عطایی می‌گوید: پخش‌کننده‌ها حاضر به ریسک نیستند و فیلمی که کمدی نباشد و سلبریتی نداشته باشد را پخش نمی‌کنند زیرا می‌گویند این فیلم نمی‌فروشد
پایگاه خبری تئاتر: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی مستند در جستجوی فریده به کارگردانی کوروش عطایی و آزاده صمدی شب گذشته (یکشنبه 30 دی) با حضور اهالی رسانه و سینماگران در خانه هنرمندان برگزار شد.

کوروش عطایی با اشاره به روند ساخت این فیلم گفت: سوژه فیلم در جستجوی فریده خیلی اتفاقی پیدا شد و به یکی از دوستان‌مان داستان دختری را که می‌خواهد بعد از 40 سال از هلند به ایران بیاید برایمان تعریف کرد و ما نیز از طریق یکی از دوستان خبرنگارمان در هلند موضوع را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: بعد از آشنایی ما با  فریده روند ساخت فیلم دو سال طول کشید و حتی ما برای تهیه بودجه فیلم کمپینی را راه‌اندازی کردیم و نزدیک به 300 نفر با حضور در این کمپین و کمک‌های خود بخشی از هزینه‌های فیلم را پوشش دادند. دو ماه فیلمبرداری به طول انجامید و تدوین فیلم نیز یک سال و نیم طول کشید و فیلم حاضر از میان 100 ساعت راش ساخته شده است. روند کلی تولید از ایده تا اکران چهار سال به طول انجامید.

عطایی با اشاره به اینکه این فیلم به هیچ عنوان بازسازی نیست، گفت: ما اصلاً فرصت بازسازی نداشتیم زیرا ما نیز همزمان با فریده با خانواده‌هایی که مدعی بودند خانواده اصلی او هستند روبرو شدیم و در این فیلم نقش مشاهده‌گر را داشتیم و اگر خانواده‌ها در پی حضور ما به دوربین حضور ندارند به دلیل این است مخاطب اصلی‌شان فریده است هرچند همه آنها قبل از حضور در فیلم رضایتنامه داده بودند و اجازه فیلمبرداری به ما داده بودند.

وی ادامه داد: تجربه من در این فیلم در هلند و مشهد نشان داد که هرچه آدم‌ها کمتر رسانه و دوربین را بشناسند در جلوی دوربین راحت‌تر هستند و اصطلاحاً بیشتر خودشان هستند. از طرف دیگر اینکه ما به عنوان فیلمساز به گونه‌ای در محافل خصوصی آنها حاضر شویم که تصور نکنند قصد فضولی داریم بسیار مهم است.

عطایی با اشاره به اینکه قبل از ساخت آغاز فیلم به مدت دو سال با فریده شخصیت اصلی فیلم در تماس بوده است گفت: ما یک قصه داریم تعریف می‌کنیم و هر چیزی که در فیلم وجود دارد باید در مسیر قصه باشد به همین دلیل از این پرهیز داشتیم که چیز دیگری را به فیلم سنجاق کنیم و یا به آن تزریق کنیم.

وی ادامه داد: فیلم نه درباره فرزندخواندگی و نه درباره آداب و رسوم ایران است. بلکه هرچه در فیلم وجود دارد طبیعت قصه است و خط قصه برای ما مهم بود. همچنین ما در فیلم شخصیتی را به نام نگار به عنوان مترجم نشان دادیم که مخاطب تصور نکند همه ایران و تصویری که در ذهن او است آن چیزی که است از خانواده‌هایی می‌بیند که ما در مشهد آنها را نشان دادیم.

کوروش عطایی یکی از کارگردان‌های فیلم با با گلایه از وضعیت پخش آن و عدم استقبال سینمای بدنه از چنین فیلم‌هایی گفت: بعد از نمایش فیلم در جشنواره سینما حقیقت که با استقبال خوبی همراه شد و نشان داد که فیلم مخاطب خوبی دارد ما با پخش‌کننده‌های بسیاری صحبت کردیم اما معلوم شد که پخش‌کننده‌ها حاضر به ریسک نیستند و فیلمی که کمدی نباشد و سلبریتی نداشته باشد را پخش نمی‌کنند زیرا می‌گویند این فیلم نمی‌فروشد هرچند همه آنها که فیلم را دیدند به شخصه می‌گفتند اثر خوبی است اما فقط یک هفته اکران می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از دو سال از ساخت فیلم و چهار ماه تلاش برای پیدا کردن پخش‌کننده توانستیم فیلم را در گروه هنر و تجربه اکران کنیم و خوشبختانه فیلم خوب دیده شد و با وجود آنکه تبلیغات ما فقط در فضای مجازی بود مردم نیز به صورت شخصی این فیلم را تبلیغ می‌کردند و در طی این مدت بیش از 10 هزار نفر به تماشای این فیلم نشستند.