اختتامیه دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان با معرفی آثار برگزیده به کار خود پایان داد.

پایگاه خبری تئاتر: دهمین دوره جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان با ۹۰ اجرا در هشت نقطه این شهر امشب(سه شنبه) با برپایی مراسم اختتامیه و معرفی آثار برگزیده در دو بخش مسابقه و کودک به کار خود پایان داد.

این مراسم که از ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه شامگاه سه شنبه در محل استخر لاهیجان و با استقبال پرشور شهروندان با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید و سرور ملی آغاز شد به سخنرانی مسئولان برپایی این دوره از جشنواره به کار خود ادامه داد.

گفتنی است داوران بخش نهایی این دهمین دوره از جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان گلاب آدینه، پیمان شریعتی و حسین مسافر آستانه از چهره‌های برجسته تئاتر کشور بودند که از روز ۲۶ الی ۲۹ مرداد ماه با تماشا و بازبینی نمایش‌ها، آثار برگزیده این دوره از جشنواره را در دو بخش کودک و مسابقه انتخاب و معرفی کردند.

در ادامه این مراسم دبیر جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان با بیان اینکه از ابتدای انتشار فراخوان دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان حدود ۱۷۰ اثر در دو بخش مسابقه و کودک به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، ادامه داد: آثار ارسال شده از ۲۵ استان کشور بوده است.

مسعود کاظمی با اشاره به اینکه از این تعداد ۱۴۴ اثر در بخش مسابقه و مابقی نیز در بخش کودک بوده است،  گفت: بیشترین آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره از استان‌های گیلان، تهران، اصفهان، کردستان و کرمانشاه بوده است.

کاظمی افزود: پس از بررسی‌های اولیه توسط داوران، ۱۴ نمایش در بخش مسابقه و ۵ نمایش نیز کودک پذیرفته شد.

وی با اشاره به برگزاری ۹ دوره گذشته این جشنواره در شهر لاهیجان نیز اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه هر سال شاهد استقبال خوب گروه‌های نمایشی برای حضور در این جشنواره و همچنین شهروندان برای تماشای نمایش‌ها هستیم.

کاظمی تأکید کرد: امیدواریم در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی بتوانیم کیفیت جشنواره را هم از نظر محتوای و هم کمی افزایش دهیم.

بیش از۸۲ جشنواره تئاتر در کشور برگزار می شود

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در ادامه مراسم با بیان اینکه برگزاری دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اتفاقی خجسته است، افزود: از عوامل و هنرمندانی که زمینه برگزاری دهمین دوره این جشنواره را فراهم کرده اند تشکر و قدردانی می کنم.

شهرام کرمی با اشاره به حمایت مسئولان شهرستان لاهیجان در طول این سالها از جشنواره تئاتر شهروند، گفت: این روند می‌تواند الگویی برای برگزاری جشنواره‌های موضوعی به ویژه با موضوع مدیریت شهری باشد زیرا زمینه ساز رشد و توسعه شهری شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۲ جشنواره تئاتر در کشور برگزار می شود، بیان کرد: یکسری از جشنواره ها موضوعی نبوده و مخاطب محورند همانند جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان که منجر به جذب مخاطب شده و می تواند نشاط و امید را گسترش دهد.

کرمی ادامه داد: اداره کل هنرهای نمایشی یکی از رسالت های خود را حمایت از برگزاری چنین جشنواره های می داند.

تئاتر خیابانی شهروند یک مطالعه مردمی است

در ادامه این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه هنر تئاتر خیابانی به نوعی با واقعه غدیر پیوند دارد، اظهار کرد: وقتی کلمات به نمایش درمی‌آیند چیزی به نام شعر ایجاد می‌شود.

فیروز فاضلی با اشاره به اینکه واقعه غدیر نیز نوعی نمایش محسوب می شود زیرا در این واقعه مردم جمع شدند بر بالای پشته قرار گرفتند و دست امیر المومنین بالا رفت، گفت: هرچند که نمی توان واژه خیابانی را بر روی آن اطلاق کرد اما غدیر خم نیز در صحرا و در میان مردم اجرا شد.

وی ضمن اظهار خوشحالی از برگزاری دهمین دوره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان، افزود: تئاتر خیابانی شهروند به عنوان یک حقوق شهروندی با این شهرستان پیوند خورده و یک مطالبه مردمی است و باید اجرایی شود.

در پایان این مراسم ۸ نفر در بخش برگزیدگان و ۱۰ نفر از دست‌اندرکاران تقدیر شدند.

گفتنی است نمایش «آرشتیکت» از ایلام به کارگردان مصطفی کولی وندی تقدیر شد و نمایش «داشتن یا نداشتن مساله این است» به کارگردانی مهدی ضیائیان‌پور از تهران به عنوان نمایش برتر انتخاب شد.