نشست بررسی و تحلیل موسیقی فیلم‎های ساخته «آلکس نورث»، 24 آبان ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
پایگاه خبری تئاتر: در این نشست که با حضور نصرالله داوودی برگزار می‎شود، نمونه‎های صوتی و تصویری متعددی از موسیقی آلکس نورث از جهت ساختار موسیقی و تاثیر دراماتیک در فیلم مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. در این برنامه نصرالله داوودی، آهنگساز، مترجم و پژوهشگر، به تحلیل زندگی هنری و سبک منحصر به فرد آهنگسازی آلکس نورث می‎پردازد. آلکس نورث (متولد 1910 – متوفی 1991) آهنگساز آوارنگارد آمریکایی بود که او را بیشتر به لطف موسیقی فیلم‎هایش می‎شناسند. وی در دهه بیست و سی و در اوج  مدرنیسم در آمریکا پرورش یافت. در آن زمان موسیقی فیلم بیشتر در تسلط بلامنازع آهنگسازان آلمانی و اتریشی همچون «ماکس اشتاینر»، «اریک ولفگانگ کرنلگد» و «فرانتس واکسمن» و سایر آهنگسازان اروپایی مانند «میکلوش روژا» و «دیمیتری تیومکین» بود. موسیقی آنها عمیقا در سنت‎های کلاسیسیسم و رومانتیسیسم قرن هجدهم و نوزدهم اروپایی ریشه داشت. «آلکس نورث» در کنار «برنارد هرمن» از اولین آهنگسازان آمریکایی به شمار می‎رود که تعریف جدیدی براساس ملودی‎های بومی آمریکایی و موسیقی خیابانی و مدرنیست‎هایی چون «هنری کاول» و «چارلز آیوز» ارائه داد و سنت موسوم به «صدای هالیوودی» را دگرگون کرد. وی همچنین از بنیانگذاران بهره‎گیری از موسیقی «جز» به عنوان موسیقی فیلم بود. او همچنین پانزده بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و گرچه هرگز آنرا نبرد ولی اولین آهنگسازی بود به خاطر یک عمر فعالیت هنری به صورت افتخاری این جایزه را دریافت نمود. «نورث» با کارگردانان بزرگی چون «الیا کازان» و «استنلی کوبریک» همکاری داشت و برای ده‎ها فیلم موسیقی‎های ارزنده‎ای به یادگار گذاشت که از آن جمله می‎توان به: «اتوبوسی به نام هوس»، «اسپارتاکوس»، «کلوپاترا»، «موبیدیک»، «زنده باد زاپاتا»، «اودیسه فضایی 2001»، «چه کسی از ویرجینیا ولف می‎ترسد؟»، «کفش‎های ماهی گیر»، «زیر آتشفشان»، «مرگ پستچی» اشاره کرد. گفتنی است پوستر این برنامه توسط اشکان قازانچایی  طراحی شده بود . نشست بررسی موسیقی فیلم «آلکس نورث» با حضور نصرالله داوودی پنج‎شنبه 24 آبان ساعت 17 در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار می‎شود. حضور علاقمندان در این برنامه آزاد است.