اختتامیه نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی عصر امروز شنبه ۲۶ مرداد ماه همزمان در خیابان بهشت و تماشاخانه سنگلج در فضایی شاد و با حضور مردم و هنرمندان برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: در این مراسم حاضران خیابان بهشت شاهد عناصری از سبک زندگی اصیل ایرانی بودند و علاوه بر آن اجراهای مختلفی از آیین‌های گوناگون ایرانی توسط گروه‌های مختلف اجرا شد.

از نکات جالب توجه این مراسم نمایش ورزش‌ها و آیین‌های پهلوانی، برپایی خیمه‌های پذیرایی و شهر فرنگ در کنار اجرای نمایش‌های ایرانی و ملی بود.
اتابک نادری کارگردانی مراسم بخش داخلی را برعهده داشت و میلاد نیک‌آبادی هم کارگردانی بخش خیابانی را عهده دار بود.

قبل از آغار رسمی مراسم اختتامیه داود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره کیک ویژه آیین پایانی را که منقش به پوسترهای جشنواره بود، برید و پس از آن مراسم با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی نصیریان رییس افتخاری جشنواره، داود فتحعلی بیگی دبیر این رویداد، سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، محمدحسین ناصربخت قائم مقام جشنواره، اردشیر صالح پور، داریوش مودبیان، اسماعیل خلج و تعدادی دیگر از هنرمندان و مدیران تئاتر بعد از پخش سرود ملی و تلاوتی از آیات قرآن کریم در قدیمی‌ترین سالن تئاتری فعال تهران آغاز شد.

اجرای قطعه ای حماسه‌خوانی در مدح حضرت علی (ع)، پخش نماهنگی درباره بخش های مختلف جشنواره و کلیپی با صدای زنده یاد مرتضی احمدی از بخش های ابتدایی مراسم امشب بود.

در ادامه حمید امیری و امیر شیرمحمدی یک نمایش سیاه‌بازی را با حضور مشهورترین کاراکتر نمایش‌های ایرانی یعنی مبارک اجرا کردند که با واکنش‌ مثبت تماشاگران روبه‌رو شد.

در بخش بعدی افشین هاشمی که اجرای مراسم را بر عهده داشت، گفت:
قرار بود خیلی پیشرو باشیم ولی چون در جشنواره آیینی و سنتی هستیم به صورت خیلی سنتی من هم آمدم مجری‌گری کنم.

وی ادامه داد: ترجیح می‌دهم کم‌تر حرف بزنم چون در این مملکت زیاد حرف بزنید به نفع‌تان نخواهد بود و یک خاطره‌ای را هم ازعلی نصیریان تعریف کنم که او همیشه سر ساعت در سالن تمرین حاضر بود.
وی سپس از داود فتحعلی‌بیگی، داود مودبیان، اردشیر صالح‌پور، شهردار منطقه ۱۲ و حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی دعوت کرد تا برای قدردانی از نویسندگان و ناشران برتر روی صحنه بیایند.

در ادامه از شهناز روستایی برای نگارش کتاب «مبانی اصول نمایشنامه نویسی»، مهدی دریایی برای کتاب «همای رحمت»، هوشنگ جاوید برای نگارش کتاب «سیری بر تاریخ داستان پردازی و موسیقایی در ایران»، محمدحسین ناصربخت برای نگارش «کنکاشی در احوال مجالس مضحکه»، بنگاه ترجمه و نشر چاپ پارسه و ابریشمی راد شهردار کاشان قدردانی شد.

در بخش بعدی افشین هاشمی از استاد صادق‌علی فرجی‌فر دعوت کرد تا روی صحنه به نوازندگی بپردازد.

در ادامه و بعد از پخش کلیپی درباره هنرمندانی که قرار بود مورد تجلیل قرار بگیرند افشین هاشمی از داود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، اسماعیل خلج و مهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی به منظور تقدیر از پیشکسوتان هنرهای آیینی و سنتی دعوت کرد تا روی صحنه حضور یابند.

در این بخش از غلامعلی ایوبی، محمدرضا (نادر) شهسواری فرد، ابوالفضل کبابیان و پرویز سنگ سهیل که همگی از هنرمندان پیشکسوت عرصه نمایش های آیینی و سنتی هستند، تجلیل شد.

سخنرانی کوتاه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش بعدی این مراسم بود.

صالحی عنوان کرد: تئاتر هنر گفتگو است و تئاترهای آیینی هم هنر گفتگوی مردم با مردم هستند. ایران تمدن دیرینی دارد و فرصت خوبی را به واسطه نمایش‌های مختلف برای پیشرفت ایجاد کرده است.

وی افزود: نمایش‌های آیینی از لحاظ غنا، سبک و شیوه بسیار پر بار هستند. امروز اختتامیه جشنواره آیینی و سنتی است و این رویداد فرصت‌سازی خوبی برای نمایش‌های این حوزه فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: از تمام بزرگان هنرهای نمایشی در طول تاریخ تشکر می‌کنم که بار نمایش‌های ایرانی را بر دوش کشیدند. این جشنواره گام به گام پیش آمده است و بخش‌های متنوع و غنی‌ای دارد.

وزیر ارشاد در پایان صحبت هایش بیان کرد: ما فرصت‌های خوبی داریم که می‌توانیم به واسطه آن به آینده ایران امیدوار باشیم. نمایش‌های آیینی ریشه در سنت این کهن‌بوم دارد ومی توانند مردم ایران را با سنت های گذشته آشنا سازند.

افشین هاشمی در ادامه از علی نصیریان درخواست کرد تا روی صحنه بیاید و خواسته هنرمندان نمایش‌های سنتی را با زبان خود بیان کند

نصیریان نیز روی صحنه رفت و در سخنانی بیان کرد: برپایی این جشنواره خوب و پربار را تبریک می‌گویم. تالار سنگلج نماد نمایش های ایرانی است و آن موقعی هم که قرار شد باز شود تمام گروه‌های نمایشی در اداره تئاتر تصمیم گرفتند که در این سالن تنها نمایش ایرانی اجرا کنند. دلیل این تصمیم نیز این بود که تئاتر یک ملت، اجراهایش نیست بلکه ادبیات دراماتیکش است.

وی تاکید کرد: تئاتر و سینما را از غرب اقتباس کردیم ولی خودمان آثار و روایت‌هایی داریم که به صورت نمایش درآمده است. تخت‌حوضی و خرده‌نمایش ها مانند نقالی و مارگیری و بازی با حیوانات و خیمه‌شب‌بازی خیلی ارتباطی به تئاتر ندارند ولی گونه‌ای از نمایش هستند.

نصیریان در ادامه خاطرنشان کرد: توجه‌ای که در آن دوران جوانی به نمایش های ایرانی کردیم از این جهت بود که این آثار با خلق و خوی ایرانی انس و الفت داشت مثلا موسیقی و آواز خواندن در نمایش خیلی مطلوب تماشاگر ایرانی است و این موضوع بر خلاف تئاترهای غربی است. البته این موضوع سوای اپرا و نمایش های موزیکال است.

نصیریان ادامه داد: عنایت و توجه به نمایش‌های ایرانی منجر به جشنواره‌های گوناگون شد و برگزاری این جشنواره‌های خیلی به ما کمک می‌کند و من الآن که به گذشته این نمایش‌ها فکر می‌کنم، می‌بینیم که خیلی پیشرفت کرده است.

وی به شعار روی پوستر جشنواره اشاره کرد و گفت: نمایش ایرانی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران است و باید فکر کنیم که چطور می‌شود که شکل‌ها و ساختارها و صورت ظاهری آثار هنری را در حرف و صحبت و نمایش امروز استفاده کنیم. این اتفاق باید با خلاقیت و جوشش‌های فردی آمیخته شود و نمایش‌های سنتی را به روز کرد. شعار جشنواره نیز خیلی هوشمندانه انتخاب شده است.

وی متذکر شد: منتها درخواستی دارم زیراکه بسیاری از اساتید نمایش‌های ایرانی به علت بیماری از بین رفته‌اند و آقای فتحعلی‌بیگی بود که نمایش ایرانی را پس از انقلاب حفظ کرد. درخواست من این است که شهردار تهران حالا که به فضای سبز خیلی توجه کرده است و ساختارهای فرهنگی مانند فرهنگسراها را هم ایجاد کرده و نشان می‌دهد که تنها به فیزیک شهر اهمیت نمی‌دهد و به زندگی انسانی‌تر هم توجه دارد. تمام فرهنگ و هنر برای این است که به سمت و سوی انسانی‌تر برویم پس درخواست دارم که جاهایی مخصوص تابستان‌ها و زمستان‌ها تاسیس کنند تا نمایش‌های ایرانی به صورت مستمر در آنجا اجرا شوند.

وی در پایان یادآور شد: سابق بر این کافه‌ای بود به اسم کافه شهرداری که نمایش‌های مختلف ایرانی مانند خیمه‌شب‌بازی در آن اجرا می‌شد و الآن هم ما می‌توانیم جایی را درست کنیم که مردم در آنجا غذا بخورند و نمایش‌های ایرانی را هم به صورت مستر تماشا کنند. در گذشته چنین مکان‌هایی در ایران بود. من فکر می‌کنم نمایش‌های ایرانی با برگزاری دو سال یک‌بار جشنواره راه به جایی نخواهد برد این روزها نمایش‌هایی داریم که فقط مخصوص خنده های بی مورد هستند پس باید در زمینه نمایش های کندی کار فرهنگی کنیم.

حسن ختام مراسم اختتامیه به اجرای گروه آیلان و حرکات موزون آذری اختصاص داشت