سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام در حالی سومین روز خود را سپری کرد که شاهد نمایش برخی آثار ایرانی، از جمله دو نمایش فیلم "آشو" بود.

پایگاه خبری تئاتر:فیلم مستند "آشو" ساخته جعفر نجفی، روایتگر زندگی و عشق به سینمای کودکی از عشایر ایلات بختیاری است که آرزو دارد روزی بازیگر سینما بشود.
آشو (به معنی عقاب در زبان لری) که توسط پدر خود به دیدن فیلم‌های مطرح داخلی و بویژه خارجی علاقه مند شده، با یک دستگاه تبلتی که داشته، فیلم‌های مختلفی دیده و از این طریق با خیلی از نام‌های فیلم ها، کارگردانان و بازیگران مطرح سینمای جهان آشنا شده است.
این پسربچه 12-11 ساله که روزانه به کار چوپانی گوسفند و دیگر فعالیتهای کشاورزی و دامداری زندگی ایلاتی مشغول است، بیش از هر هنرپیشه‌ای، کارهای جودی فاستر را با علاقه زیاد دنبال میکند، از فیلم "لالا لند" به شدت بدش آمده و منتقد جدی اعطای "هشت" جایزه اسکار به آن است و نیز آرزو دارد که روزی در نقش جانی دپ بازی کند.

این نام‌ها و نام‌های بسیاری دیگر از مشاهیر سینمای جهان در نمایش‌های این فیلم در ایدفا، حدود سه هفته پس از جشنواره لایپزیک، بسیار مورد توجه مخاطبان اروپایی قرار گرفت.

در نشست پرسش و پاسخ پس از نمایش نخست آن در یکی از سالن‌های جشنواره آمستردام، برخی از حاضران پرسش‌هایی مبنی بر اینکه آیا "آشو" شانس تحصیل در مدرسه و دبیرستان را خواهد داشت و آیا همانطور که در فیلم اشاره شده مجبور است با دختردایی‌اش که ناف بران شده ازدواج کند، مطرح کردند که جعفر نجفی کارگردان اثر پاسخ‌هایی داد" مبنی بر تحصیل و شاگرد ممتاز بودن او در مدرسه‌های عشایری ایران و اینکه با وجود سنت ناف‌بران در ایلات ایران، بچه‌ها که بزرگ شدند، خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند، پاسخ داد که این پرسش‌ها با واکنش مثبت مخاطبان همراه شد.

فیلم این کارگردان ایرانی که متاسفانه در جاهایی از مشکل فیلمبرداری رنج می‌برد درواقع در بخش رقابتی سینمای مستند کودک جشنواره ایدفا قرار گرفته و نمایش آن نیز در قالب بسته - سئانس‌های مستند کودکان، همراه دو فیلم دیگر در ایدفا به نمایش درآمد؛ فیلم کارلا و نوردال از کشور نروژ که روایتگر زندگی دختری شش ساله است به نام کارلا که با مادر و برادر دارای اختلال ذهنی خود زندگی می‌کند.
همچنین فیلم هولی مولی از کشور هلند نیز راوی زندگی و دغدغه های دختری 8-7 ساله است، ازجمله در ارتباط با کلیسا.


 غیبت کارگردان ایرانی به دلیل مشکل حمل و نقل!

یک کارگردان قدیمی ایرانی در آیین پخش مستند خود پس از چندبار اعلام تاخیر، درنهایت حضور نیافت.
این کارگردان که حضور فیلم داستانی 23 سال پیش او (نون و گلدون) در جشنواره‌ای برای فیلم های مستند که بنا بر اعلام، با حمایت و معرفی جشنواره "لوکارنو" نیز بوده که همراه شدنش با داوری او - به عنوان یک کارگردان فیلم های سینمایی داستانی - در جشنواره تخصصی فیلم های مستند، تعجب اهالی فن را برانگیخته است، در روز سوم جشنواره، غیبت عجیبی داشت.

درحالیکه که او روز قبل، در این جشنواره  کارگاه آموزشی داشته و سخنان خاصی هم مطرح کرده بود، پس از نمایش فیلمش در روز جمعه، که درواقع یکی از فیلم‌های قدیمی داستانی او بود که با نام جدیدی به ایدفا 2019 آورده شده است، برخلاف اعلام قبلی، حضور نیافت.

پیش از نمایش این فیلم در سالن آی سینمای آمستردام، ابتدا اعلام شد که کارگردان، تا پایان نمایش، خود را برای جلسه پرسش و پاسخ در سالن خواهد رساند. پس از پایان اما با اعلام اینکه او در مسیر آمدن است، از حاضرانی که علاقه دارند خواسته شد که سالن را ترک نکنند. با این حال، پس از مدتی، به تعداد حاضرانی که طی این بی نظمی، سالن را ترک نکرده بودند، گفته شد که مشکل کارگردان در حمل و نقل موجب شده است به این برنامه نرسد و حضور او منتفی است؛ اتفاقی که تعجب تماشاگران را به همراه داشت.


استقبال از پادشاه کروز در ایدفا


یکی از نمایش های موفق روز سوم سی و رومین جشنواره بین المللی فیلمهای مستند آمستردام در روز سوم، اکران فیلم «پادشاه کروز»(کشتی تفریحی) بود که با استقبال همراه شد.
این فیلم هلندی شامگاه جمعه در سالن مجلل توشینسکی با استقبال پرشماری همراه بود.
داستان «پادشاه کروز» درواقع روایت زندگی مرد اسکاتلندی-آمریکایی بسیار چاق و بسیار ثروتمندی است که درواقع عملا در یک کشتی کروز مجلل و بسیار بزرگ زندگی میکند.
او در واقع با وجود ثروت بسیار، در ارتباط با انسانهای اطرافش، هستی پیرامون خود و نیز رابطههای عاطفی، با دشواریهای بسیار دست به گریبان است که با پرخوریهای مشکل ساز او همراه شده است.
کارگردان این اثر به همراه سوژه فیلم خود و نیز 17 نفر از عوامل، روی سکوی سالن سینما و تئاتر بزرگ آمستردام قرار گرفت که با تشویق حاضران همراه شد.

سی و دومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۲۰ نوامبر تا ۱ دسامبر (۲۹ آبان تا ۱۰ آذر) در پایتخت کشور هلند برگزار می‌شود.