تور بزرگ تئاتر از شمال غرب تا جنوب شرق کشور را درنوردید. یک تجربه حرفه ای که از ۱۶ دی ماه، طی ۱۰ روز مسیری حدفاصل شمال غرب تا جنوب شرق کشور را در نوردید به ایستگاه آخر رسید.
پایگاه خبری تئاتر: برگزاری جشنواره تئاتر فجر در استان ها را باید از جذاب ترین بخش‌های جشنواره بین المللی فجر بنامیم. جشنواره ای که بسان خیلی از فستیوال های بین المللی غیررقابتی برگزار می شود و هدفش را معطوف به تعامل و تبادل تجربیات هنرمندان، جذب بیشتر مخاطب و ایجاد یک شبکه بزرگ تئاتری کرده است.

این اهداف متعالی و ارزشمند که با چشم اندازی ویژه به سوی تئاتر حرفه ای، هنرمند حرفه ای و مخاطب حرفه ای در سراسر کشور  شکل گرفته است، دست اندرکاران را بر آن داشته تا با سرمایه گذاری مناسب، هر سال جشنواره ای با کیفیت تر و متنوع تر برگزار نمایند.

برگزاری جشنواره فجر در  استان ها در سی و هفتمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز از این قاعده مستنثی نیست و همت مسئولان ذیربط در مسیر کیفی سازی کاملا مشهود است. طراحی تور بزرگ تئاتری در مسیر شمال غرب تا جنوب شرق کشور ( اردبیل، منطقه آزاد اروند، چهارمحال و بختیاری، لرستان، یزد و سیستان و بلوچستان و کرمانشاه) پیش از برگزاری جشنواره اصلی، برگزاری کارگاه ها و ورک شاپ های آموزشی، برپایی نمایشگاه عکس، پوستر، کتاب و ...نمودهایی از تلاشی است که برای تحقق این مهم صورت گرفته است.

جشنواره فجر استانی در یک نگاه

جشنواره فجر استانی سی و هفتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر از ۱۶ دی در اردبیل آغاز شد و با گذر از منطقه آزاد اروند، یزد، چهارمحال و بختیاری، لرستان و سیستان و بلوچستان، در ۲۶ دی کارش در کرمانشاه به پایان می رسد.

در این تور تئاتری 11 اثر از منتخبین برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها و 10 اثر به انتخاب بخش فجر استانی از تهران، مشهد، کرج، همدان و کرمانشاه حضور دارند.

به منظور آشنایی با اتفاقاتی که در این تور بزرگ شاهد بودیم، در ادامه گذری بر سیر حرکتی آن می کنیم:

اردبیل

استان اردبیل آغازگر بخش استانی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر (بخش فجر استانی) بود که برنامه های خود را در برهه زمانی ١٦ الی ١٩ دی ماه ٩٧ در تالار بیضایی اردبیل، تالار استاد عناصری، پلاتوی استاد نجفلو و تالار شمس عطار اردبیلی مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار کرد.

در این جشنواره 5 نمایش داخلی «خیر نبینی سعیده» به کارگردانی سوده تدین و رضا بهشتی از استان البرز، «خانه» به کارگردانی سینا علیپور از مازندران، «مرجن» به کارگردانی شهروز ابری و رسول اونق از گلستان، «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسر خاسب و «پرواز 745» به کارگردانی مرجان غلام حسین از تهران و یک نمایش خارجی با نام «یک سبد تنهایی» به کارگردانی نوفل ولی یف از کشور آذربایجان حضور داشتند.

در ایام برگزاری این جشنواره 4 کارگاه «کاربرد یوگا در بازیگری» توسط رضا بهشتی، «تئاتر فیزیکال» توسط یاسر سرخاب، «طراحی نور در تئاتر» توسط فرشید مصدق و «سیستم استانسیلاوسکی» توسط نوفل ولی یف برگزار شد.

در حاشیه این جشنواره نیز برنامه های متنوعی همچون نمایشگاه «گزیده عکس ها و پوسترهای آثار نمایشی بعد از انقلاب» در نگارخانه مجتمع فرهنگی هنری فدک، ویژه نامه شبی با مجید واحدی زاده هنرمند نام آشنایی اردبیلی که سال گذشته براثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت، نشست با کارگردانان شرکت کننده در جشنواره و نمایشگاه و فروشگاه کتاب های تخصصی نمایش با 40درصد تخفیف برگزار شد.

منطقه آزاد اروند

تور بزرگ جشنواره فجر استانی، پس از گذر از کرمانشاه از 18 دی ماه به منطقه آزاد اروند رسید و به مدت 4روز میهمان مردم استان آبادان شد.

در این جشنواره که کمی گسترده تر و متنوع تر از جشنواره اردبیل بود، 8نمایش صحنه‌ای، 6 نمایش خیابانی و 6 نمایشنامه‌خوانی در اجرا شدند.

این جشنواره که در 5 سالن مجتمع فرهنگی هنری خلیج فارس خرمشهر، مرکز فرهنگی و هنری شهید آوینی آبادان، سالن تئاتر شهر آبادان، کافه پاییز خرمشهر و کافه هنرمندان آبادان برگزار می شد، در روز اول در بخش صحنه‌ای میزبان نمایش‌های «خدمتکار» به کارگردانی شهرام پورعسکر از آبادان، «دوک» به کارگردانی مسلم نارکی از گچساران و «کوئینتت جنگ» به کارگردانی سعید کمرگیر از خرمشهر، در بخش خیابانی میزبان نمایش‌های «اشک سر خط مشق» به کارگردانی عبدالحسین جلیل‌نسب از خرمشهر و «هیچکس» به کارگردانی بهنام کاوه از آبادان و در بخش نمایشنامه‌خوانی میزبان «شب نیلوفری» به کارگردانی محمد صنگری از خرمشهر و «شاید نجات یابیم» به کارگردانی سهیلا رهگشا از آبادان بود.

در دومین روز، اروند رود در بخش صحنه‌ای، میزبان «ده هزار و یک شب» به کارگردانی مریم طرفی از آبادان، «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسر خاسب از تهران و «هوک چپ، راند آخر» به کارگردانی پژمان مهراب‌پور از خرمشهر، در بخش خیابانی میزبان «کمربندها را سفت سفت ببندید» به کارگردانی عبدالله حلیات از خرمشهر و «رویاهای رنگ و رو رفته»به سهیلا رهگشا از آبادان و در بخش نمایشنامه‌خوانی میزبان «دروغ چرا؟» به کارگردانی امید احمدی از خرمشهر و «از بعلاوه‌ چشمی دوربین» به کارگردانی شهرام پورعسگر و علی عباسیه از آبادان بود.

در سومین روز این جشنواره نیز در بخش صحنه‌ای «همه چیز می‌گذرد تو نمی‌گذری» کارگردانی محمدرضا حیدری از کرمان و «دانتون» به کارگردانی حامد اصغرزاده از تهران، در بخش خیابانی «برحی دلاور» به کارگردانی احمد مسافری از خرمشهر و «آبادانی‌ها» به کارگردانی رضا چوپان از آبادان و در بخش نمایشنامه‌خوانی «آذر» به کارگردانی آمنه پورحسینی از خرمشهر و «بارانی» به کارگردانی امیرحسین افتخارپذیرایی از آبادان روی صحنه رفتند.

در حاشیه این جشنواره نیز یک کارگاه بازیگری با حضور آرزو افشار استاد دانشگاه هنر به مدت سه روز در تالار فانوس خرمشهر برگزار شد.

برپایی نمایشگاه عکس 40سالگی تئاتر (آبادان و خرمشهر) در نگارخانه تئاتر شهر آبادان و نمایشگاه و فروشگاه کتابهای تخصصی نمایش با 50 درصد تخفیف از دیگر برنامه های این جشنواره بود.

از ویژگی های ارزشمند این جشنواره باید به افتتاح آن در گلزار شهدای آبادان اشاره کرد.

یزد

یزد سومین میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی بود. در این جشنواره که به طور همزمان با جشنواره اروند و از 18الی 21 دی ماه در محوطه، پلاتو و سالن اصلی تالار هنر برگزار شد، 4 نمایش صحنه ای از استان های سیستان و بلوچستان، تهران، البرز و خراسان رضوی، یک نقالی، 3 نمایش خیابانی و 4 نمایش نامه خوانی اجرا شدند.

در روز اول این جشنواره نمایش صحنه ای «زندمان» به کارگردانی نصیر برهان زهی، نمایش خیابانی یک املت ساده به کارگردانی مهدی حائری زاده و نمایشنامه خوانی مرگ یزدگرد کاری از نریمان کمالی در معرض دید عموم قرار گرفتند.

روز دوم هنردوستان یزدی میزبان نمایش صحنه ای «تحت تاثیر» رسول کاهانی، نمایش خیابانی «مصائب تورقوز آباد» سعید خبیری و مجتبی لاله زاری و نمایش نامه خوانی «خانه من اینجاست» اثر رضا آقایی بودند.

در روز سوم نمایش خیابانی «کاریماتور» به کارگردانی مهدی زبرجدی، نمایش صحنه ای «عقیم» کاری از علیرضا معروفی و نمایش نامه خوانی «خواستگاری» آنتوان چخوف به کارگردانی مریم پاکزاد مقدم اجرا شدند.

و بالاخره در روز چهارم نیز ابتدا رزم رستم و اشکبوس توسط مریم نیک آیین نقل شد و سپس نمایش صحنه ای «سندروم پای بیقرار» به کارگردانی عبدالله برجسته و نمایشنامه خوانی «خیبر نبینی سعیده» به کارگردانی امیر زکی پور اجرا شدند.

برگزاری نشست تئاتر و رسانه با نگاه کاربردی به پرتال تئاتر ایران

نشست تئاتر و رسانه با نگاه کاربردی به پرتال تئاتر ایران برای آشنایی هنرمندان نمایش یزد با اهمیت خبررسانی و کاربردهای مهم درگاه‌های استانی سایت «ایران تئاتر» با حضور مجید جوادیان زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود دهقان هراتی معاون هنری، میترا رضائی، مسئول درگاه های استانی سایت و جمعی از هنرمندان تئاتر در اتاق کنفرانس مجموعه تالار هنر یزد برگزار شد.

برگزاری کارگاه نمایشگاه عکس و کتاب تئاتر در کوریدور تالار هنر و نمایشگاه کتابهای تخصصی تئاتر با 40 درصد تخفیف از دیگر برنامه های این جشنواره بودند.

چهارمحال بختیاری

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری از ۲۰ الی ۲۳ دی ماه میزبان سی و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر استانی است.

در این جشنواره که با حضور منتخبین جشنواره های استانی،گروه منتخب جشنواره‌ لاله های سرخ اندیمشک، گروه منتخب جشنواره‌ کودک و نوجوان همدان و منتخبین جشنواره‌ بین الملی فجر برگزار شد، 10 نمایش صحنه ای و یک نمایش نامه خوانی به اجرا در آمد.

در روز اول جشنواره شهرکرد، ابتدا «نمایشنامه استثنا و قاعده» برتولت برشت به کارگردانی آرزو عبدالهی اجرا شد و سپس «سپاس نامه هانیه و چند حکایت» به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه، «سوختن مداوم بر محور ... » به کارگردانی رضا علوی، «ما چی داریم» به کارگردانی شجاع محمدی و «خانه کاغذی» به کارگردانی حسن مجیدی به روی صحنه رفتند.

در روز دوم ابتدا دو نمایش «موش و گربه» از فرزاد لباسی و «هدیه مرموز» یاسر سرخاب به روی صحنه رفتند و سپس  «سوختن مداوم بر محور ... »، «ما چی داریم» و «خانه کاغذی» برای بار دوم اجرا شدند.

در روز سوم ابتدا «ده هزار و یک شب» مریم طرفه از آبادان، «عقیم» علیرضا معروفی از البرز، «توهم خوشبختی» به کارگردانی پیام صفدری به روی صحنه رفتند و در ادامه «سوختن مداوم بر محور ... » و «خانه کاغذی» برای بار سوم اجرا شدند.

در آخرین روز این جشنواره نیز پس از اجرای «خدمتکار» به کارگردانی شهرام پورعسگر، سه نمایش«توهم خوشبختی»، «سوختن مداوم بر محور ... » و «خانه کاغذی» بار دیگر به روی صحنه رفتند.

برگزاری نشست تئاتر و رسانه در چهارمحال و بختیاری

نشست تئاتر و رسانه با نگاه کاربردی به پرتال تئاتر ایران با حضور مسعود شامی ، رئیس انجمن استان و هنرمندان و علاقمندان برگزار شد .

برگزاری کارگاه «بیگانه سازی در تئاتر برشت» توسط دکتر کمال الدین شفیعی در تماشاخانه مهر، برگزاری جلسه نقد و بررسی و گفت و گو با کارگردانان و نمایشگاه و برپایی فروشگاه کتاب در کافه کتاب تماشاخانه مهر از دیگر برنامه های این جشنواره بودند.

لرستان

استان لرستان از دیگر میزبانان تور بزرگ تئاتر جشنواره بین المللی فجر استانی بود که به دبیری فرید رحمتی از 19 تا 23  دی ماه در شهرستان خرم آباد برگزار شد.

در این جشنواره 5نمایش صحنه ای از تهران، کرمانشاه، خوزستان و مرکزی، یک نمایش خیابانی و یک نمایشنامه خوانی از لرستان به روی صحنه رفتند.

در روز اول جشنواره خرم آباد، «اوسنه» به کارگردانی مهدی آشوق از استان خوزستان و در روز دوم، نمایش «آنتیگونه» به کارگردانی افق ایرجی از استان مرکزی در تالار شهید آوینی به روی صحنه رفتند.

نمایش خیابانی «اشتباهی درست» به کارگردانی پژمان شاهوردی از بروجرد و نمایش صحنه ای «سپاسنامه حانیه و چند حکایت متقاطع» به کارگردانی مرتضی اسدی مرام از استان کرمانشاه، دو نمایشی بودند که در روز سوم به اجرا درآمدند.

نمایش «دانتون» به کارگردانی حامد اصغر زاده از تهران در روز چهارم و نمایش «موش و گربه» به کارگردانی فرزاد لباسی از تهران در روز پنجم به روی صحنه رفتند.

در آخرین روز این جشنواره، نمایشنامه خوانی «اعترافاتی درباره زنان» به کارگردانی امیرمحمد حسنوند از لرستان در پلاتو شیدای مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اجرا شد.

اجرای کارگاه «ساخت عروسکهای نمایشی» با حضور گلشن حسنوند در پلاتوی شیدا، برگزاری نمایشگاه گزیده عکس ها و پوسترهای آثار نمایشی بعد از انقلاب و برپایی نمایشگاه و فروشگاه کتاب های تخصصی از حواشی این جشنواره بودند.

سیستان و بلوچستان

جشنواره بین المللی فجر استانی در ادامه مسیر خود، از 21 تا 25 دی ماه میهمان مردم خونگرم زاهدان بود.

در این جشنواره که در سالن تالار اصلی تئاتر شهر و تالار اشراق مجتمع فرهنگی هنری زاهدان برگزار شد،در روز اول  نمایش «خیمه شب بازی» به نویسندگی و کارگردانی سیاوش ستاری از استان تهران دو بار و «اسکارلتی برای لیلی» به کارگردانی مهرداد درگی از زاهدان به روی صحنه رفتند.

در روز دوم، علاوه بر نمایش «خیمه شب بازی» و «اسکارلتی برای لیلی» که مجددا به روی صحنه رفتند، نمایش «خواجه عطا» به کارگردانی حسین غلامشاهی از میناب نیز دو بار به روی صحنه رفت.

 جشنواره در روز سوم ابتدا میزبان نمایش «هدیه مرموز» یاسر سرخاب بود و سپس «بی دلال» کاری از علی جامی از زاهدان به اجرا در آمد.

«پرواز 745» به کارگردانی مرجان پورغلامحسین و «بی دلان» دو نمایشی بودند که در روز چهارم میهمان علاقه مندان به تئاتر شدند.

در حاشیه جشنواره زاهدان، ضمن برگزاری دو کارگاه «تئاتر فیزیکال» و «میکروتئاتر»، نمایشگاه عکس و پوستر و نمایشگاه کتاب های تخصصی تئاتر با 30 درصد تخفیف برگزار شد.

کرمانشاه

کرمانشاه ایستگاه پایانی جشنواره‌ بین المللی فجر استانی است که از 22 دی ماه به مدت روز 5 روز برگزار شد.

در این جشنواره 6نمایش صحنه ای، 5نمایش نامه خوانی، 2 نمایش خیابانی و 2 نقالی حضور دارند، دو کارگاه آموزش کارگردانی توسط استاد سهراب سلیمی در 5 جلسه 6 ساعته و بازیگری توسط استاد محمود رضا رحیمی در 3جلسه 6ساعتی برگزار شد.

جشنواره‌ی فجر استانی با برگزاری آن از شنبه ۲۲ تا چهارشنبه ۲۶ دی در استان کرمانشاه و با گذر از هفت استان، به پایان رسید.

روز اول این جشنواره با نمایشنامه خوانی«همه دزدها دزد نیستند» متنی از داریوفو به کارگردانی میثم محمدی و نقالی هومن روحتافی همراه بود.

در روز دوم، ابتدا نمایشنامه خوانی «پنچری» به کارگردانی عبدالحسین ظاهری به اجرا در آمد و سپس نمایش خیابانی «قلمبه‌ها» به نویسندگی و کارگردانی وحید خسروی و نمایش های صحنه ای«فخرالزمان» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم عادل‌نیا و «تحت تاثیر» به نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی اجرا شدند.

در روز سوم جشنواره استانی کرمانشاه، متن «مرگ دوشیزه» آریل دورفمان به کارگردانی ساحل احمدی نمایشنامه خوانی شد و سپس نمایش خیابانی «گمشدگان» به کارگردانی علی چناری و «دانتون» به کارگردانی حامد اصغرزاده به اجرا درآمد.

در روز چهارم، ابتدا «داغ» به کارگردانی یوسف میرزایی نمایشنامه خوانی شد، پویا بازرگان به نقالی پرداخت و در انتها «خیمه شب‌بازی» به کارگردانی سیاوش ستاری و «موش و گربه» به کارگردانی فرزاد لباسی به روی صحنه رفتند.

آخرین روز این جشنواره با خوانش متن «آتشی از درون» به کارگردانی هومن روحتافی و مرتضی اسدی‌مرام آغاز شد و در ادامه نمایش خیابانی «لاره فرهاد» به کارگردانی سروش پیمبری و «هدیه مرموز» به کارگردانی یاسر خاسب به روی صحنه رفتند.

تور بزرگ تئاتر جشنواره بین المللی فجر استانی، 26 دی ماه با اختتامیه جشنواره کرمانشاه به کار خود پایان داد.