فرانسیس فورد کاپولا با سخنانی پر از احساس از رابرت اوانز مدیر تازه درگذشته کمپانی پارامونت که نقش مهمی در ساخته شدن «پدرخوانده» داشت، یاد کرد.

پایگاه خبری تئاتر: فرانسیس فورد کاپولا یاد همکاری‌هایش با رابرت اوانز تهیه‌کننده پارامونت را گرامی داشت.

اوانز که به‌عنوان تهیه‌کننده‌ای افسانه‌ای از او یاد می‌شود و رییس پیشین پارامونت پیکچرز بود، شنبه شب در ۸۹ سالگی درگذشت. او نقش مهمی در خلق فیلم‌های کلاسیکی چون «بچه رزمری»، «محله چینی‌ها» و «ماراتون من» داشت.

وی به عنوان تهیه‌کننده از کاپولا که آن زمان به عنوان فیلمسازی جوان شناخته می‌شد، حمایت و به او اعتماد کرد تا بتوند رمان پرفروش ماریو پوزو یعنی «پدرخوانده» را روی پرده ببرد. این دو با هم مقابله‌های زیادی هم کردند تا فیلم شکل بگیرد، اما در نهایت فیلمی خلق شد که هم در باکس‌آفیس موفق بود و هم اسکار را برد.

این دو بار دیگر در سال ۱۹۸۴ برای ساخت «انجمن پنبه» همکاری کردند که آنقدر موفق نشد و کارش به دادگاه کشیده شد و به دلیل صرف بودجه بیش از حد و دیدگاه‌های رقابت‌جویانه، ناموفق بود. این فیلم به هر دو مرد آسیب زیادی زد و کاپولا تصمیم گرفت تا متحدان دیگری بیابد.

کاپولا با انتشار خبر درگذشت اوانز گفت: من جذابیت باب اوانز، ظاهر خوب، شور و شوق، سبک و حس شوخ‌طبعی او را به یاد می‌آورم. او غریزه‌ای قوی داشت که این را می‌توان در لیست بلند فیلم‌های بزرگی که در طول دوران کاری‌اش ساخت مشاهده کرد. وقتی من با باب کار کردم، برخی از ایده‌های مفید او از جمله پیشنهاد به کار گرفتن جان مارلی به عنوان ولتس و استرلینگ هیدن در نقش کاپیتان پلیس خیلی کمک کرد. همچنین درک بی‌پایان او از این که «پدرخوانده» می‌تواند تا ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه هم ساخته شود. علاوه بر این در ساخت فیلم «انجمن پنبه» از ریچارد گر و گریگوری هاینس استفاده کردیم و ملینا کانونرو را آوردیم، جرج فیسون، ریچارد سیلبرت و بسیاری بازیگران دیگر را که توجه مردم را جلب کرد. باشد که بچه همیشه در تصویر بماند.

با این حال رابطه اوانز و کاپولا درباره «پدرخوانده» مبهم بود. تهیه‌کننده پارامونت با تصمیم کاپولا برای به کار گرفتن آل پاچینو در نقش کلیدی مایکل کورلئونه موافق نبود و گفته شده فکر می‌کرد نورپردازی گوردون ویلیس به عنوان فیلمبردار زیادی تیره است. با این حال او بود که کاپولا را تشویق کرد که اگر لازم است نیم ساعت دیگر به فیلم اضافه کند و بر این باور بود که نسخه کوتاه‌تر فیلم فاقد بافت لازم است. البته کاپولا بعدا گفت که وی ابتدا دستور داده بود فیلم کوتاه‌تر باشد اما با دیدن تدوین کوتاه‌تر، خواست تا صحنه‌های حذف شده دوباره وارد فیلم شود.

کاپولا در یاد اوانز افزود: فرانسیس و من یک رکورد عالی داریم و این بود که از هر نظر با هم اختلاف نظر داشتیم!

اوانز بعدها در خاطراتش که با عنوان «بچه در تصویر می‌ماند» منتشر شد، از همه این‌ها یاد کرده بود.

در یادبود این تهیه‌کننده الی‌مک‌گرا بازیگر مشهور که همسر سابق وی بود و ۵۰ سال پیش با وی ازدواج کرده بود، رارت تاون فیلمنامه نویس برنده اسکار که فیلمنامه «محله چینی‌ها» را نوشته بود، بروس درن که با اوانز در فیلم «یکشنبه سیاه» همکاری کرده بود، مایکی مک‌کین بازیگر فیلم «بهتر است سال بنامی» و نیز خود کمپانی پارامونت، سخنانی ادا کردند.