نمایش «مارگاک» اثر آگوست استریندبرگ در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه میرود.
شانزدهمین دوره بزرگداشت تئاتر در دومین روز خود، یکشنبه هشتم اردیبهشت 1398، میزبان سیاه بازان و اعضای سندیکای تئاتر آلمان خواهد بود
ساخت «تکیه دولت» چهار سال طول کشید؛ سرمایه عظیمی برد و هفتاد سال سرپا ماند تا اینکه در نهایت تخریبش کردند. حالا از آن بنای عظیم تنها چند عکس و نقاشی به جا مانده است.
کتاب «آقای هالو» به قلم نگار حسینی که در مورد زندگی و آثار علی نصیریان است، منتشر شد.
هر روز از «هفته بزرگداشت تئاتر» به نام یکی از هنرمندان عرصه نمایش نامگذاری شده است که در همین راستا روز سوم این مراسم به نام ژاله علو خواهد بود و بزرگداشت احمد دامود نیز برگزار می شود.
مشکلات اصلی نمایش «قاسمآباد» در نمایشنامه اثر نهفته است. متن وامانده و دارای لکنتهای بسیار است. نمایشنامهنویس با جهان نداشتهاش، جهانی قلابی از چند دزد و عرقخور و نزولخور که در یک قبرستان گیر کردهاند را نشانمان میدهد که این جنس معلول، نه جهتگیری میفهمد و نه حتی نمیداند که با خود و مخاطبش چندچند است.
تماشای این نمایش آنقدر مرا خشمگین و مایوس کرد که هنگامی که در پایان نمایش پیشنهاد کارگردان به تماشاگران را برای عکس یادگاری شنیدم بیدرنگ از میان صحنه به سمت در خروجی رفتم تا هرچه زودتر این دیالوگ سانتیمانتال و بیمحتوای پایانی نمایش را از ذهنم خارج کنم:« برای یه زن هیچی دردناکتر از این نیست که از درون گریه کنه، تو ظاهر لبخند بزنه و بگه همهچی روبراهه، این نهایت بیعدالتی به زنانه»!!
مانی پتگر با اشاره به فیلم دونده گفت: مدیرِ جشنواره سیدنی که عاشقِ فیلم بود و قبل از «دونده» فقط «گاو» را از سینمای ایران دیده بود، میگفت وقتی خلاصه قصه را در کاتالوگِ جشنواره ونیز خواند، با آگاه شدن از قصه فیلم و نگاه کردن به اسمِ تهیهکننده دولتی - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان - فکر کرده بود که با یک فیلمِ آموزشی نهضت سوادآموزی مانندِ تبلیغاتی، از نوع مثلاً چینیاش روبرو خواهد بود، ولی با تماشای سکانسِ آخر، از فرطِ هیجان و حیرت داشت از صندلی به روی زمین میافتاد.
محسن تنابنده بازیگر فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» گفت: فرهنگ، نوع رفتار و حرفزدن و لهجه افغانستانی برایم جذاب و دوستداشتنی بود و همیشه دلم میخواست یک پرسوناژ افغانستانی را بازی کنم.
«متری شیش و نیم» اولین فیلم غیرکمدی است که با ۲۰ میلیارد فروش در صدر جدول اکران قرار دارد.
دختر سعید نورالهی گفت: از همان لحظات اول با خانه سینما در ارتباط بودیم تا بتوانیم پدر را در قطعه هنرمندان دفن کنیم اما گفتند که تا دو یا سه دیگر مشخص می شود و به همین دلیل ترجیح دادیم پیکر پدر را در قطعات عادی به خاک بسپاریم.
شانزده اثر نمایشی در هفته جاری در تالارهای نمایشی تهران به روی صحنه آمد.
حبیب رضایی در کارگاه «بازیگری حرف ندارد» به شیوههای درست ورود به عرصه بازیگری در سینما اشاره و تاکید کرد با پارتی نمی توان در جهان هنر ماندگار شد.
بخش کلاسیک هفتاد و دومین جشنواره فیلم کن، امسال میزبان مجموعه ای درخشان از نسخه ترمیم شده آثار مهم سینمای جهان از «درخشش» کوبریک تا فیلم هایی از «لوئیس بونوئل»، «ویتوریو دسیکا»، «میلوش فورمن» و ... است.
در حالی که جشنواره فیلم مسکو برندگانش را معرفی کرد، سها نیاستی بازیگر فیلم رسول صدرعاملی نیز موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن شد.
فراخوان «دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه» منتشر شد.
بنیاد سینمایی فارابی که عموما آثار با موضوع سینما را همزمان با برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در نمایشگاه عرضه کرده است آثار خود را با تخفیف در اختیار مخاطبان قرار داده است.
رئیس هیئت مدیره دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان از کشور چین و هیأت همراهش پس از بازدید نمایشگاه کتاب تهران، از موزه عروسک های گروه آران هم بازدید کرد.
اجرای پیشین آرش عباسی نیز با گروهی از جوانان افغان مقیم درایران اجرا شد که استعدادهای بسیارخوبی از میان آنها درصحنه درخشیدند و امروز نیز با طی همان مسیر، روزنههای امیدبخشی از حضور این نسلِ مهاجران افغان، درپیوند با صحنه ی تئاتر به چشم می آید.
آنچه کمدی و طنز و آثاری از این دست را مبدل به اثری موفق میکند نوع تاثیرگذاری آن از لحاظ انتقال پیام متن به مخاطب است. ژانر کمدی وقتی برای محتوایی سیاسی به کار گرفته میشود نه برای زهرکش کردن ِ مفهوم اصلی که دقیقا برعکس برای هر چه بُرندهتر کردن جنبهی انتقادی اثرِ نمایشی بکار میرود.