کارگردان "تورنا 2" می‌گوید از آنجا که فیلمش شاد و موزیکال است، تلویزیون با او همکاری نکرد.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم سینمایی "تورنا 2" ساخته سید جواد هاشمی این روزها بر پرده سینماهاست. فیلم داستان پروفسوری را روایت می‌کند که موفق به ساخت یک رستوران شده است. رستورانی که درنهایت به یک سفینه تبدیل می‌شود. حال با ورود چهار نوجوان به قصه و با شیطنت آنان، این سفینه مقداری زودتر از موعد به پرواز درمی‌آید. اکبر عبدی، کامران تفتی، بهنوش بختیاری، الناز حبیبی، ارسلان قاسمی، عباس جمشیدی، وحید نفر، امیر رونقی، راستین عزیزپور، امیررضا احمدی، محمدمهدی ایرانی و نگار نافذ در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند.

هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت فروش فیلم بیان کرد: در حال حاضر فروش فیلم راضی‌کننده نیست چرا که سینمای کودک محلی از اعراب در سینمای ایران ندارد و توجه به سینمای کودک آن‌قدر اندک است که وقتی تصمیم می‌گیرند فیلم کودک اکران کنند آن را در کنار فیلم‌های پرفروش و مردم‌پسند می‌گذارند و با برنامه‌ریزی غلط از مجموع هفت فیلم حاضر در جشنواره فیلم کودک و نوجوان، سه فیلم آن را هم‌زمان روی پرده می‌فرستند.

او با گلایه از وضعیت اکران سینمای کودک و حمایت نکردن رسانه‌ها اظهار کرد: من فیلم کودک و نوجوانی می‌سازم که شاد و موزیکال است، در حالی که انتظار دارند من برای این قشر از جامعه روضه بسازم. برای این جنس از شادی متأسفانه مقاومت می‌کنند در حالی که من نمی‌فهمم شادی چه اشکالی دارد! باید برای کودک و نوجوان فیلم شاد ساخت و این مقاومت از سوی تلویزیون شروع شده و حالا به نهادهای دیگر نیز رسیده و با آن مقابله می‌کنند. این مقابله‌ها و عدم تبلیغات برای اثری که برایش بسیار زحمت کشیده شده است من را در مقام فیلمساز دلسرد می‌کند. حس می‌کنم با این وضعیت بچه‌های ما عادت دیرینه سینما رفتن را فراموش می‌کنند و این به سینما در آینده قطعاً لطمه می‌زند، با این شیوه سینما را نابود می‌کنند.

کارگردان "آهوی پیشونی سفید" در ادامه بیان کرد: تنها بهانه دوستان این است که فیلم موزیکال بوده و ترانه‌هایی در فیلم وجود دارد که تلویزیون آن را تبلیغ نمی‌کند. ما برای آوردن خانواده‌ها به سینما تلاش کردیم چرا که تا آن‌ها به سینما نیایند، بچه‌ها به سالن نمی‌آیند.

هاشمی در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش‌وپرورش پروانه حمایت برای این فیلم صادر کرده است یا خیر، گفت: به‌تازگی نامه پروانه حمایت آموزش‌وپرورش به دست ما رسیده است در حالی که این پروانه باید قبل از اکران صادر می‌شد و این بی‌مهری دوستان را می‌رساند. ما زمانی "گربه آوازه‌خوان" را در سینما داشتیم و فیلم‌های کودک همگی موزیکال بودند، اما متأسفانه این روزها این‌گونه نیست و نه به خاطر اسم و نه به خاطر محتوا، بلکه به خاطر شکل و نگاه من که باید فیلم کودک شاد باشد و خانواده را جذب کند این مخالفت به وجود آمده است. خانواده در این شرایط می‌رود "مطرب" می‌بیند که به درد کودک نمی‌خورد. من نمی‌گویم "مطرب" فیلم بدی است اما شانس ماست که با اکران فیلم ما هم‌زمان شده است. مگر در سبد توانایی خانواده ایرانی چند فیلم در ماه می‌گنجد که خانواده بخواهد در کنار این فیلم‌ها بیاید و فیلم من را هم ببیند، در حالی که اصلاً صلاح نیست که کودک و نوجوان برود این دست فیلم‌ها را ببیند.

این کارگردان درباره سایر فعالیت‌های خود نیز توضیح داد: فیلمبرداری فیلم "شهر گربه‌ها" تمام شده و در مرحله ساخت ویژوال افکت هستیم، چرا که یکی از فیلم‌های پر ویژوالی است که در تاریخ سینمای کودک و نوجوان دیده می‌شود و پلان به پلان ویژوال دارد که کار بسیار سختی است و باید برای آماده شدن آن صبر کنیم، اما نسبت به کارهای قبلی من بسیار بهتر و دیدنی‌تر است. همچنین بازی در سریال "شاه رگ" را پذیرفتم که یک سریال تاریخی درباره انقلاب است و در آن نقش یک فرمانده پلیس را بازی می‌کنم. پیش از این نیز در قالب پلیس بازی کرده‌ام، ماهیتاً این نقش‌ها به یکدیگر نزدیک و شبیه هستند اما در جزئیات تفاوت‌های حداقلی دارند که امیدوارم بتوانم شیوه‌ای نو در جنس بازی ارائه کنم.

وی در خاتمه درباره فعالیت دوباره در سینمای کودک با توجه به شرایط اکران فیلمش گفت: امیدوارم که "ترنا 2" بتواند فروش خوبی داشته باشد، چرا که مخاطب راضی است و همین امر نیز موجب جذب می‌شود اما باید منتظر باشیم تا در طول زمان این اتفاق رخ دهد.