با اعلام حکم دبیری محمد مهدی عسگرپور برای جشنواره جهانی فیلم فجر ، مقدمات برگزاری این رویداد با انتشار فراخوان آن ظرف یکی، دو روز آینده وارد فاز جدی‌تری می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: علاوه بر انتشار فراخوان که قرار است انجام شود و با توجه به فرصت کم باقی‌مانده تا برگزاری جشنواره باید زودتر منتشر شود؛ تاریخ برگزاری آن هم موضوع جدی است.

از ۶ اردیبهشت ماه سال ۹۹؛ ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و طبق پیگیری ایسنا بدین ترتیب دست‌اندرکاران جشنواره قصد دارند تا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان این رویداد را در سال ۹۹ برگزار کنند؛ یعنی اواخر فروردین ماه تا پایان هفته اول اردیبهشت ماه.

عسگرپور به جای رضا میرکریمی که چهار سال (پس از جدایی جشنواره ملی از جشنواره جهانی) مدیریت آن را برعهده است، به تازگی از رییس سازمان سینمایی حکم گرفته است.

حکمی که برای اولین‌ بار جشنواره جهانی فجر را صاحب شورای سیاستگذاری کرد؛ حسین انتظامی علاوه بر اعلام نام دبیر جشنواره؛ اعضای شورای سیاستگذاری آن را هم معرفی کرد. 

محمد مهدی عسگرپور که علاوه بر فیلم‌سازی برخلاف دیگر هم‌صنفی‌هایش سابقه مدیریت فرهنگی و سینمایی را دارد، در چند سال اخیر هم  نائب رئیس فیاپف در حوزه آسیا (فدراسیون جهانی انجمن‌های تهیه کنندگان فیلم) بوده است که هر ساله در اجلاس فیاپ در حاشیه جشنواره فیلم کن شرکت می‌کند و در جشنواره اخیر جهانی فجر هم که نمایندگان فیاپ برای بازدید از جشنواره حضور پیدا کردند، با آنها در ارتباط و مذاکره بود.

عسگرپور مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مدیرعامل خانه سینما، دبیر جشن بزرگ سینمای ایران در دوره نهم، دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در دوره‌های ۲۰ و ۲۱ و دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در دوره‌های ۱۷ و ۱۸ را به عنوان سینماگر در سابقه مدیریت فرهنگی‌اش دارد.

در اجلاس فیاپ که اردیبهشت ماه امسال در حاشیه جشنواره فیلم کن با حضور محمد مهدی عسگرپور برگزار شد، مسئولین فیاپف در این جلسه، برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر را بسیار موفق ارزیابی کردند و اعلام کردند که این جشنواره تمام ویژگی‌های جشنواره رقابتی را دارد و برای ثبت رسمی آن بایستی رایزنی‌های لازم درخصوص زمان برگزاری آن صورت پذیرد.

حال با انتخاب عسگرپور به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر باید امیدوار بود که روند ثبت رسمی این رویداد در فیاپ با اما و اگر های کمتری مواجه شود.

میرکریمی در آخرین مصاحبه‌اش امسال پس از برگزاری جشنواره جهانی فجر به ایسنا گفته بود: در حال حاضر ما هیچ مشکلی برای اینکه رتبه الف جهانی در جشنواره فجر بگیریم نداریم و امسال برای بار سوم از فیاپف آمدند و تأیید کردند. تنها مشکلی که داریم تاریخ برگزاری جشنواره است که همزمان با چند جشنواره دیگر شده و در واقع ترافیک فیلمی زیاد است که ما باید این مسئله را حل کنیم.برای سال آینده جشنواره به ماه رمضان برخورد می‌کند و با کمی جابه‌جایی می‌توانیم جشنواره را طوری تمام کنیم که شروع ماه رمضان را در اختتامیه جشن بگیریم ولی برای سال بعد از آن باید فکری بکنیم.

بودجه جشنواره جهانی فجر نیز از دیگر مواردی بود که مورد تحلیل قرار گرفت و دبیر سابق جشنواره جهانی فجر در همان گفت‌وگو توضیح داده بود که« سال گذشته جشنواره با ۸ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتباری که وزارت ارشاد در اختیار جشنواره گذاشته بود، اداره شد و حدود یک و نیم میلیارد در آن جذب اسپانسر داشت؛ یعنی جشنواره با همه ابعاد فعالیت خود کمتر از ۱۰ میلیارد هزینه داشت. امسال سازمان سینمایی به خاطر مشکلات بودجه، کمتر از ۵ میلیارد تومان به جشنواره اختصاص داد و بقیه مبلغ را جشنواره از طریق نهادهای مختلف و جذب اسپانسر تأمین کرد که هم در بخش خصوصی و هم دولتی مانند شهرداری همکاری های با ما داشته‌اند. همچنین وزیر ارتباطات چون این جشنواره را به عنوان یک رویداد مهم و ویترین بین المللی می‌بینند، آن را مورد حمایت قرار داد اما باید بعد از جشنواره، رقم نهایی را حساب کنیم که به نظر می‌رسد با وجود جهش قیمت دلار، بودجه ما تنها ده درصد افزایش پیدا کرده است.»

میرکریمی همچنین گفته بود:« هدفمان وقتی برنامه ۵ ساله برای این جشنواره تعریف می‌کردیم این بود که بتوانیم به یکی از جشنواره‌های مهم آسیا تبدیل شویم و می‌توانم بگویم الان در همین نقطه هستیم و در غرب آسیا رقیب نداریم. یک جشنواره پرخرجی در حاشیه جنوب کشور برگزار می‌شد که در رقابت با ما تعطیل شد و در غرب آسیا هم تنها هستیم. در شرق پوسان، توکیو و شانگهای به لحاظ سخت افزاری شرایط بهتری از ما دارند و به لحاظ توانایی مالی از آنها عقب تر هستیم. اما به لحاظ مهمانان، تعداد نشست های علمی و تعداد فیلم‌هایی که نمایش داده می‌شود بسیار سرتر هستیم. تنها زرق و برق آن جشنواره‌ها را نداریم با این حال محتوای مثال‌زدنی داریم. در گزارش نماینده "فیاپ" نوشته شده بود که حجم نشست‌های علمی این جشنواره و کنفرانس‌های مطبوعاتی بسیار زیاد است. ما هم‌اکنون غرب آسیا را نمایندگی می‌کنیم و نقطه تلاقی خوبی با دنیا هستیم و جای خوبی برای ترانزیت کالاهای فرهنگی شده‌ایم.»

سیدرضا میرکریمی همچنین گفته بود:« من اهل ناز کردن و ناتمام رها کردن کاری نیستم اما با توجه به سختی‌های زیاد این دوره، اگر در آینده شرایط طوری باشد که از نتیجه کارم نتوانم راضی باشم مدیریت جشنواره را کنار می‌گذارم.»

اما دغدغه و چالش دیگری که دبیر سابق جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر با آن مواجه بود؛ ظرفیت نمایش فیلم‌ها بود.

هر ساله پردیس سینمایی "چارسو" میزبان برگزاری این رویداد بود و میرکریمی درباره ظرفیت محدود نمایش فیلم‌ها گفته بود:« این مسئله‌ای است که از چند سال قبل مطرح کرده‌ام و شهرداری و ارگان‌های دیگر باید یک کاخ مناسب جشنواره طراحی کنند. وقتی ما (در جشنواره جهانی فجر) حقوق پخش فیلم‌ها را برای سه نمایش می‌گیریم مشخص نیست که هر کدام در چه سالن‌هایی و با چه ظرفیتی هستند. ما مجبوریم سه بار نمایشی را که تمام هزینه‌هایش را هم پرداخت کرده‌ایم در سالن‌های ۱۶۰ تا ۲۰۰ نفر و نهایتاً یک سالن ۳۰۰ نفری انجام دهیم و طبیعی است این میزان به اندازه درخواستی که الان برای جشنواره پیش آمده پاسخگو نیست.»

حال باید دید مهدی عسگرپور که در بین سینماگران به سینماگری صریح معروف است که گاها از برخی سیاستگذاری‌ها گله دارد تا جایی که چندی قبل متنی منتشر کرد که روند برگزاری اختتامیه رویدادهای سینمایی چون فجر و جشن خانه سینما را مورد چالش قرار داده بود،برند جشنواره جهانی فیلم فجر را با توجه به چالش‌های مطرح شده در ایران و منطقه به کدام سمت می‌برد؟

رضا میرکریمی هم پس از انتخاب محمد مهدی عسگرپور در صفحه اینستاگرامش نوشت:«انتخاب شایسته دوست قدیمی و کاردانم محمد مهدی عسگرپور به سمت دبیری جشنواره جهانی فجر،امیدها را برای ادامه مسیر رو به رشد این مهم‌ترین رویداد بین‌المللی فرهنگی کشور زنده نگه می دارد. خوشحالم که آقا مهدی عزیز این مسئولیت پرزحمت را پذیرفت و برایش آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.»