمایی، برخی از ابعاد وجودی شخصیت‌ها، از جمله میل زنان به تملک اموال ارزشمند، حسادت زنانه یا آرزوهای کوچک پیش‌ پا افتاده در نزد آنان، ذاتی تلقی می‌شود و از ارزش بیان می‌کاهد. اما آن‌چه بیش از هر امری نمایش را به نمایشی دیدنی بدل می‌کند، نسبتی است که میان ایده‌ی اثر فو و موقعیت کمیکی که هر روزه به آن گرفتار هستیم برقرار است.

 

نقد تئاتر،نقد نمایش همه دزدها که دزد نیستند،همه دزدها که دزد نیستند،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater iran نقد تئاتر،نقد نمایش همه دزدها که دزد نیستند،همه دزدها که دزد نیستند،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater iran نقد تئاتر،نقد نمایش همه دزدها که دزد نیستند،همه دزدها که دزد نیستند،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater iran نقد تئاتر،نقد نمایش همه دزدها که دزد نیستند،همه دزدها که دزد نیستند،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater iran نقد تئاتر،نقد نمایش همه دزدها که دزد نیستند،همه دزدها که دزد نیستند،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater iran نقد تئاتر،نقد نمایش همه دزدها که دزد نیستند،همه دزدها که دزد نیستند،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater iran نقد تئاتر،نقد نمایش همه دزدها که دزد نیستند،همه دزدها که دزد نیستند،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater iran

 

اخبار مرتبط:

«کامنت» به فجر می آید

«مولوی» در رادیو نمایش اجر می شود/ «سعدی» به شیراز می‌رود

«خانه وا ده» نظام پدرسالار را نقد می‌کند

مریم معترف: شوخی با اسطوره ها فاصله مردم امروز با شاهنامه را کم می کند

شهرام کرمی: تئاتر خیابانی، مردمی‌ترین بخش جشنواره فجر است

رشید علیپور: انتقال تئاترشهر به بنیاد رودکی کاسب‌کارانه است

هومن سیدی طلاقش با آزاده صمدی را تایید کرد

نگاهی به نمایش «دیده‌بانان» به کارگردانی محمدرضا خاکی

دهمین شماره از "کتاب صحنه" منتشر شد


کلیدواژه ها:

نقد تئاترنقد نمایش همه دزدها که دزد نیستندهمه دزدها که دزد نیستندتئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»نمایش تئاتر «همه دزدها که دزد نیستند»سایت تئاترتئاتر سایتفرهنگی هنری«تئاتر»خبر تئاترخبر جدید تئاترجدیدترین اخبار تئاتر ایراناخبار تئاتر ایرانخبرهای تئاترتئاتری هادرباره تئاترIranian Theater Newstheater irantheateriran artart irantheater iran
نظر شما


captcha
  • گزارش تصویری - دیوان تئاترال - کارگردان: روزبه حسینی
  •  نمایش شازده‌ کوچولو - کارگردان: مهرداد خامنه‌ای
  • تفنگ ميرزارضا بر ديوار است و در پرده سوم شليك مي كند
  • گزارش تصویری / نمایش آواز قو
  • گزارش تصویری / نمایش می سی سی پی نشسته می میرد
خرید بلیت نمایش شازده‌ کوچولو
تفنگ ميرزارضا بر ديوار است و در پرده سوم شليك ميكند
بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان
فراخوان همکاری با سایت خبری تئاتر
سی وپنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر
نمایش دیوان تئاترال
نمایش تله موش