مجید پازوکی با اشاره به ساخت فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در نامه‌ای نوشت: شمس و مولانا متابعت حضرت رسول (ص) را در اولویت قرار داده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: دکتر مجید پازوکی، مدرس ادبیات عرفانی و مثنوی شریف و مولاناپژوه درباره استفتاء جمعی از طلاب حوزوی درباره ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و با بازی شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی و پارسا پیروزفر در نقش حضرت مولانا، در نامه‌ای به مراجع و آیات عظام نوری همدانی و مکارم شیرازی نوشت: با سلام و ارادت و آرزوی صحت بزرگواران ارجمند، پیرامون استفتاء جمعی از طلاب حوزوی در مورد ساخت فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی جناب حسن فتحی سینماگر برجسته و ارزشمند کشور، لازم دانستم نکاتی را به اطلاع برسانم؛ ۱ـ متأسفانه متن استعلام طلاب عزیز، مملو از اخبار نادرست و گزارش‌های نامعتبر و البته ملکوک به صفات زشت غیراخلاقی و دور از مراتب ادب است که از ساحت طالبان و عالمان دین به‌دور است. به‌عنوان مثال، این فیلم هرگز با بودجه هیچ دولتی تهیه نشده و حتی در داخل کشور هم ساخته نمی‌شود و قرار هم نیست از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شود.

او همچنین نوشته است: ۲ـ  به قطع یقین، ایمان دارم که نویسندگان این استعلام، تاکنون یک کلمه از متن بسیار ثقیل و صعب مقالات شمس را مطالعه نفرموده و ایضا کمترین آشنایی نیز با مثنوی شریف که مورد شرح و تفسیر بزرگانی همچون؛ ملاهادی سبزواری مشهور به «شیخ اسرار» و مرحوم علامه محمدتقی جعفری قرار گرفته، ندارند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: ٣ـ سراسر این متون ماندگار و انسان‌ساز، مشحون از آیات قرآنی و احادیث نبوی و قصص تاریخی راجع به رسول الله (ص) و انبیاء عظام و اولیاء الله هست، شمس تبریزی شرط وصول به حقیقت و کمال انسانی را دو چیز می‌داند؛ عشق به خالق هستی و متابعت رسول‌الله (ص). اصولا شمس و مولانا متابعت حضرت رسول (ص) را در اولویت قرار داده و خط قرمز ایشان همین مطلب است و حتی شرط ارادت و دوستی با عالمان و بزرگان  و هر جا که بحث قضاوت شخصیت اشخاص به میان می‌آید، شمس، موضوع متابعت رسول اکرم (ص) را لحاظ می‌کند. مولانا نیز به‌شدت شیفته حضرت ختمی مرتبت بوده و تعابیر و تعاریف ایشان از رسول خدا و امیرالمومنین علی (ع) و سیدالشهدا (ع) در تاریخ ادب و زبان و فرهنگ ایرانی و اسلامی کم‌نظیر است.

پازوکی در ادامه این نامه نوشته است: ٤ـ چگونه چنین عارفانی که سراسر آثارشان مختص رسول خدا (ص) و انبیا و اولیا است می‌توانند نعوذ بالله به ساحت دُخت گرامی حضرت رسول (ص) و همسر فداکار امام علی (ع) یعنی فاطمه زهرا (س) اهانت روا دارند؟ شمس تنها حدیثی را نقل قول کرده در دو خط و کوچکترین اهانت و بی‌حرمتی در این مطلب دیده نمی‌شود. و تنها نقل پرسش و پاسخی است میان پیامبر (ص) و دُخت گرانقدر ایشان. آیا به‌نظر شما بزرگان، نقل نقل قول حتی اگر در صحت آن تردید داریم دلیلی بر تکفیر و تفسیق شخصیت ممتازی به‌نام شمس می‌تواند باشد؟ بنابراین حساب مرحوم علامه فقید مجلسی صاحب بحار الأنوار با کرام الکاتبین خواهد بود!!!

این مدرس ادبیات عرفانی و مثنوی شریف در ادامه نوشته است: ۵ ـ در تاریخ عرفان و ادبیات عرفانی هیچ عارف و شاعری به اندازه مولانا و شمس به صوفیان و خانقاه‌نشینان نتاخته و اعتراض نکرده‌اند؛ شمس به‌کرات در مقالات خود صوفیان را سرزنش کرده است و خانقاه و چله‌نشینی و رسوم غلط خرقه‌سپاری و ... را مذموم می‌شمارد. و ایشان را این‌طور تعبیر می‌کند که لاف درویشی می‌زنند!!! اساتید و علمایی که شمس محضر ایشان را درک کرده با واسطه یا بی‌واسطه اغلب از علما و فقهای برجسته زمان خود بودند از جمله؛ شیخ رکن‌الدین سجاسی و فخر رازی و شمس‌الدین خویی و اسداله متکلم و ... که همگی از عالمان دین و روات حدیث و اهل کلام و تفسیر و فقهای بزرگ زمان خود بودند.

این مولاناپژوه در ادامه نامه خود ذکر کرده است: لطفا به طلاب نازنین پرسشگر تأکید بفرمایید به‌جای غوغاافکنی و قیل و قال‌های عامیانه، با دقت آراء شمس و مولانا را مطالعه بفرمایند تا به عمق تقید ایشان به اصول دین و احکام شرع و فروعات پی ببرند. به‌راستی تعابیر ایشان از نماز، روزه، حج و زکات چنان ظریف و لطیف است که کمتر کسی است این مطالب را بخواند و عاشقانه دل به دین و آداب دینی نبندد.

مجید پازوکی در بخش دیگری از این نامه نوشته است: ۶ ـ از دیگر آراء شگفت‌انگیز شمس، بحث ولی مستور و ولی مشهور است که در کنار تعلیمات سیدبرهان‌الدین ترمذی در کتاب ارجمند معارف، همان سید سرّدان مربی و استاد مولانا به تبیین عرفانی وجود مبارک امام زمان (ع) به صراحت تأکید می‌کند. ٧ ـ ای کاش طلاب جویای علم و ارجمند ما پیش از ارسال این مرقومه درشت و تیز به بیانات رهبر ارجمند و ادیب جمهوری اسلامی دقت بیشتری می‌کردند که ضمن تجلیل از محتوا و مفاهیم عمیق معنوی دیوان شمس و مثنوی شریف با اشاره به مقدمه مثنوی می‌فرمایند من نیز این اثر را اصول اصول اصول دین می‌دانم و شهید مطهری نیز بر این باور بودند.

این مدرس ادبیات عرفانی و مثنوی شریف و مولاناپژوه در پایان نامه خود ذکر کرده است: ضمن تأکید بر مراتب تقوی و تدین و شایستگی سازندگان این اثر، بخصوص جناب استاد حسن فتحی از حضرات عظام تقاضا دارم، به‌ویژه در این اوقات، که جامعه ما بیش از پیش به همدلی وحدت و آرامش بیشتری نیاز دارد، همگان را به رعایت تقوای الهی و پرهیز از مواضع تهمت و تخریب دعوت بفرمایند. با آرزوی سلامتی‌تان. ملتمس دعای خیر.

مجید پازوکی»