از فیلمی درباره مهاجرت و فرار از وطن تا روایت دختری که برای پیدا کردن خانواده اش به ایران می‌آید و ماجرای ازدواج دو نوجوان و ستاره شدن افراد در فضای مجازی را روی پرده «هنر و تجربه» ببینید.
پایگاه خبری تئاتر:  ۱۵سالن مختلف در سانس‌های مختلف در سراسر ایران، فیلمهای سینمایی گروه «هنروتجربه» را به نمایش می‌گذارند. سینما فرهنگ، خانه هنرمندان، موزه سینما، پردیس کوروش، پردیس چارسو، پردیس باغ کتاب در تهران و پردیس هویزه مشهد، پردیس گلستان شیراز، هنروتجربه بابل، تماشاخانه پارس کرمان، سیتی سنتر اصفهان، سینما بهمن سنندج، پردیس کاپری گرگان، سینما عمیق بجنورد و سینما لبخند کیش در شهرستان‌ها از جمله سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های «هنر و تجربه» هستند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر فیلم‌هایی که در گروه هنر و تجربه به نمایش درآمده‌اند یا درخواهند آمد. فیلم سینمایی «گزارش فرار یوسفی» «گزارش فرار یوسفی» به کارگردانی حسین توقیری از جمله جدیدترین فیلم‌های روی پرده سینماهای هنروتجربه است که از ۹ آبان اکران خود را آغاز کرده است. در خلاصه داستان این فیلم که به موضوع مهاجرت و فرار می‌پردازد، آمده است: «در شب چهارشنبه سوری نیروهای امنیتی به دنبال فردی متهم به قتل می‌گردند، امید و آیدا بر سر مهاجرت از کشور با هم اختلاف دارند و امیر گذشته‌اش را با سپیده مرور می‌کند. این سه داستان جایی به هم می‌رسند.» لعیا عسلی‌نژاد، عرفان بختیاری، کوشا نوروزی، شهرزاد احمدزادگان، مارینا عزتی‌امینی، امیرحسین ساعتی، پوریا نجاتیان، علیرضا توانا، مرتضی پذیره، امیرمسعود حسینی، مریم بابایی‌پور، علی جهانی و پویا مظفریان نقش آفرینی کرده‌اند. سایر عوامل «گزارش فرار یوسفی» عبارت‌اند از مدیر فیلمبرداری: حسین توقیری، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: پویا مظفریان، تدوین: لعیا عسلی‌نژاد، آهنگساز: آرش اسکندرلو، مدیرتولید: امید فقیه، مجری طرح: حسین توقیری، مشاور رسانه‌ای و تبلیغات: محمد پورصادقی.

فیلم سینمایی «پاسیو»

مریم بحرالعلومی کارگردان این فیلم سینمایی تاکنون چندین فیلم کوتاه را کارگردانی کرده و فارغ‌التحصیل رشته سینما تلویزیون و رادیو از دانشگاه استانبول کشور ترکیه است، «پاسیو» اولین تجربه کارگردانی فیلم بلند او محسوب می‌شود. این اثر که برای نخسین در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد، توانست جایزه بهترین کارگردانی در بخش جلوه گاه شرق را دریافت کند. بهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، پوریا پورسرخ و شقایق فراهانی، یاسمن ترابی، حسین ملکی، بهروز قادری، سحر غمخوار، محمدرسول صفری و بابک انصاری در این اثر بازی کرده‌اند. در خلاصه داستاتی که از این اثر منتشر شده، آمده: گاهی شهر با تمام بزرگی و شلوغی‌اش برای بعضی آدم‌ها هم‌قواره یک پاسیو، کوچک می‌شود! از دیگر عوامل این اثر می‌توان به مدیرفیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی، مدیرصدابرداری: علی کیان ارثی، طراح گریم: امید گل زاده، طراح صحنه: عباس حاجی درویش، طراح لباس: فرحناز نادری، تدوین: سینا گنجوی، مدیرصداگذاری: ایرج شهزادی، موسیقی: بامداد بیات، منشی صحنه: آزاده جهانبخش، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مجید مافی، دستیار کارگردان: افشین اصلانی، صدابردار: اردلان کیان ارثی، صداگذار: نعیم مسچیان، دستیار اول فیلمبردار: مهدی حسینی، مجری گریم: عاطفه روزبه تهرانی، عکاس: حسن هندی، تصویربردار پشت صحنه: علی یعقوبی، فیلمنامه: حامد قاسمی - مریم بحرالعلومی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، مدیر تدارکات: سعید میرزایی، مدیر تولید: روح اله مهاجری، مجری طرح و سرمایه گذار: مریم بحرالعلومی اشاره کرد.

فیلم سینمایی «هندی و هرمز»

عباس امینی کارگردان و تهیه کننده فیلم سینمایی «هندی و هرمز» در این اثر داستان دو نوجوانی را روایت می‌کند که طبق سنت مردم جزیره با هم ازدواج میکنند. آن‌ها درکی از یکدیگر ندارند اما دنیای ناشناخته و جذاب ارتباط با همدیگر آن‌ها را به همبازی‌هایی صمیمی تبدیل می‌کند اما این بازی که نامش زندگی است هر لحظه برای آن‌ها خطرناکتر می‌شود.

این اثر تاکنون در جشنواره‌های مختلفی به نمایش درآمده و توانسته موفقیت‌هایی را کسب کند.

عباس امینی فعالیت در سینما را با کارگردانی فیلم کوتاه «سکوت» آغاز کرد و تاکنون مستندهایی چون «عبدالما»، «طعم خورشید»، «قصه شب»، «ماموریت غیر ممکن»، «از نفس افتاده‌ها» و «نباید گریه کنی مادر» و همچنین فیلم داستانی کوتاه «بازگشت» را ساخته است. او در سال ۱۳۹۵ «والدراما» که اولین فیلم بلندش بود را کارگردانی کرد.

در این اثر که نویسندگی آن را حسین فرخزاد و عباس امینی و مدیریت فیلمبرداری‌اش را اشکان اشکانی برعهده داشته‌اند از بازیگران محلی و بومی استفاده شده و به این ترتیب حامد علیپور، زهره اسلامی، اسما دانه چین، کمال ذاکری در آن نقش آفرینی کرده‌اند.

فیلم سینمایی «ترومای سرخ»

«ترومای سرخ» به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی اسماعیل میهن دوست، از دیگر آثاری است که اکنون در گروه سینمایی هنروتجربه روی پرده رفته است. این فیلم که برای نخستین بار در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، قصه‌ای عاشقانه را در بستر یک سفر شهری در تهران بیان می‌کند که در طی آن شخصیت اصلی (نگار) تلاش می‌کند تا بتواند بین چهار بعد شخصیتی زن (معشوقه، مادر، آمازون و مادونا) تعادل برقرار کند. در این اثر پربازیگر بیست چهره‌ی جدید از بازیگران عرصه تئاتر به سینما وارد شده اند و افرادی چون پریوش نظریه، آتش تقی پور، نیکان راست قلم، الهام طهموری، ایران مسعودی، النا آهی، با تشکر از:مهتاب کرامتی، رضا کیانیان، ویشکا آسایش، مهوش افشار پناه، باران کوثری، مهرداد صدیقیان با معرفی: آبان حسین آبادی، ماندانا ممهد، روزبه اختری، مصطفی ایزدی، تینا یونس تبار، مریم حیدری، مهشید نوروزی، شقایق شوریان، سعیده فیروزی، حمیده فیروزی، ساناز نیکنام، آیدا سرشار، مهناز غلامی ذاکری، مینا محترمی، پریساپرهوده، نیلوفر دهقان، صائب دادو، نازنین علی زاده، علی میرزایی مهرجردی، فرشته محبی، یگانه رجبی  ایفای نقش کرده‌اند. میهن دوست فیلم‌ساز، منتقد و مترجم سینما تاکنون چند مجموعه تلویزیونی، فیلم کوتاه و بلند ساخته است.

فیلم سینمایی «دولکه ابر»

این اثر سینمایی با بازی امید علومی، نیما رئیسی، نیوشا مدبر، آشا محرابی، شهین تسلیمی، افشین سنگ چاپ و کارگردانی مهرشاد کارخانی در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش درمی‌آید.

مهرشاد کارخانی پیش از ساخت این اثر سینمایی، چندین فیلم کوتاه، مستند و بلند داستانی را کارگردانی کرده و توانسته برای فیلم «ریسمان باز» که دومین فیلم بلندش است، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان از جشن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران شود و همچنین جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد را برای بابک حمیدیان از جشن خانه سینمای ایران به دست بیاورد.

در خلاصه داستان «دو لکه ابر» آمده است: کسری آشفته و سرگردان به دنبال خواهر گمشدهاش شهر را جست‌وجو می‌کند. مروا زخم خورده و بیپناه به دنبال راهی برای خارج شدن از کشور است. تقدیر این دو را در نقطهای به هم میرساند تا مرهمی برای یکدیگر باشند، اما مجالی برای با هم بودن نیست...آذر و منصور در پی باز آفرینی علاقهای قدیمی، رویاهای جوانیشان را مرور میکنند، بی‌خبر از جبر زمانه بی‌رحم.

از دیگر بازیگران این اثر می‌توان به  علی زندی، اصغرطبسی، آرزو مفتاحی، بهمن اسلامی نیا، امین شفیعی، مینووش رحیمیان، مهسا پرورده، سعید سیاوشی، نغمه وثوق، عسل هاشمی سراج، حنا شفیعی مهریار، فرزانه صادقی، آرمین قدرتی و روژان کردنژاد اشاره کرد.

مستند سینمایی «اینستاگرامر»

مستند بلند «اینستاگرامر» ساخته سینا کیانپور موضوعی اجتماعی دارد و روایتی از دنیای جدید، رسانه‌های جدید، ستاره‌های جدید است.

در خلاصه این مستند آمده است: در عصری زندگی می‌کنیم که به واسطه‌ تکنولوژی هرکسی می‌تواند با تلفن همراه خود به شهرت دست پیدا کند. شهرتی که با آنچه از شهرت می‌دانیم کاملاً متفاوت است. شهرتی که مختص دنیای مجازیِ این روزهای ما است. «اینستاگرامر» داستان پیدایش و رشد ستاره‌های دنیای اینستاگرام است. ستاره‌هایی که نمی‌توان دلیلی برای ستاره شدنشان پیدا کرد.»

از دیگر عوامل این اثر می توان از گروه تحقیق: شقایق رئوفی، مهیار غزازانی، امیر علی صبوری، سینا کیان پور تصویربردار: محمد رضایـی، احمد کرداحمدی صدابردار: امیرعلی صبوری آهنگ ساز: آیدین توکلیان صداگذاری و میکس: محمدمهدی جواهری زاده موشن گرافیک: حسین اسکندری اصلاح رنـگ و نور: فرهاد قدسی طراح گرافیک: حمید قدسی مدیر تولید: سمیرا قربان نژاد دستیار کارگردان: شقایق رئوفی مشاور کارگردان: مهیار حمیدیان شورمستی مترجم: مهتا عافیت طلب نام برد.

فیلم سینمایی «آهستگی»

در خلاصه‌ای که از این اثر منتشر شده آمده است: تشخیص بیماری ام.اس رضا،باعث ایجاد تنش درزندگی مشترکش با فرزانه می‌شود.این تنش با ورود سایر اعضای خانواده به آهستگی به بحران بدل می‌شود. تصمیم به جدایی یا ماندن، آخرین انتخاب آن‌ها پس از ۲۶سال زندگی مشترک است. یاسر خیر کارگردان و تهیه کننده این مستند سینمایی از سال ۱۳۸۲ فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر ساری) شروع کرده و تاکنون آثاری هم‌چون مستند «مزرعه‌ای که رویید و شهر شد» (۱۳۹۰) تله فیلم «از جنوب شرقی» (۱۳۹۱)، مستند «سه چنک حاک» (۱۳۹۲) «زمستان،عشق و سایر قوانین» (۱۳۹۳) و مستند سینمایی «آهستگی» (۱۳۹۵)  را تهیه و کارگردانی کرده است. او همچنین تاکنون موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی مستند از سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، برنده تندیس بهترین کارگردانی مستند از هفدهمین جشن خانه سینما،برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند جشنواره فیلم سلامت شده است. در بخش چهره‌های ایرانی ۹ مستند سینمایی درباره ۹ چهره فرهنگ، هنر و ادب معاصر ایران روی پرده سینماهای هنروتجربه رفته است. مستندهای «او مثل هیچکس نیست»؛ به کارگردانی سید هادی موسوی، «در جستجوی صبح»؛ مهرداد شیخان، «زنبورک در گام مینور»؛ مریم سپهری، «سلطان بی تاج و تخت بخارا»؛مسعود جعفری منجیلی، «گلدونه،مش رحیم،صغرا و دیگران»؛ همایون امامی، «مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی»؛ امیرحسین بهبهانی، «همایون»؛ پیروز کلانتری، «یکی بود،یکی نبود»؛غلامرضا کتال و «یمینی شریف؛ نغمه سرای کودکان»؛ هومن ظریف به مدت یک ماه روی پرده سینماهای گروه سینمایی «هنرو تجربه» در سراسر ایران رفته است.

فیلم‌های سهراب شهید ثالث، شامل فیلم «فرزندخوانده ویرانگر»، «درخت بید»، «یک اتفاق ساده»، «هانس جوانی از آلمان»، «آخرین تابستان گرابه» در روزهای ۱۹، ۲۰ و۲۱ آبان ماه در سینما فرهنگ اکران خواهند شد.

مستند سینمایی «در جستجوی فریده» این مستند بلند فیلمی از آزاده موسوی و کورش عطایی است که در آن داستان زنی بـه نـام فریـده  را روایت می‌کنند کـه ۴۰ سـال پــیش در حـرم امـام رضـا(ع) رهـا می‌شـود و بعـد از انتقـال بـه شـیرخوارگاه توسـط زوجـی هلنـدی بـه فرزنـدی گرفتـه و بـه هلنـد بــرده می شــود. فریــده کــه در طــول ایــن ۴۰ ســال به خاطــر تــرس از ســفر بــه ایــران و عــدم تمایــل خانـواده‌اش بـه وطـن بازنــگشته، چنـد سـالی اسـت از راه دور جستوجویــی را بـرای پـیــدا کـردن خانـواده واقعـیاش شـروع کـرده و حـال بـرای اولیـن بـار بـه ایـران سـفر می‌کنـد تـا زادگاهـش را ببینـد و بـا سـه خانـواده کـه مدعی‌انـد خانـواده واقعـی او هسـتند، مالقـات کنـد و آزمایـش بدهد. سینمایی «در جستجوی فریده» تاکنون در جشنواره های داخلی مثل حقیقت، جشن مستقل سینمای مستند ایران و فجر و خارجی متعددی شرکت کرده و به عنوان نماینده ایران در بخش مستند جشنواره آسیاپاسیفیک حضور داشته است. آهنگسازی این مستند را افشین عزیزی انجام داده است که طی دو سال گذشته که جایزه «بهترین موسیقی» به جوایز بخش مسابقه ملی جشنواره سینماحقیقت اضافه شده است، افشین عزیزی و صبا ندایی برنده این جایزه شده‌اند. «از ایران یک جدایی» عنوان فیلم قبلی آزاده موسوی و کوروش عطائی است؛ مستندی درباره‌ی بازخورد  فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در ایران و جهان است. این اثر از ۲۳ آبان‌ماه و بعد ار رونمایی از آن در موزه سینما در این گروه سینمایی روی پرده خواهد رفت.

از دیگر آثاری که اکنون به صورت محدود روی پرده برخی از سینماهای این گروه سینمایی هستند، می‌توان از «درباره فروشنده» ساخته وحید صداقت و تهمینه منزوی، «رزم آرا یک دوسیه مسکوت» فیلمی از سید احسان عمادی، «اجباری» به کارگردانی سیدحمیدرضا رفائی، «مواجهه» ساخته سعید ابراهیمی فر، «بازدم» به کارگردانی آرش سنجابی، «زمانی دیگر» ساخته ناهید حسن‌زاده، «مکان» به کارگردانی سید مهدی احمدپناه، «پاپ» ساخته احسان عبدی‌پور، «پرویز» ساخته مجید برزگر، فیلم خارجی «فارغ التحصیلی» به کارگردانی کریستین مونجیو، «فرشاد آقای گل» فیلمی از جعفر صادقی، «چاووش از درآمد تا فرود» به کارگردانی آرش رئیسیان و هانا کامکار، «سفر سهراب» به کارگردانی امید عبداللهی و همچنین فیلم «برسد به دست آقای بنان» به کارگردانی زهره محقق نام برد.