«پنی مارشال» کارگردان فیلم موفق «بیداری» در ۷۵ سالگی بر اثر بیماری دیابت درگذشت.

پایگاه خبری تئاتر:  «پنی مارشال» کارگردان فیلم موفق «بیداری» با بازی «رابرت دنیرو» و «رابین ویلیامز» در ۷۵ سالگی بر اثر بیماری دیابت درگذشت.

او که کار هنری خود را با بازیگری آغاز کرد در کنار «سیندی ویلیامز» در کمدی معروف «لَوِرن و شرلی» که از شبکه «اِی‌بی‌سی» پخش می‌شد ظاهر شد.

مارشال پس از هنرپیشگی پا به عرصه کارگردانی گذاشت و به یکی از موفق‌ترین زنان تاریخ هالیوود در این عرصه شد تا آنجا که نامش به عنوان اولین زن کارگردانی که فیلمش بالای ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشت، ثبت شد. او همچنین اولین کارگردان زنی بود که دو فیلم را کارگردانی کرد که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروش داشتند. پنی همچنین دومین زن کارگردان تاریخ هالیوود است که نامزد دریافت «اسکار بهترین فیلم» شد.

سریال «لَوِرن و شرلی» از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ از شبکه اِی‌بی‌سی پخش می‌شد و موفقیت بزرگی برای این شبکه محسوب شد و به عنوان سومین سریال تلویزیونی بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۶، شماره دو از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۷ و شماره یک از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۸ ثبت شد.

مارشال کارگردانی‌اش را هم از ساخت چند قسمت از همین سریال «لَوِرن و شرلی» آغاز کرد. او همچنین فیلم «جامپین» را در سال ۱۹۸۶ با بازی «ووپی گولدبرگ» ساخت که ۳۰ میلیون دلار فروش داشت. «بزرگ» فیلم دوم این کارگردان بود که در سال ۱۹۸۸ ساخت و «تام هنکس» هنرپیشه این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار «بهترین هنرپیشه نقش اصلی مرد» شد و همین فیلم بود که در گیشه جهانی ۱۵۱ میلیون فروش داشت و پنی مارشال به عنوان اولین کارگردان زن که فروش فیلمش به بالای ۱۰۰ میلیون دلار صعود کرد ثبت شد. و اما سومین فیلم پنی مارشال «بیداری» بود با بازی «رابرت دنیرو» و «رابین ویلیامز» که بر اساس کتاب «اولیور ساکس» ساخته شد. این فیلم توانست سه نامزدی اسکار کسب کند از جمله «بهترین فیلم» و «بهترین هنرپیشه» برای دنیرو. این همان فیلم بود که مارشال نامش به عنوان دومین زن تاریخ سینمای هالیوود که فیلمش نامزد اسکار بهترین فیلم شده بود، به ثبت رسید. او فیلم «لیگ زنان» را با موضوع تیم بِیسبال زنان در جنگ جهانی دوم ساخت. «تام هنکس»، «جینا دِیویس»، «مدونا» و «رُزی او دانل» هنرپیشگان اصلی این فیلم هستند. «لیگ زنان» توانست ۱۳۲ میلین دلار در گیشه فروش کند. در سال ۲۰۱۲ این فیلم در فهرست «ثبت فیلم‌خانه ملی» آمریکا جای گرفت. از دیگر فیلم‌های مهم مارشال فیلم «همسر خطیب» با بازی دنزل واشنگتن و ویتنی هیوستون است.