پیام دهکردی که در بیست‌و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر مدیریت کارگاه‌های آموزشی-تخصصی را بر عهده دارد گفت: هرچقدر به موضوع جنگ بپردازیم کم است. باید با صراحت بگویم اگر ما به موضوع جنگ خوب پرداخته بودیم،‌ نه به شکل شعاری،‌ نه به شکل نصیحت‌گونه، آن‌وقت شاهد این همه دزدی در مملکت خودمان نبودیم

پایگاه خبری تئاتر: پیام دهکردی درباره برگزاری جشنواره تئاتر در شهر خرمشهر و تمرکززدایی از تهران گفت: تمرکززدایی به هر روی اتفاق مبارکی است. چون همه‌ چیز در ذیل تئاتر در تهران متمرکز شده است. در حالی‌ که به نظر من باید آن اتفاقی که برای فوتبال ما افتاده است برای تئاترمان هم بیافتد. امروز وقتی به تیم‌های فوتبال شهرهای دیگر نگاه می‌کنید،‌ می‌بینید که بسیار طراز اول و بین‌المللی هستند.

او که در در بیست‌و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر مدیریت کارگاه‌های آموزشی-تخصصی را بر عهده دارد ادامه داد: من نه خیلی موافق فضای جشنواره‌زده هستم و نه موافق این هستم که دائم سالن نمایش درست کنیم تا به مدد آن تئاتر ایجاد شود. واقعیت این است که در حال‌حاضر بزرگ‌ترین سد و مانعی که سر راه شکل‌گیری تئاتر در شهرهای دیگر وجود دارد، نبود همت و عزم در مسئولان است.

دهکردی تاکید کرد: متاسفانه فرهنگ و به طور مشخص تئاتر دغدغه مسئولان ما نیست. ولی کافی است روز برگزاری اختتامیه همین جشنواره به مراسم بیایید، آن ‌موقع است که مسئولان و افرادی از این استان را خواهید دید که تاکنون ندیده‌اید. چرا که عکس یادگاری خوب است. فرهنگ ژست خوبی دارد. ولی وقتی پای عمل می‌رسد، همه فرهنگ و هنر را فراموش می‌کنند.

او با اشاره به زیرساخت‌ها گفت: اگر ژست فرهنگ برای مسئولان ما خوب است، باید به فکر درست کردن زیرساخت‌ها هم باشند. در حوزه سخت‌‌افزاری که همان سالن نمایش و امکاناتش می‌شود و در کنار آن باید بودجه‌هایی برای سیاست‌گذاری و تولید تئاتر مدام به شکل عمومی در طول سال تخصیص پیدا کند.

دهکردی با تاکید بر اینکه حضور جشنواره‌ها تنها عامل زنده ماندن تئاتر به شکل ضعیف است توضیح داد: به مدد همین شورمندی جشنواره‌ها و عکس یادگاری که به همراه دارد، جشنواره‌ها همچنان به راه هستند و به خاطر آن‌ها تئاتر به شکل ضعیفی زنده مانده است. اما کاش به واسطه همین عکس یادگاری حداقل دو سالن نمایش خوب می‌ساختند.

این مدرس بازیگری درباره پرداختن به موضوع جنگ گفت: هرچقدر به موضوع جنگ بپردازیم کم است. باید با صراحت بگویم اگر ما به موضوع جنگ خوب پرداخته بودیم،‌ نه به شکل شعاری،‌ نه به شکل نصیحت‌گونه، آن‌وقت شاهد این همه دزدی در مملکت خودمان نبودیم. دزدی و فسادی که درون سیستم نهادینه شده است. همه این‌ها محصول فراموشی جنگ است. چراکه آن کسی که مسئولیت را بر عهده گرفته، فراموش کرده به خاطر این ممکلت چه خون‌هایی ریخته شده و چه جوانانی جانشان را از دست داده‌اند.

او ادامه داد: پس هر چقدر در این‌باره کار کنیم،‌ کم است، اما نه به شکل سطحی، شعارزده و غیرواقعی. چرا که تا امروز بیشتر به این سمت رفته‌ایم و همین باعث شده تا نسل‌های جدید با موضوع جنگ فاصله بگیرند. جشنواره تئاتر فتح خرمشهر باید به این سمت حرکت کند. چرا که تئاتر زبان اعتراض است،‌ اگر تئاتر جدی در خرمشهر امروز وجود داشت، می‌توانست جامعه را بیدار کند. اگر جامعه بیدار می‌شد،‌ ما امروز شاهد شهری نبودیم که هنوز زخم‌های جنگ در جا‌ی جای آن به چشم می‌خورد.

بیست‌ و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی، نمایش‌های محیطی و میدانی و کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی از ۱۵ تا ۱۹ آبان ‌ماه ۱۳۹۸ در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ در حال برگزاری است.