یک کارگردان تئاتر معتقد است که نسل جدید با کهن‌الگوها و فرهنگ غنی ایران غریبه‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: حامد زحمتکش که با نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» در جشنواره بیست و ششم حضور دارد، با بیان اینکه داستان‌های آیینی نسل به نسل تکرار شده‌اند، اظهار کرد: تمام نسل‌ها نیاز دارند که این قصه‌ها را بشنوند و به واسطه تکرار است که امروز باز هم آنها را بشنویم.

او ادامه داد: این داستان‌ها خاصیت تکرارپذیری دارد و به واسطه این عنصر است که می‌توان آن را در طول سالها زنده نگه داشت.

زحمتکش با بیان اینکه داستان‌هایی که از اصول بنیادین و اساسی برخوردار باشند ماندگار می‌شوند، خاطرنشان کرد: داستان‌های کهن به خودی‌خود از ویژگی‌های بنیادی و اثرگذار برخوردار هستند و اهالی تئاتر با ساخت نمایش از آن داستان، تنها مفاهیم آن را به مخاطبان منتقل می‌کنند.

او با بیان اینکه کودکان و نوجوانان با داستانهای سنتی و فرهنگ گذشته غریبه‌اند، خاطرنشان کرد: دلیل این غریبگی، پیشرفت جهان، تکنولوژی، وجود رسانه، ضریب هوش بالای کودکان نسبت به نسل‌های پیشین، گسترش دانش و سرعت بالای پیشرفت است.

زحمتکش با اشاره به اینکه تعدادی از هنرمندان،  دغدغه تولید اثر بر مبنای داستان‌های کهن دارند، یادآور شد: برخی کارگردانان، به‌روز بودن موضوع و اولویت‌دار بودن آن را برای انتقال مفاهیم نمایش خود، مورد توجه قرار می‌دهند.

او ادامه داد: باید دید آشنایی نسل جدید با کهن‌الگوها و ادبیات سنتی چقدر در اولویت یک کارگردان است؛ زیرا تفریح و سرگرمی، خردورزی نمایش، فرم اجرا، تکنولوژی و مواردی از این قبیل دغدغه کارگردانان مختلف است.

این هنرمند تئاتر با تأکید بر اینکه جادوی دنیای عروسکی به خودی خود و به اندازه کافی در مخاطب اثرگذار است، یادآور شد: اگر بر نمایش عروسکی مسلط و زبردست باشیم، می توانیم با مخاطب ارتباط بگیریم.

زحمتکش گفت: سواد اهالی تئاتر در چند سال اخیر به واسطه کتاب‌های نوشته شده و ترجمه شده، ایجاد بستر برای حضور هنرمندان در کشورهای خارجی و دیدن آن نمایش‌ها و همچنین برگزاری کارگاه ها، افزایش یافته و هنرمندان به تکاپو افتادند تا خود را ارتقاء دهند؛ هرچند در مسیر پیشرفت هستیم اما راه زیادی داریم تا به سطح استاندارد برسیم.

او به نیاز تئاتر به تلاش هنرمندان، مسئولان و شرایط سخت افزاری لازم، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌ها باید فراهم باشد تا بتوان به خوبی عمل کرد و در تئاتر موفق بود.

این کارگردان  یادآور شد: اگر بستر برای تولید آثار نمایشی ایجاد شود از بخشی از هزینه‌ها در آینده جلوگیری خواهد شد و به نوعی سرمایه گذاری در فرهنگ، هنر و ادبیات محسوب می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر را زنده نگه داشته و باعث می شود که در طول سال اهالی تئاتر، در حین تولید آثار خود، برگزاری جشنواره را نیز در نظر داشته باشند.

زحمتکش با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از ارگان‌هایی است که به طور مستقیم با کودکان و نوجوانان ارتباط دارد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش می‌تواند در خصوص دغدغه‌هایی که برای پرورش دانش آموزان دارد، از اهالی هنر و به ویژه تئاتر کمک بگیرد.

او تأکید کرد:  جشنواره می‌تواند از وزیر آموزش و پرورش و مسئولان این وزارت خانه دعوت کنند که در جشنواره حضور یابند، نمایش‌ها را ببینند و از کارشناسان این وزارت‌خانه بخواهند که در زمینه تولید نمایش در موارد مورد نیاز، دغدغه‌مند شوند.

این کارگردان تئاتر در ادامه یادآور شد: تئاتر دانش‌آموزی به بدنه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اضافه شده و ممکن است هنرجویان هنرستان‌ها، پس از اخذ مدرک دیپلم به ادامه راه خود در تئاترعلاقمند شوند و هنرمندان آینده این کشور شوند؛ این جشنواره است که به گسترش تئاتر کمک می کند.

زحمتکش اضافه کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خود را جدا از جشنواره نمی‌داند و پرداختن به تئاتر را یکی از وظایف خود تلقی می‌کند.

نمایش «مبارک و قالیچه پرنده» روز گذشته در بخش کودک بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در سالن پلاتو مجتمع شهید آوینی به روی صحنه رفت.