هفتاد و دومین دوره جشنواره فیلم لوکارنو که دیشب (شنبه شب) کارش را تمام کرد، جایزه اصلی خود را به پدرو کاستا کارگردان پرتغالی اهدا کرد.

پایگاه خبری تئاتر: کارگردان مولف پرتغالی پدرو کاستا برای فیلم «Vitalina Varela» موفق به کسب چند جایزه از جشنواره فیلم لوکارنو ۲۰۱۹ شد.

کسب جایزه پلنگ طلای بهترین فیلم و نیز جایزه بهترین بازیگر زن برای ستاره گمنام آن ویتالینا وارلا که اسم او بر فیلم نهاده شده، نشان داد که دستاورد کاستا می‌تواند در سینما به یاد ماندنی باشد.

در هر حال در بخش رقابتی بین‌المللی امسال لوکارنو، کاستا مهمترین نام بود.

از دیگر جوایز بخش اصلی، جایزه ویژه داوری به فیلم «ارتفاع موج» ساخته پارک جونگ بوم اهدا شد و جایزه بهترین کارگردان به دمین مانیول برای ساخت «کودکان ایسادورا» تعلق گرفت. جایزه بهترین بازیگر مرد نیز نصیب رجیس میروپو برای فیلم «تب» ساخته میایا دا رین اهدا شد.

انتخاب هر یک از برندگان نشان دهده اولویت بارز هیات داوری امسال برای طی روندی خوب در سینمای معاصر هنری است؛ سینمایی که از فرم بیش از محتوا لذت می‌برد و بیشتر به فضاسازی توجه دارد تا قصه‌گویی سنتی.

در بخش تجلیل از کارگردان‌های آینده نیز پلنگ طلا به مامادو دایی از سنگال رسید که اولین فیلم بلندش را با عنوان «پدر نافی» درباره خانواده‌ای متفاوت و اسلامی ساخته است. این فیلم همچنین موفق به کسب جایزه اولین فیلم بلند سواچ شد.

جایزه بهترین کارگردان نوظهور نیز به حسن فرهانی فیلمساز الجزایری برای مستندی با عنوان «۱۴۳ خیابان صحرا» تعلق گرفت و جایزه ویژه داوری به «ایوانای وحشتناک» به کارگردانی ایوانا ملادنوویچ محصولی از رومانی صربستان اهدا شد.

در بخش پیزا گرانده که معمولا به فیلم‌هایی با جذابیت بیشتر برای مخاطبان عمومی اختصاص دارد، فیلم‌هایی با تم‌های تاریک‌تر از گذشته در کنار کمدی‌های گسترده‌تر و فانتزی‌های بلند به نمایش درآمد. جایزه ورایتی پیزا گرانده به فیلمی که بهترین ترکیب دیدگاه هنری با جذابیت مردمی را ارایه می‌کند به «غریزه» ساخته هالینا رجین از هلند تعلق گرفت.

امسال اولین سالی بود که لی‌لی هینستین مدیریت این جشنواره را بر عهده داشت و راه مدیر پیشین کارلو چاتریان را برای نمایش فیلم‌های ممتاز که هر چه بیشتر چالش‌برانگیز باشند، ادامه داد.