نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

پایگاه خبری تئاتر: نشست خبری این رویداد روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه با حضور مجید قناد، دبیر هنری این رویداد، مهدی قلعه، دبیر اجرایی و احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

مجید قناد در ابتدای این نشست خبری گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان بیست و شش ساله شده و از یک سالگی‌اش تا به حال زحمت بسیاری کشیده شده است که از مدیران و دبیرانش سپاسگزاریم. امیدواریم بتوانیم امسال نیز مانند سال‌های گذشته شاهد برپایی باشکوه این رویداد باشیم. به هنرمندان استان‌های خارج از تهران نیز تبریک می‌گویم که تعداد آثار پذیرفته‌شده‌شان در بخش‌های گوناگون افزایش یافته است و از شما بزرگواران متشکرم که با قلم‌تان همواره در کنارمان بوده‌اید و می‌خواهم بدانید بودن شماست که موجب بودن ماست. تنها نکته‌ای که می‌خواهم خاطرنشان کنم این است که هیچ کدام از کارهایی که تاکنون انجام شده، به آسانی نبوده است. شمارش معکوس رسیدن به روزهای برگزاری جشنواره نزدیک شده است و امیدوارم شاهد جشنواره‌ای در شان تئاتر کودک و نوجوان‌مان باشیم.

احسانی نیز در ادامه گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری دوستان و همکاران‌مان در اداره‌کل هنرهای نمایشی، همکاران‌مان در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و شما دوستان خبرنگار شاهد برگزاری هر چه باشکوه‌تر بیست و ششمین دوره از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان باشیم.

افزایش ۲۰ درصدی متقاضیان حضور در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نسبت به سال گذشته

در ادامه مهدی قلعه ضمن ارائه گزارشی در خصوص آن‌چه تاکنون در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گذشته است، گفت:‌ بعد از این که فراخوان جشنواره در خردادماه منتشر شد از ۳۱ استان شاهد دریافت آثار بودیم. در بخش کودک ۸۲ اثر، در بخش نوجوان ۵۲ اثر، در بخش خردسال ۴۸ اثر، در بخش خیابانی ۶۶ اثر و در بخش نمایشنامه‌نویسی ۵۵ اثر و در بخش بین‌الملل بالای ۱۰۰ اثر دریافت شد. در ادامه طبق آن‌چه از طریق اخبار منتشر شد در بخش خیابانی ۸ کار، در بخش کودک ۸ کار، در بخش نوجوان ۷ کار و در بخش خردسال ۸ کار برای اجرا در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان پذیرفته شد. در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز اسامی هفت نامزد اعلام شد که سه برگزیده دارد و روز نخست جشنواره معرفی می‌شود. طبق آمار امسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی میزان علاقه‌مندان به حضور در جشنواره بودیم. در بخش خیابانی و خردسال که برخلاف بخش کودک و نوجوان، تولیدات تازه و نه نمایش‌هایی که پیشتر اجرای عمومی را از سر گذرانده‌اند حضور دارند، امسال مرحله دریافت طرح را حذف کردیم و مستقیما به کارهای تولیدشده که برای نخستین بار بود که دیده می‌شدند پرداختیم.

جوایزی از سوی سازمان محیط زیست، مرکز ملی اسیتج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه تئاتر و حوزه هنری

مهدی قلعه در مورد جوایزی که از سوی مراکز مختلف، منهای جوایز جشنواره به شرکت‌کنندگان در این رویداد داده می‌شود، تصریح کرد: فراخوان امسال با شعار «کودک، تئاتر، طبیعت» منتشر شد و در فراخوان ذکر کردیم سه اثر برگزیده در بخش کودک، نوجوان، خردسال و خیابانی که این شعار را در اثرشان در نظر گرفته باشند از سوی سازمان محیط زیست جوایزی کسب خواهند کرد. مرکز ملی اسیتج، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر نیز هر کدام چهار جایزه در چهار بخش ذکرشده به برگزیدگان اهدا خواهند کرد و حوزه هنری همدان نیز یک جایزه از سوی خود خواهد داد و این جوایز منهای جوایز اصلی جشنواره است.

دعوت از داورانی خارج از تهران برای حضور در هیئت انتخاب و داوری

قلعه در ادامه با اشاره به حضور داورانی خارج از تهران در هیئت انتخاب و داوری بخش‌های گوناگون تصریح کرد: امسال برای اولین بار است که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان به دبیری جناب آقای قناد، در ترکیب هیئت انتخاب و داوری آثار از داورانی خارج از تهران دعوت شده است و این اتفاقی خوب است. در دوره‌های قبل در هر بخش عموما چهار داور از تهران و یک داور از همدان بودند و امسال داوران به صورت گسترده و از استان‌های دیگر نیز انتخاب شدند.

ورکشاپ‌هایی برای همه و نه فقط شرکت‌کنندگان در جشنواره

قلعه در ادامه گفت: در بخش ورکشاپ پیش از جشنواره و در روزهای ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ آبان ورکشاپی از دانمارک و تهران برای کارگردانانی که کارشان در جشنواره حضور دارد و برای اولین بار بعضی از دوستانی که کاری ندارند برگزار خواهد شد. به عنوان مثال از استان سیستان و بلوچستان درخواست کرده‌ایم علی‌رغم این که کاری در جشنواره ندارند کسانی را برای حضور در این ورکشاپ معرفی کنند. در همدان شاهد برگزاری ورکشاپ‌هایی از الجزایر، استرالیا و ایتالیا خواهیم بود.

تریلی‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و حضور در برنامه زنده مجله تئاتر

مدیر اجرایی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان تصریح کرد: کانون پرورش فکری دو تریلی سیار را در اختیار جشنواره گذاشته است و این دو تریلی از ۱۶ تا ۲۱ آبان در سراسر شهر همدان به اجرای نمایش خواهد پرداخت.

او ادامه داد: همچنین با همکاری سازمان صداوسیمای همدان و شبکه چهار صداوسیما، برنامه زنده «مجله تئاتر» در طول جشنواره به صورت زنده از همدان پخش خواهد شد.

جزئیاتی از بخش بین‌الملل

قلعه در مورد بخش بین‌الملل بیست و ششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان گفت: در بخش بین‌الملل بیش از ۱۰۰ کار متقاضی حضور بوده‌اند که ۹ کار از هفت کشورِ اسپانیا، ایتالیا (سه کار)، آرژانتین، یونان، تاجیکستان، فرانسه و بلژیکحضور خواهند داشت.

او همچنین گفت: هر ساله در جشنواره از یک هنرمند پیشکسوت تقدیر می‌شود و امسال از رضا بابک تقدیر خواهد شد. ایشان در مورد تاریخ شفاهی تئاتر کودک و نوجوان منابعی غنی در اختیار داشتند که ماحصل آن در کتابی در جشنواره رونمایی می‌شود.

قلعه در مورد دیگر حامی جشنواره توضیح داد: هلدینگ شوینده بهشهر کمک‌های بسیاری به جشنواره کرده است و از حضورشان سپاسگزاریم. شهرداری و استانداری نیز همچون همیشه در کنار ما بوده‌اند.

روشنک کریمی، مدیر روابط عمومی بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان نیز تصریح کرد: فعالیت سایت جشنواره، کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام آن از مردادماه آغاز شده است و ویدئوهایی یک دقیقه‌ای نیز از فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان منتشر کرده‌ایم. فراگیری تئاتر کودک و نوجوان در تمام ایران و ترغیب هنرمندان تمام ایران به شرکت در این رویداد از جمله اهداف ماست.

او در پایان گفت: نمایشگاه عکسی نیز از سی سال کارهای اختر تاجیک در زمینه عکس تئاتر کودک در همدان برگزار خواهد شد.

رونمایی از پوستر بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با طراحی شهرام عظیمی روز ۸ آبان در استان همدان برگزار خواهد شد. بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از ۱۶ تا ۲۱ آبان در همدان برگزار می‌شود.