اشکان خطیبی این روزها بار دیگر بر صحنه موسیقی-نمایش «ترانه‌های قدیمی» حضور دارد. اثری که در روزهای زمستانی اسفند چون تابستان گرم سال گذشته، باز هم با استقبال خوب تماشاگران رو‌به‌رو شده است.

 

سایت خبری تئاتر/ایران تئاتر: اشکان خطیبی، بازیگر موسیقی-نمایش «ترانه‌های قدیمی» بعد از اجرای اول این اثر در شهریور سال 92، بار دیگر با این اثر به صحنه تالار شمس واقع در اقدسیه بازگشته است. نمایشی به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان که حال و هوایی نوستالژیک و موسیقی‌ای به‌یاد ماندنی و بازی‌هایی درخشان دارد.

خطیبی، «ترانه‌های قدیمی» را حاصل زحمات یک گروه تئاتری مستقل می‌داند که سعی دارد به صورت خصوصی کار کند. او می‌گوید: «ما یک گروه تئاتر خصوصی هستیم که هر از چند گاهی نمایش‌های قبلی را به عنوان بازاجرا روی صحنه می‌بریم. به عنوان یک گروه تئاتری، مانند اتفاقی که در همه دنیا می‌افتد، نیاز داریم تا این کار را انجام دهیم و «ترانه‌های قدیمی» ظرفیت این بازاجرا را داشت.»

این بازیگر می‌افزاید: «یک گروه تئاتری مانند چرخ دنده‌ای است که هر چه فواصل اجراهایش کم‌تر باشد، بهتر و منسجم‌تر حرکت می‌کند. ما گروهی متشکل از  بازیگر و موسیقی‌دان هستیم که سعی داریم با وجود تمام سختی‌ها به شکل خصوصی تئاتر کار کنیم.»

او که علاوه بر بازیگری، به عنوان مجری طرح هم با محمد رحمانیان همکاری می‌کند، با اشاره به اجراهای متعدد «ترانه‌های قدیمی» در تهران و شهرستان‌ها ادامه می‌دهد: «با هر اجرا، طیف جدیدی از تماشاگران را می‌بینیم. از رفتارها و واکنش‌شان می‌توان این تفاوت را فهمید و حس کرد تماشاگرانی از جنسی دیگر به گروه مخاطبان ما اضافه شده‌اند.»

این بازیگر با تاکید بر استقبال گرم مخاطبان از «ترانه‌های قدیمی» اضافه می‌کند: «کار بسیاری دشواری داریم؛ مخصوصاً که سالن شمس کوچک است و برای این که جواب‌گوی نیاز مخاطبان باشیم، در دو سانس اجرا می‌رویم. متاسفانه اجرا در سالن‌های کوچکی که با استانداردها و نیازهای اجرایی ما هم‌خوانی ندارند، یکی از معضلات تئاتر خصوصی است.»

خطیبی در باره تجربه همکاری با محمد رحمانیان در چند نمایش می‌گوید: «چند وقتی است که من به جز ایفای نقش در کارهای آقای رحمانیان، به عنوان مجری طرح با ایشان همکاری دارم و سعی می‌کنم شرایطی را به وجود بیاورم که با کم‌ترین دغدغه بتوانند تئاتر کار کنند.»

او اضافه می‌کند: «نه فقط من، بلکه همه کسانی که با آقای رحمانیان کار کرده‌اند، توافق دارند که بعد از تجربه همکاری با ایشان، کار کردن با بقیه سخت می‌شود. میزان سخت‌گیری و دقت ایشان شاید برای همه راحت نباشد، اما وقتی آدم نتیجه آن سخت‌گیری را در اجرا می‌بیند، در تفاوت بازی خودش و واکنش تماشاگران، دیگر به سختی می‌تواند با کسی با استانداردهای پایین‌تر کار کند. بعد از کار با ایشان، استانداردهای آدم به عنوان یک بازیگر تغییر می‌کند.»

بازیگر نمایش «ترانه‌های قدیمی» تمرکز اجراهای اخیر این گروه بر کارهای موسیقی-نمایش را تا حدی ناشی از بعضی محدودیت‌ها می‌داند و می‌گوید: «اجرای موزیکال یکی از تخصص‌های محمد رحمانیان است. این که چطور موسیقی و درام را تلفیق کند و نبض تماشاگران را در دست داشته باشد. این مسیری است که شروع شده و فعلاً هم قرار نیست متوقف شود. با این حال تمرکز ما تماماً روی اجراهای موسیقی-نمایش نیست و حتی امسال روی نمایشی کاملاً دراماتیک و غیر موزیکال کار کرده بودیم که متاسفانه سالن را 25 روز قبل از اجرا از ما گرفتند. دلیل این که اجراهای اخیر به کارهای موزیکال محدود مانده، بخش زیادی‌اش ناشی از محدودیت‌هایی است که برای‌ دیگر کارهای‌مان به وجود آورده‌اند.»

نمایش-موسیقی «ترانه‌های قدیمی» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان تا 20 اسفند ساعت 19 و 21 در تالار شمس به صحنه می‌رود.

 

اخبار مرتبط:

برگزیدگان ششمین جشنواره مونولوگ معرفی شدند

اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استانها ی هنرهای نمایشی شد

نمایش «مَلی» تمدید شد

«کرگدن» به ایرانشهر می رود،«خسیس» به خیابان

در بزرگداشت منیژه محامدی چه گذشت؟

امیر جعفری: یکسری باندبازی‌هایی وجود دارد که من آنها را بلد نیستم

لهستانی ها در ایران کارگاه تئاتر برگزار می کنند

معرفی بازبین‌های بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی

فراخوان اجرای نمایشنامه خوانی در چایخانه اداره تئاتر در سال 94

در آخرین روزهای سال 93 چه نمایش هایی بر روی صحنه است؟

دلایل توقف برنامه «پرانتز باز»

کاریکاتور هفته / برنامه های تئاتر در تلویزیون و رادیو نابود می شوند