یکی از تقدیرشدگان بیست‌ودومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ضمن انتقاد از پرداخت نشدن جوایز و کمک هزینه‌ها از خبرهایی که درباره دبیر انتصابی دور بعد این جشنواره شنیده می‌شود، ابراز نگرانی کرد.

پایگاه خبری تئاتر: علی کرسی‌زر که اردیبهشت امسال در بخش نمایشنامه‌نویسی تقدیر شد، با اشاره به اینکه امسال برای دومین بار در جشنواره تئاتر دانشگاهی شرکت کرده بود، بیان کرد: متاسفانه وضعیت این جشنواره که زمانی جایگاه خوبی در تئاتر داشته و کارگردان‌های مطرح را در سال‌های گذشته به بدنه حرفه‌ای تئاتر معرفی کرده خوب نیست و خبرهای ناخوشایندی درباره آن شنیده می‌شود.

او گفت: برای دوره اخیر جشنواره گروه‌ها هنوز کمک هزینه اجرای خود را دریافت نکرده‌اند، در حالی که پیش‌ از این دست‌کم تا اختتامیه کمک هزینه‌ها داده می‌شد، اما الان که بیش از پنج ماه از پایان جشنواره گذشته نه تنها کمک هزینه‌ای پرداخت نشده بلکه حتی جوایز برگزیدگان هم داده نشده است.

وی با اشاره به برخی اتفاقات عجیب در دوره بیست‌ویکم جشنواره از جمله کسر شدن مالیات از جایزه نقدی برگزیدگان ادامه داد: پیگیری‌هایی که از سوی دبیر جشنواره (امین مختاری) و آقای عسگری (مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم) داشتیم به نتیجه نرسیده و مسئولان مربوطه فقط می‌گویند بودجه نداریم؛ حرفی که در این سال‌ها مدام تکرار شده است، اما به نظر می‌رسد وزارت علوم زیر بار تعهدات خود نمی‌رود چرا که این مجموعه، جشنواره‌های دانشجویی دیگری را هم مثل جشنواره خوارزمی برگزار می کند که اموراتشان منظم و با بودجه مناسب انجام می‌شود، اما نمی‌دانم چرا در این بین فقط جشنواره تئاتر دانشجویی این وضعیت را دارد؟! در صورتی که با مبلغی نه چندان زیاد می‌توان این رویداد را به بهترین شکل برگزار کرد.

کرسی‌زر افزود: جدا از مشکلات مالی، متاسفانه خبرهای عجیبی درباره این رویداد می‌شنویم از جمله اینکه قرار است کم کم تعطیل شود یا به حوزه هنری واگذار شود. همچنین می‌شنویم که برخلاف روال جشنواره، دبیر دوره بیست و سوم انتصابی خواهد بود که این موضوع مورد پذیرش نیست بویژه انکه به نظر می‌رسد با توجه به حاشیه‌هایی که امسال برای بعضی نمایش‌ها به وجود آمد این کار برای کنترل بیشتر است.

وی با انتقاد از شیوه ممیزی آثار گفت: جشنواره تئاتر دانشگاهی مهم‌ترین رویداد میان جشنواره‌های تئاتری می‌توانست باشد، چون خود من با وجود اینکه در جشنواره فجر دو تندیس گرفته‌ام اما چندان ارزشی ندارد و جشنواره تئاتر دانشجویی شرایط خیلی متفاوت‌تری دارد پس نگران کننده است که می‌شنویم از سال آینده شورای نظارت اداره کل هم به بازبینی‌های مرحله اول و دوم این جشنواره قرار است ورود کند و همه این‌ها نشان می دهد که گویا ساختار جشنواره قرار است، تغییر کند.

نمایشنامه‌نویس «فرایند» در پایان اظهار کرد:‌ در تمام روندی که بر این جشنواره می‌گذرد هیچ چیزی شفاف نیست و اگر قرار است دبیر آن مشخص شود معلوم نیست چه کسانی و چه کاندیداهایی را بررسی و انتخاب می‌کنند حتی مشخص نیست با چه دلیل رویکردی رای به انتخاب یک دبیر می‌دهند و این‌ها همه از مسائلی است که ما دانشجویان خواهان شفاف بودن آن هستیم.


منبع: خبرگزاری ایسنا