در این گزارش شاخص‌ترین فیلم‌های علمی - تخیلی که بهبود روابط انسانی را زمینه اصلی خود قرار داده‌اند، معرفی می‌کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: وقتی از ژانر علمی - تخیلی صحبت می‌کنیم، می‌توانید شاهد احتمالات و نا ممکن‌هایی باشید که این ژانر به شما ارائه می‌دهد و در آن جست و جو و کاوش می‌کند؛ اما فیلمسازان اندکی هستند که اجازه می‌دهند ین کاوش در هسته اصلی شرایط و روابط انسانی روی دهد.

شما وقتی چنین فیلم‌هایی را نگاه می‌کنید، بیشتر با سفر‌های فضایی، ابرها، رویاها، و موارد خارج از ذهن درگیر هستید. الان بهترین زمان است که با فاکتور‌های انسانی روبرو شوید. تعدادی از شاخص‌ترین این فیلم‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

****

میان ستاره‌ای «Inter stellar»

در قلب این فیلم به کارگردانی کریستوفر نولان، اساساً معنا و مفهوم عشق مطرح می‌شود. مخصوصا بین پدر و دختر که در رأس داستان این فیلم قرار دارند. روایت و نگاه بلندپروازانه فیلم هیچگاه از کاری که شخصیت متیو مک کانهی برای دخترش در این فیلم کرد، نمی‌کاهد. نولان با این فیلم توانست داستانی در مورد یک دختر و پدر را با سفر به فضا و سیاهچاله و کرمچاله به بهترین نحو روایت کند.

****

حیات والا «High life»

چه اتفاقی می‌افتد اگر کلر دنی بخواهد شما را به فضا ببرد؟ مطمئناً فیلمی خواهد شد که با تمامی فیلم‌های این ژانر متفاوت خواهد بود. با قصه گویی بی نظیر وی در صدا و تصاویر، می‌بینیم که در این مرکز فضایی زندان مانند چه اتفاق می‌افتد. بازی خوب رابرت پتینسون نیز در این فیلم کاملا مشهود است. در این فیلم به گروهی از مجرمان در انتظار مجازات اعدام فرصتی برای تغییر سرنوشت و ماموریتی فضایی  داده می‌شود.

****

بلید رانر ۲۰۴۹ «Blade Runner»

ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ تصویری از این دنیای رویایی و همانند سازی و تعامل انسان‌ها خلق کرد و بلید رانر ۲۰۴۹ کاملاً به فیلمی تبدیل شد که در مورد انسانیت بود. دنیس ویلنوو نیز دنباله آن را به بهترین نحو پیش گرفت که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. در این فیلم شخصیتی با بازی رایان گاسلینگ، در تلاش است که جایگاه خود را در جامعه‌ای که شروع به کشتن موجودات شبیه به انسان کرده است، پیدا کند. این فیلم به نوعی نشان می دهد که انسان برای اینکه یک انسان واقعی تلقی شود، باید چه شخصیتی داشته باشد.

****

تلقین «Inception»

هسته این فیلم اکشن و ماجرایی درباره زندگی پر تلاطم فرزندان و والدین است؛ چه بخواهیم شخصیت کیلیان مورفی را در فیلم در نظر بگیریم که قرار است، جانشین پدرش شود و چه دی کاپریو که تلاش می‌کند بعد از همسرش پیش فرزندانش باز گردد؛ همه در مورد روابط انسانی است.

****

به سوی ستارگان «Ad Astra»

فیلم جدید برد پیت که هنوز هم در سینما‌ها اکران می‌شود، به کارگردانی جیمز گری است و داستان روابط برد پیت فضانورد با پدرش در فضا را دنبال می‌کند.

همانطور که منتقدان و مخاطبان به آن اشاره کرده بودند، این فیلم از سه اثر «اینک آخرالزمان»، «سولاریس» و «دل تاریکی» الهام گرفته است، هر سه این فیلم‌ها نیز در مورد انسان و روابط انسانی هستند. حتی اگر  یک ماجراجویی فضایی ساخته شده باشد، اما فیلم در حقیقت ارتباط بین یک پدر و پسر را روایت کرده است.