رئیس هیئت مدیره خانه سینما با بیان اینکه "همیشه چالشی وجود داشته که ما به عنوان صنف فعالیت‌مان مطابق قوانین وزارت کار تعریف شده و در نهایت محصول ما تابع قوانین وزارت ارشاد است" ادامه داد: تجمیع این دو وزارتخانه شدنی نیست، با این حال خوشبختانه هر دو وزیر با صحبت‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه مشترک رسیده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: همایون اسعدیان با اشاره به نشست مشترک همگرایی دولت و پدید آورندگان آثار فرهنگی و هنری که سوم شهریورماه با حضور وزاری تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری در تالار رودکی برگزار شد، بیان کرد: دوستان ما در بخش‌های مختلف هنری یک سالی هست که مشغول گفت‌وگو هستند تا این سردرگمی که در رابطه با وضعیت کار هنرمندان وجود دارد را سامان دهند. موضوعاتی مورد بحث، بررسی و تحلیل قرار گرفت و باعث خوشحالی است که متفق‌القول همه به این نتیجه رسیدند که راهی جز ثبت و قانونی شدن در وزارت کار و تبعیت از قوانین وزارت کار وجود ندارد.

او ادامه داد: همین موضوع دستاوردی است که دو وزیر در دو حیطه به ظاهر بی‌ارتباط با هم به این باور می‌رسند که محصول ما یک محصول فرهنگی است که تابع مقررات وزارت ارشاد است اما قوانین کاری و صنفی به یک وزارتخانه دیگری برمی‌گردد و ما تا وقتی کد مخصوصی در آن وزارت‌خانه تعریف نشود، نمی‌توانیم به پدیده‌هایی مثل بیمه بیکاری یا امنیت شغلی فکر کنیم. بنابراین خانه‌ سینما مدت‌هاست که این مسیر را طی ‌می‌کند و حالا مجموعه هنرمندان و همچنین همراه با آنها دولتمردان نیز به این نتیجه رسیدند که توافقنامه می‌تواند در رسیدن هرکدام به مقصد نهایی کمک کننده باشد. امیدواریم در هیات دولت نیز به سرعت به توافق برسند تا هنرمندان بدانند برای رسیدن به خواسته‌هایشان چه مسیری را باید طی کنند.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما با بیان اینکه "ما قدم‌های کوچکی برای رسیدن به نتایج دراز مدت برداشته‌ایم" گفت: ما سالهاست در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم که نسل‌های بعدی به ثمره‌های مثبت آن خواهند رسید. فعالیت‌های صنفی، حقوقی و هنری در کشور ما سابقه طولانی ندارد. یک سابقه‌هایی در سندیکای هنرمندان یا انجمن گویندگان یا انجمن سینماداران وجود داشته اما قوام پیدا نکرده است. من به شخصه انتظار ندارم ثمرش را سال آینده ببینم اما نسل‌های بعدی از ما به نیکی یاد خواهند کرد.

وی افزود: یک جزوه از مباحثی که در این یکسال رد و بدل شده تهیه و تدوین شده است که به صورت جزئی به برررسی موضوعات پرداختند و همه مباحث در آن مطرح شده است. واقعیت این است که از زوایای مختلف این موضوع بررسی شده و جمع‌بندی حاصل شده ناشی از ۴۰ یا ۵۰ جلسه گفت‌وگو است. در وزارت کار که تنها متولی ثبت صنوف است تعریفی برای هنرمندان وجود نداشته، علاوه بر آن دولتمردان باید بپذیرند که فقط وظیفه وزارت کار ثبت حرفه، صنعت و پیشه نیست بلکه فعالیت‌های هنری و فرهنگی هم باید در نظر گرفته شود.

اسعدیان درباره دستاوردهای حاصل در این جلسه هم توضیح داد: ۱۴ شاخه فرهنگی هنری به این نتیجه رسیده‌اند که باید ثبت وزارت کار شوند و نکته دوم یک اصلاحیه است که در آیین نامه آمده بود و حالا در مجلس هم باید تصویب شود و آن هم این است که در وزارت کار ثبت فعالیت‌های فرهنگی هم منظور شود. وقتی این مورد منظور شود ما دارای کد می‌شویم و این اتفاق می‌تواند مشکلات بعدی ما را از مسائل بیمه‌ای تا حق بیکاری و امنیت شغلی برطرف کند.

او همچنین گفت: بحث ما کلان‌تر از مسائل بیمه‌ای است و شامل حق بیکاری هم می‌شود و تعاریف آن بسیار مهم است بنابراین بیمه بیکاری در وزارت کار به عنوان صنف معنی پیدا می‌کند. بنابراین در این یکسال مسائل به صورت جزئی بررسی و در نهایت به کلیتی ختم شده است. الان مهم این است که این دو وزارتخانه پذیرفتند محصول هنری تابع وزارت ارشاد است و در عین حال هنرمندان از جهت حرفه‌ای تابع قوانین وزارت کار هستند.

رئیس هیئت مدیره خانه سینما در پایان صحبت های خود اظهار کرد: همیشه چالشی که وجود داشته این بود که ما به عنوان صنف فعالیت صنفی‌مان مطابق قوانین کلان است که در وزارت کار تعریف شده و در نهایت محصول ما تابع قوانین وزارت ارشاد است. تجمیع این دو وزارتخانه شدنی نیست و مشکل‌ساز است با این حال خوشبختانه هر دو وزیر با صحبت‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه مشترک رسیده‌اند. بر این اساس ما از طرف خانه سینما نسبت به آینده امیدوار هستیم.