اصلا برايم باوركردني نيست يك نفر اول كتاب نظري بخواند بعد هم مدعي شود آن تئوري خاص را فهم كرده و حالا قصد دارد براساس آن تئوري نمايش كارگرداني كند. در ثاني ما با ادبيات ترجمه مواجهيم و در پارهاي موارد اصلا متوجه نيستيم چه ميخوانيم. همين تبديل از يك زبان به زبان ديگر خودش پر از سوءتفاهم است. حالا تصور كنيد مترجم از ابتدا درك درستي از يك نكته نداشته باشد، بعد با همان دريافت اشتباه متني ترجمه كند و تازه ما بعد از تمام اين سوءتفاهمها مدعي روي صحنه آوردن اين آرا و نظريات باشيم. من چنين چيزي را باور نميكنم.
نمایش «فیل در تاریکی» نوشته محمد زارعی و به کارگردانی مهرداد مصطفوی با اقتباس از رمان قاسم هاشمینژاد که چندی پیش در تماشاخانه پالیز روی صحنه رفته بود، اجرای خود را در سالن مستقل تهران ادامه میدهد.
نمایش « در وقت مقرر » به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا کبگانی از 25 مهر و در قالب دومین دور رپرتوار «عصر تجربه»در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می رود.
«رپرتوار عصر تجربه» عنواني است كه سالن تئاتر مستقل طي آن براي گروههاي جوان و مستعد شرايط اجرايي فراهم ميكند. يعني اينجا امكاني به وجود ميآيد كه هنرمندان و كارگردانان جوان تهران و شهرستان بتوانند آنچه در دانشگاه و تجربيات تئاتري خارج از دانشگاه به دست آوردهاند را با مخاطب شريك شده و از نزديك به مشاهده نتايج آن بپردازند. البته بعضي گروهها از امكان پيش آمده در جهت متعارف (همان رفتاري كه گروههاي جريان بدنه انجام ميدهند) استفاده ميكنند. به اين معني كه رفتار آنها با مخاطب و مقوله تماشاگري تفاوت چنداني با روال عادي اجراهاي مرسوم سالنهاي ديگر ندارد و به عنوان مثال شما شاهد توزيع پرسشنامه، نظرسنجي درباره دريافت تماشاگر از آنچه ديده يا شنيدن نقد و نظر آنها به صورت مستقيم بعد از پايان كار (در قالب نشست پرسش و پاسخ با گروه) مواجه نيستيد. به هر ترتيب امكاني كه مديريت جوان سالن تئاتر مستقل در اختيار هنرمندان جوان قرار داده قطعا قابل تقدير است
اینکه یک سالن خصوصی، در وضعیت اقتصادی که کشور گرفتارش هست و در مشغله های فراوانی چون تخلف در تبلیغات تئاترهای وابسته به باندهای قدرت و سایر گرفتاریهای اینچنینی، دغدغه فرصت دادن به جوانان و جستجوی تئاتر فردا را دارد، اتفاق ارزشمندی است.
نمایش «مدهآ» به کارگردانی ندا قاسمیان در سالن مستقل تهران روی صحنه میرود.
اسامی هنرمندان دعوت شده به دومین رپرتوار «عصر تجربه» اعلام شد که قرار است در پاییز امسال در تماشاخانه مستقل تهران برگزار میشود.
سرپرست گروه هنرهای اجرایی «ویرگول» اعلام کرد که این گروه در زمستان سال جاری ۲ نمایشنامه از نغمه ثمینی را به صحنه خواهد برد.
شايد براي بسياري از مخاطبان اين روزهاي تئاتر عجيب نباشد كه همهچيز در دل يك نمايش در حال حذف شدن است. خبري از دكور نيست. آكسسواري مورد عنايت كارگردان قرار نگرفته است. طراحي لباس در تختترين شكل ممكن است و قرار نيست هويتي ويژه بازيگر دهد. نورها كلي است و در بهترين حالت موضعي هستند. نور نميتواند يا نميخواهد مرزهاي جهان اثر را روشن كند. بازيگران كنشهاي خود را به حداقلترين شكل ممكن ميرسانند و به بيان اتكا ميكنند. بيان هم چيزي نيست جز نزديك شدن به محاوره تا جايي كه شايد شما نشنويد چه واژگاني به زبان آمده است. در نهايت ما بخشي از داستان را از دست ميدهيم.
پوستر نمایش «فاصله کانونی» که توسط سعید رضوانی طراحی شده است، رونمایی شد.
مهدی کوشکی پس از اجرای نمایش «شیطونی» با «تئاتر بد» به سالن مستقل تهران بازگشته است.
خلیلی با استفاده از تئاتر کمدی سیاسی «داریو فو»، کمدی رفتاری «کمدیا دلآرته» و کمدی کلامی نمایش ایرنی «روحوضی» و شیوههای دیگر کمدی تلاش میکند به موضوعات سیاسی بپردازد که دستمایه اصلی او هم دوران دیکتاتوری آدولف هیتلر است. به همین مناسبت پای صحبتهای اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان این نمایش نشستهایم که در چند سال اخیر تئاتر سیاسی را دنبال کرده است.
نمایش «سرحدات لیر» از ابتدای شهریور ماه در سالن تئاتر مستقل تهران به صحنه می رود.
حال میتوان به میانجی ترجمه رشکبرانگیز عبدالله کوثری از نمایشنامه «هیپولیت» یا همان «ایپولیتوس»، با جهان به نسبت رئالیستی «اوریپید» یا همان «ائوریپیدوس» به شکل بیواسطهتری مواجه شد؛ روایتی که یادآور داستان یوسف و زلیخاست.
كوروش نريماني در زمينه تئاتر كمدي هنرمند شناخته شدهاي است. نمايشنامهنويس و كارگردان خوشذوق و خلاقي كه با اجراي نمايشهايي مثل «شبهاي آوينيون» ١٣٨٧، «والس مردهشوران» ١٣٧٩ و «جنگير» ١٣٨٨ با خود پيشنهادهايي قابل تامل از جمله در زمينه ايدهپردازي، كارگرداني و معرفي بازيگر به همراه آورد اما مجموعه عواملي موجب شد اين هنرمند چند سالي عطاي نوشتن و كارگرداني را به لقايش ببخشد. نريماني براي ٣ سال كنار نشست و حالا بعد از ماهها تمرين با هنرجويان جوان در «كارگاه كمدي خلاق» به صحنه بازگشت؛ هنرجوياني كه بعضي از آنها شايد پيش از اين نه فقط رنگ صحنه كه اصلا نمايش نديده بودند. نام نمايش؟ «شپش»! شك ندارم لبخند زديد.
نمایش «یک شب نیمه تابستان» با بازنویسی باقر سروش و طراحی و کارگردانی مصطفی کوشکی در بیست و دومین فستیوال شکسپیر شهر گدانس لهستان به صحنه می رود.
کارگردان نمایش «هیپولیت» با اشاره به اینکه شیوه کاری اش در ادامه ویژگی های تئاتر گروتوفسکی است، یادآور شد در طول سال ها فعالیت به زبانی خاص برای بیان مفاهیم مدنظرش رسیده است.
نمایش «هیپولیت» روزهای پایان هفته با تخفیف ۴۰ درصد برای دانشجویان روی صحنه می رود.
در آستانه اجرای عمومی «هیپولیت» از پوستر این اثر نمایشی رونمایی شد.
اصغر خلیلی نمایش «دیکتاتور عاشق» را به عنوان اولین اثر از سهگانه نمایشی با مضمون کمدی سیاسی، روی صحنه خواهد برد.