کارگردان نمایش "تنها چیزی قطعی" گفت: برخورد سلیقه‌ای در بازبینی، بزرگترین آسیب تئاتر است.

 

 

پایگاه خبری تئاتر: سعید شیشه گر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تئاتر: اظهارکرد: اجرای نمایش تنها چیز قطعی نوشته دانتن مک لین از اول آبان آغاز و تا ۲۷ این ماه در عمارت نوفل لوشاتو ادامه دارد.

وی ادامه داد: جرقه اجرای این نمایش بیش از سه سال پیش از یک کارگاه دانشجویی زده شد و بعد آن شاهد اجرای آن در جشنواره های مختلف مثل جشنواره باران بودیم.

وی توضیح داد: این نمایش در جشنواره باران بازخورد مناسبی داشت به طوری که در بین ۷۰ نمایش راه یافته جزء ۷ نمایش برتر معرفی شد .

وی ابراز کرد: این موفقیت باعث شد گروه به فکر اجرای آن در سالنی به غیر از سالن‌های دانشجویی بیفتد و بلاخره بعد از برطرف کردن برخی نواقص و خلاءهایی که در نمایشنامه به چشم می‌خورد، کار برای اجرا در سالنی مستقل آماده شد.

کارگردان نمایش تنها چیز قطعی با توضیح بیشتر در خصوص این نمایش گفت: این کار به صورت مونولوگ و تک پرسوناژ اجرا می‌شود.

وی توضیح داد: البته این نمایش تا دو روز قبل اجرا دو بازیگر داشت ولی به دلایلی بازیگر زن آن حذف و به جای آن چند اجراگر به کار اضافه شده است.

طراح این نمایش اضافه کرد: مهرشاد شهسوار حقیقی بازیگر و مرضیه سیف، فرزین زمان خان، دریا پیرزاده و آرش بلوچی اجراگران تنها چیز قطعی هستند.

وی با اشاره به دلیل استفاده از اجراگران گفت: با اضافه شده این اجرا گران به دنبال ارتقای جلوه‌های مفهومی و بصری کار برای لذت هرچه بیشتر مخاطب بودیم.

شیشه گر توضیح داد: علاقه مندان برای تماشای این نمایش میتوانند ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه در سالن شماره دو عمارت نوفل لوشاتو حضور یابند.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به مشکلات بسیاری از فعالان هنر تئاتر ادامه داد: متاسفانه برخورد سلیقه ای در بازبینی به تئاتر آسیب جدی وارد کرده است.

وی اظهار کرد: مجوزتنها چیز قطعی پس از سه بار بازبینی صادر شد ولی دو روز مانده به اجرا به دلایل غیرقابل قبول بازیگر زن این تئاتر حذف و مجوز هم به صورت موقف درآمد.

وی توضیح داد: کاش دربازبینی‌ها به مسائل کیفی بیشتر از طرز پوشش بازیگران توجه شود تا انگیزه کسانی‌که تنها از روی عشق و علاقه به سمت تئاتر کشیده شده اند از بین نرود.

شیشه گردر ادامه به وضعیت اجاره سالن‌های تئاتر هم اشاره کرد و افزود: متاسفانه شرایط به گونه ای پیش رفته که اغلب سالن دارها صرفا به دریافت هزینه از گروههای تئاتر فکر می‌کنند و کمتر دغدغه حمایت از این هنر را دارند.

وی افزود: چرا یک کارگردان باید دغدغه پرداخت اجاره میلیونی سالن برای هر شب را داشته باشد و به جای تمرکز برای اجرای کار کیفی به کاری فکر کند که خوب بفروشد؟

وی گفت: اینکه امروز نمایش‌هایی اجرا می‌شوند که به هر قیمتی می خواهد از مخاطب خنده بگیرند یا فضای غم انگیزی برایش ایجاد کنند حاصل همین نگاه صرفا مادی برخی به تئاتر است.

کارگردان تنها چیز قطعی توضیح داد: بدون شک اگر وضعیت به همین منوال پیش برود کسانی که بدون حمایت خاص و تنها از روی علاقه و استعداد کار تئاتر انجام می‌دهند، ناامید شده و فعالیت در این حوزه را کنار میگذارند.