نویسنده و کارگردان نمایش «شپش» گفت: این اثر نمایشی برداشتی خاص از چند نمایشنامه آنتوان چخوف است که اجرایش در ایران برای تماشاگر کار تازه و بدیعی خواهد بود.
پایگاه خبری تئاتر: کوروش نریمانی که قرار است نمایش «شپش» را از 25 تیرماه روی صحنه ببرد، گفت:‌ نمایش «شپش» کار پایانی کمدی خلاق است که در تئاتر مستقل تهران برگزار کردم.

وی ادامه داد: ‌نویسندگی و کارگردانی این اثر را من و تئاتر مستقل تهران تهیه‌کنندگی آن را برعهده خواهد داشت. این نمایش کمدی است که به شکل، سبک و سیاق کارهای پیشینم روی صحنه می‌رود.

نویسنده و کارگردان نمایش «شپش» بیان کرد: نمایش «شپش» مبتنی‌ بر خلاقیت‌های بازیگر، ‌توانایی‌های بیانی و بدنی او برای این ژانر است، همچنین این استایل و کمپوزسیون تصویری از جمله مواردی است که باید برای اجرای آن توجه داشت.

نریمانی بیان کرد: تلاش کردم روند نمایش و همچنین شکل اجرایش به کارهای قبلی‌ام که طی سال‌های گذشته روی صحنه رفت، مثل «دن کامیلو»، «شب‌های آوینیون»، «هیپوفیز» و ... نزدیک باشد، با این تفاوت که این نمایش توسط بازیگران کارگاه آموزشی‌ام به اجرا در می‌آید.

وی اظهار کرد: سعی داشتم همه بازیگران نمایش، هنرآموزان کارگاه آموزشی باشند و بر همین اساس نمایش‌نامه‌ای برای شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی نوشتم که زمان زیادی برای تدریس، آموزش و تمرین نمایش‌نامه صرف شد. در حقیقت هنرجویان این دوره آموزشی مرا تشویق به نگارش متنی جدید برای اجرای‌شان کردند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره بزرگ‌ترین وجه تمایز این نمایش با کارهای قبلی‌اش تصریح کرد: بزرگ‌ترین وجه تمایز بافت کار است. در این اجرا اتفاقی افتاده، آن هم این است که شاید برای اولین بار از چند مجموعه چخوف برداشت خاصی برای یک نمایش‌نامه شده است. این اتفاق در ایران تازه است و نقطه بارز تفاوت این کار با نمایش‌های قبلی‌ام نیز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دومین تفاوت «شپش»، بازیگرانی هستند که برخی از آنها برای اولین بار قرار است روی صحنه روند. این نمایش به گونه‌ای اجرا می‌شود که حرفه‌ای‌های تئاتر در مواجهه با آن‌ها اجرای حرفه‌ای را به تماشا خواهند نشست.

نریمانی افزود: امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور مثل همه کارهای قبلی‌ام که چهره‌هایی آمدند و با صلاحیت، تلاش و شایستگی مطرح شدند، هنرجویان این کارگاه آموزشی هم بتوانند با اجرای «شپش» به تئاتر حرفه‌ای بپیوندند.

نریمانی در خصوص اینکه آیا بعد از اجرای این اثر همکاری یا پروژه‌ای دیگر با تئاتر مستقل تهران خواهد داشت، گفت: بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد اما باید دید برنامه‌ها به چه شکل پیش خواهد رفت؛ قطعا بعد از «شپش» باید استراحتی داشته باشم و نمایش «ارباب پونتیلا و برده اش ماتی» را که پیش از این قرار بود در اردیبهشت‌ماه در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه برود را آماده کنم. وی با اشاره به علت تاخیر در اجرای «ارباب پونتیلا و برده اش ماتی»، بیان کرد: من فردی هستم که نمی‌توانم ذهن خود را روی دو کار مختلف یا دو چیز متمرکز کنم؛ بنابراین ترجیح دادم تمرکزم روی کارگاه آموزشی باشد، به همین دلیل هم اجرای نمایش «ارباب پونتیلا و برده اش ماتی» را به تعویق انداختم. امیدوار هستم مرکز هنرهای نمایشی با توجه به حس مسئولیت من زمان خوبی برای اجرای این اثر اختصاص دهد.

وی در اشاره به دیگر ویژگی نمایش «شپش» تشریح کرد: این اثر همچون دیگر کارهایم مبتنی ‌بر کمدی موقعیت است. ایجاد موقعیت و نه صرفا دیالوگ‌ها چرا که دیالوگ نقش کمی در طنز قصه دارد، مثل نمایش «شب‌های آوینیون»، ‌نمایش «شپش» هم موقعیت‌محور است و این موقعیت است که دیالوگ‌ها را می‌سازد و تصاویر را شکل می‌دهد. ممکن است مخاطب در سکوت بخندد او در شرایطی جذب نمایش می‌شود که در آغاز امر غیرعادی است ولی به‌زودی به آن عادت می‌کند؛ بنابراین بیش از هر چیز شپش مبتنی‌ بر قرارداد و موقعیت‌هایی است که ما می‌سازیم.