پایگاه خبری تئاتر- آرین منفرد نیک: در این نشست که شامگاه 14 دی 1395 و با استقبال چشمگیر علاقه مندان به فرهنگ و هنر همراه بود، «دکتر رحمت امینی» مقاله ای پیرامون «کاربرد مفهوم پداگوژی در نمایش خلاق» ارایه کرد و سپس میزگردی با موضوع «بررسی وضع موجود و آسیب شناسی شیوه های آموزش نمایش خلاق به کودکان 3 تا 10 سال» با حضور «منوچهر اکبرلو» و « حسن دولتآبادی » و با دبیری و اجرای عرفان پهلوانی برگزار شد.
تلاش برای ارتقای دانش و گسترش فعالیتهای صحیح نمایش خلاق
در آغاز این نشست بهزاد رشیدی رئیس جهاددانشگاهی هنر با اشاره به فعالیتهای جهاد دانشگاهی گفت: این مجموعه در کنار فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و خدمات تخصصی خود، گروه پژوهشی هنر و کودک را شکل داده تا در این حوزه فعالیتهای تخصصی و مستمری در جهت آموزش، ارتقا دانش و گسترش فعالیتهای صحیح نمایش خلاق در بین کودکان و نوجوانان داشته باشد.
وی ادامه داد: دوره تخصصی تربیت مربی هنر کودک توسط جهاد دانشگاهی هنر تدوین شده و در حال حاضر در حال برگزاری این دوره هستیم و حدود 300 نفر در سطح تهران مشغول گذراندن این دوره هستند.
رئیس جهاددانشگاهی هنر ادامه داد: همچنین دو طرح پژوهشی تعریف کرده ایم و انشاالله تا پایان سال نتایج آن به دست خواهد آمد.
وی در انتها از تمامی دانشجویان، استادان و صاحبان طرح و ایده در زمینه نمایش خلاق جهت همکاری با جهاد دانشگاهی هنر دعوت به همکاری کرد.
نمایش خلاق می تواند بسیاری از رفتارها را در کودکان اصلاح کند
در ادامه این نشست دکتر رحمت امینی کارگردان و استاد دانشگاه، در قالب یک سخنرانی، مقالهای با عنوان مفهوم "پداگوژی در نمایش خلاق" را که به سفارش جهاد دانشگاهی هنر آماده شده بود، ارائه کرد.
وی با تشریح مفهوم پداگوژی که به معنای دانش تعلیم و تربیت کاربردی(آموزش عملی) است، گفت: این مفهوم هم اکنون در سراسر جهان ازجمله مباحث بسیار مهم و مورد بررسی و استفاده است.
دکتر امینی در ادامه افزود: پداگوژی به یونان باستان بازمی گردد که آموزش مهارتها و تواناییها بر عهده بردگان بود؛ به اینگونه که آنها آداب ورسوم زندگی را به بچه ها آموزش می دادند. اما پداگوژی در مفهوم دوران ما توسط آماکارنکدی روس مطرح شد. زمانی که او گروهی از بزهکاران اجتماعی را به جنگل برد و با تشکیل گروهها و فعالیتهای خلاق اجتماعی به مرور زمان تغییرات اساسی در روش زندگی آنها ایجاد کرد.
دکتر رحمت امینی ادامه داد: اساسا هنر یعنی خلاقیت و نمایش خلاق نمایشی است که فرآیند محور است و نه تولید محور و نیاز به مربی –کارگردان دارد. نمایش خلاق میتواند بسیاری از رفتارها را در کودکان اصلاح کند و بهبود ببخشد.
وی ادامه داد: متاسفانه در جامعه امروز با افزایش استفاده از تلفن همراه و سایر وسیله های مشابه، نقش بازیهای سنتی مانند خاله بازی بسیار کاهش یافته است. این بازی ها می توانستند کودک را در داشتن اعتماد به نفس، کشف موقعیتهای اجتماعی و قوام رفتاری و گفتاری کمک شایانی بکنند.
دکتر امینی در پایان اهداف نمایش خلاق را به گونه زیر برشمرد: 1- خودبیانگری؛ 2- پرورش قوه تخیل؛ 3- پرورش حرکت؛ 4- پرورش تکلم؛ 5- گوش دادن؛ 6- افشای درون؛ 7- تربیت گروهی؛ 8- آگاهی هنری.
وی تصریح کرد: تعلیم و تربیت به واسطه نمایش خلاق در همه سطوح جامعه قابل اجرا می باشد.
برای داشتن نمایش خلاق بهتر، باید اول شخصیت بچه ها را بشناسیم
میزگرد بررسی وضع موجود و آسیبشناسی شیوههای آموزش نمایش خلاق کودکان 3 تا 5 سال بخش دیگری از این برنامه بود که با حضور دکتر حسن دولتآبادی، منوچهر اکبرلو و عرفان پهلوانی برگزار شد.
دکتر حسن دولت آبادی در این میزگرد با اشاره به نظریه های پیاژه گفت: فاصله سنها از هم بسیار بیشتر شده است و دیگر باید تقسیم بندی پیاژه را تغییر داد. متاسفانه بسیار خلاصه پسند شده ایم و دیگر کمتر کسی رمان میخواند و ظرف ده سال آینده دیگر کتاب فروشی های خیابان انقلاب وجود نخواهند داشت. جای اطلاعات را هجویات و جعلیات خواهد گرفت که این برای جامعه ما که اخلاق محور است بسیار زیان بار خواهد بود.
در ادامه ی این میزگرد منوچهر اکبرلو گفت: در نمایش خلاق اصل بر مشارکت داوطلبانه است و مربی باید فرق بین تخریب و بداهه گویی و طرز برخورد درست را به خوبی بداند و فضای نمایش اصلا نباید رقابتی باشد. کار کردن تصنعی و ادای بچهها را درآوردن کاملا غلط است و باید کودک را ازلحاظ ذهنی درک کنیم.
وی افزود: برای داشتن نمایش خلاق بهتر باید اول شخصیت بچه ها را بشناسیم و این را باید دانست که دیدگاه های سنتی باید عوض شوند.
در ادامه ی میزگرد نشست علمی-تخصصی «بررسی وضع موجود و آسیب شناسی شیوه های آموزشی نمایش خلاق به کودکان 3 تا 10 سال» دکتر حسن دولت آبادی خاطر نشان کرد: تجربه چندین ساله من نشان داده است که نمایش جذاب برای بچه های ابتدایی 10 سال پیش، دیگر الان جذاب نخواهد بود.
وی ادامه داد: باید بدانیم علم روانشناسی کودک بسیار جدید است و نیاز به آزمون و خطا دارد. در نمایش خلاق سرگرمی ضروری است، اما اصل بر تغییر است. نباید شخصیت کودک را زیر سوال ببریم؛ تاتر کودک سهل الوصول نمی باشد.
او در ادامه افزود: باید گفت که نمایش خلاق بهترین جای آزادی کودک است و در آن، کودک خلاق، خالق نمایش میباشد و این فرآیند به او نشان می دهد که مشکل فعلی اوفقط یک راه ندارد.
در ادامه ی این میزگرد، منوچهر اکبرلو نمایش خلاق را به چند دسته تقسیم کرد: 1- بازی نمایش، یعنی در سراسر زمان نمایش نقش آفرینی صورت بپذیرد؛ 2- نمایش در کلاس که تماشاچی برآیند محور و بازیگر، فرآیند محور خواهد شد؛ 3- تاتر خلاق یعنی اجرای عمومی نمایش خلاق و 4- نمایش درمانی.
منوچهر اکبرلو به اصول نمایش خلاق نیز اشاره کرد: 1- مشارکت؛ 2- تاکید بر عمل؛ 3- فرآیند پویا؛ 4- فاصله گزاری (نقش فقط در زمان بازی) 5- ساده گرایی در هم چیز؛ 6- بداهه پردازی و نه تقلید؛ 7- نشانه شناسی.
در پایان این نشست دکتر حسن دولت آبادی، منوچهر اکبرلو و عرفان پهلوانی به پرسش های حاضران پاسخ دادند و گفتند که در این زمینه بیش از 25 کتاب به فارسی، تالیف و ترجمه، موجود است و نمایش خلاق میتواند در هر زمینه ای کارآمد و موثر باشد.
صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام
https://telegram.me/onlytheater
بازیگری که برای رسیدن به لهجه از رهبر ارکستر ارمنیتبار کمک گرفت
تماشاخانه ارغنون «در» را به نمایش گذاشت
اجرای «مارکس و کوکاکولا» در تماشاخانه پالیز
معرفی نامزدهای بخش نمایشنامه تالیفی جایزه محمود استادمحمد
رضا مهدیزاده با «صحنه به صحنه» در خانه هنرمندان ایران
رضا کیانیان کارگردانی تئاتر را تجربه میکند
پوستر تئاتر فجر رونمایی شد / قدردانی از برگزیدگان بخش «هویت بصری»
امیر دژاکام با "شیشه" به جشنواره تئاتر فجر میآید
تایتانیک در تالار رودکی اجرا می شود
فرانسویها با دو نمایش به ایران میآیند
معرفی راهیافتگان به مسابقه هویت بصری جشنواره تئاتر فجر
اعتبار یک میلیاردی وزیر ارشاد برای ساختمان جدید خانه تئاتر
تماشاخانه سهنقطه میزبان اثری از ریما رامین فر میشود
فراخوان آزمون بازیگری برای نمایش «مفیستو» منتشر شد
تئاتر فرزند فراموش شده خانواده فرهنگی ایران
ضدعاشقانه رومئو و ژولیت با طعم آش شله قلمکار
خسرو شهراز: حال جسمانیام بهتر شده است
تراژدی «مهرداد» اثر ژان راسین منتشر شد