عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما می‌گوید: با هماهنگی که با سازمان سینمایی شده اگر تهیه‌کننده‌ای دستمزد غیرمتعارف پرداخت کند، قطعاً با او برخورد می‌شود.
پایگاه خبری تئاتر: سیدغلامرضا موسوی (عضو هیات رئیسه شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما) با اشاره به افزایش پرداخت دستمزدهای غیرمتعارف در برخی سریال‌ها و فیلم‌ها گفت: دستمزدهای افراد حرفه‌ای در طی سال‌ها مشخص است و تقریباً معلوم است که هر فرد برای حضور در یک اثر سینمایی یا سریال خانگی چه میزان دستمزد باید بگیرد.

وی ادامه داد: طبیعی است که ما باید در پرداخت دستمزدها مراقب باشیم و به صورت افسارگسیخته و بنابر علاقه شخصی نباید دستمزدها را افزایش دهیم یا به یک فرد بیش از آنکه استحقاقش را دارد، پولی پرداخت نکنیم زیرا این مساله به کلیت سینما لطمه می‌زند و باعث هرج و مرج و بی‌نظمی در آن می‌شود.

موسوی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی که اقتصاد دچار مشکلات زیادی شده، چنین رفتارهایی گرفتاری‌های سینما را چند برابر می‌کند، افزود: این رفتارها نه تنها به کیان سینما لطمه می‌زند بلکه امکان دارد حتی باعث ورشکستگی یا به زندان رفتن تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذارانی شود که بی‌محابا و بدون برنامه دقیق پول‌های خود را در سینما خرج می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی تهیه‌کنندگان قطعاً به این پروژه‌ها ورود خواهد کرد، درباره راهکارهای اجرایی و ابزارهایی که برای این کار در نظر گرفته شده، گفت: اگر در کمیته‌های تخصصی و نشست‌هایی که با حضور سازندگان یک اثر و نمایندگان شورای عالی تهیه‌کنندگان برگزار می‌شود، مشخص شود که دستمزد غیرمتعارف پرداخت شده قطعاً با آن تهیه‌کننده برخورد خواهد شد.

موسوی ادامه داد: از دادن تذکر کتبی و شفاهی تا جلوگیری از نمایش و ساخت اثر بعدی در توان شورای عالی تهیه‌کنندگان است. شورای عالی تهیه‌کنندگان می‌تواند با هماهنگی وزارت ارشاد و خانه سینما از سازمان سینمایی درخواست کند که از اکران اینگونه فیلم‌هایی که اینگونه ساخته شده، جلوگیری کند یا اکران آن را به تأخیر بیندازد یا دریافت پروانه نمایش را به تأخیر بیندازد و یا پروانه ساخت برای تولید آینده تهیه‌کننده این فیلم صادر نشود. قطعاً با توجه به هماهنگی‌هایی که با سازمان سینمایی وزارت ارشاد شده، از تصمیمات شورای عالی تهیه‌کنندگان حمایت می‌شود.

موسوی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان دستمزدها به صورت رسانه‌ای اعلام خواهد شد یا خیر، گفت:‌ در جلساتی که به این منظور برگزار می‌شود با تهیه‌کننده و عوامل فیلم مذاکره می‌شود اما قطعاً به صورت رسانه‌ای اعلام نخواهد شد ضمن آنکه از لحاظ عرفی نیز تقریباً دستمزدها در سینما مشخص است.

موسوی ادامه داد: اعلام میزان دستمزدها به صورت رسانه‌ای درست نیست زیرا باعث رقابت در افزایش نرخ می‌شود ضمن آنکه بسیاری از بازیگران با توجه به نوع فیلمی که در آن حضور دارند یا کارگردانی که با او همکاری می‌کند دستمزدهای متفاوتی می‌گیرند و حتی تخفیف‌های ویژه‌ای نیز بسته به نوع فیلم نسبت به کار سابق می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که مثلاً حضور یک بازیگر خاص باعث می‌شود که آن اثر سینمایی حامی مالی داشته باشد به همین دلیل حاضرند هر رقمی که آن بازیگر تقاضا کرده را پرداخت کنند، گفت: اینکه یک بازیگری بتواند برای یک اثر سینمایی یا سریال حامی مالی بیاورد به هیچ عنوان محل اشکال نیست بلکه آنچه برای ما مهم است میزان دستمزدی است که آن بازیگر می‌گیرد. طبیعی است که آوردن یک حامی مالی برای یک اثر خارج از پروسه قراردادهای بازیگری است و قرارداد آن فرد با حامی مالی به عنوان ویزیتور به صورت مستقل از پروژه محسوب می‌شود.

موسوی ادامه داد: تجربه نشان داده است که اغلب پیشنهادات و صحبت‌هایی که پیرامون حضور یک حامی مالی در یک اثر به دلیل شرکت یک بازیگر مطرح شده به نتیجه نرسیده است. از طرف دیگر برخی دیگر از تهیه‌کنندگان با دادن اطلاعات غلط به سرمایه‌گذار باعث لطمه به اقتصاد سینما می‌شود و اگر سرمایه‌گذاری احساس کرد که تهیه‌کننده‌ای اطلاعات غلط به او می‌دهد، می‌تواند به شورای عالی تهیه‌کنندگان مراجعه کند.

وی ادامه داد: هدف ما این است که با کنترل فضا؛ اجازه ترک‌تازی به گروهی که به هیچ چیزی به جز منافع و اهداف شخصی خود فکر نمی‌کنند، ندهیم، ما نمی‌خواهیم روابط حرفه‌ای را مخدوش کنیم بلکه می‌خواهیم به خاطر یک فیلم یا چند فیلم ساختار سینما به هم نریزد و اگر فردی تخلفی کرد با توجه به نوع تخلفش هزینه آن را پرداخت کند.