سفیر فنلاند با هیات مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران دیدار کرد.

پایگاه خبری تئاتر: در جلسه‌ای که عصر روز گذشته سه شنبه ۹ مهر ماه میان کیو نوروانتو سفیر فنلاند و هیات همراه وی و هیات مدیره جامعه صنفی تهیه‌کنندگان برگزار شد، توافق لازم برای تولید مشترک میان ایران و فنلاند در حوزه سینما صورت گرفت.

در این دیدار پس از گزارشی که توسط سید ضیا هاشمی مدیرعامل جامعه صنفی ارائه شد، لس سارنین مدیر عامل بنیاد فیلم فنلاند درباره فعالیت این بنیاد گفت: نوع فعالیت بنیاد فیلم فنلاند شبیه به فعالیت بنیاد سینمایی فارابی است، این بنیاد بودجه حدود ۲۵ میلیون یورویی را به صورت سالانه از سوی دولت دریافت می‌کند.

وی بیان کرد: در فنلاند نزدیک به ۲۰ میلیون یورو هزینه تولید فیلم و مابقی صرف حمایت از هزینه‌های بین‌المللی آثار است. در فنلاند بودجه تقریبی تولید یک فیلم ۴ تا ۵ میلیون یورو است و هزینه فیلم کم هزینه (لو باجت) ۱ میلیون یورو است

مدیر عامل بنیاد فیلم فنلاند توضیح داد: ما علاقمندیم تولیدات مشترکی با بخش خصوصی سینمای ایران داشته باشیم و در حوزه تولید مشاورانی داریم که با ما همکاری می‌کنند. سالیانه ۱۷ تا ۲۰ فیلم داستانی توسط این بنیاد حمایت می‌شود و حدود ۹۰ درصد تولیدات فیلم فنلاند توسط این بنیاد با کمک‌های بلاعوض تولید می‌شود.

سارنین تاکید کرد: معمولا از میان آثار تولید شده بین ۵ تا ۷ فیلم تجاری نیز ساخته می‌شود.

سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان نیز در این مراسم گفت: در ایران تولیدات موفقی با بضاعت محدود تهیه‌کنندگان ساخته می‌شود که تلاش می‌شود اقشار مختلف جامعه را در برگیرد و به سلایق مختلف توجه کند. بخشی از این آثار تولید شده نیز توان جذب مخاطب بین الملل را دارد و در جشنواره‌ها موفق عمل می‌کند.

وی ادامه داد: تولید مشترک باعث رونق سینما در دو کشور و آشنایی هر دو ملت با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم  دو کشور خواهد بود.

یانا پاسکا مدیر امور بین‌الملل بنیاد فنلاند نیز تاکید کرد: سینمای فنلاند همیشه در جشنواره‌های مطرح جهانی از جمله برلین، تورنتو و..‌. حضور موفقی داشته است و کمپانی‌های فرانسوی و آلمانی از پخش‌کننده‌های خارجی هستند که بیشتر برای خرید آثار تولید شده در فنلاند استقبال می‌کنند.

مدیر بین‌الملل فنلاند درباره تعداد سالن‌های سینمایی این کشور گفت: سینماهای ما در ۱۲۰ شهر واقع شده و در مجموع  ۱۸۰ سالن در اختیار داریم.

وی درباره تولیدات مشترک توضیح داد: زمینه همکاری بین سینمای ایران و سینمای فنلاند کاملا فراهم است و تولید مشترک به نوع فیلم و نام کارگردان بستگی دارد، ‌به نظر می‌رسد بودجه سینمای ایران نزدیک به بودجه کشورهای کوچک اروپایی است و ما آمادگی تولیدات مشترک را داریم.

پاسکا در پایان این نشست گفت: اکثر سالن‌های سینمای فنلاند فیلم آمریکایی نمایش می‌دهند و تنها ۱۶ تا ۱۷ درصد سهم سینما فنلاند در نمایش فیلم است.

سفیر فنلاند و هیات همراه درباره تولید مشترک با ایران اعلام آمادگی کردند که در این جلسه به این نتیجه رسیدند تا سیناپس فیلمنامه جهت تولید مشترک در اختیار دو هیات قرار گیرد تا منجر به تولید مشترک شود.