جایزه «یک عمر دستاورد هنری» جشنواره فیلم «سن سباستیَن» به «پنه‌لوپه کروز» اعطا شد.

پایگاه خبری تئاتر: «پنه‌لوپه کروز» جایزه «دونوستیا» بزرگترین افتخار جشنواره فیلم سن سباستین، را دریافت کرد.

«بونو» خواننده مشهور گروه موسیقی «یوتو» در مراسمی ویژه جایزه «یک عمر دستاورد هنری» جشنواره فیلم «سن سباستیَن» را به «پنه‌لوپه کروز» اعطا کرد.

این هنرپیشه با دریافت این جایزه که پیش‌تر و در ماه می اعلام شده بود، روز جمعه در یک مراسم جشن در شرایطی غافلگیرانه این جایزه را از دوست خانوادگی خود «بونو»، خواننده اصلی گروه «U2» که همواره این هنرپیشه را به خاطر نقش‌‌آفرینی‌های قدرتمندانه‌اش در سینما و نیز کارهای بشردوستانه خارج از صحنه سینما ستایش می‌کند.

بونو در این مراسم گفت: «نقش‌آفرینی پنه‌لوپه روی پرده سینما من را مجذوب خود می‌کند زیرا هنر او یک درام خانوادگی است. هنرمندانی مثل ما و مثل من در لایه‌های زندگی‌ هنری‌مان محو می‌شویم و پنه‌لوپه در لایه‌های زندگی دیگران محو. و این همان دلیلی است که ما در او محو می‌شویم.

کروز در مراسم دریافت این جایزه در مورد خشونت خانگی علیه زنان در اسپانیا و سراسر جهان صحبت کرد.

وی پرسید: امسال ۴۴ زن به دلیل خشونت جنسیتی در کشور ما به قتل رسیده‌اند و از سال ۲۰۰۳ تا کنون بیش از هزار نفر به قتل رسیده‌اند. حالا حساب کنید در این بازه زمانی چند زن در سراسر جهان به قتل رسیده‌اند؟

امیدوارم روزی زنان قدرت فوق بشری پیدا کنند و در آن هنگام اولین حرفی که باید بگوید این است که چه بر سر زنان گذشته‌ است و ابتدا باید حرف‌هایشان شنیده شود، نه آن هنگامی که دیگر بسیار دیر شده باشد.

کروز این جایزه را به والدین، فرزندان و شوهرش خاویر باردم که هنرپیشه و همکارش است و نیز به «پدرو آلمادوار»، «بیگاس لونا» و «فرناندو تروبا» سه کارگردانی که با آن‌ها کار کرده است تقدیم کرد.

او جوانترین بازیگری است که برنده جایزه «دونوستیا» شده است. این جایزه هر ساله به سه نفر اهدا می‌شود.

«کاستا گاوراس» کارگردان یونانی و دونالد ساترلند هنرپیشه کانادایی دو هنرمند دیگر دریافت‌کننده این جایزه بودند که اوایل همین هفته در این جشنواره در تفرج‌گاه شهر ساحلی شمال اسپانیا جوایزشان را دریافت کردند.

«پنه‌لوپه کروز» در سال ۲۰۰۸ به خاطر بازی در فیلم «ویکی کریستینا بارسلونا» جایزه اسکار بهترین هنرپیشه زن را به دست آورد و به عنوان اولین زن هنرپیشه اسپانیایی برنده جایزه اسکار تاریخ‌ساز شد.