یک جامعه شناس از اهمیت رده بندی سنی و شناخت مخاطب درباره نمایش و اکران فیلم‌ها سخن گفت.

پایگاه خبری تئاتر: محمدعلی الستی با اذعان بر اینکه "رده بندی سنی فیلم‌ها از شاخصه‌های جامعه مدنی نظام‌های توسعه یافته است، گفت: رده بندی سنی تمام محصولات رسانه‌ای اعم از فیلم و سریال‌های تلویزیونی جزء واجبات است زیرا یکی از شاخصه‌های جامعه مدنی نظامهای توسعه یافته نیز هست. وی ادامه داد: همانطور که در نظام توسعه یافته، آموزش خرید کالا می‌دهند که کالا حتما مُهر و تاریخ انقضا داشته باشد، در مورد فیلم‌های سینمایی هم به همین شکل است.

والدین کودکان باید اطلاع داشته باشند که فیلم مورد نظرشان برای چه رده سنی است و این امر یکی از شاخصه‌های بسیار مهم برای کودکان محسوب می‌شود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: شاید برخی فیلم‌ها صحنه های خشونت ، خونریزی و موضوعی درباره مواد مخدر داشته باشد که مناسب کودکان نباشد بنابراین رده بندی سنی فیلمها کمک می کند تا خانواده ها، فیلم‌هایی که برای کودکانشان مناسب است را انتخاب کنند.

الستی همچنین گفت: به عنوان مثال، اگر فیلمی درباره اعتیاد و آثار مخرب آن قرار است ساخته شود با توجه به اینکه تعداد بیشتری از افراد جامعه را آدمهای سالم تشکیل میدهند،چنین فیلمی نباید اکران عمومی داشته باشد و در مورد چنین فیلمهایی رده بندی سنی بسیار کمک می‌کند. وی یادآور شد: نه تنها رده بندی سنی فیلمها از اهمیت زیادی برخوردار است بلکه شناسایی مخاطب نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. در گروهی که قرار است رده بندی سنی فیلمها را انجام دهند، باید سه گروه روان شناس، جامعه شناس و مختصص رسانه حضور داشته باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد که قطعا در شورای معرفی شده حضور دارد.

به تازگی سازمان سینمایی جزییاتی از آیین‌نامه رده‌بندی سنی فیلم‌ها منتشر کرده است .