سالهای زیادی از سرمایهگذاری برخی بانکهای ایرانی در عرصه هنر نمیگذرد، اما نتیجه این اتفاق حداقل بر بخشی از بازار هنرهای تجسمی تاثیرگذار بوده است. حالا انگار بانکهای ایرانی به این نتیجه رسیدهاند که باید به فرهنگ و هنر ورود کنند تا هم به برندهای خود اعتبار ببخشند و هم اینکه عملا بهطور مستقیم بر چرخه اقتصادی فرهنگ و هنر تاثیر بگذارند. این البته مختص ایران نیست و در بسیاری از کشورها بانکها به فعالیتهای فرهنگی و هنری ورود میکنند.
سقوط آزاد تلویزیون در عرضه برنامههای طنز در حالی ادامه دارد که هر ساله اعتبارات مالی صداوسیما افزایش چشمگیری مییابد و هیچگاه ارزیابی کیفی مجموعه تولیدات نمایشی و غیر نمایشی در دستور کار مراجع نظارتی از جمله مجلس شورای اسلامی قرار نمیگیرد.
کلیتون دیویس، نویسنده و کارشناس فصل جوایز مجله ورایتی پیشبینی میکند که پنج کارگردان بیش از بقیه شانس نامزدی اسکار بهترین کارگردانی را دارند.
هستی مهدوی بازیگر سینمای ایران در پستی در صفحه شخصی خودش اعلام کرد که امضای خود را از «میتو» پس میگیرد.
پرونده قتلی که میخواهم روی کاغذ بیاورم هم بسیارحیرتانگیز است و هم بسیار پیچیده. میخواهم وقایع را بدون تفسیر و چکیده بازگو کنم. وقایعی که با گذشت هرلحظهاش به خود لرزیدم و گامی به سوی سوالات بیپاسخ زیادی برداشتم که جز نفرت و بیزاری برنمیانگیزد. با این همه کوشش نخواهم کرد همهچیز را بیپرده بیان کنم… .
میتوان نمایش «سگ نگهبان و درختی در باغ» را از آن دست آثاری در نظر گرفت که میخواهند نقبی به درون سازمانهای مخوف سرکوب بزنند و نقدی باشند به هویتزدایی از انسانهایی که گرفتار سیستم سانسور و بازجویی شدهاند.
بابک خواجهپاشا، کارگردان فیلم «در آغوش درخت» نماینده ایران در اسکار در گفتوگو با «فرهیختگان» اظهار داشت: سینمای ایران تصویر ذهنی فیلمسازهاست؛ خیلی زیاد. چیزی از حقیقت ایران نیست.
هنگامی که نام «هان کانگ» در سال 2024 بهعنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد، مصداقی کرهای پیدا کرد، همانطور که پیش از آن مصداقهای دیگر از کشورهای مختلف از جمله: سوتلانا الکسیویچ از بلاروس و یا اولگا توکارچوک از لهستان پیدا کرده بود اما خانم هان 53ساله یک تفاوت با باقی 17 برنده نوبل ادبیات دارد.
با يك نگاه سرانگشتی و توريستی نشان ميدهد فريادرس سينمای كودك و نوجوان جشنواره نيست.
در جشنوارهای که بین المللی است و قرار است در حد و اندازههای استاندارد جهانی ظاهر شود چرا باید برای دبیر جشنواره از کلمه «آقای» استفاده شود آن هم دقیقا پشت سر خودش!
حمید عبدالحسینی در تازهترین نمایش خود، مجلس نقالی رومئو و ژولیت را به صحنه میآورد.
نمایش «هیدن» که دور جدید اجرای خود را در تماشاخانه هما آغاز کرده است، ۴۰۰ اجرایی شد.
امیر دژاکام با تایید بر اینکه مدیران برای خودشیرینی برای مقامات بالادستی روی درآمدزا کردن تئاتر تاکید دارند، گفت: متاسفم که تئاتر را با پیتزافروشی یکی کردهاند. تئاتر به جایی رسیده که صبح تا شب دخل تئاتر را محاسبه می کنند! فرهنگسراها از بچهها کرایه اجرا میگیرند! سالنها از تئاتریها کرایه میگیرند! مرکز هنرهای نمایشی از گیشهها درصد می گیرد! چرا باید اینطور باشد؟!
احمد طالبینژاد نوشت: چرا مونا حرف نمیزند و آیا از جایی تحت فشار است یا ترس وحشتناکی بر او مستولی شده که به قول قدیمیها زبانش بند آمده.
نیمههای شب 22 مهر خبر هولناک قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدیفر، به گوش رسید. لحظات کشدار نیمهشب خوفناک، هر ثانیه عجیبتر و غیر قابل باورتر میشد. نمیخواستیم باور کنیم چنین ساده یکی از مشاهیر و هنرمندان کشورمان را از دست میدهیم. اینکه داریوش مهرجویی و همسرش چنین فجیح به قتل رسیدهاند در باور هیچکس نمیگنجید.
انیمیشن «شمشیر و اندوه» به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی اکران جهانی خود را از آبان ماه بر پرده سینمای جهان و پلتفرمهای معتبر آغاز خواهد کرد.
در دور جدید کنسرتها، بلیت برخی اجراها تا ۱۰ درصد افزایش یافته و به ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. این برای دومین بار طی سالجاری است که قیمت بلیت کنسرت با افزایش مواجه میشود.
روزنامه کیهان نوشت: مقصد و مقصود سازندگان فیلم «نقش نگار» از حضور این بازیگر (با سابقه طولانی در سینمای فیلمفارسی) در این فیلم چه میتوانست باشد؟
کارگردان فیلم «شهر خاموش» می گوید: باران کوثری اجازه نداشت در این میزگرد حاضر شود.
همزمان با برگزاری چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران برخی از فیلمهای کوتاه و نیمه بلند ویم وندرس نویسنده و کارگردان شهیر سینمای آلمان و جهان در این رویداد نمایش داده میشود.