فراخوان بیست‌و‌دومین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان با شعار «بچه‌های امروز، تماشاگران خلاق» منتشر شد.

 

به گزارش سایت خبری تئاتر:‌ در بخشی از این فراخوان آمده است: «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان با شعار «بچه‌های امروز، تماشاگران خلاق» و با هدف حمایت از آثار هنری خلاق و تربیت نسل آینده، فرزندان ایران اسلامی، مهرماه 94 در شهر تاریخی همدان برگزار می‌کند.»

این جشنواره درهشت بخش مسابقه تئاتر کودک، مسابقه تئاتر نوجوان، تئاتر بین الملل، تئاتر خردسالان، تئاتر دانش‌آموزی، مسابقه تئاتر خیابانی، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، کارگاه آموزشی و نشست‌های تخصصی برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان شرکت در این جشنواره می‌توانند پس از مطالعه دقیق فراخوان و تکمیل فرم تقاضا، آن را به دبیرخانه بیست‌‌ و دومین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان واقع در همدان، بلوار بعثت، جنب پارک مردم، مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی ارسال کنند.

بیست و دومین جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان به دبیری شهرام کرمی، مهرماه امسال برگزار خواهد شد.

 

فرم فراخوان

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیست و دومین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را با شعار «بچه‌های امروز، تماشاگران خلاق» با هدف حمایت از آثار هنری خلاق وتربیت نسل آینده فرزندان ایران اسلامی  مهرماه  1394 در شهر تاریخی همدان برگزار می‌کند. موضوع و مضامین آثار شرکت کننده در جشنواره به شکل آزاد است لیکن آثار با مضون اخلاق و سنت اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی، خانواده، نشاط و امید در فضای جامعه و نسل آینده به شکل آثار خلاقانه و پرمخاطب در اولویت انتخاب خواهد بود.

 


بخش‌های جشنواره:

 

  1. مسابقه تئاترکودک
  2. مسابقه تئاتر نوجوان
  3. تئاتر بین‌الملل
  4. تئاتر خردسالان
  5. تئاتر دانش‌آموزی
  6. مسابقه تئاتر خیابانی
  7. مسابقه ‌نمایشنامه‌نویسی
  8. کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی

 


* مسابقه تئاترکودک


این بخش شامل آثار ایرانی ویژه مخاطبان کودک (گروه سنی ب و ج – کودکان شش تا دوازده سال) خواهد بود. نمایش‌هایی که از اول مرداد 1393 تا 30 مرداد 94  اجرای عمومی شده باشند امکان حضور در این بخش را خواهند داشت. این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف آثار پذیرفته شده حداکثر 8 نمایش خواهد بود.

متقاضیان می‌بایست لوح فشرده اثر اجرا شده را به همراه تأییدیه اجرای عمومی‌ (حداقل ۱۵ اجرا در تهران و ۱۰ اجرا در شهرستان) به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. تأییدیه آثار اجرا شده در تهران توسط تالارهای نمایش و در شهرستان‌ها با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پذیرش خواهد بود. کمک هزینه گروه‌های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب آثار حداکثر مبلغ 80.000.000 ریال خواهد بود.


* مسابقه تئاتر نوجوان


در این بخش آثار ایرانی ویژه مخاطب نوجوان (گروه سنی د - نوجوانان دوازده تا شانزده سال) امکان شرکت خواهند داشت.  نمایش‌هایی که از اول مرداد 1393 تا 30 مرداد 94  اجرای عمومی شده باشند می‌توانند متقاضی شرکت در این بخش باشند. این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف آثار پذیرفته شده حداکثر 8  نمایش خواهد بود.

 متقاضیان می‌بایست لوح فشرده‌ اثر اجرا شده را به همراه تأییدیه اجرای عمومی ‌(حداقل ۱۵ اجرا در تهران و ۱۰ اجرا در شهرستان)  به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. تأییدیه آثار اجرا شده در تهران توسط تالارهای نمایش و در شهرستان‌ها با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قابل پذیرش خواهد بود. کمک هزینه گروه‌های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب آثار حداکثر مبلغ 80.000.000 ریال خواهد بود.



* تئاتر بین‌الملل


این بخش با حضور نمایش‌های منتخب بین‌المللی به صورت غیررقابتی برگزار خواهد شد. همچنین نمایش و گروه منتخب تئاتر بین‌الملل با انتخاب تماشاگران در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. تولیدات مشترک هنرمندان ایران با هنرمندان سایر کشورها می‌توانند متقاضی حضور در جشنواره باشند. تبادل تجربه و بهره‌گیری از تکنیک‌های نوین هنر تئاتر و معرفی گروه‌های شناخته شده  بین‌الملل و حمایت از تولیدات مشترک مهم‌ترین معیار در انتخاب آثار این بخش خواهد بود.


* تئاتر خردسالان


بخش تئاتر خردسالان با رویکرد نقش آموزشی هنر نمایش برای گروه سنی زیر پنج سال و به شکل غیر‌رقابتی برگزار خواهد شد. متقاضیان لازم است طرح و یا نمایشنامه خود را جهت شرکت در این بخش ارسال نمایند. بخش تئاتر خردسالان با ایده اجرای نمایش در مکان‌های غیررسمی تئاتر (مهدکودک‌ها و مراکز پیش دبستانی و آموزشی) و با حداقل امکانات فنی برگزار خواهد شد و آثار پیشنهادی می‌بایست واجد شرایط اجرای آسان و بدون نیاز به امکانات فنی باشد. همچنین در ایام جشنواره با اختصاص یک سالن مناسب امکان حضور گروه مخاطبان خردسال و دیدن نمایش مهیا خواهد شد.

با ارزیابی مربیان و کارشناسان آموزشی خردسالان در این بخش یک نمایش برگزیده در مراسم اختتامیه مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. شیوه اجرایی و نقش آموزشی و تربیتی در انتقال مضمون به مخاطب اولویت انتخاب در این بخش است. به تشخیص شورای انتخاب حداکثر پنج نمایش به عنوان آثار برگزیده جهت شرکت در این بخش انتخاب خواهد شد و به گروه‌های نمایشی تا سقف 40.000.000 ریال کمک‌هزینه تعلق خواهد گرفت.



* تئاتر دانش‌آموزی


با توجه به اهمیت نقش تئاتر دانش‌آموزی در تربیت و آموزش دانش‌آموزان علاقه‌مند به هنرهای نمایشی این بخش در این دوره صرفاً ویژه گروه‌های نمایشی استان همدان برگزار خواهد شد. گروه‌های نمایشی در سطح شهر و استان همدان امکان شرکت در این بخش را خواهند داشت. بخش تئاتر دانش‌آموزی با حضور گروه‌های منتخب در سطح سالن‌های مدارس برگزار خواهد شد. گروه‌های نمایشی با معرفی‌نامه آموزش و پرورش و یا  مدرسه و مکان آموزشی می‌توانند جهت ارائه لوح فشرده فیلم اجرا متقاضی شرکت در این بخش باشند. در این بخش به تشخیص ستاد جشنواره حداکثر 5 نمایش انتخاب خواهد شد.

Ÿ در بخش تئاتر دانش‌آموزی با مشارکت آموزش و پرورش استان و ستاد جشنواره امکان دعوت از گروه‌های نمایشی منتخب وجود دارد که جزئیات آن به شکل جداگانه اعلام خواهد شد.


* مسابقه تئاترخیابانی


بخش تئاتر خیابانی با اجرای نمایش در مکان‌های عمومی و فضای باز و پذیرش حداکثر هشت گروه نمایشی به شکل رقابتی برگزار خواهد شد.  گروه‌های نمایشی لازم است سه نسخه از طرح داستانی و شیوه اجرایی نمایش را به ستاد جشنواره ارائه نمایند. کمک‌هزینه گروه‌های راه یافته به جشنواره در بخش خیابانی به تشخیص کمیته انتخاب حداکثر مبلغ 40.000.000 ریال خواهد بود.

تذکر: آثار ارائه شده در این بخش نباید در هیچ جشنواره‌ای شرکت کرده و یا اجرای عمومی رفته باشد. چنانچه در هر مرحله‌ای خلاف این موضوع برای ستاد برگزاری محرز شود اثر مذکور از حضور در جشنواره منع خواهد شد.


 


* مسابقه نمایشنامه نویسی


این بخش در راستای توجه به حوزه نمایشنامه‌نویسی و تولید متون مناسب مخاطب کودک و نوجوان برگزار می‌شود. در این بخش به تشخیص هیئت داوران نمایش‌نامه‌های برگزیده در طول برگزاری جشنواره توسط گروه‌های نمایشی در جلسات کارگاهی و آموزشی خوانش خواهد شد. به نمایشنامه‌های برگزیده اول تا سوم از سوی ستاد برگزاری جوایزی در مراسم اختتامیه اهدا خواهد شد. همچنین در صورت تصویب شورای علمی و انتشارات، برای چاپ آثار منتخب اقدام خواهد شد.

 


* کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی


یکی از اهداف مهم جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ایجاد فرصت برای تبادل نظر و تجربه و آموزش هنرمندان در حوزه‌های تخصصی تئاتر است. از برنامه‌های مهم در طول برگزاری جشنواره، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی خواهد بود که با دعوت از پیشکسوتان و اساتید و هنرمندان داخلی و خارجی برگزار می شود. موضوعات نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی و چگونگی ثبت نام از هنرمندان متقاضی متعاقباً از سوی ستاد جشنواره اعلام خواهد شد. بخش نشست‌های پژوهشی با موضوعات جشنواره و با دعوت از اساتید و هنرمندان و پژوهشگران طی ایام جشنواره با عنوان نشست تخصصی برگزار خواهد شد.

همچنین نظر به اهمیت حوزه پژوهش و انتشارات تئاتر کودک و نوجوان ستاد جشنواره از مقالات پژوهشی و تحقیقی در این بخش استقبال می‌نماید. نویسنده‌گان و پژوهشگران می‌توانند جهت ارائه آثار خود به ستاد جشنواره اقدام نمایند و در صورت تصویب اثر پیشنهادی جهت انتشار آن اقدام خواهد شد. آثار با موضوعات مورد توجه جشنواره به شکل کتب مختلف علمی و پژوهشی منتشر خواهد شد.


 

مدارک مورد نیاز:

  1. فرم تکمیل شده تقاضای حضور در جشنواره
  2. پنج  نسخه لوح فشرده تصویری و با کیفیت اثر (بخش‌ مسابقه  تئاتر کودک و مسابقه تئاتر نوجوان- تئاتر دانش آموزی)
  3. سه نسخه نمایشنامه و یا طرح داستانی  و اجرایی، تایپ شده و خوانا برای بخش تئاتر خیابانی و نمایش ویژه خردسالان
  4. چهار نسخه نمایش‌نامه تایپ شده و فایل آن در محیط Word بر روی لوح فشرده (برای مسابقه‌ نمایش‌نامه‌نویسی)
  5. یک قطعه عکس پرسنلی کارگردان (در بخش صحنه‌ای و خیابانی و دانش آموزی) و نویسنده (در بخش نمایش‌نامه نویسی)
  6. یک نسخه بروشور نمایش (برای بخش ‌مسابقه کودک و مسابقه نوجوان و تئاتر دانش آموزی)
  7. خلاصه داستان نمایش حداکثر در یک صفحه A4 برای بخش‌های ‌مسابقه کودک و مسابقه نوجوان ، تئاتر دانش آموزی و مسابقه نمایش نامه نویسی
  8. یک عدد لوح فشرده شامل چند عکس با کیفیت از اجرا (برای بخش‌های ‌مسابقه‌ کودک ، مسابقه‌ی نوجوان و تئاتر دانش آموزی)
  9. تاییدیه اجرای عمومی‌(برای بخش‌های مسابقه‌ کودک و مسابقه‌ی نوجوان)
  10. تأییدیه سازمان آموزش و پرورش و یا مدیریت مدرسه و مرکز علمی برای معرفی نمایش در بخش تئاتر دانش‌آموزی
  11. خلاصه سوابق هنری نویسنده (در بخش نمایشنامه نویسی) و کارگردان (در بخش صحنه‌ای و خیابانی) تایپ شده در یک صفحه
  12. ارائه مجوز کتبی نویسنده برای حضور در تمامی بخش‌های جشنواره الزامی است.


* تذکر 1: تفکیک سنی در بخش کودک و نوجوان مطابق الگوی رایج گروه‌بندی مخاطبان است. الگوی معرفی شده در تفکیک سنی در دو بخش ۶ تا ۱۲ و ۱۲ تا ۱۶ سال یک معیار اولیه در تقسیم‌بندی مخاطبان است. بدیهی است در موارد خاص تصمیم‌گیری بر عهده ستاد جشنواره خواهد بود.

* تذکر 2: تعیین تالار و زمان و تعداد  اجرا بر عهده ستاد برگزاری بوده و گروه‌های نمایشی ملزم به پذیرش مقررات جشنواره خواهند بود.

* تذکر 3: به منظور توجه به حوزه تخصصی تئاتر عروسکی در مرحله داوری آثار نمایشی همه بخش‌ها و به تشخیص هیئت داوران جایزه ویژه تئاتر عروسکی اهدا خواهد شد.

 

گاه‌شمار جشنواره:

  • مهلت ارسال لوح فشرده آثار متقاضی در بخش مسابقه کودک ومسابقه نوجوان تا تاریخ 31/5/1394
  • ارزیابی و معرفی نمایش‌های برگزیده بخش مسابقه کودک و مسابقه نوجوان تا تاریخ 15/6/1394
  • مهلت ارسال طرح داستانی و اجرایی در بخش مسابقه تئاتر خیابانی و تئاتر خردسالان 1/4/1394
  • معرفی طرح‌های برگزیده بخش مسابقه تئاتر خیابانی وتئاتر خردسالان 25/4/1394
  • مهلت ارسال آثار در بخش تئاتر دانش‌آموزی و اعلام برگزیده‌گان در سطح استان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
  • مهلت دریافت لوح فشرده طرح‌های برگزیده بخش مسابقه تئاتر خیابانی و تئاتر خردسالان تا تاریخ 1/6/1394
  • مهلت ارائه آثار برای بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی تا تاریخ 30/5/1394
  • زمان ومکان برگزاری جشنواره مهرماه 1394 در شهر تاریخی همدان


نشانی دبیرخانه:(دریافت آثار)

 

همدان: بولوار بعثت- مجتمع جنب پارک مردم- مجتمع فرهتگی سینمایی شهید آوینی- دبیرخانه دایمی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان

کدپستی: 6516933634

شماره تماس 20-08132512118 داخلی 127 و 08138386018

آدرس  وبلاگ جشنواره : www.22theaterfestival.blogfa.com

پست الکترونیکی : .com22.th.festival@gmail

 

فرم تقاضای حضور در بیست و دومین جشنواره بین­المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان 1394

عنوان اثر: ............................................................ نویسنده :...................................................

کارگردان: ....................................................  استان :.................................شهرستان:......................... سن:.................. میزان تحصیلات : (با ذکر رشته و گرایش): ...........................................

نشانی: ......................................................................................................................................

کد پستی : ........................................................ تلفن تماس : ...................................................

پست الکترونیک : ........................................................ گروه نمایش :.......................................

 

متقاضی شرکت در بخش:    ○مسابقه تئاتر کودک           ○مسابقه تئاتر نوجوان            ○تئاتر خردسالان             ○تئاتر دانش­آموزی ○مسابقه تئاتر خياباني    ○مسابقه نمایش­نامه‌نویسی       

    

اینجانب : ........................................................................ با اطلاع از مفاد فراخوان بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان مدارک درخواستی را ارائه می‌‌نمایم.

                                                                          

 

     تاریخ و امضاء