قاسم زارع معتقد است دفاع مقدس حرف‌های زیادی برای امروز دارد که سینما هنوز نتوانسته آنها را بیان کند.

پایگاه خبری تئاتر: اکثر مردم و مخاطبان سینما و تلویزیون او را با آثار دفاع مقدس به یاد دارند. فرمانده جنگ و یا نیروی امنیتی دلسوز و مسئولیت‌پذیر که نقش آفرینی‌اش را در آثار قابل توجهی شاهد بوده‌ایم. قاسم زارع از جمله بازیگرانی است که به واسطه حضور مستمرش در آثار جنگی توانسته تجربیاتی بسیاری در این ژانر به دست آورد. کارنامه کاری او خبر از همکاری‌اش با کارگردان‌های بنام و مطرح کشور دارد. با ابراهیم حاتمی‌کیا در آثاری چون «آژانس شیشه‌ای»، «موج مرده» و «بوی پیراهن یوسف» همکاری کرده است. رسول ملاقلی‌پور، مسعود کیمیایی، مسعود ده‌نمکی و فریدن جیرانی از دیگر کارگردانانی هستند که قاسم زارع را برای بازی در آثارشان انتخاب کرده‌اند.

او که معمولا در آثارش نقش‌های مثبتی برعهده دارد با بازی در فیلم نفوذی توانست بُعد دیگری از بازیگری‌اش را به نمایش بگذارد. نفوذی توانست مورد توجه مردم و کارشناسان قرار بگیرد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

قاسم زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایرناپلاس درباره اینکه چرا برخی از بازیگران مانند او بیشتر در ژانر خاصی مانند دفاع مقدس مطرح و معروف می‌شوند، گفت: به‌طور کلی هنرپیشه انتخاب نمی‌کند، بلکه انتخاب می‌شود. من به عنوان یک هنرپیشه و بازیگر، توسط کارگردان و یا تهیه‌کننده چه برای فیلم چه سریال انتخاب می‌شوم و بعد به ایفای نقشم می‌پردازم. درباره این سوال که بازی در فیلم‌های دفاع مقدسی صد در صد خواسته خود من بوده یا خیر، باید بگویم که به عنوان یک بازیگر انتخاب شده‌ام که این نقش‌ها را بازی کنم.

زارع درباره نقشش در فیلم نفوذی که ماجرای فردی بود که در بین اسرای ایرانی جاسوسی می‌کرد و بعد از آزادی، مقام و منصبی به دست آورده بود، گفت: آن نقش در سینما و آثار سینمایی استثناء است. برای بازی آن شخصیت هم انتخاب شدم و به دلایلی آن نقش استثنایی را بازی کردم. اتفاقا وجه دوم این شخصیت را وقتی می‌بینیم و با شرایط و اوضاع و احوال مملکت و مفاسد اقتصادی می‌سنجیم، متوجه می‌شویم، چهره دوم شخصیت نفوذی خیلی درست می‌گوید و عینا مواردی که آن شخصیت می‌گوید، اتفاق افتاده است و عده‌ای با ظاهری مذهبی به اعمال خلاف و اختلاس دست می‌زنند. و همین وجه دوم این شخصیت برایم جالب بود.

بازیگر فیلم اخراجی‌ها درباره این که آیا سینما توانسته نسبت به دفاع مقدس ادای دین کند، گفت: به نظرم نتوانسته است. دلیل عمده‌اش هم این است که سیاستگذاران حوزه فرهنگ و هنر که ریل‌گذاری می‌کنند مقطعی می‌آیند و یک‌سری برنامه‌ریزی‌ می‌کنند و می‌روند. عده دیگری که بعد از این‌ها می‌آیند، آن‌ برنامه‌ها را خط می‌زنند و یک ریل‌گذاری جدید می‌کنند. مشخص است که با این وضع به نتیجه نمی‌رسیم و بعد از چهل سال هنوز نمی‌دانیم چه‌کار باید بکنیم. همه این‌ها به مسئولان و سیاستگذاری‌های کلان برمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: برخی فیلم‌های دفاع مقدسی که در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند و رویکرد جدید و مضامین تازه دارند، صد در صد در ترویج فرهنگ دفاع مقدس تأثیرگذار هستند. البته این‌ها تنها چند مورد هستند. هشت سال دفاع مقدس خیلی حرف‌های نگفته دارد اما در حال حاضر عده‌ای دوست ندارند بسیاری از حرف‌ها گفته و شنیده شود.

زارع که در فیلم مزرعه پدری؛ ساخته رسول ملاقلی‌پور هم بازی کرده است درباره برخی از فیلم‌هایی که کمی رویکرد ضد جنگ دارند، گفت: هیچ کس از جنگ استقبال نمی‌کند. چه کسی و با کدام عقل سلیم معتقد است که جنگ خوب است؟ جنگ که امتیاز نیست، بلکه خانمان‌سوز است و جز نابودی کشور و فرهنگ چیزی دیگری به ارمغان نمی‌آورد.