‌«شصت‌ونهمين دوره جشنواره فيلم برلين» امسال روي خوشي به سينماي ايران نشان نداد!‌ اما روي خود را در نمايش آثار فرماليستي و به قول معروف سينماي روشنفکرانه، سفيد کرد! در اين دوره تنها يک فيلم بلند داستاني از سينماي ايران به نام «نشت» در بخش غير‌رقابتي «فروم-Frum» نمايش داده شد؛ فيلمي که با زيرمتن ابزورد (معنا‌باخته) و سياسي آن به اثر فرماليستي و ناپخته شبيه شده تا يک فيلم هنري؛ اما نمايش يك مستند اتنوگرافي (مردم‌شناسانه) با نام «دلبند» ساخته «ياسر طالبي» و تهيه‌کنندگي «الهه نوبخت» از ايران در بخش سينماي آشپزي-Culinary Cinema» جان تازه‌اي به سينماي کم‌فروغ ايران در اين دوره از جشنواره فيلم برلين داد!

پایگاه خبری تئاتر: فيلم درباره انزواي پيرزني مازني در دامنه کوه البرز است که ۱۱ فرزندش او را ترک کرده‌اند؛ اما او در کنار گاوهايش سرزنده و اميدوار به زندگي است و به قول خودش گاوها را بيشتر از آدم‌ها دوست دارد!

او 80‌ساله و تاب رويارويي با بازنشستگي را ندارد. از صبح تا شب مشغول چوپاني است؛ گاه نان مي‌پزد و پنير محلي درست مي‌کند تا با فروش آنها مايحتاج زندگي خود را تأمين کند! او‌ زبان گاوها را مي‌داند و همان‌طوري که باب طبع آنها است، گاو‌ها را در فصل گرما بالاي کوه نگه مي‌دارد! «ياسر طالبي»، کارگردان اين مستند، خوگرفتن اين پيرزن با طبيعت و هراس او از قطع درختان به دست بشر را به باورپذيري خوبي رسانده است! دوربين راوي به‌خوبي در راستای نشان‌دادن کارهاي روزمره «فيروزه» است! پيرزن به‌خوبي مي‌داند که دوربين نقش بزرگي در ثبت رفتارهاي روزمره او دارد! در واقع او همراه خوبي برای کارگردان و گروه فيلم‌برداري است! دوربين نقش يک «سايکودرام-درمانگر» را براي اين زن ايفا مي‌کند! فيروزه لحظه‌اي از کارگردان مي‌خواهد که اتاق را ترک؛ اما دوربين را خاموش نکند تا بتواند بي‌پرده از طريق دوربين سخنان ناگفته خويش را انتقال دهد! چيني نازک روح او ناگهان دربرابر دوربين شکسته شده و دردها را بيرون مي‌ريزد! در‌واقع دوربين در اين صحنه نقش کاتاليزوري را ايفا مي‌کند تا درد جدايي مادر از فرزندانش را نشان دهد! رنگ در لانگ‌شات‌هاي فيلم، عنصر خوبي است که توسط کارگردان به‌خوبي مشاهده شده است! «دلبند» چهار فصل است؛ پاييز طلايي و زمستان سفيدي دارد! شبِ عيد، پيرزن را مي‌بينيم که چشم به پنجره دوخته؛ اما چون هميشه گاوها و سنگ قبر شوهر، همدم تنهايي او هستند! صحنه فروش «گاو پيشاني سفيد» و غم دوري او از تأثيرگذاری خوبي برخوردار است! در تحليل شخصيت فيروزه نکته‌اي که حائز اهميت است، جدايي‌ناپذيري او از زادگاه مادري است؛ اما اين زن به‌هيچ‌وجه قرباني سنت نيست؛ بلکه ناخواسته به آن پشت کرده و بدون هيچ‌گونه حمايتي به‌تنهايي روي پاي خود ايستاده است! در واقع فيروزه منتظر دست ياري‌بخشي نخواهد بود! حماسه ايستادگي اين زن، يک الگوي آموزشي مناسب براي آگاهي نسل جديد از پيشينه فرهنگي خويش است که اين روزها تدريجا در حال زوال است! دلبند نشان داد که چه لايه‌هاي پنهان و ناشناخته‌اي هنوز در «فرهنگ مردم‌شناسي» ايران وجود دارد که مي‌توان آن را دوباره مورد تحقيق و پژوهش قرار داد! اين فيلم در «شصت‌و‌نهمين جشنواره فيلم برلين» در بخش «سينما آشپزي» کانديدای گرفتن جايزه 50 هزار يورويي بود! دلبند مورد استقبال خوب مخاطبان جشنواره قرار گرفت!