نمایش «دن کیشوت» از 18 اردیبهشت ماه در تئاتر باران به روی صحنه میرود.
کتاب طرح انسانواره مشوش در آشوب صحنه مدرنیسم و سنت (پژوهشی در کاراکترشناسی آثار اکبر رادی بر اساس تقابل در مفهوم سنت و مدرنیسم)نوشتهی یوسف فخرایی توسط نشر فرهنگ ایلیا نشر منتشر شد.
دبیر چهاردهمین جشن خانه تئاتر در خصوص صحبتهای روز گذشته بهزاد فراهانی دبیر انجمن بازیگران خانه تئاتر نکاتی منتشر کرد.
اجرای نمایش «صعود مقاومت پذیر آرتورو اویی» بعد از برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی تا ۱۳ خرداد به صحنه می رود.
مدیر امور تئاتر استان های اداره کل هنرهای نمایشی اعلام کرد که به دلیل ثبت روز ملی هنرهای نمایشی در تقویم رسمی کشور دیگر نیازی به برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر ایران نیست.
«ضیافت پنالتیها» به کارگردانی پوریا کاکاوند و «زبان اصلی» به کارگردانی رسول کاهانی ۲ نمایش تازهای هستند که از نیمه اردیبهشت در تماشاخانه پالیز روی صحنه می روند.
پروفسور فرهاد ناظرزادهکرمانی، عزت و اعتبار امروزش را وامدارِ عشقی است که در سالهای بسیار عمرش صرف هنرهای نمایشی ایران کرده، عشقی که منجر به پژوهش و کوشش مدام در حدود نیمقرن از عمر هفتاد سالهاش شده است. تألیفها و ترجمههای متعدد او در سالهایی که هیچ منبعی برای دانشجویان تئاتر وجود نداشت تا فقط با چند کلیک بتوان درباره تاریخچه تئاتر در ممالک غرب و شرق مطلع شد چه برسد به این که ژرفتر درباره آنها دانست، بسیار راهگشا بود و همچنین کوشش برای تأسیس دانشکدههای تئاتر توانست تئاتر آکادمیک را در ایران نهادینه کند. او میگوید علاقهاش به تئاتر ریشه در شیفتگیاش به ادبیات دارد و از این روست که نمایشنامهنویسی در همه دورانها عشق اول و آخر او بوده. اویی که در خانوادهای رشد کرده که تحصیلات دانشگاهی برای پدر و مادر و فرزندان اولویت به شمار میرفته را به سختی به مصاحبه مجاب کردیم و نهایتا با پژوهشگري که سالهاست تن به صحبت با مطبوعات نداده، به گفتوگو نشستیم تا بدانیم چه مسیری طی شد تا فرهاد ناظرزادهکرمانی، پدر تئاتر دانشگاهی ایران نام گرفت و توانست شاگردان بسیاری را که امروز بسیاریشان خود استاد تئاتر هستند، تربیت کند. در ادامه خلاصهای از گستره بیمرز فعالیتهای او را مرور خواهيم کرد؛ آنچه او خودش آن را «دولتِ بیخونِ دل» دانسته است. روایتی که در آن میتوان ردپای کوششی یکسره را دنبال کرد و به حرمت این تلاشِ مُدام، به حرمت تئاتر و نهایتا به حرمت استاد فرهاد ناظرزادهکرمانی تمامقد ایستاد؛ و چه روزي براي پاسداشت اين استادِ مسلم تئاتر، كسي كه همه عمرش دغدغه تدريس و آموزش داشته است، بهتر از روزي كه به نام والاي «معلم» آراسته است؟
محفل بیعاری، نمایش شکلگرایی است که از زبان یکی از سرکوبشدهترین قربانیان طبقات انسانی در تاریخ، یعنی خواجگان (اخته شدگان)، روایت میشود.
"خانه نمایش دا" از دهم اردیبهشت میزبان ۲ نمایش "خا بی دار" و "پایانی خوش برای خانواده پژمان" است.
نمایش «روح جهنمی» به نویسندگی و کارگردانی بابک محمدی از روز دوشنبه 11 اردیبهشت ماه با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر ایران در تالار سایه مجموعه تئاترشهر آغاز شد.
در پنجمین روز این رویداد فرهنگی، خانه هنرمندان میزبان علاقهمندان و هنرمندانی چون پری صابری، کاظم هژیرآزاد، حمیدرضا نعیمی و مسعود دلخواه و... بود.
محمد رحمانیان برای شروع تمرینات نمایش جدیدش و نیاز به تعدادی بازیگر فراخوان داد.
نشست «اقتباس یا انهدام» از سوی کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در قالب چهاردهمین جشن های خانه تئاتر در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
نشست چهاردهمین جشن بازیگر خانه تئاتر با حضور بهزاد فراهانی رئیس انجمن بازیگران خانه تئاتر و دست اندرکاران این جشن، امروز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که پردیس تازه تأسیس تئاتر تهران را راه اندازی و فعال کرده بود، از مدیریت این مجموعه تئاتری خداحافظی کرد.
نادر برهاني مرند، متولد ١٣٤٩، نويسنده، كارگردان و بازيگر ايراني است كه مدارج تحصيلي خود را تا مقطع فوق ليسانس - بازيگري و كارگرداني از دانشكده سينما و تئاتر دانشكده هنر- ادامه داد و سپس همزمان با دوران بالندگي فرهنگ و هنر و رشد نسل جديد نمايشنامهنويسان ايراني در سالهاي اصلاحات وارد فعاليت حرفهاي شد. برهانيمرند از آغاز كار خود طرح دغدغههاي اجتماعي را مورد توجه قرار داد و تلاش كرد از خواست جريان رسمي براي نگارش نمايشنامههاي شعاري فاصله بگيرد. درحالي كه همواره به مسائل مرتبط با جبهه و جنگ توجه داشته و در تمام اين سالها تلاش كرده راه خودش را برود. در دورهاي وقتي به نتيجه رسيد عرصه بر اهل قلم تنگ شده، بيآنكه حاشيهسازي كند كنار نشست، كمتر نوشت و چندسالي هم از كارگرداني فاصله گرفت. نمايشنامههايي مانند «ببين چه برفي ميآيد»، «باران اگر بخواهد»، «تنهاترين زيباي مرده»، «پاييز»، «تهران زير بال فرشتگان»، «كمپ ١٣»، «براي سايه نوشتنها» و «كابوسهاي يك پيرمرد خائن ترسو» از جمله آثاري به شمار ميروند كه خلق كرده است. او همچنين در نمايشهاي «در منطقه جنگي»، «پالتو»، «شبهاي آوينيون»، «شبهاي انتظار» و آثاري ديگر به ايفاي نقش پرداخته و نمايشهاي متعددي را روي صحنه برده است. مدتي هم مديريت دفتر ادبيات نمايشي مركز هنرهاي نمايشي راديو را برعهده داشت و علاوه بر آن برنامههاي راديويي مانند «جمعهها با تئاتر»، «پرده دوم»، «گفتوگوي هنر» و «از رمان تا نمايش» را هدايت ميكرد. پيش از آغاز سال جديد بود كه به واسطه اجراي نمايش «سردار» در سالن اصلي مجموعه تئاترشهر گمانهزنيهايي مبني بر اجراي نمايشي سفارشي توسط برهانيمرند به گوش رسيد. با اين هنرمند درباره پچپچهاي مطرح شده، دليل فاصله گرفتن از نگارش و كارگرداني در دولتهاي نهم و دهم و اهميت يافتن اقتصاد هنر در سالهاي اخير گفتوگو كردهايم .
دبیر بیستمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی با بیان اینکه مسئولان وزارت علوم نباید با این جشنواره مانند کودک سرراهی برخورد کنند گفت: تئاتر دانشگاهی مهمترین جشنواره ایران است.
سرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به اینکه اپرای عروسکی «خیام» اواخر خردادبه صحنه می رود، اعلام کرد که رپرتوآر اپراهای عروسکی این گروه تئاتری نیز بعد از اجرای «خیام» برگزار می شود.
اجرای نمایش "پارههای ساده" به کارگردانی سیدعلی هاشمی به زودی آغاز میشود.