امتیاز دهی امتیاز دهی امتیاز دهی
امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی
139608077
يكشنبه 7 آبان 1396 و ساعت 15:16:09
سایت خبری تئاتر - عصبانی نیستم…

نقد و بررسی نمایش " فیلادلفیا " به نویسندگی و کارگردانی بابک نیوشادان

سایت خبری تئاتر - عصبانی نیستم…

.

تئاتر اجتماعی پرداختن به یک درام با موقعیت استثنایی نیست بلکه توجه به گره‌ای­ست که زندگی روزمره تعداد قابل توجهی از افراد جامعه را مختل کرده است و باید برای باز شدنش به فکر چاره بود. بنده به واقع خجالت می­‌کشم تا در باب دوخطی نمایشنامه این اثر صحبتی به میان آورم اما برای بررسی عمق فاجعه چاره­‌ای نیست که به دلِ فاجعه زد.

پایگاه خبری تئاتر- گروه تئاتر اگزیت- مجید اصغری:
ارزش‌گذاری منتقد : بدون ستاره - فاقد ارزش

نمایش «فیلادلفیا» بیشتر مناسب کسانی است که اعتقادی به مقوله‌­ی آموزش در حوزه‌های مختلف هنر تئاتر نداشته و با این مهم بیگانه‌­اند. یحتمل این دوستان با تماشای این اثر شبه‌­روشنفکرانه‌­ی پوسیده و عقب­‌مانده به وجد می­‌آیند و برچسب تئاترتجربی را به ماتحت این اثرِ الکن می‌­زنند و قص‌علی‌هذا. یکی از اساتید مهم و مطرح تئاتر کشورمان، عباراتی در وصف این نمایش به کار برده‌­اند که در بروشور اثر نیز به چاپ رسیده است. افاضات این استاد عالی‌­مقام به این صورت است:«متن فیلادلفیا حکایت رویای آمریکایی جوانان به تنگ آمده است (حقیر:کدام رویا؟ کدام آمریکا؟ کدام جوانان؟). خروش یک بغض فروخورده، در روزگاری که آدم­‌ها فقط خیال می‌­بافند. تصویری از جهان امروز جوانان (!) است که تنها و غریب افتاده‌­اند.»

اگر کمی در کلام این استاد بزرگوار که احترامشان بر همه ما واجب است عمیق شویم، درمی‌یابیم که نمایش «فیلادلفیا» بازتابی است از رفتار، آرزوها و اندیشه‌های نسل جوان کشورمان. و یا به تعبیری دیگر این اثر، در گونه تئاتر اجتماعی قرار گرفته و دغدغه­‌مندانه و با رویکردی انتقادی (همان بغض فروخورده!) به طرح مسائل جوانان می­‌پردازد. احتمالا استاد فراموش کرده‌­اند که تئاتر اجتماعی به واقعیت می‌پردازد نه به واقعه. هنر اجتماعی بر خواسته­‌ها و مطالبات اکثریت توجه دارد تا اقلیت. تئاتر اجتماعی پرداختن به یک درام با موقعیت استثنایی نیست بلکه توجه به گره‌ای­ست که زندگی روزمره تعداد قابل توجهی از افراد جامعه را مختل کرده است و باید برای باز شدنش به فکر چاره بود. با توجه به توصیفاتی که از این نمایش به سمع و نظرتان رساندم، بنده به واقع خجالت می­‌کشم تا در باب دوخطی نمایشنامه این اثر صحبتی به میان آورم اما برای بررسی عمق فاجعه چاره­‌ای نیست که به دلِ فاجعه زد.

نمایش «فیلادلفیا» مونولوگی­ درباره جوانکی­ست که دلش می­‌خواهد برود آمریکا. برای همین به کلاس زبان انگلیسی می­‌رود و در لاتاری شرکت می­‌کند. به گفته این جوان در کلاس با دختری آشنا می‌­شود به نام نگار که از لحاظ مالی وضع بسیار مناسبی دارد و در شمال تهران زندگی می­‌کند. این جوان ما هر طور که شده می‌خواهد با نگار طرح دوستی بریزد، برای همین شروع می­‌کند به دروغ­‌بافی در مورد خود و سبک زندگی‌­اش. مثلا این که بچه‌­ی نیاوران است، گیاه­خوار است، ماشین ندارد چون عاشق محیط زیست است، پدربزرگ و مادربزرگش در فیلادلفیا زندگی می‌­کنند و شهروند آمریکایی محسوب می­‌شوند و چه و چه. سرآخر دروغ­‌های این بزرگوار مقابل نگار فاش می­‌شود و این رابطه در همین جا به پایان می­‌رسد. از طرفی این جوان ما نامش در لاتاری در نمی‌­آید و از همه لحاظ متضرر می­‌شود. چند صباحی وقتش را به دختربازی در محله‌شان می‌گذراند و بعد از چهار سال دوباره در لاتاری شرکت کرده و از قضا این بار برنده می­‌شود. اما غم عجیبی پسرک را دربرمی­‌گیرد چرا که حس می­‌کند با رفتنش به فیلادلفیا دلتنگ بوی جوی و فاضلاب محله­‌شان می­‌شود...

بی‌­تردید مشکل از بنده است که هرچقدر داستان این نمایش را با خود مرور می­‌کنم خبری از «بغض فرو خورده» و «تنهایی و غربت» جوانان پیدا نمی­‌کنم. اما به واقع در این درام ابتر چه شبهاتی وجود دارد که نپرداختن به آن­ها تا این حد اثر را ناچیز و مبتذل کرده است؟ جواب نپرسیدن است. نویسندگی (اگر بر اساس ساختار خود تعریف شود) چیزی نیست جز خلق پرسش و پاسخ دادن به آن­ها. در این نمایش، پسر در آرزوی رفتن به آمریکاست. پرسش این جا مطرح می­‌شود که چرا جوان نمایش ما خواستار مهاجرت است؟ چرا دلش می­‌خواهد به آمریکا برود و به ویژه فیلادلفیا؟ پاسخ منطقی به این سوالات، ستون­‌‌های درام را تقویت کرده و عمقی بیشتر از کاراکتر را برمخاطبان عیان می­‌سازد. قضیه­‌ی نگار چه بود؟ چرا تا این حد شلخته وارد درام شده و بی­‌مایه محو می­‌شود؟ اساسا جوان نمایش ما چرا از نگار خوشش می­‌آید؟ نگار چه چیزی دارد که بقیه­‌ی دخترانی که به گفته جوان در دور و اطرافش می­‌پلکند از آن برخوردار نیستند؟

اما نمایشنامه‌­نویس ما برای برخی از این سوالات پاسخی داده است. جوان نمایش ما که اجدادش در روستایی در نزدیکی لاهیجان زندگی می­‌کردند، نام روستای اجدادش را مقابل نام پرآوازه­‌ی فیلادلفیا حقیر می­‌یابد و گویی هر آن­ چه از خوشبختی، آرامش و تمدن تعریف می­‌شود را در فیلادلفیا خلاصه می‌­کند. آیا این است همان دغدغه و نگاه جوانان ما؟ این همان بغض فروخورده‌­ی ماست؟ اگر پاسخ مثبت باشد چه نامی می‌توان بر محتوای این نمایش گذاشت؟ محتوایی متعفن که عده‌­ای غرب‌­زده­‌ی بی­سوادِ متزور برایش غش می­‌کنند و سر و دست می‌شکنند. همان­‌ها که از نیچه فقط سبیلش را به ارث برده‌­اند و از مارکس لامذهبی‌­اش را. آخر این چه ایده­‌ای­ست که همه­‌ی داشته‌­ها و نداشته­‌های این مردم، این خاک و این فرهنگ را با همه­‌ی کاستی‌هایی که دارد مقابل یک تمدن دروغین ذلیل می­‌شمارد و مورد تمسخر قرار می­‌دهد؟!

حال که وقت گم کردن گورت از این دیار رسیده دلت نه برای سعدی و فردوسی و امثالهم تنگ شده و فقط بهانه­‌ی بوی فاضلاب­‌های شوش و دروازه غار را می­‌گیرد؟ اگر این بی‌­غیرتی نیست، پس چیست؟! جناب آقای استاد لطفا بیایید جار بزنید که این مسئولیت‌گریزی در کجا ریشه دارد و مسببش کیست. تا کی قرار است ما در این باتلاق محافظه­‌کاری بمانیم، بترسیم و دم نزنیم از بلایی که بر سرمان نازل شده. تا کی قرار است به اصطلاح با رندی و نرمش قهرمانانه که خودمان هم می­‌دانیم لافی بیش‌ نیست، نمایش به روی صحنه بیاوریم و پیش خود آبرو بخریم که ماییم حامی نمایش‌­های جسورانه‌ی اجتماعی! باشد. اصلا شما راست می­‌گویید. اصلا این مملکت را تعفن و فضولات پر کرده و هیچ تفاوتی با مستراح گرفته ندارد. این تعفن نیست که مشمئز کننده است. بیشتر از آن، این نظاره­‌گری شما و به‌­به و چه‌چه­‌تان از ظواهر غرب است که حال آدم را بِهم می‌­زند. اگر این مملکت به توالت گرفته می‌ماند و اگر به واقع خواهان تغییر در وضعیت هستید لطفا دستکش به دست کرده، رنج سختی به تن کشید و فضولات را از این آب و خاک پاک کنید. به خدا قسم اگر شما در این مملکت تدریس و کارگردانی نکنید، تیغ هیچ‌­کس بر گردنتان نخواهد بود که چرا درس نمی‌دهید و کار روی صحنه نمی‌آورید. امید به این که دوستان راه حل را در بردن دو سه کیلو از لجن‌زار فاضلاب محله­‌شان به فیلادلفیا نبینند. آمین.









صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater
تلگرام،تاتر در تلگرام،اخبار تاتر در تلگرام،تاتر جدید،تئاتر جدید،نمایش جدید،تاتر جدید در تهران،تاتر در تهران،تماشای تاتر در تهران،تئاتر جدید،تئاتر جدید در تهران،تئاتر در تهران،تئاتر تهران،تاتر تهران،تماشای تئاتر در تهران،تئاتر ایران،اخبارتیاتر،jmhjvU،jhjvUتیاتر،تاتر،تئاتر ایران،تاتر ایران،تیاتر ایران،تاتر،مرجع تئاتر،پایگاه خبری تئاتر،سایت خبری تئاتر،ایران،art iran،تئاتر،تئاتر ایران،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،تئاتر؟کجا؟کی؟عوامل؟بلیت؟،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater ir،iran

 


کلیدواژه ها:

مجید اصغریفیلادلفیاتاتر فیلادلفیاتئاتر فیلادلفیاتیاتر فیلادلفیانمایش فیلادلفیانقد تاترنقد تئاترنقد تیاترنقد تاتر فیلادلفیانقد تئاتر فیلادلفیانقد تیاتر فیلادلفیانقد نمایش فیلادلفیابابک نیوشادانتیاترتیاتر تهرانتیاتر جدیدتاتر جدیدتئاتر جدیدنمایش جدیدتاتر جدید در تهرانتاتر در تهرانتماشای تاتر در تهرانپایگاه خبری تئاترخبر تاترخبر تیاترسایت خبری تاترسایت خبری تئاترتئاتر ایراناخبارتیاترjmhjvUjhjvUتیاترتاترتئاتر ایرانتاتر ایرانتیاتر ایرانتاترمرجع تئاترپایگاه خبری تئاترسایت خبری تئاترایرانart iranتئاترتئاتر ایرانسایت تئاترتئاتر سایتفرهنگی هنری«تئاتر»خبر تئاترخبر جدید تئاترجدیدترین اخبار تئاتر ایراناخبار تئاتر ایرانخبرهای تئاترتئاتری هادرباره تئاترتئاتر؟کجا؟کی؟عوامل؟بلیت؟Iranian Theater Newstheater irantheateriran artart irantheater iriran
نظر شما


captcha
  •  گزارش تصویری- نمایش پیشی خورد - کارگردان : پوریا گلستانی
  • گزارش تصویری- نمایش صعود مقاومت پذیر آرتورواویی- کارگردان: امیر دژاکام
  • گزارش تصویری نمایش «محفل بی عاری»  کارگردان سیاوش بهادری راد‎
  • گزارش تصویری - نمایش کافه طره - کارگردان: نوشین تبریزی
  • گزارش تصویری - نمایش مسئولیت شکستن سکوت مطلق - کارگردان: شیوا مسعودی
اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر
کانال تلگرام پایگاه خبری تئاتر
مجله الکترونیکی «تاسیان»
فراخوان همکاری با سایت خبری تئاتر
.
بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان