یک منتقد بین‌المللی سینما گفت: نقد خوب نقدی است که خواننده از خلال آن به راحتی نتواند تشخیص دهد که منتقد فیلم را دوست داشته یا خیر چرا که باید با دلیل محکمه‌پسند و سازنده بگوید یک فیلم به چه دلیل خوب یا بد است.
  پایگاه خبری تئاتر: نخستین دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» عصر سه‌شنبه، ۲۶ تیرماه با حضور جاناتان رزنبام » منتقد مطرح سینما در عرصه بین‌المللی ـ آغاز شد و رزنبام به عنوان اولین مدرس این دوره، مبحث مطالعات فیلم را با سرفصل «روش شناسی و نقد فیلم» مطرح کرد. در این جلسه که با حضور هنرجویانی که اغلب دانش آموخته سینما هستند برگزار شد، جاناتان رزنبام در بخش‌هایی از صحبت های خود گفت: از نظر من نقد یک گفت‌وگو است. گفت‌وگویی که قبل از حضور منتقد وجود داشته است و منتقد از میانه این گفت‌وگو وارد می‌شود و نقش منتقد این است که به این گفت‌وگو یا جهت جدید دهد یا اینکه مطلب جدیدی به آن اضافه کند، به شکلی که وقتی منتقد نقش خود را ایفا می‌کند این گفت‌وگو همچنان ادامه داشته باشد. وی ادامه داد: یکی از جذابترین نکاتی که درباره نقش مولف و خالق یک اثر در سینما با آن برخورد کردم سخنی از ژان لوک گدار بود که گفت در ساخت یک فیلم ترجیح می‌دهد یک هواپیما باشد و نه فرودگاه چرا که مردم می‌توانند هواپیما را به جایی که دوست دارند ببرند ولی فرودگاه یک مقصد است و گدار ادامه داد که دوست دارد با مردم به جایی که دوست دارند برود و خب منتقد هم جزیی از همین مردم است و با جهت‌دهی یا اضافه کردن مطلب جدید به جریان نقد یک فیلم یا یک اثر هنری خالق اثر و مخاطب را به حرکت وامی دارد. درواقع منظور گدار این بوده که هدف و مقصد، آثار نیستند بلکه هدف و مقصود نهایی مخاطب آثار است. این منتقد در ادامه صحبت های خود درباره نخستین نقد خود و چگونگی آشنایی با اورسن ولز گفت: اورسن ولز اولین فیلم خود با نام «قلب تاریکی» را ساخته بود و من در آن زمان در پاریس زندگی می کردم و می‌خواستم اولین مطلب خود را به عنوان نقد روی این فیلم بنویسم. به استودیو ولز نامه نوشتم و گفتم که می خواهم اولین نقدم را بنویسم و درخواست یک ملاقات کردم. آن شب تا صبح سیاه‌مشقی از نقد بر این فیلم نوشتم و راس ساعت ۷ صبح نوشتنم به پایان رسید. در همین هنگام تلفن خانه زنگ زد. وقتی گوشی را برداشتم صدای زنی از پشت خط مرا دعوت کرد تا به استودیو ولز بروم و با او ناهار بخورم. رزنبام ادامه داد: شگفت‌زده شدم و برای قرار ناهار با ولز در استودیو حاضر شدم. اولین پرسش من این بود که چرا مرا به ناهار دعوت کردی. خیلی مشتاق بودم که دلیل دعوت از من برای ناهار را بدانم و بعد ولز گفت که خیلی سرش شلوغ بوده و فرصت نداشته که جواب نامه را بدهد و به این ترتیب بود که دوستی من با ولز شروع شد و در ادامه این دوستی بود که شاهد نخستین مواجهه همینگوی با ولز بودم که در ابتدا آغاز خوبی نبود اما بعد به دوستی تبدیل شد. وی با اشاره به تفاوت نقد نوشتاری و نقد دیداری گفت: ارائه سند و بیان دلایل مستدل در نقد یک اثر مهمترین فاکتور بررسی یک فیلم یا اثر هنری است که اگر این نقد به صورت دیداری انجام شود ارائه یک سند قابل قبول برای مخاطب ضروری است و اگر نوشتاری باشد باید توضیحات کامل بدون باقی ماندن هیچ سئوالی برای مخاطب ارائه شود. در واقع کار نقد این است که منتقد درباره نکته ای صحبت کند که برای مخاطب در دسترس و قابل فهم و درک است. ولی یکی از اشکالات در حوزه نقد این است که منتقد درباره پدیده هایی در فیلم صحبت می کند که عموما دور از دسترس بیننده است. جاناتان رزنبام در پایان نخستین کارگاه از دوره آموزش عالی «مطالعات فیلم: نظریه، نقد و تحلیل» گفت: نقد خوب نقدی است که خواننده از خلال آن به راحتی نتواند تشخیص دهد که منتقد، فیلم را دوست داشته یا خیر. از نظر من نقد خوب نقدی است که منتقد صرفا نگوید که این فیلم خوب است یا خوب نیست. بلکه باید با دلیل محکمه‌پسند و سازنده بگوید یک فیلم به چه دلیل خوب است و یک فیلم به چه دلیل بد است. در این جلسه همچنین روح الله حسینی ـ مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران ـ ضمن خوش آمدگویی به هنرجویان و میهمانان در این جلسه گفت: دوره مطالعات فیلم، دوره‌ای است که با دقت و اشتیاق در ۲۷۰ ساعت در یک دوره ۹ ماه، طراحی شده و خوشحالم که دوره با حضور جاناتان روزنبام آغاز شده است. براساس این گزارش، «اصول نقد: مفاهیم و روش‌شناسی»، «نظریه در سینما»، «آسیب‌شناسی نقد در سینمای ایران»، «زیبایی‌شناسی سینمای معاصر ایران و جهان»، «روایت و روایت‌شناسی»، «قصه‌گویی در سنت ایرانی»، « مفهوم ژانر»، «ژانر در تاریخ سینما»، «ژانر در تاریخ سینمای ایران» و موضوعات میان‌رشته‌ای نظیر «سینما و روان‌شناسی»، «سینما، سیاست و جامعه» و «سینما و فلسفه» از جمله مباحثی هستند که در این دوره طرح خواهند شد. علاوه بر جاناتان رزنبام، استادان ایرانی و خارجی مانند دکتر امیرعلی نجومیان، کارلوس هردرو و جمعی دیگر از مدرسین سینما در حوزه نقد و نظر در این دوره نه‌ماهه آموزشی حضور دارند.