منوچهر محمدی با تاکید بر حیاتی بودن رده‌بندی سنی فیلم‌ها معتقد است: به هیچ وجه رده بندی سنی نباید به ممیزی دوم تبدیل شود.

پایگاه خبری تئاتر: این تهیه‌کننده سینما درباره اجرای طرح رده بندی سنی فیلم‌ها به ایسنا گفت: رده بندی سنی فیلم‌ها برای سینمای ایران امری ضروری، لازم و حیاتی است و اگر از بُعد تربیتی به آن نگاه کنیم، همه فیلمها نمی‌توانند برای همه سنین مناسب باشند و از طرف دیگر اگر فکر کنیم تمام محصولات سینمای ایران برای تمام سنین مناسب هستند، اشتباه استرانژیکی در سیاست‌گذاری کرده‌ایم.


وی در ادامه افزود: نداشتن رده بندی سنی موجب محدودیت در سوژه‌ها و موضوعاتی خواهد شد که همکاران فیلمساز اعم از فیلمنامه‌نویس و کارگردان؛ بخواهند به این موضوعات بپردازند.

تهیه کننده «مارمولک» یادآور شد: رده بندی سنی از بُعد تربیتی، اجتماعی و مسائل فرهنگی که مختص جامعه ایرانی ما است به شدت امر ضروری و لازم است. البته در همه دنیا با معیارها و ملاک های خودشان این رده بندی انجام می‌شود و در کشور ما هم باید با ملاک‌های خودمان صورت گیرد.

محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، این است که به هیچ وجه رده بندی سنی نباید به ممیزی دوم تبدیل شود و گروهی که قرار است رده بندی سنی را انجام دهند باید تخصص علمی و دانشگاهی داشته باشد.

او همچنین تاکید کرد: گروهی که قرار است رده بندی سنی را انجام دهند نباید محدود به چند نفر باشند، باید متکثر باشند و در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی،تربیتی تخصص داشته باشند و در بین آنها جامعه شناس، روانشناس کودک و نوجوان نیز حضور داشته باشد و کسی‌ که تخصص در امور خانوادگی و تربیتی داشته باشد حضورش بسیار ضروری است یعنی تخصص‌هایی غیر سینمایی هم در بین آنها وجود داشته باشد. 

تهیه‌کننده «حوض نقاشی» خاطرنشان کرد: این گروه باید قبل از شورای پروانه نمایش، فیلم‌ها را ببیند و به هیچ وجه کار ممیزی فیلم‌ها را انجام ندهد و خروجی این جلسه باید عدم دخالت در فیلم باشد و تنها مشخص کنند که فیلم برای چه گروه سنی مناسب است و برای آن آیین نامه‌ای مشخص وجود داشته باشد تا بر اساس آن، این کار انجام شود و بعد از مشخص شدن رده سنی باید شورای پروانه نمایش فیلم را ببیند.

تهیه کننده «مهمان داریم» افزود: البته من معتقدم شورای پروانه نمایش باید بازآموزی شود و آیین‌نامه پروانه نمایش مورد بازبینی قرار گیرد تا اگر مشخص شد که گروه سنی 16 به پایین فیلمی را نبیند به نوعی فیلم را دچار ممیزی سنی کردیم و دیگر شورای پروانه نمایش دست به ممیزی نزند.

محمدی در پایان گفت: اگر عملکرد این دو گروه باهم هماهنگ و بر اساس آییننامه‌های مشخص باشد، جای امیدواری وجود دارد که با یک رده بندی سنی بسیار درست، علمی و منطقی و مبتنی بر مبانی فرهنگ ایرانی، شاهد کاهش ممیزی از یک سو و باز شدن دایره موضوعاتی که فیلمسازان می‌خواهند با آن مواجه شوند، باشیم.

به گزارش ایسنا، سازمان سینمایی امروز 4 شهریور ماه جزییات طرح رده‌بندی سنی فیلم‌ها را با لیست اعضا منتشر کرد.