امتیاز دهی امتیاز دهی امتیاز دهی
امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی
1395100612
دوشنبه 6 دى 1395 و ساعت 18:54:54
سایت خبری تئاتر - تئاتر مجلسی شکسپیر با برداشتی آزادانه و موفق

نگاهی به نمایش «هیاهوی بسیار برای هیچ»

سایت خبری تئاتر - تئاتر مجلسی شکسپیر با برداشتی آزادانه و موفق

.

در تماشاخانه ارغنون، یک ربع به شش عصر یک شب پاییزی، گروه پایا با دراماتورژی ماهرانه یک کارگردان جوان و دل‌آگاه از متن شکوهمند بزرگ استاد مسلم هنرهای دراماتیک، ادیب اریب و تئاترشناس بی‌بدیل همه قرون و اعصار، ویلیام شکسپیر، نمایش‌نامه «هیاهوی بسیار برای هیچ» را بر صحنه برده است. بی‌گمان انسانی که این متن زیبای شکسپیرین‌های کهنه‌کار راسته کمپانی رویال تئاتر لندن؛ یعنی هیاهو ساخته و پرداخته و به قول خودش که درست هم هست (و برداشت آزاد از آن بر صحنه آورده) یک تئاتری اندیشمند و صحنه‌شناس است: می‌گویم و می‌آیمش از عهده برون.

 

پایگاه خبری تئاتر/ روزنامه شرق / همایون علی‌آبادی: شایان قنادزاده متن درخشان اثر شکسپیر را با مهارت یک فاضل و ادب‌شناس و مسلط بر تاریخ تئاتر رنسانسی، با نگاهی مدرن بر صحنه آورده و هرگز مرعوب و مغضوب نام غزل‌سرای بزرگی مانند شکسپیر نشده و از یاد نبرده که در تماشاخانه ارغنون و در سکنج دنج خیابان نوفل‌لوشاتو با آن هوای سرد و صندلی‌های ناجور این اثر را اجرا می‌کند، نه در آلبرت‌‌هال لندن و توانسته متنی منهای همه، بقعه  کلاسیسیسم بر صحنه بیاورد و خودش از آن روایتی تازه و امروزین داده است: به‌راستی اهالی پیرنگ و قصه در پی هیاهوی بسیار برای هیچ‌اند؟ این غزل زیبا (Sonnet) شکسپیری که در آن قطعات شعرهای سپید (Blank Verse) هم بیداد می‌کنند، فقط برهه‌ای از زندگی خانواده‌اي سلطنتی در سرزمینی به نام آراگون است و این کینه پادشاه و برادر ناتنی‌اش است که کل کار را در سایه خود می‌گیرد؟ قطعا نه پادشاه امروز، شاهزاده دیروز آراگون است که از دوران شباب و ایام سباط برای جانشینی و فرمانروایی پدر تربیت شده است و به او گفته‌اند: زین به عهد شباب باید کرد/ ترک آرام و خواب باید کرد.

و دراین‌میان در مقابل برادر کوچک‌تر که دن خوان آزادانه رشد می‌کند و این آغاز تضاد و عداوت و کین خوان و دن پدرو است. این اثر در ١٠ صحنه اصلی چند اسکچ (Sketch) یا میان‌پرده اجرا می‌شود که خوش است. در دراماتورژی، کارگردان به‌خوبی این سخن شکسپیر را سرلوحه کارش قرار داده که بهترین نوع وفاداری به آثار شکسپیر خوب خیانت‌کردن به آنهاست. آری هیاهو با برداشت آزاد قنادزاده، خوب به اثر شکسپیر خیانت کرده و این حرف کمی نیست. در پیرنگ اصلی داستان هیاهو فضای آثار بی‌همتای شکسپیر از دغدغه‌های دنیای امروز و مکاتبی مانند مدرنیته و پست‌مدرن پررنگ جلوه می‌کند و هر یک از شخصیت‌ها نماینده گروهی از انسان‌ها در اعصار گونه‌گون و جورواجور مشترکند که به‌تصویرکشیدنشان نقطه تعامل و تقابل اهداف کارگردان است. البته بی‌هیچ پیش‌داوری مطلق‌گرایی و زشت‌وزیباکردن‌هایی که مانند غازه به‌رخ‌کشیدن است و بس. شایان داوری نمی‌کند، اما با آن فرایند دراماتیزه شکوهمند شکسپیری چنان زیبا و به‌قاعده رفتار می‌کند که ما در حسرت این می‌مانیم که چرا متن مطول‌تر از اینها نیست؟ این طلبمان که متن بسیار کوتاه شده، اما درعوض می‌دانیم که کم گوی و گزیده گوی/ تا ز اندک تو جهان شود پر... .

شنیدن یک فلامینگوی آن گیتارزن جوان می‌توانست زیباتر از اینها باشد یا حضور بیشتر آیدین تهرانی در نقش دن تلودیو با آن چهره جمیل برای ما خوشایندتر بود، اما در نشئگی و تشنگی می‌مانیم چرا کار در یک ساعت به انجام فرجام می‌رسد؟ در‌هر‌حال، کار زیباست. استوانه اصلی قصه در کنار تمام اشعار به‌یقین یادآور پایان متن است: (زندگی مثل شطرنجی است که سرنوشتش در گرو انتخاب‌های ماست. جنگ سیاه و سفید در زندگی همه ما وجود دارد. انتخاب با شماست. یا سیاه یا سفید...). در اجرا، تمام همت بر آن است كه با یاری‌گرفتن از تکنیک‌های جالب تصویری چون نورپردازی ویژه مالتی‌مدیا به‌همراه تئاتر سایه حرکات فرم جذاب و استفاده از موسیقی که همگی در راستای احیای متن‌اند ماحصل را به کاری درخورتأمل بدل کنند که در این مهم بی‌گمان توفیق رفیقشان است.

کار هیاهو بی‌گمان استیلیزه شده است و این تکنیک نمایشی برتر جلوه می‌کند. فضای کار جذاب است و تماشاگر را با خود تا به آخر فرامی‌خواند. بازی‌ها اگرچه یکدست نیست، اما درمجموع با حضور چند بازیگر طراز اول دانشگاهی ما؛ مانند شایان قنادزاده (دن خوان)، سارنگ بهمنی (بالتازار)، حسن پورگل‌محمدی (پادشاه آراگون)، و آیدین تهرانی (لرد کلودیو) که از بازیگران تئاتر جوان و آینده‌دار معاصر هستند و سمیرا سلیمی (مارگارت) و کیا شقاق (جلاد). نقش عوامل پشت صحنه اجرا سرسختانه و سخت‌کوشانه است. از اسقاط و اتلاف بلیت‌ها گرفته تا امور دیگر صحنه زحمت کشیده‌اند و ضروری است که این‌همه را به فاطمه عابدینی - چهره فردای معاصر تئاتر ایران- مدیون داریم. باری؛ مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر/ ما همچنان در اول وصف تو مانده‌ایم.



 

صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater
تلگرام،تاتر در تلگرام،اخبار تاتر در تلگرام،تاتر جدید،تئاتر جدید،نمایش جدید،تاتر جدید در تهران،تاتر در تهران،تماشای تاتر در تهران،تئاتر جدید،تئاتر جدید در تهران،تئاتر در تهران،تئاتر تهران،تاتر تهران،تماشای تئاتر در تهران،تئاتر ایران،اخبارتیاتر،jmhjvU،jhjvUتیاتر،تاتر،تئاتر ایران،تاتر ایران،تیاتر ایران،تاتر،مرجع تئاتر،پایگاه خبری تئاتر،سایت خبری تئاتر،ایران،art iran،تئاتر،تئاتر ایران،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،تئاتر؟کجا؟کی؟عوامل؟بلیت؟،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater ir،iran

اخبار تئاتر:
 

اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان / اعلام برگزیدگان

جعفر والی پیشکسوت تئاتر درگذشت

صدا بردار تئاتر باید کارگردانی صدا کند

اعلام ۱۰ اثر برگزیده بخش نسل نو جشنواره تئاتر فجر

رونمایی از دو کتاب زندگی نامه جبار باغچه بان

پوستر نمایش "حادثه در ویشی" رونمایی شد

ادوارد آلبی موضوع دومین شماره "نقد هنر"

انتقاد یک کارگردان از تماشاخانه ارغنون به دلیل عدم تعهد به قرارداد

حسین پاکدل «کابوس حضرت اشرف» را به فجر می‌برد

«ماتریوشکا» تا ۱۹ دی ماه روی صحنه می‌ماند

تازه‌ترین نمایش‌های تماشاخانه پالیز معرفی شدند.

«بانوی گم‌شده» با مهشاد مخبری روی صحنه می‌رود


 


کلیدواژه ها:

هیاهوی بسیار برای هیچتاتر هیاهوی بسیار برای هیچتئاتر هیاهوی بسیار برای هیچتیاتر هیاهوی بسیار برای هیچنمایش هیاهوی بسیار برای هیچنقدنقد تاترنثد تئاترنقد تاتر هیاهوی بسیار برای هیچمقد تئاتر هیاهوی بسیار برای هیچنقد تیاتر هیاهوی بسیار برای هیچنقد تیاترنقد نمایش هیاهوی بسیار برای هیچتماشاخانه ارغنونارغنونتیاترتیاتر تهرانتیاتر جدیدتاتر جدیدتئاتر جدیدنمایش جدیدتاتر جدید در تهرانتاتر در تهرانتماشای تاتر در تهرانپایگاه خبری تئاترخبر تاترخبر تیاترسایت خبری تاترسایت خبری تئاترتئاتر ایراناخبارتیاترjmhjvUjhjvUتیاترتاترتئاتر ایرانتاتر ایرانتیاتر ایرانتاترمرجع تئاترپایگاه خبری تئاترسایت خبری تئاترایرانart iranتئاترتئاتر ایرانسایت تئاترتئاتر سایتفرهنگی هنری«تئاتر»خبر تئاترخبر جدید تئاترجدیدترین اخبار تئاتر ایراناخبار تئاتر ایرانخبرهای تئاترتئاتری هادرباره تئاترتئاتر؟کجا؟کی؟عوامل؟بلیت؟Iranian Theater Newstheater irantheateriran artart irantheater iriran
نظر شما


captcha
  • گزارش تصویری- نمایش صعود مقاومت پذیر آرتورواویی- کارگردان: امیر دژاکام
  • گزارش تصویری نمایش «محفل بی عاری»  کارگردان سیاوش بهادری راد‎
  • گزارش تصویری - نمایش کافه طره - کارگردان: نوشین تبریزی
  • گزارش تصویری - نمایش مسئولیت شکستن سکوت مطلق - کارگردان: شیوا مسعودی
  • نشست خبری چهاردهمین جشن خانه تئاتر
به جمع طرفداران تئاتر بپیوندید
 نمایش مستعد حادثه
 نمایش بنگاه تئاترال
کانال تلگرام پایگاه خبری تئاتر
مجله الکترونیکی «تاسیان»
فراخوان همکاری با سایت خبری تئاتر
 کاریکاتور تئاتر