شامگاه چهارشنبه دوم آبان مراسم رونمایی از پوستر مستند پرتره‌های «چهره‌های ایرانی» همراه با دیدار کارگردانان این فیلم‌ها انجام شد.

پایگاه خبری تئاتر: مجموعه «چهره‌های ایرانی» شامل ۹ مستند پرتره است که توسط ۹ کارگردان ساخته شد و درباره چهره‌های فرهنگ و هنر و ادب معاصر ایران است

این ۹ کارگردان یکی پس از دیگری در مقابل پوستر جمعی قرار گرفت و امضای خود را به ثبت رساندند. بعد از مراسم رونمایی پوستر، امضا و عکس، در سالن موزه سینما تیزری که هرکدام از این مستندسازان در حد دو یا سه دقیقه ساخته بودند در قالب یک تیزر کلی برای عموم به  نمایش در آمد.

پیروز کلانتری یکی از کارگردانان مجموعه مستند پرتره «چهره‌های ایرانی» درباره همایون صنعتی‌زاده از بنیان‌گذاران موسسات اقتصادی و فرهنگی در ایران مستند پرتره «همایون» را ساخته است..

مسعود جعفری کارگردان مستند پرتره «سلطان بی‌تاج و تخت بخارا» درباره ساخت این فیلم گفت: من برای ساخت اثر دیگری سراغ علی دهباشی رفتم که آن طرح به سرانجام نرسید؛ پس از این که کمی با او نشست و برخاست داشتم و در شب‌های بخارا شرکت کردم متوجه شدم نوع کار کردن دهباشی عجیب است به گونه‌ای که هیچکدام از افرادی که در سایر مجلات کار می‌کنند به این شکل نیستند؛ یعنی سایرین دفتر و دستکی دارند اما او همه کارها را خودش انجام می‌دهد و اگر کاری به کسی محول کند حتما سراغ آن می‌رود و از درست انجام شدن آن اطمینان حاصل می‌کند.

مستند پرتره‌ «زنبورک در گام مینور» ساخته مریم سپهری ، فیلمی است حول حمید نفیسی پژوهشگر عرصه سینما و محقق سینمای مهاجرت و مولف تاریخ اجتماعی سینمای ایران،که مستند ساز این فیلم گفت:این فیلم بخشی در اصفهان تصویربرداری شده و بخشی در شیکاگو.او مولف کتاب فیلم مستند است که بارها چاپ شده و چند نسل علاقه مند به سینمای مستند با مطالعه این کتاب درگیر مستند شده اند.

«او مثل هیچکس نیست» به کارگردانی سید هادی موسوی به علی اکبر صنعتی مجسمه‌ساز پرداخته است که کارگردانش گفت:از سال ۹۳ پژوهش مستند سرآمد درباره ابوالحسن خان صدیقی را انجام می دادم،که در جریان کار با شاگردان ایشان آشنا شدم ولی کسی که من را خیلی جلب کرد استاد صنعتی بود که منش و روحیه ای پر از قدر شناسی داست.

«در جستجوی صبح»اثر مهرداد شیخان، درباره عبدالرحیم جعفری و موسسه انتشاراتی امیرکبیر است که کارگردانش گفت:ترجیح می دهم این فیلم دیده شود تا برای آن سخن بگویم اما این نشر غیر از چاپ کتاب،جریان ساز بود و تاثیرات آن را هنوز هم مشاهده می کنید.

«گلدونه، مش رحیم، صغرا و دیگران»اثر همایون امامی، درباره اسماعیل خلج کارگردان تئاتر و از فعالان کارگاه نمایش پیش از انقلاب،کارگردانش گفت:تاریخ و هنر ما به خاطر اینکه ما خیلی به فرهنگ نوشتاری کم رجوع می کنیم لازم است که برای فرهنگ خود اقدام بکنیم چون خیلی از بزرگان فرهنگی و متون قدیم خود را نمی شناسیم و این فیلم تلاش می کند یک مقطع فراموش شده تاریخ تئاتر این مملکت را که با نام کارگاه نمایش عجین شده است را مطرح بکند.

غلامرضا کتال  کارگردان «یکی بود یکی نبود» درباره توران میرهادی از پیشگامان آموزش کودک در ایران،نیز گفت:آشنایی من با ایشان به بیست سال پیش برمی گردد که با شگفتی همراه بود زیرا کارهایی که او انجام داده است همیشه جمعی بود و این تصوری که کارهای جمعی انجام شدنی نیست،نتیجه های خوبی برای ایشان رقم زده است،حتی مدرسه فرهاد،که ایشان موسسش بود.

و «مکتب سقاخانه به روایت پرویز تناولی» ساخته امیرحسین بهبهانی، درباره پرویز تناولی هنرمند و مجسمه‌ساز شهیر ایران است که کارگردانش گفت:در جریان ساخت فیلمی که درباره کریم امامی با مکتب سقاخانه آشنا شدم و دوست داشتم فیلمی درباره این موضوع بسازم به مجموعه فیلم هایی رسیدم که در واقع سه دهه هنر نوگرای ایران نام دارد.

«یمینی شریف نغمه‌سرای کودکان» به کارگردانی هومن ظریف، فیلمی درباره عباس یمینی شریف،که کارگردانش گفت:وقتی می شنویم من یار مهربانم،خواه ناخواه مصرع دوم بیت در ذهنمان متجلی می شود و از این لحاظ ضرورت ساخت فیلمی درباره این شاعر تاثیرگزار کودک برایم آشکار شد.اصل مهم موسیقی است که داود پیرنیا و آقا بیژن پیرنیا نخستین مجری کودک را از طریق باشگاه کودکان به توران مقومی و عباس یمینی شریف مرتبط می کرد و بهترین گزینه برای آموزش و پرورش است.

بنا بر این گزارش، پس از پخش تیز کلی مستند پرتره‌ها فیلمی کوتاه از  حمید نفیسی یکی از شخصیت‌های این ۹ فیلم به نمایش در آمد که در آن با مخاطبان این فیلم سخن گفته بود.