امتیاز دهی امتیاز دهی امتیاز دهی
امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی امتیازدهی
139611111
چهارشنبه 11 بهمن 1396 و ساعت 10:00:32
سایت خبری تئاتر - حذف لباس و گریم از ۲ بخش مسابقه شوک آور بود

.

سایت خبری تئاتر - حذف لباس و گریم از ۲ بخش مسابقه شوک آور بود

.

طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» دیده نشدن طراحی لباس و گریم در ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران «الف» و «ب» جشنواره سی و ششم تئاتر فجر را ناشی از نبود متخصصان این امر در داوری ها دانست.

 

پایگاه خبری تئاتر- مهر: سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به پایان رسید و در مراسم اختتامیه آن برخی اتفاقات سوال برانگیز در اعلام نتایج داوری بخش های مختلف رقابتی به ویژه بخش های رقابتی تئاتر ایران «الف» و «ب» وجود داشت.

در این ۲ بخش رقابتی هیات داوران در بخش های طراحی لباس و طراحی گریم هیچ کاندیدایی را اعلام نکردند و در نتیجه این گرایش ها در این ۲ بخش رقابتی برگزیده ای نیز نداشتند. در دوره های گذشته جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز نادیده گرفتن طراحی لباس و طراحی گریم باعث انتقاد و اعتراض به جایِ طراحان لباس و گریم فعال در تئاتر شده بود.

این واکنش ها باعث شد تا برگزار کنندگان جشنواره بین المللی تئاتر فجر به گرایش های طراحی لباس و گریم نمایش توجه کنند و این گرایش ها نیز وارد داوری بخش های رقابتی جشنواره شوند اما اتفاقی که در اعلام اسامی کاندیداها و در نتیجه برگزیدگان بخش های رقابتی مسابقه تئاتر ایران جشنواره سی و ششم تئاتر فجر رخ داد، باعث شکل گیری این نگاه شد که بار دیگر طراحی لباس و گریم تئاتر نادیده گرفته می شود.

مقدی شامیریان طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» که در بخش مسابقه تئاتر ایران «الف» در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صحنه رفت، درباره دیده نشدن طراحی لباس و گریم در ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران «الف» و «ب»  گفت: ۴۳ اثر در ۲ بخش رقابتی مسابقه تئاتر ایران اجرا شدند و اینکه از میان هیچکدام از این آثار طراحی لباس و طراحی گریمی حتی برای کاندیدا شدن وجود نداشت سوال برانگیز و شوک آور است.

وی ادامه داد: در این بین هنرمندان با سابقه ای در ۲ بخش رقابتی مسابقه تئاتر ایران جشنواره تئاتر فجر نظیر افسانه قلی زاده طراح با سابقه گریم و پریدخت عابدین نژاد و مژگان عیوضی طراحان با سابقه لباس حضور داشتند. مگر می شود که این هنرمندان کارشان قابل دیدن و داوری نباشد و چطور ممکن است که هنرمندانی از این دست کارشان دیده نشود.

این طراح لباس تئاتر با بیان اینکه نامزد نشدن طراحی لباس و گریم در بخش های مسابقه تئاتر ایران یعنی نادیده گرفتن ۴۳ اثر نمایشی به صحنه رفته در این ۲ بخش، اظهار کرد: معتقدم چیدمان داورها درست نیست، البته منظورم شخص خاصی نیست بلکه این سوال برایم وجود دارد که چرا یک فرد مختصص در طراحی لباس و صحنه در چیدمان هیات داوری بخش های رقابتی جشنواره وجود نداشت. اعضای هیات داوران بخش های رقابتی جشنواره یا کارگردان بودند و یا بازیگر و بدیهی است که درباره گریم و لباس نگاه و نظر تخصصی نداشته باشند.

شامیریان با اشاره به تخصصی بودن طراحی لباس و طراحی گریم در تئاتر، ادامه داد: وقتی اعضای هیات داوران نگاه تخصصی به این گرایش ها نداشته باشند در نتیجه نظری در این باره ندارند و این گرایش ها از داوری حذف می شوند. فکر می کنم در بخش مسابقه بین الملل جشنواره تئاتر فجر سی و ششم نیز به خاطر حضور داوران و همچنین کارهای خارجی طراحی لباس و گریم در نظر گرفته شد.

عضو انجمن طراحان صحنه و لباس خانه تئاتر در ادامه سخنان خود تاکید کرد: بحث جایزه و تندیس گرفتن از جشنواره مطرح نیست بلکه مهم این است که چرا طراحی لباس و گریم از داوری ها حذف شده است.

این هنرمند فعال تئاتر درباره این موضوع که دیده شدن طراحی لباس و گریم در بخش های رقابتی جشنواره بین المللی تئاتر فجر چقدر در سطح کیفی عملکرد و کار طراحان لباس و گریم تاثیرگذار است، گفت: به طور حتم این دیده شدن موثر است و قطعا تشویق یعنی اهمیت دادن به یک مقوله و وقتی کاری دیده می شود، کیفیت کارها بالا می برد.

شامیریان افزود: زمانی که قضاوت و داوری وجود داشته باشد طراحان لباس و گریم دقت بیشتری در کار خود به کار می برند و سطح کیفی کارهایشان بالاتر می رود. وقتی نگاه نامهربانانه به طراحی لباس و گریم وجود داشته باشد، انگیزه ها پایین می آید.

طراح لباس نمایش «شب دشنه های بلند» درباره نبود نگاه جدی به طراحی لباس و گریم در بین برخی از هنرمندان و فعالان تئاتر ایران، یادآور شد: وقتی آدم های متخصص سر جای خود باشند حرفه و تخصص در جامعه در سطح بالاتری قرار می گیرد. زمانی که یک کارگردان به خود اجازه می دهد که علاوه بر کارگردانی، طراحی لباس و صحنه را انجام دهد به این معنی است که نیاز به افراد متخصص و با تجربه در این حوزه نیست و همین امر باعث پایین آمدن سطح کیفی کارها می شود.

وی ادامه داد: وقتی هر آدمی با توجه به تخصصی که دارد سر جای خود باشد، هم کیفیت کارها بالاتر می رود و هم در جشنواره شاهد حذف این بخش ها نخواهیم بود.

شامیریان در پایان صحبت هایش تصریح کرد: برای من بسیار سوال برانگیز است که به این راحتی در داوری های ۲ بخش مسابقه تئاتر ایران سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، از کنار طراحی لباس و گریم عبور شد.

 



کانال پایگاه خبری تئاتر:  https://t.me/onlytheater

صفحه اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر: https://www.instagram.com/theater.theater






صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater
تلگرام،تاتر در تلگرام،اخبار تاتر در تلگرام،تاتر جدید،تئاتر جدید،نمایش جدید،تاتر جدید در تهران،تاتر در تهران،تماشای تاتر در تهران،تئاتر جدید،تئاتر جدید در تهران،تئاتر در تهران،تئاتر تهران،تاتر تهران،تماشای تئاتر در تهران،تئاتر ایران،اخبارتیاتر،jmhjvU،jhjvUتیاتر،تاتر،تئاتر ایران،تاتر ایران،تیاتر ایران،تاتر،مرجع تئاتر،پایگاه خبری تئاتر،سایت خبری تئاتر،ایران،art iran،تئاتر،تئاتر ایران،سایت تئاتر،تئاتر سایت،فرهنگی هنری،«تئاتر»،خبر تئاتر،خبر جدید تئاتر،جدیدترین اخبار تئاتر ایران،اخبار تئاتر ایران،خبرهای تئاتر،تئاتری ها،درباره تئاتر،تئاتر؟کجا؟کی؟عوامل؟بلیت؟،Iranian Theater News،theater iran،theater،iran art،art iran،theater ir،iran

 


کلیدواژه ها:

سی‌ و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجرجشنواره تئاتر فجرتئاتر فجرتاتر فجراخبار جشنواره تئاتر فجرتیاتر فجرتاتر فجرجشنواره تاتر فجرجشنواره تیاتر فجرتیاترتیاتر تهرانتیاتر جدیدتاتر جدیدتئاتر جدیدنمایش جدیدتاتر جدید در تهرانتاتر در تهرانتماشای تاتر در تهرانپایگاه خبری تئاترخبر تاترخبر تیاترسایت خبری تاترسایت خبری تئاترتئاتر ایراناخبارتیاترjmhjvUjhjvUتیاترتاترتئاتر ایرانتاتر ایرانتیاتر ایرانتاترمرجع تئاترپایگاه خبری تئاترسایت خبری تئاترایرانart iranتئاترتئاتر ایرانسایت تئاترتئاتر سایتفرهنگی هنری«تئاتر»خبر تئاترخبر جدید تئاترجدیدترین اخبار تئاتر ایراناخبار تئاتر ایرانخبرهای تئاترتئاتری هادرباره تئاترتئاتر؟کجا؟کی؟عوامل؟بلیت؟Iranian Theater Newstheater irantheateriran artart irantheater iriran
نظر شما


captcha
  • اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان
  •  گزارش تصویری- نمایش پیشی خورد - کارگردان : پوریا گلستانی
  • گزارش تصویری- نمایش صعود مقاومت پذیر آرتورواویی- کارگردان: امیر دژاکام
  • گزارش تصویری نمایش «محفل بی عاری»  کارگردان سیاوش بهادری راد‎
  • گزارش تصویری - نمایش کافه طره - کارگردان: نوشین تبریزی
اینستاگرام پایگاه خبری تئاتر
کانال تلگرام پایگاه خبری تئاتر
فراخوان همکاری با سایت خبری تئاتر
.
مجله الکترونیکی «تاسیان»
نمایش بنگاه تئاترال