«روایت‌شناسی درام؛ نگاهی روایت‌شناسانه به ادبیات نمایشی ایران» نوشته پرستو محبی منتشر شد.

پایگاه خبری تئاتر: این کتاب که پایان‌نامه دکترا است در ۳۳۶ صفحه، با شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶۰هزار تومان توسط نشر جام زرین منتشر شده است.

سابقه مطالعاتی، حرکت از سنت داستان‌گویی و نمایش سنتی به نمایشنامه مکتوب؛ بررسی نمایشنامه‌های بیضایی در دهه شصت، انتقال به جهان میمتیک و تنوع شیوه‌های روایتگری در درام دهه هفتاد، و روایت غیرطبیعی و تاکید بر روایت‌مندی در درام دهه هشتاد ایران بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه کتاب «روایت‌شناسی درام» آمده است: در این کتاب کوشیده شده است تا درام سه دهه اخیر ایران به‌عنوان بستری برای بازاندیشی در مفاهیم روایت‌شناسانه، عناصر روایی و شیوه‌های روایتگری به کار گرفته شود و از آن به واسطه پلی برای ورود و پیاده‌سازی قاب روایت‌شناسی در بدنه درام استفاده شود. آن‌چه در حکم مناسبت و حتی ضرورت این تحقیق بینارشته‌ای به شمار می‌رود، زبان روایی و ساختار کلام‌محور درام ایران است که از بدو شکل‌گیری‌اش تمایلی به وضوح روایتگرانه، در مقابل ماهیت نمایشگرانه درام، بروز داده است. همچنین در این پژوهش کوشیده شده است که تنها تناظری یک‌به‌یک میان مباحث روایت‌شناسانه و درام در به‌کارگیری عناصر روایی مورد تامل و تحلیل واقع نشود. همین‌جا باید اضافه کرد که غالب مطالعات روایت‌شناسی در حوزه درام به دست روایت‌شناسانی از حوزه ادبیات انجام گرفته است و نه حوزه درام. شاید به همین خاطر است که در مطالعات انجام‌گرفته به وسیله این افراد، زبان خاص درام در روایتگری و شیوه‌های به کار گرفتن عناصر روایی در درام کمتر مورد توجه قرار گرفته است.