سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر میزبان آثار هفت فیلمساز زن است و در کنار این کارگردانان، دو تهیه‌کننده و سه داور زن نیز در این رویداد حضور دارند.

پایگاه خبری تئاتر: نگاهی فهرست‌وار به اسامی فیلمسازان جشنواره فجر سی‌وهفتم نشان می‌دهد که برگزارکنندگان و هیات انتخاب این رویداد ملی آثار رسیده به دبیرخانه این دوره از جشنواره را نه براساس اسم‌ها و نه براساس جنسیت که براساس کیفیت آثار مورد ارزیابی قرار داده‌اند و اینگونه است که این بار تعداد کارگردانان زن از همیشه چشمگیرتر و پررنگ‌تر شده است. زنان کارگردان در این دوره از جشنواره فیلم فجر آثارشان را هم در قالب فیلم کوتاه و مستند و هم در قالب فیلم بلند و در بخش سودای سیمرغ به رقابت گذاشته‌اند. رقابتی که قبل از این و در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر هم سابقه داشته و معمولا زنان دست خالی از این رویداد بیرون نرفته‌اند.

جشنواره فیلم فجر در سال‌های اخیر با روی گشاده به آثار کارگردانان زن توجه داشته و فیلم‌هایی مثل «شیار ۱۴۳» نرگس آبیار با روایت مادرانه‌اش و یا «ویلایی‌ها»ی منیر قیدی با روایت زنانه‌اش از جنگ را ستوده است و البته از دیرباز همیشه برای کارگردان‌های توانمند زن، جایگاهی ویژه در نظر گرفته است. رخشان بنی‌اعتماد، پوران درخشنده، تهمینه میلانی، مونا زندی حقیقی، انسیه شاه حسینی و ... زنانی‌اند که سیمرغ را در دست گرفته‌اند.

رقابت چهار کارگردان زن در بخش سودای سیمرغ

امسال نیز در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فرصتی برای گروهی از فیلمسازان زن مهیا شده است تا آثارشان را در فجر به نمایش بگذارند.

نرگس آبیار در میان زنانی که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور دارند از دیگران سابقه بیشتری دارد. او که با «شیار۱۴۳» و «نفس» حضور پررنگی در جشنواره داشته، امسال با فیلم متفاوتی به فجر آمده است. «شبی که ماه کامل شد» چهارمین فیلم نرگس آبیار است که این بار در فجر سی‌وهفتم دیده خواهد شد.

مونا زندی که در اولین حضورش در جشنواره فیلم فجر با «عصر جمعه» سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو را از آن خود کرد، امسال نیز با فیلم «بنفشه‌های آفریقایی» بار دیگر خود را برای دریافت سیمرغ محک خواهد زد.

آزیتا موگویی که پیش از این یک بار و در سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر با «تراژدی» حضور داشت، این بار با «ایده اصلی» که هم تهیه‌کنندگی و هم کارگردانی‌اش را به عهده داشته به فجر آمده است.

یلدا جبلی هم با سابقه یک دوره حضور در جشنواره فیلم فجر، این بار نیز با فیلم «جمشیدیه» به تهیه‌کنندگی فردین خلعتبری به فجر آمده است. او پیش از این در بخش هنر و تجربه سی‌وسومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم «داره صبح میشه» نامزد دریافت جایزه شده بود.

سه کارگردان زن در بخش فیلم کوتاه و مستند

زینب تبریزی تنها کارگردان زنی است که با یک فیلم مستند به جشنواره سی‌وهفتم آمده است. «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» نام مستند تبریزی است که در بخش فیلم‌های مستند به نمایش درخواهد آمد.

به این اسامی اگر فاطمه احمدی با «دریای تلخ» و سوگل رضوانی با «رورانس» را که در بخش فیلم‌های کوتاه حضور دارند اضافه کنید، فهرست بلندبالایی از حضور زنان در جشنواره سی‌وهفتم به دست می‌آید که اتفاق خوبی برای جامعه زنان فیلمساز خواهد بود.

سه داور زن در دو بخش

داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر هفت نفر هستند که در میان آنان دو سینماگر زن نیز حضور دارند. پوران درخشنده کارگردان و ریما رامین‌فر بازیگر، سینماگران زن حاضر در این بخش هستند. همچنین در بخش داوری نگاه نو نیز آیده پناهنده حضور دارد.

تهیه‌کنندگان زن

در میان سینماگران حاضر در جشنواره دو تهیه‌کننده زن نیز حضور دارند. زینب تقوایی تهیه‌کننده فیلم «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمند است و الهه نوبخت نیز مستند «دلبند» را تهیه کرده است. این مستند یکی از پنج مستند راه یافته به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است.

البته در میان تهیه کنندگان فیلم های کوتاه نیز اسم آزاده شاهمیری به صورت مشترک با سهیل امیرشریفی به عنوان تهیه کننده فیلم کوتاه «گسل» و امیلی پارسونز به عنوان تهیه کننده مشترک با فاطمه احمدی برای «دریای تلخ» به چشم می خورد.