خسرو معصومی گفت: من «خرس» را ساختم تا بگویم چقدر جنگ پلشت و زشت است و با این فیلم از جنگ انتقاد کردم. اما دوستانی که در تعریف جنگ فیلم می‌سازند جایگاه خوبی دارند، همیشه در حمایت هستند و از هیچ چیز نمی‌ترسند.

پایگاه خبری تئاتر: به بهانه آغاز هفته دفاع مقدس به سراغ خسرو معصومی رفتیم تا درباره سختی‌های ساخت فیلم دفاع مقدسی با توجه به اینکه یک فیلم در این حوزه دارد که تاکنون اکران نشده است، گفت‌وگو کنیم اما حول محور پاسخ‌های این کارگردان بیشتر به وضعیت و تکلیف اکران این فیلم اشاره داشت.

معصومی با اعتقاد بر اینکه «خرس» یکی از فیلم‌های خوبی است که درباره جنگ ساخته شده است و تاریخ مصرف ندارد به ایسنا گفت: این فیلم هر زمانی که اکران شود، انگار تازه ساخته شده است و من از این بابت نگرانی ندارم. پوستم کلفت است و بالاخره آنان مجبور می‌شوند مجوز فیلم را بدهند.

او افزود: دلیل اینکه شمشیرشان را برای فیلم این فیلم رو بسته‌اند، نمی‌دانم و هیچ‌کس تاکنون توضیحی در این باره به من نداده است. این فیلم مصوب بود و پروانه ساخت گرفت، در جشنواره فیلم فجر سیمرغ گرفته و در چند جشنواره خارجی برگزیده جایزه بهترین فیلم یا کارگردانی شده است. کسانی‌که فیلم را دیدند آن را دوست داشتند و فقط عده‌ای که با آن مخالفت داشتند که هنوز دلیل‌ آن برای من روشن نشده است.

کارگردان «تابو» در پاسخ به این سوال که کارگردانان در ساخت فیلم دفاع مقدسی چقدر برای ورود به موضوعات و عواقب جنگ با محدودیت مواجه هستند؟ بیان کرد: پاسخ این سوال را خیلی راحت می‌توان از یک توقیف هشت ساله متوجه شد. درباره چیزی که روشن است، چرا باید توضیح داد.

معصومی با تاکید براینکه "من در تایید جنگ فیلم نساختم" ادامه داد: من «خرس» را ساختم تا بگویم چقدر جنگ پلشت و زشت است و با این فیلم از جنگ انتقاد کردم. اما دوستانی که در تعریف جنگ فیلم می‌سازند جایگاه خوبی دارند، همیشه در حمایت هستند و از هیچ چیز نمی‌ترسند. در مقابل دوستانی که از آسیب‌های جنگ صحبت می‌کنند همیشه تحت فشار هستند.

او افزود: من در تایید جنگ هیچ‌وقت فیلم نخواهم ساخت و دوباره علیه جنگ فیلم می‌سازم. شخصیت‌های فیلم «خرس» زخم خورده‌اند و باید در جامعه از این افراد حمایت شود، نه اینکه آن‌ها را از کاری که انجام داده‌اند دلسرد کنند. هیچ‌کس به این فیلم و حرفی که می‌زند توجهی نکرد چراکه نگاه‌شان در سطح است و عمق ندارد.

او ادامه داد: من در این فیلم رزمنده دلسوخته‌ای را نشان دادم که همه‌چیزش را برای جنگ داده اما حرف اصلی‌ام این بود که وقتی چنین آدمی از جنگ بازمی‌گردد نباید به او بی‌توجه بود و در نهایت می‌بینیم کسی که بخشش می‌کند همانی است که برای مرز و بوم این کشور جنگیده است. کجای این داستان مشکل دارد؟ برخی آدم‌های بی‌سواد از اکران چنین فیلمی می‌ترسند.

کارگردان «کار کثیف» در پایان گفت: من برای رفع توقیفی «خرس» چندین بار به وزارت ارشاد نامه نوشته‌ام اما هیچ بار به نامه‌های من توجه نکردند. این فیلم در حال حاضر برای خود وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است چراکه حق مالکیت آن را از آقای نورزبیگی و پرستویی که سرمایه‌گذاران فیلم بودند، خریده‌اند و آن‌ها باید بخواهند تا این فیلم اکران شود. این درحالیست که نتفلیکس (کمپانی آمریکایی) هم می‌خواهد حق پخش فیلم را بخرد اما همچنان منتظر پروانه نمایش آن هستیم.

فیلم سینمایی «خرس» به نویسندگی و کارگردانی خسرو معصومی و تهیه‌کنندگی جواد نوروز بیگی یکی از فیلم‌های دفاع مقدسی دهه اخیر است که با نگاهی متفاوت به عواقب و تاثیرات جنگ بر زندگی افراد پرداخته است. این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی) را در سی امین جشنواره فجر از آن خود کرد. هشت سالی از ساخت آن می‌گذرد اما همچنان در بلاتکلیفی اکران به سر می‌برد.

این فیلم داستان مرد رزمنده‌ای است که پس از سال‌ها اسارت در هنگام بازگشت به منزل با ازدواج همسرش روبه رو می‌شود.

پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، علی اوسیوند، ناصر آقایی، مائده طهماسبی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.


منبع: خبرگزاری ایسنا