نشست رسانه‌ای فستیوال مونولیو با حضور حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر «لیو» امروز چهارشنبه ۳ مهر در تماشاخانه دیوار چهارم برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست رسانه‌ای هفتمین دوره فستیوال مونولیو با حضور حسن معجونی سرپرست گروه تئاتر «لیو»، مهدی چاکری سرپرست گروه تئاتر «لیو سایه» و مسئول برگزاری فستیوال و مجتبی کاظمی مدیر روابط عمومی تماشاخانه دیوار چهارم، برگزار شد.

در ابتدای نشست معجونی درباره وقفه ۳ ساله‌ای که در برگزاری فستیوال مونولیو ایجاد شد، اظهار کرد: زمانی که ما برگزاری فستیوال مونولیو را شروع کردم موضوع مونولوگ جذابیت داشت ولی آنقدر فستیوال‌های دیگری در این زمینه برگزار شدند که دیگر حس خوبی نسبت به برگزاری مونولیو نداشتم. متوجه شدیم که باید برخی موضوعات را از هم تفکیک کنیم. ما در ۲ دوره آخری که برگزاری کردیم روی موضوع نامه‌ها و سفرنامه‌ها متمرکز شدیم زیرا این ۲ موضوع با بحث مونولوگ مرتبط بودند.

وی ادامه داد: مقوله آموزش برای ما همیشه مقوله مهمی بوده است اما ماجرایی که برای ناکام ماند، اجرا در شهرستان‌ها بود. مقوله شهرستان همچنان برای ما مهم است و حالا تمرکز بیشتری روی موضوع داریم و قرار است هفتمین فستیوال مونولیو همزمان با تهران، در شیراز و رشت نیز برگزار شود.

سرپرست گروه تئاتر «لیو» درباره وضعیت و سرانجام آکادمی این گروه که به آموزش نیروهای جوان می‌پرداخت، تصریح کرد: مقوله آموزش برای ما بسیار مهم است ولی از آنجایی که آدم کاسب‌کاری نیستیم، متأسفانه آکادمی «لیو» تعطیل شد. قصد دارم در قالب فستیوال و همچنین کارهایی که تولید و اجرا می‌کنم، دغدغه آموزش را دنبال کنم.

معجونی در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث درآمدزایی آموزشگاه‌های هنر، تأکید کرد: قصد ما در آکادمی «لیو» درآمد نبود بلکه برای ما کیفیت مهم بود به همین خاطر کلاس‌ها را با تعداد هنرجویان کم و در مدت زمان ۹ ماه برگزار می‌کردیم. متأسفانه آموزشگاه فقط صرف درآمدزایی ورک‌شاپ‌هایی را با هزینه ۵ تا ۶ میلیون تومانی برگزار می‌کنند؛ این روند مانند بالا بردن قیمت بلیت تئاترها است که بیخود و بی‌جهت این قیمت‌ها بالا رفت زیرا تئاتر برای مخاطب جوان است که باید با قیمت بلیت پایین امکان تماشای تئاتر را داشته باشد. الان آموزشگاه‌ها با عنوان «از ایده تا اجرا» پول درمی‌آورند؛ من با پول درآوردن مشکل ندارم بلکه با راه و روشی که آن را به دست می‌آورند مشکل دارم.

وی افزود: چون بحث آکادمی «لیو» به لحاظ مالی و همچنین شرایطی که شهرداری برایم ایجاد کرده بود، وضعیت مناسبی نداشت، ترجیح دادم مقوله آموزش را در کارها و تولیدات‌مان شکل دهیم.

سرپرست گروه تئاتر «لیو» با بیان اینکه ما در تئاتر ایران تئاتر آماتور نداریم و این باعث می‌شود که تئاتر حرفه‌ای مان هم شکل نگیرد، یادآور شد: هدف و قصد ما این است که با فستیوال مونولیو و فعالیت‌هایی که از این دست انجام می‌دهم، به تئاتر آماتور که متفاوت با تئاتر دانشجویی است، بپردازیم.

معجونی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سطح کیفی مدنظر برای آثار هفتمین فستیوال مونولیو، گفت: ما از الان نمی‌توانیم کیفیت آثار را تعیین کنیم بلکه بر اساس متونی که به دست‌مان می‌رسد تاکتیک خود را مشخص می‌کنیم. شاید برای برخی آثار مشاورهایی حرفه‌ای را در نظر بگیریم که در کنار گروه سطح کیفی کارها را بالا ببرند.

وی تأکید کرد: هیچ کدام از متونی را که از طریق فستیوال مونولیو به دست‌مان می‌رسند دور نمی‌ریزیم زیرا فستیوال مونولیو سطح آشغال ندارد. نیروهای جوان سرمایه‌های ما هستند و امکان ندارد کار کسی خوب باشد و ما او را نبینیم.

سرپرست گروه تئاتر «لیو» درباره بحث حمایت مالی دولتی از فستیوال مونولیو، تصریح کرد: از اساس در کارهایمان حمایت دولتی نداشتیم. معتقدم اگر قرار است حمایت دولتی وجود داشته باشد باید از سالن حمایت کنند و سوبسید روی بلیت‌ها بدهند تا مخاطبان جوان بتوانند به راحتی به تماشای آثار بنشینند. دولت وظیفه‌ای پرداخت سوبسید روی بلیت‌ها است و اگر این کار را انجام نداده، اشتباه کرده است.

مهدی چاکری مسئول برگزاری هفتمین فستیوال مونولیو نیز درباره برگزاری این دوره از فستیوال، گفت: ما در این دوره به کیفیت توجه ویژه‌ای داریم. این فستیوال قرار است به بخشی از کارها بپردازد که از فضای دانشگاهی دور شده باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی سایت گروه تئاتر «لیو» و انتشار فراخوان هفتمین دوره مونولیو در سایت، درباره زمان برگزاری این دوره از مونولیو، افزود: مهلت ارسال آثار تا پایان مهرماه است و قرار است هفتمین فستیوال مونولیو در ۲ فصل زمستان ۹۸ و بهار ۹۹ با حضور ۱۲ کار برگزار شود. از این ۱۲ کار چند کار سفارشی و بخش دیگر هم از میان متقاضیان شرکت در فستیوال انتخاب می‌شود. قرار است در هر ماه ۲ اجرا در تماشاخانه دیوار چهارم داشته باشیم.

چاکری با اشاره به موضوع سفرنامه برای هفتمین فستیوال مونولیو، یادآور شد: ما در کنار بخش موضوعی فستیوال، بخش آزاد نیز داریم. ما تمهیدی نیز در نظر گرفتیم که اگر متن خوبی به فستیوال آمد ولی گروه اجرایی نداشت، متن حذف نمی‌شود بلکه در اختیار گروه‌هایی قرار می‌گیرد که متن ندارند. ما در کنار فستیوال مجله یا خبرنامه نیز داریم که متون در آن‌ها نیز منتشر می‌شوند.

در بخش دیگری از این نشست نیز کاظمی مدیر روابط عمومی تماشاخانه دیوار چهارم درباره همکاری این تماشاخانه با گروه تئاتر «لیو» در برگزاری فستیوال مونولیو، تأکید کرد: در سال شاهد برگزاری فستیوال‌های مختلفی هستیم که بیشتر از اینکه نگرشی برای آموزش هنر داشته باشند، تجاری هستند. تماشاخانه‌های خصوصی به شدت در بخش درآمدزایی خود مشکل دارند و به همین دلیل در برخی مواقع درگیر برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌شوند. ما سعی کردیم از برگزاری فستیوال‌هایی که پشت‌شان تفکر نیست، اجتناب کنیم.

وی ادامه داد: نگرش ما این بوده که اتفاق ثابتی را به لحاظ فیزیکی برای فستیوال مونولیو ارائه دهیم زیرا گروه «لیو» جریان فکری خود دارد که متعلق به مکان نیست ولی مخاطبان دوست دارند که چنین فعالیت‌هایی پایگاه ثابتی داشته باشند. امیدواریم بخش آموزشی فستیوال مونولیو هم قوت بیشتری بگیرد و ما همکاری لازم را با گروه «لیو» خواهیم داشت.