سودابه میرکریمی که نمایش «ماتیک قرمز» را از 8 آبان‌ماه در سالن استاد انتظامی روی صحنه می‌برد، گفت: «این اثر نمایشی اثری دیالوگ محور است که با شکستن مرز زمان، حسرت‌های آدمی را در سه برهه زمانی نشان می‌دهد.»

 

پایگاه خبری تئاتر- آنا: سودابه میرکریمی گفت: «ایده نگارش نمایشنامه «ماتیک قرمز» از زمانی به فکرم خطور کرد که متوجه شدم آدم‌هایی در محیط پیرامونمان زندگی می‌کنند که حسرت‌هایی از گذشته دارند و یا ناگفته‌هایی در دلشان باقی مانده است. من همیشه کار کردن بر روی موضوع تاثیرگذاری افراد بر سرنوشت یکدیگر را خیلی دوست داشتم مخصوصا اگر با داستانی عاشقانه تلاقی پیدا کند.»

وی درباره شکل اجرایی این اثر عنوان کرد: «نمایش «ماتیک قرمز» اثری دیالوگ محور است و به هیچ وجه میزانسن محور نیست. ما در این نمایش با برداشته شدن مرز زمان، حال، گذشته و آینده را کنار هم می‌بینیم. این نمایش هم چون بیشتر متون نمایشی‌ام بر شکست زمان تاکید زیادی دارد.»

میرکریمی در معرفی هرچه بیشتر این اثر تشریح کرد: «نمایش دارای 7 اپیزود است و بازیگر مرد نمایش محمد طیب طاهر آن را بیان می کند. اگرچه در متن اولیه اپیزود هفتم نیز دیالوگ محور بود اما بعد در اتودها ترجیح دادم که نریشن را جایگزین بازی کنم چرا که در این داستان نیاز بود تا اتفاقات از زبان راوی که هم‌جنس با سه زن داستان نیست، روایت شود.»

وی افزود: ««ماتیک قرمز» قصه‌ای رئال است اما در شیوه روایتی، جلوتر از رئال پیش می‌رود و در حقیقت سورئال صرف نیست اما رئال را نیز پشت سر گذاشته است.این اثر بخش‌های متعددی دارد که به واسطه نورپردازی صحنه‌هایش از هم تفکیک شده‌اند. مرز گذشته و حال با نور و آینده با دیالوگ تعیین می‌شود.»

نویسنده و کارگردان «ماتیک قرمز» درباره دلایل انتخاب این عنوان و نقش آن در پیش رفتن داستان عنوان کرد: «ماتیک قرمز کاراکتری در تمام اپیزودها است و هریک از زنان میانسال قصه دریک جا این ماتیک قرمز را دارند و حتی در اپیزود آخر هم بازیگر مرد هم آن را به زن نمایش هدیه می‌دهد.»
 

وی در خصوص مضمون این نمایش بیان کرد: «در «ماتیک قرمز» سه آدم را می‌بینیم که همچون سه مهره‌ به گردنبند که مرد نمایش است، وصل هستند و مرد در تک تک زندگی آدم‌ها نقش داشته است.»

میرکریمی درباره طراحی صحنه و لباس این اثر اظهار کرد: «ما صحنه‌پردازی خاصی در این نمایش نداریم و آکسسوار همان چیزی است که در محیط پیرامونمان می‌بینیم. در بخشی که مربوط به گذشته است بازیگران پشت میز و روی صندلی نشسته‌اند و بخشی که مربوط به زمان حال است روی نیمکت هستند. بنابر داستان هر اپیزود میز و صندلی‌ها تغییر می‌کند. برخلاف دیالوگ‌ها که گاه فراتر از زمان کنونی پیش می‌رود، لباس بازیگران کاملا رئال است. همچنین در بخشی که مربوط به گذشته است از آنجا که تاریخ تنها 40 سال به عقب برگردانده می‌شود، طراحیهای لباس بازیگران چندان تغییر نمی‌کند. سه زن نمایش لباس‌هایی برتن دارند که طراحی رئال دارد و از سالها پیش عرف در جامعه بوده است.»

وی در سخنانش بیان کرد: «این اثر نمایشی مختص به تماشاخانه انتظامی نیست و در صورتی که قرار باشد این اثر را در سالن دیگری با امکانات بهتر روی صحنه ببرم، قطعا طراحی‌ها با ایده‌های بهتر اما نه آنچنان شلوغ، اجرا خواهم کرد. »

نمایش «ماتیک قرمزژ» از 8 آبان‌ماه هر شب با نقش‌آفرینی محمد طیب طاهر، سحر غمخوار، سهیلا غفاری‌راد، سودابه میرکریمی ساعت 19:30 در تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می‌رود.








صفحه رسمی سایت خبری تئاتر در تلگرام

https://telegram.me/onlytheater