سه شنبه , ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳
  • «دونده» امیر نادری چهل ساله شد

    «دونده» امیر نادری چهل ساله شد

    دونده شاهکار کالت و تماشایی امیرنادری چهل ساله شد.

  • شکست ورزش در زمین سینما

    شکست ورزش در زمین سینما

    به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

  • فهرست جدید از ۳۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما

    فهرست جدید از ۳۰ فیلم پرفروش تاریخ سینما

    هر چند سال یک بار فیلمی از راه می‌رسد و با شکستن‌ رکوردهای گیشه به جمع پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌پیوندد.

  • «روبرتو کاوالی»، طراح لباس ایتالیایی درگذشت

    «روبرتو کاوالی»، طراح لباس ایتالیایی درگذشت

    «روبرتو کاوالی» طراح مُد معروف ایتالیایی در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

  • فرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

    فرزاد موتمنفرزاد موتمن: سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟

    فرزاد موتمن با اشاره به این‌که در سینمای ایران تنوع ژانر وجود ندارد ابراز امیدواری کرد بخش خصوصی بتواند دوباره در سینما جان بگیرد و تهیه‌کنندگان از سرمایه شخصی خود برای فیلم‌ها هزینه‌ کنند.

    در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم

    در جوانی می‌خواستم مارلون براندو شوم

    از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها

    گفتگو با مدیر کل هنرهای نمایشی از سرانجام حریم تئاتر شهر تا چالش‌های جشنواره‌ها

    دوره‌ای که سینما مخاطب را درگیر می‌کرد گذشته است

    گفت‌وگو با مرتضی علیزاده، کارگردان فیلم «بی بدن» به مناسبت اکران در سینماها دوره‌ای که سینما مخاطب را درگیر می‌کرد گذشته است

    سینمای نفتی و ممیزی دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران

    جابر قاسمعلی مطرح کرد؛ سینمای نفتی و ممیزی دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران

    یادداشتی بر نمایش «عطر آدم» به کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر؛ یک دورهمی دوستانه تئاتری یا ساختن یک اجتماع انسانی؟ ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

    یادداشتی بر نمایش «عطر آدم» به کارگردانی مهدی فرشیدی‌سپهر؛ یک دورهمی دوستانه تئاتری یا ساختن یک اجتماع انسانی؟

    تئاتر محل گفت‌وگو است و علیه جامعه تک‌صدایی. بی‌شک تئاتر تعاملی اگر به استلزامات واقعی تعامل و گفت‌وگو وفادار باشد، می‌تواند در این مسیر راهی هر چند کوچک به رهایی و رستگاری بگشاید، اما نکته اینجاست که تئاتر نمی‌تواند فقط کارکردگرایانه باشد و ‌باید به زیباشناسی صحنه به ‌مثابه یک ضرورت نگاه کند. بدون داشتن یک نظام پیشروی زیباشناسانه، تقلیل دادن یک اجرا به پدیده‌ای کاربردی می‌تواند محافظه‌کارانه باشد.

    ۳ دیدگاه متفاوت درباره موج موسیقی کره‌ای وجود دارد/ کی پاپ ایرانی؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟ ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

    ۳ دیدگاه متفاوت درباره موج موسیقی کره‌ای وجود دارد/ کی پاپ ایرانی؟ مگه داریم؟ مگه میشه؟

    «هالیو» یا «موج کره‌ای» به‌طور رسمی در سال ۲۰۲۱ وارد لغتنامه آکسفورد شد، اما در سال ۱۹۹۹ توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی به کار برده شد و درحقیقت به گسترش جهانی فرهنگ کره‌جنوبی از دهه ۱۹۹۰ به بعد اشاره دارد. موج کره‌ای در نخستین گام خود با گسترش سریال‌های درام و موسیقی پاپ کره‌ای (کی‌پاپ) در آسیای شرقی، جنوبی و جنوب شرقی شکل گرفت و بعد با رشد اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه قرار گرفتن نماهنگ‌های پاپ کره‌ای روی یوتیوب تبدیل به مفهومی جهانی شد.

    وقتی دیوید فینچر ۷ ساله کتاب «سینما به روایت هیچکاک» را روی میز پدرش دید ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

    وقتی دیوید فینچر ۷ ساله کتاب «سینما به روایت هیچکاک» را روی میز پدرش دید

    ۴۷ سالی از انتشار کتاب «هیچکاک/ تروفو» (پرویز دوایی عنوان «سینما به روایت هیچکاک» را در ترجمه فارسی بر آن گذاشت)، که محتوایش گفت‌وگوی تروفو و هیچکاک درباره فیلم‌های هیچکاک است، می‌گذرد.